آیا ایلان ماسک مستحق دستمزد ۵۶ میلیارد دلاری تسلا هست؟

دستمزد باورنکردنی تسلا برای ایلان ماسک؛ ۵۶ میلیارد دلار

دستمزد باورنکردنی تسلا برای ایلان ماسک؛ ۵۶ میلیارد دلار
او یک مدیر سخت‌گیر و پرتوقع است، آدمی معتاد به کار که حاضر به شنیدن «نه» از زیردستانش نیست. کارمندان سابق او می‌گویند که حتی ایثارگرترین آنها بعد از مدتی کم می‌آورد، درحالی که او بی‌امان به کار ادامه می‎‌دهد.
کد خبر: ۲۴۲۵۵
|
۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۳

زی‌سان: ایلان ماسک ممکن است بار دیگر به آنچه می‌خواهد برسد. دستمزدی که تسلا برای او در نظر گرفته - به ارزش ۵۶ میلیارد دلار بسته به ارزش سهام شرکت - و اکنون سهامداران به آن رای داده‌اند، چیزی معادل ۷۵ درصد کل مخارج مدارس انگلستان در سال تحصیلی ۲۰۲۴-۲۵ و حدود یک چهارم بودجه نظام بهداشتی بریتانیا است.

به گزارش زی‌سان به نقل از بی بی سی؛ ماسک از نظر ستایندگان، لیاقت هر یک پنی که به او می‌رسد را دارد - و سهامداران با این نظر موافقت کردند. حدود ۷۲ درصد سهامداران دارای حق رای از این بسته حمایت کردند.

کسب وکار‌های او شامل تسلا، اسپیس اکس، ایکس (توییتر سابق)، استارلینک، نورولینک و ایکس. اِی‌آی (آخرین پروژه هوش مصنوعی او) می‌شود.‌

می‌توانید استدلال کنید که تسلا اتومبیل‌های برقی را به طور جدی وارد بازار آمریکا کرد، اسپیس اکس به تازگی قویترین موشک جهان را راهی فضا کرده و مردی که داوطلب شده اولین انسانی باشد که ریزتراشه نورولینک در مغز او نصب شود اکنون می‌تواند یک کامپیوتر را فقط با افکارش کنترل کند.

می‌توان گفت که توافق پرداخت چنین دستمزدی به آقای ماسک واقعا برای این بوده که او در تسلا به کار خود بچسبد.

تا پیش از ۲۰۱۸، زمانی که هیات مدیره شرکت با این دستمزد موافقت کرد، گمانه‌زنی‌هایی درباره آینده او در تسلا وجود داشت.

این توافق طوری ساختمان‌بندی شده که اگر آقای ماسک به اهداف مشخصی نمی‌رسید - مثلا مرز مشخصی از نظر ارزش بازار تسلا، یا میزان فروش و سود آن - اصلا چیزی به او پرداخت نمی‌شد.

اما اگر شرکت را به اهداف خاصی می‌رساند، دستمزد بالقوه او نجومی می‌بود.

واقعیت این است که آقای ماسک به اهدافی که برای او تعیین شده دست یافت. برای مثال، ارزش بازار تسلا از ۵۴ میلیارد دلار به ۶۵۰ میلیارد دلار که در توافق اولیه تعیین شده بود رسید.

ارزش شرکت از آن زمان به ۵۷۰ میلیارد دلار افت کرده است.

نقش یک چهره

زمانی که تسلا در سال ۲۰۲۲ دچار لغزش شد، دلیل آن تمرکز آقای ماسک بر «ایکس» و عدم توجه او به تسلا ذکر شد.

با این حال حضور او ارزش عظیمی به این شرکت‌ها می‌افزاید.

ماسک به داشتن تیم ارتباطات و رسانه اعتقادی ندارد، و ترجیح می‌دهد حرف‌های زیادی که برای گفتن دارد را مستقیما با ۱۸۷ میلیون دنبال کننده خود در شبکه ایکس در میان بگذارد.

اگر ماسک در جایی باشد، این به خودی خود به معنی روابط عمومی عالی برای آنجاست. هرچند نتیجه این روابط عمومی ممکن است یکدست نباشد، اما همچنان باعث جلب توجه می‌شود.

او با نشستن پشت کیبورد قادر است باعث سروصدا و تیتر‌های بی‌پایان رسانه‌ای در اطراف جهان شود و می‌توان استدلال کرد که انگشت‌شماری هستند که چنین قدرتی داشته باشند - روابط عمومی از نوعی که قابل خریداری با پول نیست.

او همچنین نفوذ سیاسی عظیمی دارد: او با چند تن از رهبران جهان دیدار کرده، از جمله شی جین‌پینگ رئیس جمهور چین. او ادعا می‌کند که تلفنی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه صحبت کرده و یک بار هم گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل را زنده پخش کرد.

او یک مدیر سخت‌گیر و پرتوقع است، آدمی معتاد به کار که حاضر به شنیدن «نه» از زیردستانش نیست. کارمندان سابق او می‌گویند که حتی ایثارگرترین آنها بعد از مدتی کم می‌آورد، درحالی که او بی‌امان به کار ادامه می‎‌دهد.

دالی سینگ، که از ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ در اسپیس اکس برای آقای ماسک کار کرده قبلا به بی‌بی‌سی گفته است که او یک «مدیر باورنکردنی است.»

او در سال ۲۰۲۲ گفت: «اگر این طور نبود، به چیز‌هایی که دارد دست پیدا نمی‌کرد.».

اما او همچنین اذعان کرد که کار کردن برای او «نفس‌گیر» است.

ریسک‌پذیری

هرچند سهامداران از بسته دستمزد آقای ماسک حمایت کردند، کارشناسان حقوقی می‌گویند که روشن نیست آیا دادگاهی که قبلا این توافق را مسدود کرده بود رای تازه سهامداران را خواهد پذیرفت یا نه.

اما استیو وستلی، حامی سابق تسلا، پیشتر در سال جاری به بی‌بی‌سی گفت که نگه داشتن آقای ماسک به عنوان مدیر ضروری نیست.

او گفت: «ایلان یک بینش‌ور استثنایی است...، اما نمی‌دانم که آیا ضروری است که او امروز همه این کمپانی‌ها را مدیریت کند».

«هیچ کس برای همیشه در صدر نمی‌ماند، به خصوص وقتی که همزمان هفت شرکت را هدایت کنید.»

و برای همه موفقیتی که تحت مدیریت او به دست آمده، ناکامی‌هایی هم وجود داشته است.

تسلا برای سال‌ها اصلا سود نداشت، بعد توییتی درباره احتمال خصوصی شدن این شرکت باعث هرج‌ومرج مالی شد. این تحقیقاتی را توسط سازمان‌های نظارتی به دنبال داشت که به کنار رفتن او به عنوان مدیرعامل شرکت منجر شد.

من با دو کارمند سابق که ادعا می‌کنند طرح نگرانی درباره ایمنی خودرو‌های تسلا از سوی آنها باعث شد کارشان را از دست بدهند و وجهه حرفه‌ای آنها خراب شود صحبت کردم.

تسلا حتی تقریبا ورشکسته شد. همه پرتاب‌های موشکی اسپیس اکس هم موفق نیست و هر ناکامی میلیون‌ها دلار به شرکت ضرر می‌زند. تراشه نورولینک هم لختی بعد از نصب در مغز مرد داوطلب ایراد پیدا کرد، هرچند این مشکل اکنون برطرف شده است.

آقای ماسک اخیرا ادعا کرد که درآمد استارلینک اکنون با هزینه‌های آن برابری می‌کند -، اما بلومبرگ گزارشی را منتشر کرد که می‌گفت او هزینه‌های فوق‌العاده پرتاب ماهواره‌های این شبکه را کمرنگ جلوه داده است.

در آمریکا نگاه متفاوتی نسبت به ریسک پذیری کسب‌وکار‌ها حاکم است.

مصطفی سلیمان، از بنیانگذاران «گوگل دیپ مایند» که به تازگی به مایکروسافت پیوسته، به بی‌بی‌سی گفت: «بازار آمریکا نه فقط عظیم است، بلکه گرایش بیشتری به برداشتن سنگ‌های بزرگ دارد.»

او افزود که «بردباری و خوشرویی بیشتر در برابر با ناکامی» درس‌های خوبی برای بریتانیا دارد.

اگر آقای ماسک از ناکامی‌ها زخم خورده است، آن را به روی خود نمی‌آورد. او در ظاهر شلوغ، سلطه‌جو و سرکش است.

او می‌گوید که امروز کیکی را به دلووِر، ایالتی که سعی کرد دستمزد ۵۶ میلیارد دلاری تسلا به او را مسدود کند، فرستاده است.

او روی این کیک عبارت دلخواه خود را نوشته است: «صدای مردم، صدای خداست.»

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون