۱۰ نکته درباره دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم

«پورمحمدی»؛ تک‌ستاره مناظره کسل‌کننده دوم

«پورمحمدی»؛ تک‌ستاره مناظره کسل‌کننده دوم
کسل کننده شدن دور دوم و سوم مناظره دوم انتخابات ریاست جمهوری بسیار مشهود بود. بر خلاف دور اول مناظره، زمانی که موضوعات بهداشت و آموزش آغاز شد، مناظره رویه‌ای کسل کننده به خود گرفت
کد خبر: ۲۴۷۵۷
|
۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷

زی‌سان: دومین مناظره نامزد‌های انتخابات چهاردهم ریاست جمهور امروز (پنج‌شنبه / ۳۱ خرداد) برگزار شد. این مناظره از همانند مناظره نخست، ساعت ۲۰ تا ۲۴ با اجرای مهدی خسروی برگزار شد. موضوع اصلی دومین مناظره با محوریت عدالت اقتصادی، بهداشت عمومی و ارتقای نظام آموزشی بود. 

به گزارش «زی‌سان»، ۶ نامزد انتخابات ریاست جمهوری برای دومین بار مقابل یکدیگر به طرح برنامه‌های خود پرداختند. در ادامه مهم‌ترین حاشیه‌ها و موضوعات دومین مناظره ارائه شده است.

۱- اولین نکته حاشیه‌ای مناظره دوم این بود که قرعه سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و محمد باقر قالیباف همانند مناظره نخست. در مناظره اول قاضی‌زاده هاشمی نفر اول بود و قالیباف نفر دوم. در مناظره دوم همین قرعه تکرار شد که در نوع خود قابل توجه بود. 

۲- شروع طوفانی مصطفی پورمحمدی همانند مناظره قبلی، اولین نکته برجسته مناظره دوم بود. این رویه در مناظره نخست نیز اتفاق افتاد. پور محمدی در سخنان خود اقتصاد را به مناسبات خارجی، مبادلات خارجی و تحریم ارتباط داد. او تاکید کرد که مردم به آنها اعتماد ندارند و هنوز با گذشت ۸ روز فضای اجتماعی آماده انتخابات پرشور نیست. 

۳- در دور اول مناظره مسعود پزشکیان با ارائه آمار و ارائه نمودار‌های از قبل تهیه شده نشان داد که با برنامه قبلی و توپ پر در صحنه حاضر شده است. در ۴ دقیقه اول به نوعی پزشکیان یک قدم از سایر رقبا جلو افتاد. بر خلاف مناظره نخست نامزد اصلاح‌طلبان در ارائه مباحث خود مسلط ظاهر شد و نشان داد که با آمادگی بیشتر در صحنه حاضر شده است. 

۴- سوژه شدن پیروزی تیم ملی والیبال ایران برابر آمریکا از نکات حاشیه‌ای مناظره دوم بود. در همان ابتدای امر قاضی‌زاده هاشمی گفت: پیروزی تیم ملی والیبال ایران برابر آمریکا در نتیجه تغییر مربی خارجی به مربی داخلی بود. او با این حرف قصد داشت کسانی که خواهان تعامل به غرب و کمک کردن از دانش آنها برای توسعه کشور هستند را موردا انتقاد قرار دهد. 
در ادامه سعید جلیلی که به عنوان آخرین کاندید حرف می‌زد، پیروزی تیم ملی والیبال ایران بر آمریکا را تبریک گفت. اما در ادامه با کنایه گفت: البته اگر باز نگویند خود آمریکا خواسته ببازد. این حرف او را به نوعی می‌توان کنایه به حرف‌های اخیر محمد جواد ظریف ارزیابی کرد که اخیرا کانون توجهات را به سوی خود جلب کرده بود. 

۵- در بخش دوم مناظره اول مصطفی پورمحمدی با نقد سه نامزد اصلی انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم همه را غافلگیر کرد. او در مهم‌ترین انتقاد پزشکیان مورد انتقاد قرار داد و گفت شما کارشناس نیستید. او از سیاست خارجی روحانی و اطرافیان پزشکیان نیز انتقاد کرد. او سعید جلیلی را نیز به شدت مورد انتقاد قرار داد. او به جلیلی گفت: در بحث FATF در شورای امنیت ملی من گفتم باید تصویبش کنیم، جلیلی گفت تو اگر اجرا کنی قبول دارم، ولی آقایان دیگر را قبول ندارند. او از قالیباف پرسید، شما چهار سال رئیس مجلس بودید، چه کردید؟ همچنین، موضع قالیباف را در قبال احیای برجام در چند سال گذشته مورد انتقاد قرار داد. 

۶- زاکانی با آوردن عکس‌های مختلف و خارج از موضوع برنامه به تمسخر و انتقاد عملکرد دولت روحانی پرداخت. بخشی از عکس‌هایی که او نمایش داد بیشتر جنبه تحقیر و طنزگونه داشتند. او مدعی شد روحانی به شعور مردم توهین کرد و در ادامه تاکید کرد: هشت سال این مملکت رئیس جمهور نداشت. 

۷- مناظره میان کاندیدا‌ها به جدل دو جانبه میان آنها تبدیل شد. در ابتدا محمد باقر قالیباف در زمان اختصاصی مصطفی پورمحمدی وارد جدل با او شد. در ادامه در زمان اختصاصی زاکانی، پزشکیان به صورت کوتاه و پورمحمدی در قالب یک نطق وارد بحث و جدل با او شد. این اتفاق در نوع خود عجیب و باور نکردنی بود. 

۸- یک از نکات حاشیه‌ای مناظره دوم درباره ادعای دادن ۲۰ گرم طلا به خانوار سه نفری بود. این موضوع در فضای مجازی مورد انتقاد جدی واقع شد. بهنام صمدی خبرنگار و تحلیلگر بازار سرمایه در این زمینه نوشت: 

#زاکانی میخواد به خانوار ۳ نفره سالی ۲۰ گرم طلا بده 

یعنی میخواد به ۲۸ میلیون خانوار ۲۰ گرم طلا بده 

میشه سالی ۵۳۳ تن!

جالبه بدونید کل تولید طلای ایران سالی ۸ تن هست!

مرحوم ترکان درست گفت این جماعت عدد نمی‌فهمند

۹- مشاجره عجیب میان پزشکیان و زاکانی پیرامون این‌که چه کسی پدر مردم را در آورده است، یکی از اتفاقات عجیب در مناظره بود. زاکانی در بخش دوم مناظره گفت: ما باید مشکلات مردم حل کنیم. پزشکیان خطاب به او تاکید کرد: پدر مردم را در آوردیم. در برابر این انتقاد زاکانی پاسخ داد: شما پدر مردم را درآورید، به هرحال همیشه مسئول بودید و باید به مردم بگویید چکار کرده اید نمیشود همیشه طلبکار بود. این مشاجره در نوع خود بی‌سابقه بود. 

۱۰- کسل کننده شدن دور دوم و سوم مناظره دوم انتخابات ریاست جمهوری بسیار مشهود بود. بر خلاف دور اول مناظره، زمانی که موضوعات بهداشت و آموزش آغاز شد، مناظره رویه‌ای کسل کننده به خود گرفت. به جرات می‌توان اظهار داشت که هیچ یک از کاندیدا‌ها نکته قابل توجهی را طرح کردند. به روایتی کلی‌گویی و طرح کلیشه‌های فاقد اهمیت به یک رویه غالب بعد از دور دوم مناظره تبدیل شد. به روایتی تمامی کاندیدا‌ها رویه سعید جلیلی را در پیش گرفتند.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون