سریال «آبکی» تلویزیون صدای پلیس را هم درآورد

اعتراض شدید پلیس به سریال «هفت سر اژدها»

اعتراض شدید پلیس به سریال «هفت سر اژدها»
پخش سریال هفت سر اژد‌ها از اسفند ماه از تلویزیون  آغاز شد، از همان ابتدا این سریال با حواشی زیادی همراه بود. بازی حمید صفت رپر سرشناس در این سریال و حضور برخی بازیگران سرشناس از جمله قطب‌الدین صادقی در آن خبرساز شده بود. سازندگان سریال می گویند، آن را براساس پرونده‌های واقعی ساخته‌اند، ادعا شده است یکی از شخصیت‌های اصلی این سریال اشاره به مهدی هاشمی فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی دارد.
کد خبر: ۱۴۴۸۸
|
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۸

زی‌سان: سریال جنجالی و خبر ساز «هفت سراژدها» که به مفاسد اقتصادی پرداخته است صدای پلیس را هم درآوده و سخنگوی فراجا به انتقاد شدید از این سریال پرداخته است. 

به گزارش زی‌سان، سردار سعید منتظرالمهدی سخنگوی فراجا درباره این سریال گفت: «متاسفانه این سریال در زمان کنونی ساخته نشده و طبیعتا اگر در حال حاضر بود اجازه نمی‌دادیم حتی یک فریم پلیسی بدون نظارت و تایید کارشناسان انتظامی تصویربرداری شود چه برسد که پخش شود.» 

این مقام ارشد پلیس با اشاره به اینکه مجوز این کار در سال ۹۸ از سوی موسسه ناجی هنر فراجا صادر شده است، از مقامات وقت این موسسه انتقاد کرد و گفت: «متاسفانه کارشناسان انتظامی نظارت کافی بر تولید سریال را نداشتند و تهیه کننده و نویسنده اثر بر اساس تخیلات و ذهنیات خود در حوزه ماموریتی پلیس، کار را تولید کردند. طبیعتا برخی از سکانس‌های پلیسی این سریال با بدیهی‌ترین اصولِ ساخت سریال‌های پلیسی و امنیتی فاصله‌ی معناداری دارد و با اشکالاتی در فُرم و محتوا روبه‌رو و انتقاداتِ فراوانی را به دنبال داشته است.»

معاون فرهنگی اجتماعی فراجا افزود: «طبق بررسی‌های صورت گرفته، مدیران وقت موسسه ناجی هنر و کارشناسِ انتظامیِ سریال به دلیلِ عدم توجه به زوایای ساختِ اثر و نداشتنِ نظارتِ کافی، به بازرسیِ کل فراجا جهت ارائه توضیحات و بررسی موضوع معرفی شده و از ادامه کار وی ممانعت بعمل می‌آید.»

منتظرالمهدی گفت از کارگردان خواسته شده است که سکانس‌های پلیسی سریال را بازبینی کند که او اعلام کرد «در ادامه داستان شاهد اتفاقات جدید پلیسی خواهیم بود که نگرانی‌های پلیس مرتفع خواهد شد.»

کارگردان سریال «هفت سر اژدها» ابوالقاسم طالبی است که پیشتر فیلم سینمایی جنجال ساز «قلاده‌های طلا» که درباره حوادث سال ۸۸ بود، را ساخته است.  

پیش از اعتراض پلیس نیز جامعه پرستاری کشور به شدت از این سریال انتقاد کرده بود.  

در جریان پخش یکی از قسمت‌های سریال، ادای چند کلمه از سوی یکی از شخصیت‌های سریال باعث شد موجی از انتقادات از سمتِ سازمان نظام پرستاری نسبت به سریال ایجاد شود.

در این سریال از زبان یکی از شخصت‌ها اصطلاحاتی همچون «پرستار گری‌گوری»، «سوپروایزر احمق» و... به کار رفته و همچنین یکی از شخصیت‌های قصه در گفت‌وگویی این دیالوگ را بیان کرده است: «این پرستار‌ها هیچی حالیشون نیست.» به دنبال این اتفاق، یک مجادله  بیانیه‌ای میان سازمان نظام پرستاری و سیمافیلم شکل گرفته است که هر دو به نیابت از صنف خود، دیگری را متهم به بی‌انصافی و نادیده انگاشتن خدمات و حمایت‌ها کردند. پرستاران می‌گویند سیما در حق آنان بی‌انصافی کرده و سیمافیلم هم متقابلا همین اتهام را به پرستاران نسبت داده است.

سازمان نظام پرستاری ضمن محکوم کردن این سریال در بیانیه انتقادی خود در این باره نوشت: «در پی تخریب و تهاجم به جامعه درمانی کشور از سوی عوامل این فیلم و صداوسیما، کادر درمان کشور خواهان عذرخواهی رسمی مدیران شبکه سه سیما در زمان پخش این سریال هستند.»

پس از این بیانیه سیما فیلم مجبور برائه توضیحاتی شد و در بیانیه‌ای نوشت: ««هفت‌سر اژدها» کسی که به پرستاران عزیز با زبان توهین‌آمیز سخن می‌گوید یکی از منفورترین شخصیت‌های سریال و از شخصیت‌های رانت‌خوار است. اساس این صحنه همین بوده که نشان دهد عده‌ای از دماغ فیل افتاده به مردم زحمتکش ایران با چه چشمی نگاه می‌کنند. آیا اگر شخصیت‌های شمر و یزید در سریالی تاریخی علیه یکی از شخصیت‌های مقدس تاریخی سخنان ناروایی بگویند، وهن آن شخصیت شده است؟»

سریالی بی‌کیفیت با بازی‌های تصنعی و سکانس‌های عجیب

پخش سریال هفت سر اژد‌ها از اسفند ماه از تلویزیون  آغاز شد، از همان ابتدا این سریال با حواشی زیادی همراه بود. بازی حمید صفت رپر سرشناس در این سریال و حضور برخی بازیگران سرشناس از جمله قطب الدین صادقی در آن خبرساز شده بود. سازندگان سریال می گویند، آن را براساس پرونده‌های واقعی ساخته‌اند، ادعا شده است یکی از شخصیت‌های اصلی این سریال اشاره به مهدی هاشمی فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی دارد.

اما از همان روز‌های اول بسیاری از مخاطبان به کیفیت بد سریال اعتراض داشتند و  آن را «آبکی» و «مبتذل» توصیف می‌کردند.

کاربری نوشته بود: «این سریال فاجعه است. توهینه به مردم. اسراف پوله. ضربه به اعتبار رسانه ملی است. اگر قراره پرداختن به پرونده‌ها تنها معیار خوب یک اثر باشه، بیان روی صندلی بشینن این پرونده‌ها رو بخونن!»

کاربر دیگری هم معتقد بود: «کاری به نقد محتوایی این سریال ندارم که ممکنه منصفانه یا غیر منصفانه باشه، اما منی که با علاقه نشستم ببینم هم نتونستم بیشتر از چند دقیقه تحملش کنم واقعا از لحاظ ساخت خیلی خیلی ضعیفه از آقای طالبی بیشتر از این انتظار می‌رفت»

انتقادات آنقدر شدید بود که حتی برخی معتقدند صداوسیما نباید این سریال را پخش می‌کرد و برخی هم خواستار اعلام هزینه‌های ساخت آن شده‌اند.  

اما ابوالقاسم طالبی کارگردان سریال در شبکه ایکس به انتقادات واکنش نشان داد. او هم به کسانیکه فیلم را توهین به پرستاران می‌دانند و هم به منقتدان دیگر پاسخ داد و نوشت: «هفت سراژد‌ها درحال پخش و تخریب‌کنندگان مشغول کار؛ جیغ بنفش میکشند چه نشسته‌اید که به این قشر وآن قشر زحمتکش توهین شده، برخی هم سوپرمتشرع شده‌اند به ناخن وموی زن خارجی ارمنی طعنه میزنند. تحریک مفسدین از طریق عواملشان شروع شده و همه اینها بهانه است توقیف وسانسور سریال ضدفساد نشانه است.»

انتقادات از سریال هنوز هم ادامه دارد و کاربران آنر «مفتضحانه» توصیف می‌کنند. کاربری نوشته است: «حد خطا‌های ناشیانه ابتدائی و مضحک شدن مضمونی با این میزان از اهمیت و حساسیت تا جاییست که در بهترین حالت، سریال هفت سر اژد‌ها را علاوه بر اینکه کلاهبرداری آشکار از سفارش دهنده و آتش زدن بیت المال باید دانست، این ظن را بسیار تقویت میکند که فریبکاری و تعمدی پشت این افتضاح مبتذل بوده.»

کاربر دیگری هم نوشت: «یک ربع از سریال "هفت سر اژدها" رو دیدم، دچار شرم نیابتی شدم و تلویزیون رو خاموش کردم...»

سریال «آبکی» تلویزیون صدای پلیس را هم درآورد

در تعطیلات نوروز نیز تصویری از یک سکانس در این سریال بازتاب وسیعی داشت و موجب تمسخر فراوان گردید. در این تصویر فردی  تماما سیاه پوش به عنوان جاسوس نمایش داده شد. کاربری در این باره نوشت: «جاسوس‌های دشمن وسط شهر! در سریال هفت سر اژدها، خدا وکیلی عقلم خوب چیزیه، جاسوس اینجوری میاد تو شهر، اگه کارگردان یه پلاکارد دستش میداد، که روش نوشته منم جاسوس دشمن بهتر نبود.»

یا بازی تصنعی حمید صفت در این سریال مورد تمسخر کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت و برخی بازی او را با محمدرضا گلزار مقایسه کردند. رپ خوانی حمید صفت نیز در این سریال بازتاب وسیعی داشت. او قطعه‌ای با عنوان «الو خدا» برای این سریال اجرا کرده است.  

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون