سقوط آزاد حزب محافظه‌کار در آستانه انتخابات سراسری انگلیس:

باخت بزرگ سوناک در قمار حفظ قدرت

باخت بزرگ سوناک در قمار حفظ قدرت
تمامی شواهد و قراین از این واقعیت حکایت دارد که حزب حاکم از کم‌ترین شانس برای پیروزی در انتخابات برخوردار هستند
کد خبر: ۲۴۱۸۲
|
۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۹

زی‌سان: ریشی سوناک و حزب محافظه‌کار بریتانیا در آستانه برگزاری انتخابات سراسری ۱۴ تیرماه با یک سقوط بزرگ و تاریخی مواجه شده‌اند. تمامی شواهد و قراین از این واقعیت حکایت دارد که حزب حاکم از کم‌ترین شانس برای پیروزی در انتخابات برخوردار هستند. قمار بزرگ ریشی سناک برای برگزاری انتخابات زودرس با شکستی بزرگ مواجه شده است. 

به گزارش «زی‌سان»، بر اساس برنامه اعلام شده، انتخابات سراسری در انگلیس ۱۴ تیرماه برگزار می‌شود. حزبی که اکثریت کرسی‌های مجلس عوام (۳۲۶ کرسی به بالا) را کسب کند برای پنج سال قدرت را به دست می‌گیرد. طبق نظرسنجی‌ها حزب مخالف دولت (کارگر) شانس بالایی برای پیروزی دارد و حزب محافظه‌کار ممکن است با سنگین‌ترین شکست ۱۱۸ سال اخیر روبرو شود.

شکست بزرگ حزب محافظه‌کار در نظرسنجی‌ها

تازه‌ترین نظرسنجی موسسه افکارسنجی «یوگاو» نشان می‌دهد که حمایت از حزب راستگرای اصلاح انگلیس (Reform UK) به رهبری نایجل فاراژ، برای نخستین‌بار از حزب ریشی سوناک، نخست‌وزیر این کشور پیشی گرفته است. بر اساس داده‌های آمار حمایت از حزب اصلاح انگلیس با ۲ درصد افزایش به ۱۹ درصد رسیده و حمایت از حزب محافظه‌کار ۱۸ درصد است. این درحالیست که حزب کارگر به رهبری کی‌یر استارمر با ۳۷ درصد حمایت عمومی همچنان پیشتاز نظرسنجی‌های انتخاباتی است. فاراژ در واکنش به این آمار گفت که حزب اصلاح انگلیس اکنون رقیب اصلی حزب کارگر است. وی بر همین اساس به حامیان سنتی محافظه‌کاران گفت که ادامه حمایت از این حزب سودی ندارد و تنها باعث پیروزی حزب کارگر خواهد شد. در همین حال نخست وزیر انگلیس حمایت از حزب اصلاح را چک سفید امضاء برای پیروزی حزب کارگر توصیف کرد و گفت: «ما هنوز در میانه راه هستیم و من برای کسب هر رای می‌جنگم. مردم می‌دانند که رای دادن به هر کسی که نامزد حزب محافظه کار نیست، سبب می‌شود استارمر وارد خانه شماره ۱۰ (دفتر نخست وزیری) شود.»

باخت بزرگ سوناک در قمار حفظ قدرت

او با انتقاد از طرح اقتصادی آقای استارمر هشدار داد: «حزب کارگر مالیات‌ها را به بالاترین سطح در کشور خواهند رساند؛ اما ما می‌خواهیم در هر مرحله از زندگی مردم، در کار، راه‌اندازی کسب‌وکار، خرید اولین خانه، زمانی که بازنشسته شدید، یا اگر خانواده‌ای دارید، مالیات‌ها را برای همه کاهش دهیم.» حزب کارگر که طبق تمام نظرسنجی‌های انتخاباتی پیشتاز است، روز گذشته برنامه‌های خود را برای اداره کشور ارائه داد. این حزب در حوزه اقتصاد، وعده داده است که مالیات بر درآمد، ارزش افزوده و بیمه ملی طی پنج سال آینده افزایش نخواهد یافت. سقف مالیات کسب‌وکار‌های تجاری نیز ۲۵ درصد تعیین شده و برای حداقل دستمزد محدودیت سنی وجود نخواهد داشت. حزب سوناک نیز که طبق قریب به اتفاق نظرسنجی‌ها شانسی برای پیروزی در انتخابات پیش‌رو ندارد طرح مشابهی را پیشنهاد کرده و همچنین وعده داده است که بیمه ملی را در صورت امکان حذف خواهد کرد.

نخست وزیر انگلیس ۲ روز پیش نیز در یک منظره تلویزیونی ادعا کرد که کشور شرایط سخت را پشت سر گذاشته است، حزب محافظه‌کار برنامه مشخصی برای رشد اقتصادی دارد و اگر در انتخابات پیروز شود، اوضاع مالی کشور را سامان‌دهی خواهد کرد. وی یادآور شد: زمانی که سکان دولت را از لیز تراس تحویل گرفت، تورم در محدوده ۱۱ درصد سیر می‌کرد. سوناک با بیان اینکه هرگز با برنامه‌های اقتصادی سلف خود (لیز تراس) موافق نبوده است اذعان کرد که ناامیدی و بی‌اعتمادی مردم نسبت به این حزب را درک می‌کند. او با این حال عنوان کرد که شاخص تورم اکنون به ۲.۳ درصد رسیده است؛ تحولی که طبق ادعای او به صورت خودکار رخ نداده است و تنها حزب محافظه‌کار می‌تواند ضامن ادامه مسیر موجود و کاهش اقساط وام مسکن میلیون‌ها خانوار در سال‌های آتی باشد.

استامر پیروز بزرگ در برابر سوناک

ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس و کی‌یر استارمر رهبر حزب کارگر به عنوان دو رقیب اصلی انتخابات سراسری انگلیس، در دومین مناظره تلویزیونی که چهارشنبه شب از شبکه خبری اسکای پخش شد، برنامه‌های خود را درباره آینده کشور به ویژه در حوزه اقتصاد تشریح کردند و طبق نظرسنجی به عمل آمده در پایان برنامه، دو سوم تماشاگران به نفع استارمر رای دادند. رهبران هر دو حزب در این مناظره از بلندپروازی‌های خود برای افزایش بهره‌وری، مهار تورم، کاهش نرخ بهره بین‌بانکی که طی دو سال گذشته فشار مالی زیادی را به کسانی که اقساط وام مسکن پرداخت می‌کنند تحمیل کرده است، سخن گفتند، اما هیچ‌کدام تعهدی را درباره عدم افزایش مالیات‌ها طی ۵ سال آینده مطرح نکردند.

باخت بزرگ سوناک در قمار حفظ قدرت

استارمر به این بهانه که تحولات ۵ سال آینده غیر قابل پیش‌بینی است، گفت که ثابت نگه داشتن مالیات‌ها، وعده عاقلانه‌ای از سوی یک رهبر سیاسی نیست. وی با اذعان به این مساله که دولت حزب کارگر در سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۰ مالیات‌ها را افزایش داده بود، مدعی شد که او بنا دارد کشور را به نحو دیگری اداره کند و رشد اقتصادی را در اولویت قرار خواهد داد. رهبر حزب کارگر ادعا کرد که هیچکدام از برنامه‌های توسعه‌ای دولت مد نظر او، بر مبنای افزایش مالیات بر درآمد و یا مالیات بر ارزش افزوده برنامه‌ریزی نشده است، اما اگر بنا بر افزایش مالیات‌ها باشد، او در پرداخت سهم خود، پیش‌قدم خواهد بود. استارمر در پاسخ به پرسشی درباره اعتصاب مشاغل عمومی از جمله پزشکان جوانی که قصد دارند در آستانه برگزاری انتخابات دست از کار بکشند به این جمله بسنده کرد که تعلل دولت محافظه‌کار برای حل‌وفصل این مساله و کشاندن آن تا زمان برگزاری انتخابات، مایه شرمساری است.

ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس نیز که طبق قریب به اتفاق نظرسنجی‌ها شانسی برای پیروزی در انتخابات پیش‌رو ندارد در سخنانی ادعا کرد که کشور شرایط سخت را پشت سر گذاشته است، حزب حاکم محافظه‌کار برنامه مشخصی برای رشد اقتصادی دارد و اگر در انتخابات پیروز شود، اوضاع مالی کشور سامان‌دهی خواهد شد. وی یادآور شد؛ زمانی که سکان دولت را از لیز تراس تحویل گرفت، تورم در محدوده ۱۱ درصد سیر می‌کرد. نخست وزیر انگلیس با بیان اینکه هرگز با برنامه‌های اقتصادی سلف خود (لیز تراس) موافق نبوده است اذعان کرد که ناامیدی و بی‌اعتمادی مردم نسبت به این حزب را درک می‌کند.

سوناک با این حال عنوان کرد که شاخص تورم اکنون به ۲.۳ درصد رسیده است؛ تحولی که طبق ادعای او به صورت خودکار رخ نداده است و تنها حزب محافظه‌کار می‌تواند ضامن ادامه مسیر موجود و کاهش اقساط وام مسکن میلیون‌ها خانوار در سال‌های آتی باشد. وی در بخشی از سخنان خود به برنامه قطعی دولت برای اخراج پناهجویان به کشور آفریقایی روآندا اشاره کرد و گفت که نخستین هواپیمای حامل این افراد، در ماه جولای (تیر/مرداد) پرواز خواهد کرد. او جزئیات بیشتری را درباره تاریخ و آمار پناهجویان اخراجی ارائه نکرد، اما مدعی شد که هدف از این پرواز ایجاد بازدارندگی در زمینه مهاجرت غیرقانونی به انگلیس است.

tags # انگلیس
سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون