عید غدیر ۱۴۰۳ چند شنبه است؟

عید غدیر ۱۴۰۳ چند شنبه است؟
عید غدیر خم در تقویم شمسی برابر با سه شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ است.
کد خبر: ۲۴۶۵۴
|
۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۴

۱۸ ذی‌الحجه مصادف با عید غدیر خم از جمله بزرگترین اعیاد شیعیان به شمار می‌رود.

به گزارش ایمنا، یکی از بزرگترین اعیاد شیعیان جهان عید غدیر است که عید الله اکبر، اشرف الاعیاد و عید آل محمد (ص) نیز نامیده می‌شود. در این روز پیامبر اسلام (ص) به فرمان خداوند حضرت علی (ع) را به جانشینی خود معرفی کردند. این عید به عید سید‌ها نیز شهرت دارد و رسم است در این روز به دیدن سید‌ها برویم و از آنان عیدی بگیریم.

تاریخ عید غدیر خم در سال ۱۴۰۳

 عید غدیر خم در تقویم شمسی برابر با سه شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ است.
 عید غدیر خم در تقویم قمری برابر با ۱۸ ذی‌الحجه ۱۴۴۵ است.
 عید غدیر خم در تقویم میلادی برابر با ۲۵ ژوئن ۲۰۲۴ است.

تاریخچه عید غدیر خم

پیامبر اکرم (ص) در سال ۱۰ هجری همراه با هزاران نفر برای به جای آوردن مناسک حج، از مدینه به طرف مکه حرکت کرد. از آنجا که این سفر، آخرین حج ایشان بود به حجة الوداع مشهور شد؛ وقتی اعمال حج پایان یافت، پیامبر (ص) همراه مسلمانان مکه را ترک و به طرف مدینه حرکت کردند، ۱۸ ذی‌الحجه به غدیر خم (رود و ناحیه‌ای میان مکه و مدینه) رسیدند در این مکان جبرئیل آیه تبلیغ را بر پیامبر (ص) نازل کرد و از جانب خداوند، به رسول خدا (ص) امرکرد تا حضرت علی (ع) را به عنوان، ولی و وصی بعد از خود، به مردم معرفی کند.

آیه تبلیغ چیست؟

آیه تبلیغ از آخرین آیات نازل شده قرآن بر پیامبر (ص) است که طبق آن پیامبر اسلام (ص) موظف شد پیامی را به مردم ابلاغ کند که اگر در رساندن آن کوتاهی کند، رسالت پیامبریِ خود را به انجام نرسانده است. به اعتقاد شیعیان و برخی از اهل سنت، آیه در حجة الوداع و کمی قبل از ۱۸ ذی‌الحجه در سال دهم هجری نازل شده و موضوع آن پیام خلافت و وصایت امام علی (ع) است و پیامبر (ص) پس از نزول آیه، این امر الهی را انجام داد.

متن و ترجمه آیه ۶۷ سوره مائده

یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ‌ای پیامبر، آنچه را از جانب پروردگارت به تو نازل شده، ابلاغ کن؛ و اگر نکنی رسالتش را به انجام نرسانده‌ای؛ و خدا تو را از [گزند]مردم نگاه می‌دارد. بی گمان، خدا گروه کافران را هدایت نمی‌کند.

tags # تقویم
سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: