از پرونده جدید «فساد» در فوتبال ایران چه می‌دانیم؟

جزئیات بزرگترین پرونده فساد در فوتبال ایران؛ جادوگر، دلار و زن‌ِ برنج‌فروش!

جزئیات بزرگترین پرونده فساد در فوتبال ایران؛ جادوگر، دلار و زن‌ِ برنج‌فروش!
بر کسی پوشیده نیست که پرونده فساد در فوتبال ایران یک ماجرای محدود به تیم مس رفسنجان نبوده و ابعاد بسیار گسترده‌تری دارد. هر روز افراد جدید احضار می‌شوند، نام‌های جدید به میان می‌آیند و البته حوزه‌هایی جدید از فساد نیز افشا می‌شوند. برای نمونه اخیرا کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال ۹ نفر جدید را احضار کرد.
کد خبر: ۲۴۱۶۷
|
۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۳

زی‌سان: گفتگوی جنجالی رضا جاودانی، مجری و عضو حقوقی فدراسیون فوتبال با عادل فردوسی‌پور، بار دیگر کانون توجهات را به سوی پرونده فساد در فوتبال معطوف کرده است. البته قبل از اظهارات و ادعا‌های جنجالی جاودانی، علی خضریان عضو کمیسیون اصل نود مجلس نیز در اظهاراتی مهم گفته بود که پای فساد در فوتبال به باشگاه‌های اصلی در لیگ برتر نیز رسیده است. 

به گزارش «زی‌سان»، بر کسی پوشیده نیست که پرونده فساد در فوتبال ایران یک ماجرای محدود به تیم مس رفسنجان نبوده و ابعاد بسیار گسترده‌تری دارد. هر روز افراد جدید احضار می‌شوند، نام‌های جدید به میان می‌آیند و البته حوزه‌هایی جدید از فساد نیز افشا می‌شوند. برای نمونه اخیرا کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال ۹ نفر جدید را احضار کرد. بر اساس آخرین وضعیت نیز آن‌چنان که رئیس کل دادگستری استان کرمان در باره آخرین وضعیت پرونده فساد در باشگاه فوتبال مس رفسنجان می‎گوید: تا کنون در ارتباط با این پرونده ۷ متهم تحت تعقیب قضایی قرار گرفته‌اند که ۳ نفر بازداشت شده و متهمان دیگر پرونده با قرار وثیقه آزاد هستند، اما ممنوع‌الخروج شده‌اند.

شاید آن‌چنان که سید جلال حسینی، کاپیتان سابق پرسپولیس می‌گوید: «پرونده فساد در فوتبال به انتها نمی‌رسد، چون پای خیلی‌ها گیر است.» یا آن‌چنان برخی دیگر می‌گویند، مجموعه‌ای که هزینه فحش‌های آن ۸۰ میلیارد می‌شود، قطعاً رقم پرونده فسادش در مخیله ما هم نمی‌گنجد!

در مقابل این روز‌ها، برخی‌ها هم از در ریش سفیدی وارد شده و اصرار دارند نباید در این مساله دچار اغراق شویم. برای نمونه جواد خیابانی مجری و گزارشگر مشهور ورزشی توصیه می‌کند: «در پرونده فساد در فوتبال ایران بزرگ‌نمایی نکنید و لطفا تسویه حساب‌های شخصی نکنید.» 

در روایتی دیگر مهدی دادرس عضو کمیته استیناف فدراسیون فوتبال می‌گوید: «این همه فساد در کشور وجود دارد که پرونده «چای دبش» از همه معروف‌تر است و می‌گویند فساد بالاتر از آن هم وجود دارد. همه این پرونده‌ها را فراموش می‌کنند، اما فوتبالی‌ها به شکم خودشان خنجر می‌زنند. پول این پرونده (فساد باشگاه مس رفسنجان) حداکثر ۲۰۰ میلیارد تومان بوده که آن هم بد است، اما اینقدر خودزنی نکنیم و «جَو» ندهیم!»

با وجود این دو روایت اکنون مساله مهم برای افکار عمومی این است که چه باشگاه‌های دیگری در پرونده فساد اخیر دست داشته‌اند؟ آیا باشگاه‌هایی که تبانی کرده‌اند به لیگ پایین‌تر سقوط می‌کنند؟ ابعاد جدید پرونده چه زمانی رسانه‌ای می‌شود؟

افشای لایه‌های پنهان اختاپوس فساد در فوتبال ایران / همه‌چیز درباره لایه‌های پنهان جدید فساد رد فوتبال ایران

اعترافات تکان دهنده خدادافشاریان

اخیرا انتشار برخی از اعترافات خداداد افشاریان رئیس سابق کمیته داوران که در بازداشت به سر می‌برد، آنقدر تکان‌دهنده بود که شاید باور آن برای بسیاری غیرقابل پذیرش است. افشاریان در طول اعترافات خود پای تعدادی از داوران و کمک داوران لیگ برتر را به پرونده فساد و تبانی باز کرده است. منابع مطلع می‌گویند این داوران باید در دادگاه حاضر شده و از خود دفاع کنند.

افشاریان گویا اعتراف کرده این تبانی‌ها معادلات لیگ برتر و لیگ دسته اول را در سال‌های اخیر بهم زده‌اند. قوه قضائیه به شدت پیگیر تبانی در جامعه داوری است. از این رو، کیومرث هاشمی، وزیر ورزش هم روز پنجشنبه رسما اعلام کرد فصل جدید لیگ برتر قطعا با VAR خواهد بود. 

فاجعه‌بارتر این‌که اگر بدانید پای چند باشگاه لیگ برتری به پرونده فساد باز شده، مخ‌تان سوت می‌کشد! خداداد افشاریان به دستکم ۱۵ مورد تبانی خاص اعتراف کرده و از نقش داوران برای تعیین نتایج پرده برداشته است. 

افشای لایه‌های پنهان اختاپوس فساد در فوتبال ایران / همه‌چیز درباره لایه‌های پنهان جدید فساد رد فوتبال ایران

شوک رضا جاودانی

در ادامه انتشار اعترافات افشاریان، این گفتگوی رضا جاودانی با عادل فردوسی‌پور درباره ابعاد پرونده فساد رد فوتبال ایران بود که همچون یک بمب خبری در رسانه‌ها بازتاب پیدا کرد.

رضا جاودانی که علاوه بر سابقه مجری‌گری، عضو کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال نیز است، در برنامه فردوسی پور ابعاد بسیار عجیبی از پرونده فساد در فوتبال کشور را مطرح کرد که در نوع خود بی سابقه بودند. در ادامه به برخی از ادعا‌های جاودانی اشاره می‌شود:

  • به تهیه کننده یک برنامه خانه دادند و یا به عوامل یک برنامه که افشاگری کرده مجبور شدند به عوامل آن برنامه یک ساعت رولکس ۶۰۰ میلیونی بدهند.

 

  • یک واحد تجاری اند به تهیه کننده یک برنامه فوتبالی دادند. هفتاد میلیارد تومان در ساخت ورزشگاه رشوه داده اند به یک مسئول سازمان لیگ که از طریق اقوام نزدیک چند داور به این داور‌ها پول داده شده است.

 

  • معادل چهارصد سکه در سه صرافی به دلار برای داوران تبدیل شده است!

 

  • در پرونده فساد فوتبال ایران شش میلیارد تومان به یک جادوگر داده شده! ۷۵۰ سکه به دستور محمد ربیعی مربی سابق مس رفسنجان بین افراد مختلف پخش شده است. در این پرونده به یک مجری معروف صداوسیما ماشین داده شده که همان ماشین اکنون گم شده است! (این بخش از اظهارات با واکنش تند ربیعی همراه شده و او تهدید به شکایت کرده است)

 

  • ۹۷ برنامه ۹۰ را از تو (عادل فردوسی‌پور) گرفتند و ۹۸ فساد‌ها شروع شد.

 

  • در شهرک بنفشه به یکی از اهالی رسانه یک خانه و یک پژو ۲۰۰۸ دادند و به بعضی‌ها هم پژو ۲۰۰۷ هم داده اند. یک واحد تجاری در میدان پالیزی داده اند البته من خودم می‌دانستم، اما از حوزه کاری ما خارج بود و نمی‌شد کاری کرد. در قشم و کیش خانه و آپارتمان داده اند.

 

  • عروس داور‌ها شماره حساب داشتند و ارز‌ها را تبدیل کرده اند. سه تا صرافی بازجویی کرده اند سکه‌ها را تبدیل به دلال و یورو کرده اند.

 

  • عادل فردوسی پور هم در این خصوص گفت مبلغ ۲۵۰ میلیون از یک باشگاه لیگ برتری به حساب یک خانم در شمال رفته است. پیگیری که کردند، این خانم گفت از من برنج خریدند و بعدا مشخص شد اینطوری پول‌ها را خارج می‌کردند!

اظهارات جاودانی با واکنش کیته انضباطی و شورای ورزش سازمان صداوسیما همراه شده است. ابوالفضل حسن‌زاده، عضو کمیته انضباطی فدارسیون در این خصوص گفت: ارکان قضایی فدراسیون طبق قوانین و آیین نامه‌های فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا از هرگونه مصاحبه، گفتگو و …. ممنوع هستند. اگر هم اطلاعاتی وجود دارد، می‌بایست در اختیار مراجع قضایی قرار گیرد و در این باره فدراسیون فوتبال هم کمافی السابق همکاری‌های کامل و تنگاتنگی با مراجع ذیربط خواهد داشت. شورای ورزشی صدا و سیما نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد به زودی از عادل فردوسی پور شکایت می‌کند و این موضوع از مراجع قضایی پیگیری خواهد شد.

افشای لایه‌های پنهان اختاپوس فساد در فوتبال ایران / همه‌چیز درباره لایه‌های پنهان جدید فساد رد فوتبال ایران

دفاعیه خاص تاج؛ فساد مال ۱۴۰۰ است، وقتی من نبودم!

در میانه تمامی جنجال‌های اخیر درباره ابعاد جدید پرونده فساد در فوتبال ایران، مهدتی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال اخیرا بعد از بازی ایران با ازبکستان موضع جالبی را در قبال این موضوع اتخاذ کرد.

تاج در واکنش به این موضوع که کمیته داوران و سازمان لیگ به‌عنوان دو نهاد زیر مجموعه او در فدراسیون فوتبال درگیر فساد شده‌اند و انتظار می‌رفت رئیس فدراسیون زودتر با این متخلفان برخورد کند، توضیح داد: این موضوع برای سال ۱۴۰۰ است؛ در این سال اصلاً من در فدراسیون نبودم. شما می‌دانید این اخلاق من نیست که بگویم مثلاً من نبودم و فلانی بود. 

وی تاکید می‌کند: «شما می‌دانید من سال ۱۴۰۰ و زمانی که این اتفاقات افتاده در فدراسیون نبودم، اما الان بله! مسئول پیگیری هستم. الان مسئولم و تا انتها هم پیگیری می‌کنم؛ منتهی با راهش، با درایت و تدبیر. آن چیزی که مسلم است این است که اگر مس رفسنجان ردپایی داشته و نتیجه‌ای تغییر کرده باشد، قطعاً با این تیم برخورد خواهد شد. براساس کد‌های فیفا وظیفه ماست و قطعاً این کار را خواهیم کرد.»

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون