مروارید واقعی چیست و قیمت هر گرم مروارید اصل چقدر است؟

مروارید واقعی چیست و قیمت هر گرم مروارید اصل چقدر است؟
مروارید یا دُر نوعی سنگ قیمتی است که به طور طبیعی یا پرورشی در درون صدف‌های دوکفه‌ای تولید می‌شوند. این گوهر ارزشمند که در متون تاریخی و ادبی همواره به عنوان استعاره‌ای از چیز‌های کمیاب و باارزش به کار می‌رود، در دنیای امروز طرفداران خاص خود را دارد.
کد خبر: ۳۲۱۸
|
۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۱

زی‌سان: مروارید اصل از جمله سنگ‌های گرانبهایی است که برای ساخت و تزیین انواع جواهرات از آن استفاده می‌شود. مروارید طبیعی از صدف‌های دوکفه موجود در خلیج فارس، اقیانوس هند و استرالیا به دست می‌آید. علاوه بر این مروارید‌های دست‌ساز انسان نیز وجود دارند که از لحاظ شکل ظاهری، درخشندگی و قیمت با مروارید اصل تفاوت‌هایی دارند.

سنگ مروارید چیست؟

مروارید سنگی به رنگ سفید یا زرد کمرنگ است که درخشش بالایی دارد و در داخل برخی از نرم‌تنان دوکفه‌ای به وجود می‌آید. این سنگ قیمتی تقریبا شکل گرد و کروی دارد، اما اکثر دانه‌های مروارید کاملا مسطح و صیقلی نیستند بلکه ممکن است فرورفتگی‌ها و اشکال نامنظمی روی آن وجود داشته باشد. مروارید‌های اصل غالبا اندازه‌ای در حدود ۷ تا ۹ میلی‌متر دارند. یکی از ملاک‌های تعیین قیمت مروارید نیز اندازه آن است؛ چرا که مروارید هرچه درشت‌تر و گردتر باشد، کیفیت و ارزش بیشتری خواهد داشت. مروارید همچنین در رنگ‌های شرابی، خاکی، آبی، زرد و خاکستری مایل به سیاه نیز دیده می‌شود.

مروارید واقعی چیست و قیمت هر گرم مروارید اصل چقدر است؟

معرفی انواع مروارید

جواهرسازانی که در حوزه ساخت طلا سفارشی فعالیت می‌کنند ممکن است بنا به درخواست مشتری از مروارید طبیعی یا مروارید پرورشی استفاده کنند. استفاده از مروارید‌های پرورشی در ساخت جواهرات بسیار رواج دارد؛ چرا که این نوع مروارید ساده‌تر به دست می‌آید و شکل آن در مقایسه با مروارید طبیعی، منظم‌تر است. از جمله مشهورترین مروارید‌های طبیعی و کمیاب جهان می‌توان به مروارید صدف حلزونی، مروارید ملوملو و مروارید باروک اشاره کرد؛ همچنین برخی از مروارید‌های پرورشی توسط کشورها، از شهرت و محبوبیت زیادی برخوردار هستند. این مروارید‌های پرورشی شامل مروارید ژاپنی آکویا، مروارید‌های پرورشی با آب شیرین، مروارید طلایی دریای جنوب و مروارید تاهیتی جزایر پلی‌نزی فرانسه می‌شوند.

تفاوت مروارید طبیعی و مروارید پرورشی

قیمت یک عدد مروارید اصل طبیعی از مروارید‌های پرورشی بالاتر است و اغلب افراد تمایل دارند که مروارید‌های طبیعی روی زیورآلاتشان به کار برود؛ با این حال مروارید طبیعی و مروارید پرورشی از لحاظ خواص درمانی فرق چندانی با هم ندارند. در حقیقت تنها تفاوت مروارید طبیعی و پرورشی در نحوه ایجاد آن‌هاست. مروارید طبیعی بدون دخالت انسان و به صورت طبیعی با قرار گرفتن اجسام ریز مانند شن‌های کف اقیانوس در داخل صدف دوکفه‌ای ایجاد می‌شود. درحالی که در شکل‌گیری مروارید پرورشی، ذرات شن به صورت اتفاقی وارد صدف نمی‌شوند؛ بلکه این انسان‌ها هستند که با قرار دادن یک جسم خارجی در داخل صدف موجب به وجود آمدن مروارید می‌گردند؛ بنابراین وزن و اندازه مروارید‌های طبیعی و پرورشی نیز تفاوت جزئی با هم خواهند داشت. محصولات زیبای ساخته شده با مروارید و خرید مروارید اصل طرفداران بسیاری دارند، برای مثال انگشتر طلا زنانه با مروارید از جمله زیباترین این محصولات است.

مروارید واقعی چیست و قیمت هر گرم مروارید اصل چقدر است؟

قیمت هر عدد مروارید اصل

عوامل متعددی در ارزش‌گذاری دانه‌های مروارید موثر هستند و این امر نیازمند مهارت و تجربه کافی است. شخصی که در شناسایی مروارید‌ها تخصص دارد می‌تواند با بررسی این سنگ قیمتی، از اصالت مروارید اطمینان حاصل کرده و قیمت آن را تخمین بزند. به طور کلی برای تعیین قیمت هر گرم مروارید اصل معیار‌های زیر می‌توانند تاثیرگذار باشند:

 کیفیت سطح: هرچه سطح مروارید صیقلی‌تر و تمیزتر باشد ارزش آن بیشتر خواهد بود.
 تقارن ظاهری: ارزشمندترین و کمیاب‌ترین نوع مروارید طبیعی، مرواریدی است که کاملا گرد باشد. بعد از مروارید گرد، مروارید‌های اشکی‌شکل و بیضی نیز از ارزش بالایی برخوردار هستند.
 درخشش: مروارید‌هایی که درخشش و بازتاب نور بیشتری دارند قیمتی‌تر هستند.
 رنگ: مروارید رنگ‌های مختلفی دارد و هر چقدر میزان خلوص رنگ یک مروارید بیشتر باشد، قیمت آن نیز افزایش خواهد یافت.
 اندازه: مروارید‌هایی در اندازه بزرگ‌تر نسبت به مروارید‌های ریز قیمت بیشتری دارند.
 محل صید: مروارید‌های صید شده در آب‌های آزاد ارزش بسیار پایینی دارند. پس از آن مروارید‌های آکویا و تاهیتی سیاه و دریای جنوب به ترتیب ارزشمندترین انواع مروارید هستند.

قیمت مروارید طبیعی

قیمت مروارید در طلا فروشی با توجه به وزن طلا و عوامل گفته شده تا اینجا متفاوت هست. مثلا قیمت یک مروارید متوسط طبیعی می‌توانید بین هفت تا هشت میلیون قیمت داشته باشد. قیمت مروایدهای صنعتی به مراتبط کمتر است.

منبع: جواهری حقانی

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون