رفع تیرگی زیر بغل با چند روش خانگی فوق‌العاده + دلایل سیاهی زیر بغل

رفع تیرگی زیر بغل با چند روش خانگی فوق‌العاده + دلایل سیاهی زیر بغل
پوست زیر بغل تیره‌تر از بقیه نقاط دست یا دیگر از نقاط بدن است. گاهی‌وقت‌ها اما رنگ این ناحیه به اندازه‌ای زیاد است که رفع تیرگی زیر بغل مهم می‌شود. در این مطلب روش‌های سفیدکردن زیر بغل را بخوانید.
کد خبر: ۱۴۲۲
|
۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۰

رفع تیرگی زیر بغل دغدغه خیلی‌هاست. اگر شما هم چنین دغدغه‌ای دارید، پوست زیر بغلتان به دلیل دئودورانت‌ها، اصلاح و دیگر مواد محرک تیره شده و اگر به‌دلیل سیاهی زیر بغل‌تان نمی‌توانید پیراهن‌های بدون آستین بپوشید، از پوشیدن لباس شنا شرم می‌کنید و دنبال سفید کردن زیر بغل‌تان هستید، این مطلب برای شماست.

زی‌سان: در این مطلب می‌خواهیم همه چیز درباره تیرگی زیر بغل را با شما در میان بگذاریم. با ما همراه باشید.

علت تیرگی زیر بغل چیست؟

به گزارش زی‌سان، پوست زیر بغل هم مانند سایر قسمت‌های بدن،  می‌تواند تیره شود یا تغییر رنگ دهد. البته به طور کلی پوست زیر بغل تیره‌تر از بقیه نقاط دست است. با این حال این مسئله می‌تواند می‌تواند برای برخی از افراد ناراحت‌کننده باشد.

بیایید قبل از هر چیز ببینیم که علت‌های احتمالی تیرگی زیر بغل چیست؟

دلایل زیادی وجود دارد که می‌توانند منجر به تیرگی زیر بغل شوند، از جمله:

رفع تیرگی زیر بغل با چند روش خانگی فوق‌العاده + دلایل سیاهی زیر بغل

  • محرک‌های شیمیایی موجود در دئودورانت‌ها و ضد تعریق‌ها
  • تحریک و ساییدگی ناشی از اصلاح (شیو)
  • تجمع سلول‌های مرده پوست به دلیل لایه‌برداری
  • اصطکاک ایجاد شده توسط پوشیدنِ لباس‌های تنگ
  • هایپرپیگمانتاسیون (اصطلاح پزشکی است که لکه‌های تیره پوست را توصیف می‌کند و عل به‌جودآمدنش تولید بیش از حد ملانین، ناشی از زخم‌های جوش، آسیب نور خورشید و همچنین نوسانات هورمونی است.)
  • ملاسما یا یا نقاب حاملگی (نوعی هایپرپیگمانتاسیون قهوه‌ای رنگ و اکتسابی در زنان)
  • آکانتوز نیگریکانس (Acanthosis nigricans) یا اختلال رنگدانه‌های پوستیِ مرتبط با دیابت، چاقی و سطوحِ غیرطبیعی هورمونی
  • دیگر اختلالات پوستی که می‌توانند باعث تیرگی شوند، مانند بیماری دانه‌های فوردایس (Fordyce)
  • عفونت باکتریایی اریتراسما (Erythrasma)
  • سیگار کشیدن

برای رفع تیرگی زیر بغل چه باید کرد؟

اولین قدم‌های شما برای روشن شدن زیر بغل، احتمالا رفتن به سراغ بهترین کرم سفید کننده زیر بغل، رفع تیرگی زیر بغل با لیزر، خوردن قرص و موارد این‌چنینی باشد. اما پیش از اینکه به سراغ درمان سیاهی زیر بغل با مداخله پزشکی و خارجی شوید، کارهای متنوعی وجود دارند که هریک به خودیِ خود اثرات ویژه‌ای دارند. موارد زیر را بخوانید:

  • ضد تعریق‌تان را عوض کنید. مطمئنا جایگزین‌های طبیعی مثلِ جوش شیرین یا سرکه سیب خیلی بهتر است.
  • شیو کردن زیر بغل را کنار بگذارید و به‌سراغ اپیلاسیون یا لیزر مو‌های زائد بروید.
  • اسکراب کنید! هفته‌ای دو تا سه‌بار، از یک اسکراب یا لایه‌بردار ملایم روی پوست زیر بغل تیره استفاده کنید. البته حواستان باشد این اسکراب‌ها ملایم باشند، چون پوست این منطقه حساس و نازک است.
  • لباس‌های تنگتان را کنار بگذارید.
  • اگر سیگار می‌کشید آن‌را ترک کنید.

درمان‌های خانگی و طبیعی برای سفید کردن زیر بغل چه چیز‌هایی است؟

اکثر ما تمایل داریم که قبل از هر چیز یک روش خانگی و طبیعی وجود داشته باشد که از آن استفاده کنیم. برای سفیدی زیر بغل هم روش‌های طبیعی زیادی وجود دارد. بیایید ببینیم این روش‌ها چیستند.

سیب زمینی برای رفع تیرگی زیر بغل

یک سیب زمینی را رنده کرده، آب آن‌را بگیرید و این آب را به زیر بغل بمالید. بعد از ۱۰ دقیقه زیر با آب خنک بشویید.

رفع تیرگی زیر بغل با چند روش خانگی فوق‌العاده + دلایل سیاهی زیر بغل

ترکیبِ شیر، گلاب و پوست پرتقال

یک قاشق غذاخوری شیر و یک قاشق غذاخوری گلاب را با مقداری پودر پوست پرتغال مخلو کنید. یک خمیر خواهید داشت. آن‌را خیلی آرام به زیر بغل بمالید و بگذارید مثل یک ماسک ۱۰-۱۵ دقیقه بماند. بعد هم با آب خنک بشویید.

لیمو برای سفیدکردن زیر بغل

لیمو را برش دهید و این برش‌ها را روی زیر بغل خود بمالید و بگذارید حدودا ۱۰ دقیقه بماند. بعد، آن را با آب سرد شسته و خشک کنید. بعد از لیمو حتما یک کرم مرطوب کننده ملایم هم بزنید که پوستتان خشک نشود.

ترکیب زردچوبه و لیمو برای سفید کردن تیرگی‌های پوست

در یک کاسه کوچک، ۲ قاشق غذاخوری آب لیموی تازه را با مقداری زردچوبه مخلوط کرده و یک خمیر بسازید. سپس این خمیر را روی تیرگی‌ها بگذارید و بعد از ۳۰ دقیقه آن را بشویید.

روغن زرده تخم مرغ‌

می‌توانید چند شب در هفته و قبل از خواب، روغن زرده تخم مرغ را روی زیر بغل‌تان ماساژ دهید. می‌توانید به همین صورت بخوابید و صبح روز بعد، این ناحیه را با یک صابون متعادلی بشویید.

روغن نارگیل

چند قطره روغن نارگیل را روی زیر بغل خود ماساژ دهید. بعد از ۱۵ دقیقه زیر بغل را با آب ولرم و صابون ملایم شست‌وشو دهید. این مراحل را دو تا سه بار در هفته تکرار کنید.

روغن درخت چای برای سفیدکردن زیر بغل

این روغن برای خیلی از مشکلات پوستی به کار می‌رود. در مورد رفع تیرگی زیر بغل هم مفید است. پنج قطره روغن درخت چای را با یک سوم لیوان آب مخلوط کرده، داخلِ یک بطری بریزید و هر روز بعد از دوش گرفتن یا حمام، آن‌را به زیر بغل خود اسپری کنید. درنهایت بگذارید به طور طبیعی خشک شود.

*نکته: برای جلوگیری از تحریک احتمالی ناشی از این درمان‌های طبیعی، ابتدا محصول را روی قسمت کوچکی از پوست زیر بغل‌تان بمالید. اگر در عرض ۴۸ ساعت واکنش منفی پوستی نداشتید، به استفاده از محصول در کل زیر بغل ادامه دهید.

درمان‌های پزشکی برای تیرگی زیر بغل چیست؟

اگر تیرگی زیر بغل شما ناشی از یک عارضه پوستی جدی‌تری باشد و حتی اگر فقط درمان‌های پزشکی و سریع‌تر را ترجیح می‌دهید، باید به پزشک یا متخصص پوست مراجعه کنید. احتمالا متخصص به شما درمان‌های پزشکی زیر را پیشنهاد کند:

  • استفاده پماد زیر بغل یا کرم‌ها و لوسیون‌های حاوی موادِ موثری همچون هیدروکینون (Hydroquinone)، ترتینوئین (Tretinoin)، کورتیکواستروئید‌ها (Corticosteroid)، آزلائیک اسید و....
  • لایه‌برداری‌هایی شیمیایی
  • پاکسازی‌های کامل پوست
  • سفیدی زیر بغل با لیزر برای حذف رنگ‌دانه‌ها
  • تجویز آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی و مالشی در صورت ابتلا به مشکلاتی مثلِ اریتراسما

رفع تیرگی زیر بغل با چند روش خانگی فوق‌العاده + دلایل سیاهی زیر بغل

*نکته ۱: برخی از درمان‌های پزشکی برای روشن‌کردن زیر بغل ممکن است عوارض جانبی خفیفی داشته باشد. نگران نباشید این عوارض با گذشت زمان از بین خواهند رفت. واکنش‌های شدید خیلی نادر هستند، مگر اینکه اقدامی بکنید که ندانید به آن حساسیت دارد.

برخی از این عوارض شاملِ سرخ‌شدن، درد داشتن در آن ناحیه، خشک‌شدن و تغییر رنگ است. در صورت بروز هر مشکلی پزشک به شما کمک می‌کند عوارض رفع شوند.

*نکته ۲: اگر پزشک کرم یا لوسیون تجویز کرد، دستورالعمل‌ها را به دقت دنبال کنید و هیچ‌وقت محصولات را بیش‌از مدت زمانی که توصیه شده روی تیرگی زیر بغل نگه ندارید.

 

در آخر...

پوست زیر بغل همه افراد اندکی تیره‌تر از نقاط دیگر پوست دست‌شان است. درجه‌ای از تیرگی می‌تواند کاملا طبیعی باشد. اگر نگران این تیرگی هستید می‌توانید با یک متخصص بهداشت و درمان در موردش صحبت کنید. چراکه تغییر رنگ ممکن است نتیجه یک وضعیت پزشکی باشد.

با این‌حال، اغلبِ تیرگی‌های زیر بعل نتیجه بیماری و مشکل جدی نیست و شما نیاز به معالجه نخواهید داشت. به همین دلیل، درمان‌های خانگی و طبیعی سفید کردن زیر بغل گزینه خوبی است.

 

سوالات متداول درباره رفع سیاهی زیر بغل

آیا سیاهی زیر بغل یک مشکل است؟

در اکثر موارد خیر. در موارد نادر ممکن است این تیرگی ناشی از یک مشکل سلامتی باشد. به طور کلی، اما تیرگی زیربغل در همه افراد تا حدی وجود دارد.

درمان تیرگی زیر بغل چیست؟

درمان‌های مختفی برای این مسئله وجود دارد. از درمان‌های خانگی با مواد طبیعی مثلِ لیمو، زردچوبه، روغن درخت چای، شیر و... گرفته تا درمان‌های جدی‌تری مثل لیزردرمانی یا لایه‌برداری و یا استفاده از پماد سفیدی زیر بغل.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون