خوابیدن عجیب دو خلبان در حین پرواز!

خوابیدن عجیب دو خلبان در حین پرواز!
پس از خوابیدن دو خلبان هواپیمای باتیک ایر برای مدت کوتاهی از مسیر خود منحرف شد، اما توانست در نهایت به سلامت فرود بیاید
کد خبر: ۱۰۹۹۰
|
۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۷

زی‌سان: وزارت حمل و نقل اندونزی تحقیقات در مورد شرکت هواپیمایی محلی باتیک‌ایر این کشور را پس از اینکه مشخص شد هر دو خلبان یک پرواز در اواسط سفر به خواب رفته بودند، آغاز کرده است.

به گزارش زی‌سان به نقل از بی بی سی؛ این دو خلبان که در حال حاضر به طور موقت مجوز پروازشان به حالت تعلیق درآمده، در حین پرواز از سولاوسی به جاکارتا پایتخت اندونزی حدود ۲۸ دقیقه به خواب رفته بودند.

در نتیجه هواپیمای ایرباس ای۳۲۰ آنها برای مدت کوتاهی از مسیر اصلی منحرف شد، اما توانست در نهایت به سلامت فرود بیاید و همه ۱۵۳ مسافر و خدمه هواپیما سالم بوده و به کسی آسیبی نرسید.

این حادثه در ۲۵ ژانویه سال جاری اتفاق افتاده بود.

براساس گزارشی از وزارت حمل و نقل اندونزی، حدود نیم ساعت پس از بلند شدن هواپیما از زمین، خلبان ۳۲ ساله به کمک خلبانش گفته بود کنترل هواپیما را به دست بگیرد و تا او استراحت کند و کمک خلبان ۲۸ ساله هم با این کار موافقت کرده بود.

اما کمک خلبان هم ناخواسته در حین پرواز خوابش می‌برد. بر اساس گزارش دولت اندونزی، کمک خلبان و همسرش به تازگی صاحب دو قلو شده بودند و او در نگهداری کودک‌ها کمک می‌کرده.

کنترل ترافیک هوایی جاکارتا سعی کرده بود تا با کابین خلبان تماس بگیرد، اما هیچ پاسخی دریافت نمی‌کرد.

این سکوت رادیویی ۲۸ دقیقه به طول انجامید تا اینکه خلبان اصلی از خواب بیدار شد و متوجه شد که کمک خلبانش نیز به خواب رفته است. او همچنین دریافت که هواپیما برای مدت کوتاهی از مسیر منحرف شده است.

خلبانان سپس به تماس‌های جاکارتا پاسخ دادند و هواپیما را به سلامت فرود آوردند.

آزمایشات پزشکی قبل از پرواز نشان داد که این دو نفر برای پرواز مشکلی نداشتند و فشار خون و ضربان قلب آنها نرمال بود و آزمایش الکل منفی بوده است.

مقامات وزارت حمل و نقل اندونزی، شرکت هواپیمایی باتیک ایر را به خاطر این حادثه «توبیخ شدید» کرده و رئیس حمل و نقل هوایی اندونزی گفته این شرکت باید به زمان استراحت خدمه خود توجه بیشتری داشته باشد.

باتیک‌ایر گفته است که «با برنامه‌ریزی جهت استراحت کافی کادر پرواز عمل می‌کند» و «متعهد به اجرای همه توصیه‌های ایمنی است».

در سال ۲۰۱۹ و در همین شرکت هواپیمایی، یکی از خلبان‌ها هواپیما بیهوش شد، که هواپیما را مجبور به انجام فرود اضطراری کرد.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: