فرصت ۶ ماهه برای جلوگیری از شیوع این بیماری کشنده

فرصت ۶ ماهه برای جلوگیری از شیوع این بیماری کشنده
دبیرکل سازمان جهانی بهداشت (WHO) بر این باور است که شیوع بیماری «ام پاکس» (آبله میمونی) در آفریقا ممکن است در ۶ ماه آینده متوقف شود.
کد خبر: ۳۲۷۰۷
|
۱۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۲

«تدروس آدهانوم قبریسوس»، دبیر کل سازمان جهانی بهداشت در یک نشست خبری گفت: با رهبری دولت‌ها و همکاری نزدیک بین شرکا، ما معتقدیم که می‌توانیم این شیوع را در شش ماه آینده متوقف کنیم.

 تا به امروز، آفریقا تنها بخش کوچکی از واکسن‌های مورد نیاز برای کاهش سرعت گسترش ویروس را دریافت کرده است، به ویژه در کنگو که بیشترین موارد ابتلا را دارد.

آدهانوم در این نشست همچنین تاکید کرد اولین محموله واکسن این آژانس باید ظرف چند روز به کنگو برسد.

وی گفت: در حالی که عفونت‌های ام پاکس در چند هفته اخیر به سرعت در حال افزایش بوده، اما مرگ و میر نسبتا کمی وجود داشته است. تدروس همچنین اشاره کرد که ۲۵۸ مورد از جدیدترین نسخه ام پاکس وجود دارد که بیماران در بروندی، رواندا، کنیا، اوگاندا، سوئد و تایلند شناسایی شده‌اند.

اوایل این ماه، سازمان جهانی بهداشت شیوع مداوم ام پاکس در آفریقا را یک وضعیت اضطراری جهانی اعلام کرد. در ماه مه، دانشمندان نسخه جدیدی از این بیماری را در کنگو شناسایی کردند که فکر می‌کنند می‌تواند راحت‌تر گسترش یابد.

ام پاکس که به عنوان آبله میمونی نیز شناخته می‌شود، مربوط به آبله است، اما معمولاً علائم خفیف تری از جمله تب، سردرد و بدن درد ایجاد می‌کند. در موارد شدید، افراد ممکن است دچار زخم‌ها و تاول‌های دردناک در صورت، قفسه سینه و دست‌ها شوند. ام پاکس معمولاً از طریق تماس نزدیک پوست به پوست پخش می‌شود.

به گزارش نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، سازمان جهانی بهداشت تخمین زده است که حدود ۲۳۰ هزار واکسن می‌تواند فورا به کنگو و مناطق دیگر ارسال شود. این آژانس همچنین گفت در حال کار روی کمپین‌های آموزشی برای افزایش آگاهی مردم در مورد اینکه چگونه می‌توانند از انتشار ام پاکس جلوگیری کنند، است.

«ماریا ون کرخوف»، مدیر بخش اپیدمی و بیماری‌های همه گیر سازمان جهانی بهداشت گفت که آژانس در حال کار برای تسریع دسترسی به واکسن برای کشور‌های آسیب دیده است.

در همین حال دانشمندان قبلاً اشاره کرده‌اند که بدون درک بهتر از نحوه انتشار ام پاکس در آفریقا، ممکن است دانستن بهترین روش استفاده از واکسن‌ها دشوار باشد.

اخیرا رئیس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آفریقا گفت این قاره امیدوار است که حدود ۳۸۰ هزار دز واکسن ام پاکس را دریافت کند که توسط اهداکنندگان از جمله ایالات متحده و اتحادیه اروپا وعده داده شده است. با این حال این مقدار کمتر از ۱۵ درصد از دز‌هایی است که مقامات گفته اند برای پایان دادن به شیوع ام پاکس در کنگو لازم است.

در همین حال سازمان جهانی بهداشت یک طرح آمادگی استراتژیک و واکنش جهانی را با هدف جلوگیری از شیوع انتقال فرد به فرد ام پاکس از طریق تلاش‌های هماهنگ جهانی، منطقه‌ای و ملی راه‌اندازی کرده است.

این اقدام پس از اعلام وضعیت اضطراری بهداشت عمومی و نگرانی بین المللی توسط تدروس آدهانوم قبریسوس در ۱۴ اوت، اجرا شد.

این طرح ۱۳۵ میلیون دلاری، یک دوره ۶ ماهه تا فوریه ۲۰۲۵ را پوشش می‌دهد تا بودجه مورد نیاز برای پاسخ توسط سازمان جهانی بهداشت، کشور‌های عضو، شرکا از جمله مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آفریقا (CDC آفریقا)، جوامع و محققان و سایرین را تامین کند.

منبع: ایسنا

tags # بیماری
سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون