امپراطور افسانه‌ها «جومونگ ۴» است، نه «جومونگ ۳»؛ پنج حقیقت سریال امپراطور افسانه‌ها که همه را شگفت‌زده کرد!

امپراطور افسانه‌ها «جومونگ ۴» است، نه «جومونگ ۳»؛ پنج حقیقت سریال امپراطور افسانه‌ها که همه را شگفت‌زده کرد!
سریال امپراطوری افسانه‌ها یا همان سریال جومونگ ۴ روایتی را ارائه می‌کند که می‌توان از آن به عنوان نابودکننده تمامی تصورات نسبت به جومونگ موسس امپراطوری گوگوریو یاد کرد. 
کد خبر: ۱۹۳۰
|
۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰

سریال امپراطور افسانه‌ها یا گئون یوگو بزرگ، از دیشب دوم دی ماه به لیست پخش شبکه تماشا اضافه شد. آغاز این سریال بعد از پایان سریال سرزمین باد‌ها یا همان جومونگ ۲ است. 

به گزارش «زی‌سان»، ساعت پخش سریال امپراطور افسانه‌ها ساعت ۱۹:۰۰ از شبکه تماشا است. نقطه شروع سریال امپراطور افسانه‌ها برای بسیاری از ایرانیان همراه با شگفتی‌های ویژه است. حتی انتخاب پخش سریال امپراطور افسانه‌ها بعد از سریال سرزمین باد‌ها نیز محل پرسش است. 

در ادامه نوشته حاضر به بررسی مهم‌ترین حواشی و شگفتی‌های سریال امپراطور افسانه‌ها پرداخته شده است. 

۱- امپراطور افسانه‌ها «جومونگ ۴» است، نه «جومونگ ۳»

بسیاری از مردم و حتی فعالان حوزه کار رسانه‌ای سریال امپراطور افسانه‌ها را به اشتباه تحت عنوان جومونگ ۳ و ادامه سریال سرزمین باد‌ها معرفی کرده‌اند. این در شرایطی است که سریال امپراطور افسانه‌ها را می‌توان جومونگ ۴ نامید و نه جومونگ ۳ یا همان سریال جامیونگ گو یا یا «شاهزاده جا-میونگ».

در ارتباط با چرایی این جایگزینی یعنی زودتر پخش شدن جومونگ ۴ به جای جومونگ ۳، میزان بالای ممیزی‌های جومونگ سه عنوان شده است. حتی از نظر سال ساخت نیز امپراطوری افسانه یک سال دیرتر از سریال جامیونگ گو ساخته شده که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. اگر بخواهیم ترتیب‌بندی درستی از چهارگانه جومونگ داشته باشیم لیست ذیل قابل ارائه است:

نخست) جومونگ

دوم) سرزمین باد‌ها

سوم) جامیونگ گو یا یا «شاهزاده جا-میونگ» 

چهار: امپراتور افسانه‌ها

البته شایان ذکر است که سریال‌های کره‌ای دیگری در ارتباط با آینده سرزمین گوگوریو ساخته شده‌اند، اما آن‌قدر از نوادگان جومونگ و سوسانو دور می‌شوند که نمی‌توان عنوان جومونگ را بر آن‌ها اطلاق کرد.

۵ حقیقت سریال امپراطور افسانه‌ها که همه را شگفت‌زده کرد؟! /// ۵ حقیقت درباره سریال امپراطور افسانه‌ها که شما شگفت‌زده می‌کند؟!  

۲- تفاوت داستان جومونگ ۳ با سریال امپراطوری افسانه‌ها

جا میونگ گو یا همان جومونگ ۳ که بعد از پایان سریال امپراتور افسانه‌ها از شبکه تماشا پخش می‌شود، یک مجموعه تلویزیونی درام تاریخی است که در سال ۲۰۰۹ از شبکه اس‌بی‌اس کره جنوبی پخش شد. بازیگران اصلی این مجموعه شامل جونگ ریو-وون، جونگ کیونگ هو و پارک مین یونگ هستند. این مجموعه دنباله‌ای بر افسانه جومونگ و سرزمین باد‌ها است.

این سریال درباره دوران حکمرانی موهیول، نوه جومونگ است. شخصیت اصلی داستان پسر او، شاهزاده هودونگ است و داستان اصلی روی او تمرکز دارد. موهیول در این سریال یک پیرمرد جوانمرد و طمع‌کار است. داستان حول محور تسخیر امپراطوری ناکرانگ توسط گوگوریو، پدر هودونگ، روایت می‌شود.

برای آشنایی با جزئیات کامل جومونگ ۳ بر روی این لینک کلیک کنید

و اما داستان سریال امپراطور افسانه‌ها یا پادشاه گان یوگو بزرگ، یک درام تاریخی کره‌ای است که در سال ۲۰۱۰ از شبکه کی‌بی‌اس۱ پخش شد. این سریال به موضوع تاسیس سلسله بکجه و حکومت سیزدهمین پادشاه آن، پادشاه گان یوگو فرزند پادشاه بیریو و جنگ‌هایش با شانزدهمین پادشاه گوگوریو، گگوگوون که باعث کشته شدن آن شد می‌پردازد. این سریال بر اساس منابع تاریخی موجود در کتاب‌های سامگوک ساگی و سامگوک یوسا ساخته شده است. پس از وی فرزندش پادشاه گانگو سو به پادشاهی رسید. 

۵ حقیقت سریال امپراطور افسانه‌ها که همه را شگفت‌زده کرد؟! /// ۵ حقیقت درباره سریال امپراطور افسانه‌ها که شما شگفت‌زده می‌کند؟!  

این درام داستان یک پادشاه جنگجوی بکجه را روایت می‌کند. تحت فرمانروایی او، پادشاهی روز‌های شکوه خود را تجربه کرد، با فتوحات نظامی که باعث شد او بیشتر شبه جزیره کره را کنترل کند و متعاقباً قدرت سیاسی بکجه را تقویت کرد که بزرگترین اوج قدرت بکجه بود. 

یوگو، شاهزاده برکنار شده، به زندگی نمک فروش تبعید می‌شود تا هر گونه ترسی را که او پسر دوم است، برای تصاحب تاج و تخت سرکوب کند. فیلم در مورد بازگشت یوگو به پادشاهی صحنه‌های جنگ حماسی بسیاری را با گوگوریو نشان می‌دهد که احساس می‌کند پادشاهی از او دزدیده شده و باکجه را فریب می‌دهد. این پادشاه گوآنگ گائتو بزرگ نیست، بلکه پادشاه بکجه، پادشاه گان یوگو است، که حداقل ۶۰ سال قبل از گوآنگ گائتو، یک منطقه چینی را تصرف کرد و بر آن حکومت کرد.

۳- جومونگ ۴۰ سال عمر نکرد

در آخرین سکانس از سریال جومونگ یا همان جومونگ یک عنوان می‌شود که او در ۴۰ سالگی می‌میرد و پسرش یوری جانشین او می‌شود. اما در یک شگفتی عجیب، آغاز سریال امپراطور افسانه‌ها ما را میخکوب می‌کند. امپراطور جومونگ با سنی در حدود ۶۰ تا ۷۰ سال به نمایش گذاشته و بانو سوسانو نیز با چهره‌ای بسیار متفاوت از جومونگ ۱ و در ایام پیرسالی نمایش داده می‌شود.

۵ حقیقت سریال امپراطور افسانه‌ها که همه را شگفت‌زده کرد؟! /// ۵ حقیقت درباره سریال امپراطور افسانه‌ها که شما شگفت‌زده می‌کند؟!  

۵ حقیقت سریال امپراطور افسانه‌ها که همه را شگفت‌زده کرد؟! /// ۵ حقیقت درباره سریال امپراطور افسانه‌ها که شما شگفت‌زده می‌کند؟!  

از یک سو زنده بودن جومونگ تا این سن برای ما عجیب است و از سوی دیگر، ماجرای داستان جانشینی و سن بازیگرانی که نقش پسران جومونگ و سوسانو را بازی می‌کنند، با روایت مجموعه اول این سریال محبوب کره‌ای همخوانی ندارد. همین موضوع دست مایه شوخی بسیاری از کاربران برای بیان چرایی عدم استقبال دیگر کشور‌ها از جومونگ ۴ یا همان امپراطوری افسانه‌ها تبدیل شده است. 

۴- جومونگ آن مرد رند و جوانمرد نبود!

در مجموعه‌های اول و دوم سریال جومونگ، شخصیت‌پردازی جومونگ چه در دوران قبل و چه بعد از تاسیس امپراطوری گوگوریو، او را به عنوان مردی با رفتار جوانمردانه، مهربان، دلسوز، آرام، متعهد و جوانمرد به مخاطب نشان می‌دهد. جومونگ نماد عظمت، شجاعت و تمامی فضیلت‌ها در ذهن مخاطب به ویژه ایرانیان شکل گرفته است، اما ناگهان در همان سکانس نخست سریال امپراطوری افسانه‌ها با جومونگی اقتدارطلب و خائن به بانو سوسانو مواجه می‌شویم. 

۵ حقیقت سریال امپراطور افسانه‌ها که همه را شگفت‌زده کرد؟! /// ۵ حقیقت درباره سریال امپراطور افسانه‌ها که شما شگفت‌زده می‌کند؟!  

۵- سوسانو خودخواسته از جولبون نرفت بلکه رانده و تبعید شد!

در جومونگ اصلی یا همان جومونگ روایتی دوستانه و منطقی از جدایی قبیله بیریو از امپراطوری گوگوریو و تاسیس امپراطوری‌ای جدید در سرزمین‌های جنوبی ارائه می‌شود. در جومونگ یک بانو سوسانو، برای جلوگیری از تفرقه و جنگ داخلی در امپراطور تازه تاسیس گوگوریو و کمک به امپراطور که همسر او نیز است، با جمعی از افراد قبیله خود به سوی سرزمین‌های جنوبی رهسپار می‌شود. 

بر خلاف این روایت، در سریال امپراطوری افسانه‌ها، جدایی سوساسونا و جومونگ در نتیجه اختلاف بر سر جانشینی و خلف وعده امپراطور جومونگ معرفی می‌شود. بانو سوسانو قبیله خود یعنی بیریو را به سمت سرزمین‌های جنوب می‌برد و در آن‌جا امپراطوری بکجه را تاسیس می‌کند. جالب‌تر آن‌که در جومونگ دو یا همان سرزمین باد‌ها هیچ اسمی از امپراطوری تازه تاسیس بانو سوسانو برده نمی‌شود و حتی قبیله او کاملا در راس قدرت امپراطوری یوری نقش دارند.

سایر اخبار
اخبار مرتبط
نظرات بینندگان
Iran (Islamic Republic of)
person
ناشناس
cm_time
۱۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
cm
بابا این جومونگ هم مسخره کرده. هی هر سی جومونگ جومونگ
Iran (Islamic Republic of)
person
MRD
cm_time
۱۴:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
cm
درباره جدایی جومونگ و سوسانو این سریال جدیده (که میشه گفت جومونگ 4) به واقعیت نزدیکتره.. تو جومونگ 1 چون اون و سوسانو را افرادی جوانمرد و فداکار و فروتن نشون دادن و نه قدرت طلب اونطور خوب و دوستانه از هم جدا شدن
فقط سوتی شون سن بالای جومونگ بود چون در واقع اون قبل از چهل سالگی مرده
متاسفم برای دست‌اندرکاران بی کفایت صدا سیما که قبل از اینکه جومونگ 3 (یعنی شاهزاده جامیونگ که درباره یوری و پسرش یعنی نوه جومونگ هست) رو پخش کنن این امپراطور افسانه ها که جومونگ 4 هست پخش کردن!!
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: ۲
گوناگون