کارگردان بی‌بدن می‌گوید فیلمش ربطی به ماجرای غزاله و آرمان ندارد

همه چیز درباره فیلم «بی‌بدن»؛ حواشی و ماجراهای آن

همه چیز درباره فیلم «بی‌بدن»؛ حواشی و ماجراهای آن
الناز شاکردوست و نوید پورفرج به عنوان بازیگران اصلی بی‌ بدن معرفی شده‌اند. الناز شاکردوست که در دهه اخیر با بازی در آثار مهم سینمایی از جمله شبی که ماه کامل شد و ابلق توجه منتقدان را به خود جلب کرده است در جدیدترین فعالیتش یکی از نقش‌های اصلی فیلم بی‌بدن را به عهده گرفته است.
کد خبر: ۵۹۴۷
|
۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۴

زی‌سان: فیلم سینمایی بی‌بدن اولین ساخته سینمایی مرتضی علیزاده به جنجالی‌ترین فیلم حاضر در جشنواره چهل و دوم فیلم فجر بدل شده است. قصه جنجالی، کنار گذاشتن از سودای سیمرغ، اعتراض الناز شاکردوست و اعتراض خانواده عزاله شکور، تا کنون سروصدای زیادی به پا کرده است.

 به گزارش زی‌سان، ادامه ماجرا‌های این فیلم و حواشی آن را می‌خوانید.

قصه فیلم «بی بدن» و ماجرای غزاله و آرمان

فیلم بی بدن فیلمی جنایی است که از یک و یا شاید چند پرونده قضایی مهم الهام گرفته است. آنطور که از خبر‌های رسمی پیداست فضای فیلم به یک پرونده معروف جنایی دهه ۹۰ اشاره دارد. پرونده قتل غزاله شکور به دست آرمان عبدالعالی که چندین بار تا مرحله اجرای حکم رفت و برگشت… منتقداتی که فیلم را دیده‌اند می‌گویند قصه آن نعل به نعل پرونده غزاله و آرمان است. نام فیلم نیز همین را نشان می‌دهد.

غزاله شکور دختر ۱۹ ساله‌ای بود که روز ۱۲ اسفند سال ۱۳۹۲ به دست دوستش آرمان عبدالعالی (متولد ۱۹ اسفند ۱۳۷۴) کشته شد و جسدش هرگز پیدا نشد. آرمان عبدالعالی در زمان وقوع جرم کمتر از ۱۸ سال سن داشت. روند طولانی رسیدگی به پرونده قتل غزاله شکور در نتیجه مفقودی جسد و همین‌طور صدور احکام متعدد اعدام و لغو در آخرین لحظات این پرونده را پیچیده کرد. عبدالعالی سرانجام در دادگاه مجرم شناخته و بامداد چهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰ به دار آویخته شد. این پرونده پیچیده در رسیدگی سروصدای زیادی به پا کرد.

همه چیز درباره فیلم «بی‌بدن»؛ حواشی و ماجراهای آن

عوامل فیلم بی بدن

الناز شاکردوست و نوید پورفرج به عنوان بازیگران اصلی بی‌ بدن معرفی شده‌اند. الناز شاکردوست که در دهه اخیر با بازی در آثار مهم سینمایی از جمله شبی که ماه کامل شد و ابلق توجه منتقدان را به خود جلب کرده است در جدیدترین فعالیتش یکی از نقش‌های اصلی فیلم بی‌بدن را به عهده گرفته است.

نوید پورفرج که با بازی در فیلم مغز‌های کوچک زنگ زده نامش را به عنوان یک استعداد خوب در سینمای ایران معرفی کرده بود با بازی در آثار مهمی، چون زالاوا و مغز استخوان به شهرت بیشتری رسید در این فیلم حضور دارد و به گفته برخی می‌تواند به نقطه عطف کارنامه کاری او تبدیل شود.

سروش صحت هم که خودش با فیلم صبحانه با زرافه‌ها در جشنواره فجر حضور دارد، دیگر بازیگر این فیلم است که در کنار گلاره عباسی نامش در ترکیب بازیگران آمده است. پژمان جمشیدی هم از جمله بازیگران اصلی این فیلم است که سابقه همکاری با کاظم دانشی در فیلم علفزار را داشته و حالا در یک فیلم دیگر با فیلمنامه دانشی حضور پیدا کرده است.

کاظم دانشی کارگردان مستعد و جوان ایران که پیش از این فیلم علفزار را ساخته بود، فیلمنامه بی‌بدن را نوشته و مصطفی احمدی که سابقه تهیه فیلم درخت گردو را در کارنامه دارد و با مهران مدیری برنامه‌هایی نظیر دورهمی را تولید کرده، به عنوان تهیه کننده این اثر حاضر است. مهدی سعدی تدوینگر این فیلم است و حبیب خزایی‌فر آهنگساز مطرح سینما که موسیقی زخم کاری از یادگاری‌های اوست، آهنگسازی این فیلم را بر عهده دارد.

مرتضی حسین علیزاده فیلمساز جوان کارگردانی بی‌بدن را برعهد دارد. این اولین فیلم بلند علیزاده است. باید دید اولین تجربه علیزاده در این حوزه چه واکنش‌هایی را در پی خواهد داشت.

همه چیز درباره فیلم «بی‌بدن»؛ حواشی و ماجراهای آن

حواشی فراوان فیلم بی‌بدن

انتساب قصه فیلم به ماجرای غزاله و آرمان سروصدای زیادی به پاکرده است و  پدر و مادر غزاله می‌گویند: «عنوان این فیلم از پرونده آرمان و غزاله گرفته شده و عوامل فیلم بدون اجازه از حریم خصوصی ما فیلم ساختند.»  پدر غزاله می‌گوید: «منتظریم وکیل‌مان این فیلم را ببیند اگر او تایید کند که فیلم «بی‌بدن» طبق پرونده غزاله و آرمان ساخته شده، ما حتما شکایت خواهیم کرد.».

اما فیلمنامه نویس و کارگردان این انتساب را رد می‌کنند و معتقدند فیلمنامه براساس چند پرونده مشابه تنظیم شده است. با این حال منتقدان و کسانی که فیلم را دیده‌اند معتقدند شباهت زیادی میان بی‌بدن و ماجرای غزاله و آرمان وجود دارد.

با این حال علیزاده کارگردان فیلم در نشست خبری در این رابطه گفت: «من فیلمی ساخته‌ام و مخاطب هم می‌تواند روایت آن را به پرونده‌های واقعی منطبق بداند، اما آنچه می‌توانم به عنوان کارگردان «بی‌بدن» تأکید کنم این است که آن را بر اساس پرونده واقعی (آرمان و غزاله) نساخته‌ام.»

حاشیه دیگری که اخیرا برای این فیلم ایجاد شده مربوط به این است که مسئولان جشنواره این اثر را در بخش سودای سیمرغ قرار ندادند  و به بخش نگاه ویژه منتقل کردند. این دقیقا همان موضوعی بود که الناز شاکردوست در پردیس سینمایی کوروش با گریه و ناراحتی مطرح کرد.

شاکردوست با اشاره به فیلم بی‌بدن گفت: «شاید برایتان سوال باشد که این فیلم در جشنواره هست. بله، در جشنواره فجر یک بخشی را به نام نگاه نو گذاشتند برای فیلم‌هایی که هیچ دلیل منطقی برای حذف شان ندارند و در این بخش می‌گذارند تا از این طریق، این فیلم‌ها را زنده به گور کنند...»

شاکردوست همچنین از نحوه برخورد با او شکایت داشت و گفت: «شما نمی‌توانید جلوی حرف زدن ما‌ها را بگیرید...» ادامه صحبت‌های شاکردوست با ممانعت مامورین سینما مواجه شد. او در اعتراض به این برخورد گفت: «بگذارید حرف بزنم. گفتی حق تریبون نداری. می‌خواهم حرف بزنم. نمی‌تونید منو به زور بیرون ببرید. بلیت خریدم اومدم توی سینما.».

اما مجتبی امینی دبیر جشنواره درباره این حواشی بی‌بدن گفت: «هم دوستان تلاش کردند که فیلم به جشنواره برسد و تا چند روز قبل از جشنواره هم فیلمبرداری آن ادامه داشت، اما در زمان بازبینی هیأت انتخاب، فیلم کامل ارائه نشده بود و حدود نصفی از آن آماده بود یعنی هیأت انتخاب فیلم را ناقص دیده بود. جمع‌بندی هیأت انتخاب برای فیلم اولی‌ها این بود که فیلم در مرحله اول به بخش فیلم اولی‌ها راه پیدا کند، ولی از آن ۱۲ فیلم ۵ فیلمی را که شرایط کاملی داشتند و کامل قابل ارزیابی بودند انتخاب شدند که به بخش سودای سیمرغ راه پیدا کردند.»

دبیر جشنواره با اشاره به حضور ۵ فیلم اولی در بخش سودای سیمرغ گفت: «در این بخش ابتدا ۴ فیلم انتخاب شد و یک فیلم هم به ما پیشنهاد شد تا سهمیه اضافه‌تری به سودای سیمرغ اضافه شود که در نهایت ۵ فیلم به این بخش راه پیدا کردند؛ لذا خواهش من از همه فیلمسازان این است که به ضوابط و آئین نامه جشنواره و نظر هیأت محترم انتخاب و داوری احترام بگذاریم. وقتی یک جمع‌بندی اتفاق می‌افتد وآثار راه یافته در هر بخش اعلام می‌شوند باید همه عزیزان آن را بپذیرند. در مراحل جلوتر هم به داوری می‌رسیم که باید به نظر داوران احترام گذاشت.»

او بدون اشاره به ماجرای الناز شاکردوست در پاسخ به این پرسش که آیا برای همه عوامل فیلم‌ها کارت حضور در خانه جشنواره و نشست خبری صادر شده است، بیان کرد: «هر کس در جشنواره حضور پیدا می‌کند باید به قوانین آئین نامه تمام بخش‌ها از جمله فتوکال، قرعه‌کشی و موارد دیگر احترام بگذارد و در آن‌ها حضور پیدا کند. همه صاحبان آثار سهمیه حضور دارند. آن‌ها عوامل اصلی خود را به دبیرخانه جشنواره معرفی کردند.»

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: