حواس‌تان به ایمنی آبی که می‌خورید هست؟

آیا نوشیدن آبی که مدتی در محیط بیرون بوده اشکالی دارد؟

آیا نوشیدن آبی که مدتی در محیط بیرون بوده اشکالی دارد؟
آیا فرقی می‌کند که لیوان‌ها یا بطری‌ها پوشیده شده باشند یا نه؟ در مورد مواد ظرفی که آب  در آن ریخته می‌شوند چطور؟
کد خبر: ۴۱۱
|
۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۷

زی‌سان: همه ما این تجربه‌ها را داریم: بطری آب‌مان را تمام آخر هفته روی میز‌مان می‌گذاریم. لیوان‌های زیاد آب در خانه می‌نوشیم که نمی‌توانیم آن‌ها را بشماریم. لیوانی را روی میز کنار تخت‌مان به‌طور نیمه‌دائمی می‌گذاریم. حالا بیایید ببینیم که آیا نوشیدن آبی که در خانه و یا محل کار‌تان مدت‌ها در فضای بیرون مانده، بی‌خطر است یا خیر.

آیا فرقی می‌کند که لیوان‌ها یا بطری‌ها پوشیده شده باشند یا نه؟ در مورد مواد ظرفی که آب  در آن ریخته می‌شوند چطور؟ آیا این مهم است؟ در حالی‌که بسیاری از بطری‌های آب پلاستیکی یک‌بار مصرف دارای تاریخ انقضا هستند، بسیار کمتر مشخص است که با آب باقی مانده در ظروف دیگر چه باید کرد. 

 

وقتی آب بیرون بماند چه اتفاقی می‌افتد؟

در حالی‌که کاملاً خواب هستید، در آن لیوان آبی که روی میز خواب شما قرار دارد، چه اتفاقی می‌افتد؟

اول از همه، دی اکسید کربن موجود در هوا شروع به مخلوط شدن با آن می‌کند (به خصوص اگر برای هشت ساعت یا بیشتر روی آب باز باشد).

این واکنش شیمیایی منجر به تشکیل اسید ضعیف می‌شود و سطح pH آب شما را کاهش می‌دهد. خوشبختانه این آب هنوز کاملاً برای نوشیدن بی‌خطر است. این‌که صبح روز بعد کمی مزه‌دار می‌شود به دلیل همین PH کمتر است.

نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که با هر جرعه‌ای که از شیشه یا بطری آب شما می‌خورید، باکتری‌های جدیدی وارد می‌شوند. بیشتر مواقع این باکتری از دهان شما می‌آید، اما در سایر مواقع ممکن است از طرف یکی از عزیزان‌تان باشد.

انگشت‌های کثیف نیز در این‌جا نقش مهمی بازی می‌کنند؛ خیلی راحت می‌توان لب یک لیوان یا نی‌هایی را که این روز‌ها روی بسیاری از بطری‌های آب قابل استفاده مجدد یافت می‌شود، با دست‌های شسته نشده، گرفت.

باکتری‌های دهان ما البته متعلق به ما هستند و بنابراین بعید است که باعث بیماری شوند. با این حال، اشتراک‌گذاری نوشیدنی‌ها با دیگران و معرفی باکتری‌هایی که روی دست‌های شما یافت می‌شوند، می‌تواند مشکل‌ساز باشد و به طور بالقوه می‌تواند باکتری‌هایی را وارد سیستم بدن کند که ممکن است شما را بیمار کنند.

این خطر زمانی بیشتر می‌شود که آب ما در معرض گرما قرار گیرد (مثلاً دمای شدید داخل خودرو)، زیرا گرما رشد باکتری‌ها را تسریع می‌کند.
اگر ظرف آب شما یک شب یا برای مدت طولانی‌تری باز شود، آب همچنین می‌تواند گرد و غبار، زباله یا سایر ذرات ریز را از هوا جمع کند که در خانه، محل کار، ماشین یا هر جای دیگری به گردش در می‌آیند. در حالی که بعید است که این‌ها آسیبی به شما وارد کنند، ممکن است روز بعد طعم آب شما را تغییر دهند.

آب لوله‌کشی دقیقاً به همین دلیل کلر دارد تا باکتری ها، انگل‌ها و ویروس‌ها را از بین می‌برد. با این‌حال، کلر زمانی‌که در معرض هوا قرار می‌گیرد متلاشی می‌شود و می‌تواند پس از یک تا پنج روز، دیگر در آب وجود نداشته باشد. بسته به مدت زمانی که آب شما بیرون می‌ماند، ممکن است تا زمانی که دوباره آن را بردارید، سیستم دفاعی باکتریایی داخلی را از دست داده باشد.

آیا نوشیدن آبی که مدتی بیرون بوده اشکالی دارد؟

آیا جنس بطری‌ای که آب را در آن نگه می‌داریم مهم است؟

وقتی نوبت به ظروفی می‌شود که آب خود را در آن ذخیره می‌کنیم، مواد مهم هستند. احتمالاً شنیده اید که بطری‌های پلاستیکی آب برای سلامتی شما بهترین نیستند. “BPA” یا بیسفنول A که قبلاً به آسانی در بطری‌های آب پلاستیکی یافت می‌شد، یک مختل کننده شناخته‌شده سیستم غدد درون‌ریز است که در فرآیند‌های هورمونی طبیعی ما دخالت می‌کند. تحقیقات همچنین نشان داده است که به احتمال زیاد BPA با چندین مشکل از جمله بیماری قلبی و نگرانی‌های تولید مثل مرتبط است.

با این‌وجود، پلی اتیلن ترفتالات (PET)، چیزی که امروزه بیشتر بطری‌های پلاستیکی آب از آن ساخته می‌شوند نیز می‌توانند مواد شیمیایی مضر را به ویژه در شرایط گرم یا زیر نور مستقیم خورشید دفع کند. میکروپلاستیک‌ها در اینجا نیز نگران‌کننده هستند، زیرا آن‌ها حتی راحت‌تر از بطری‌های پلاستیکی وارد آب می‌شوند و می‌توانند در‌اندام‌های ما جمع شوند و در صورت مصرف زیاد، منجر به نگرانی‌های سلامتی زیادی شوند.

همچنین در اینجا توجه داشته باشید: اگر از بطری‌های پلاستیکی یکبار مصرف استفاده می‌کنید، از شستن و استفاده مجدد آن‌ها خودداری کنید.

علی‌رغم ذهنیت دوستدارانِ محیط زیست، انجام این کار می‌تواند احتمال شستشوی میکروپلاستیک و شیمیایی را افزایش دهد. تاریخ انقضای موجود در این بطری‌های یکبار مصرف همچنین نشان دهنده زمان شستشوی شیمیایی بیشتر است، بنابراین توجه به آن مهم است.

با تمام این اطلاعات، انتخابِ بهتری برای سرمایه گذاری روی یک بطری آب شیشه‌ای یا فلزی قابل استفاده مجدد وجود ندارد! چیزی که در مورد این گزینه‌ها باید مراقب بود این است که بطری‌های فلزی قابل استفاده مجدد می‌توانند به سرعت گرم شوند و رشد باکتری‌هایی که ممکن است در آب شما وجود داشته باشند را تسریع کنند.

 

نکاتی برای ایمن نگه داشتن آب

چه کار کنیم؟ آبی که یک روز بیرون مانده، در صدر فهرست نگرانی‌های بهداشت عمومی نیست. آب کهنه روی میز شما، آبی که یک شبه در کنار تخت شما باقی می‌ماند، یا حتی آب چند روزه روی میز اداری شما، همگی مناسب و قابل نوشیدن هستند. خیلی بعید است که آن‌ها باعث بیماری شما شوند، اما ممکن است طعم خیلی خوبی نداشته باشند. به خصوص اگر بدون پوشش رها شده باشند.

اگر می‌خواهید امنیت بیشتری داشته باشید، در اینجا چند نکته وجود دارد که باید رعایت کنید:

  • سعی کنید آب خود را پوشیده و در ظروف شیشه‌ای یا فلزی نگه دارید.
  • به دنبال بطری‌های قابل استفاده مجدد با رویه‌های پیچی باشید تا از آب خود در برابر هر گونه باکتری مضر دست‌تان محافظت کنید.
  • اگر آب بطری شما کهنه شده، چند جرعه آخر را به گیاه خانگی خود بدهید.
  • اگر بطری‌های پلاستیکی آب یک بار مصرف دارید، حتما آن‌ها را در مکانی خنک و تاریک نگهداری کنید و به تاریخ انقضای آن‌ها توجه داشته باشید.
  • شاید بهتر باشد از نوشیدن آب قدیمی که در ماشین داغ مانده است خودداری کنید.
  • اگر به هر طریقی دچار نقص ایمنی هستید، هر روز یک شیشه تازه یا بطری آب تمیز و قابل استفاده مجدد تهیه کنید.
  • از شریک‌کردن آب بپرهیزید. شما هرگز نمی‌دانید که آیا عزیز‌تان سرماخوردگی (یا تبخال) دارد یا خیر. از طرف دیگر، ممکن است شما کسی باشید که بیمارید. این‌کار به شما کمک می‌کند تا از بیمار‌شدن دوست‌تان و خانواده خود جلوگیری کنید.
  • اگر یک بطری بزرگ آب دارید که می‌خواهید طعم تازه‌اش را برای چند روز حفظ کنید، وعده‌های جداگانه را در یک لیوان یا ظرف جداگانه بریزید. این به محدود‌کردن میزان باکتری وارد شده به آن بطری کمک می‌کند.
  • اساساً، تا زمانی که آب خود را با همه افراد حاضر در باشگاه به اشتراک نگذارید و سپس آن را به مدت یک هفته ترک نکنید، احتمالاً باید کاملاً ایمن باشد. سعی کنید نهایتا یک روزه (یا حتی چند روزه) استفاده کنید.

منبع: bhg

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون