ماجرای توهین سریال غربت به قومیت‌ عرب + خلاصه سریال

ماجرای توهین سریال غربت به قومیت‌ عرب + خلاصه سریال
موسوی زاده نماینده مردم اهواز در مجلس در توئیتی نوشت: اقدام نابخردانه سریال نمایش خانگی "غربت" در توهین به قومیت شریف عرب را به صورت جدی پیگیری کردم. رئیس ساترا کشور در پاسخ اعلام کرد این سریال فاقد مجوز است و باید از شبکه خانگی حذف شود.
کد خبر: ۳۱۷۳۹
|
۰۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۶

توهین به قومیت عرب در یک سریال جدید ایرانی از شبکه نمایش خانگی به نام غربت جنجالی شده است. ظاهراً اعتراضات به محتوای این سریال مرتبط با روابط جنسی و مواد مخدر و تصویرسازی نامناسب از زندگی حاشیه نشینان در مناطق عرب نشین است. موسوی زاده نماینده مردم اهواز نوشت:

 اقدام نابخردانه سریال نمایش خانگی "غربت" در توهین به قومیت شریف عرب را به صورت جدی پیگیری کردم. رئیس ساترا کشور در پاسخ اعلام کرد این سریال فاقد مجوز است و باید از شبکه خانگی حذف شود.

ماجرای توهین سریال غربت به قومیت‌ عرب + خلاصه سریال

سریال غربت در مورد چیست؟

سریال غربت، سریالی درام و جنایی، با بازی آناهیتا درگاهی، مهدی حسینی نیا، بهاره کیان افشار، حسین مهری، ترلان پروانه، سوسن پرور، فرید قبادی، لادن ژاوه وند، لطف الله سیفی، حامد رسولی و ستایش رجایی نیا به نویسندگی و کارگردانی امیر پورکیان و تهیه‌کنندگی صادق یاری، تهیه کنندگی اجرایی و همچنین مجری طرح مهدی یاری محصول سال ۱۴۰۳ کشور ایران است.

نخستین قسمت از مجموعه غُربت، جمعه ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ از پلتفرم نماوا پخش شد.

واکنش مخاطبان نسبت به توهین سریال غربت به قومیت عرب

قومیت‌ها، ستون‌های زیبای ساختمان ایران هستتد. هر گونه تعرض و توهین به هر قومیت ایرانی از ترک، لر، بلوچ، ترکمن، بختیاری و عرب و سایر اقوام، حمله به ستونی از ساختمان ایران است. سریال غربت، ایرانیان عربِ کریم و شریف را آزرده است. این سریال باید توقیف، اصلاح و عوامل آن عذرخواهی کنند.

البته که فقر تبعاتِ گسترده‌ای در هر جامعه‌ای ببار می‌آورد، اما سریال ‎#غربت هم کلیشه‌ها و تصوراتِ نادرست را تقویت می‌کند و هم به مردم عرب توهین می‌کند. هر سریال می‌تواند “تصویرِ عمومی” و “نماد” بسازد. تصویر‌ِعمومیِ ما را اینچنین نمایش ندهید.

چرا فیلم‌هایی که در مرکز ساخته می‌شوند همیشه شخصیت یا شخصیت‌های فرودست، خدمتکار، رنجدیده با چهره و لباس‌های ژولیده از قومیت‌های کرد، ترک، عرب، گیلک و… هستند؟

سریال غربت یکی از هزاران توهین‌های رسانه‌های مرکز است. ظاهراً در این کشور عده‌ای نان نژادپرستی و نژادستیزی را می‌خورند.

‏‎#توهین به قومیت ‎#عرب در ‎#سریال_غربت جای تاسف دارد.

اگر امروز مسئولان استان در برابر اینگونه توهین‌ها سکوت کنند، فردا جای دیگری با خیال راحت حق خوزستانی را که درصد زیادی از جمعیت آن را عرب‌های باغیرت تشکیل میدهند، میخورند و یک لیوان آب هم روش!

همه قومیت‌های استان بر روی یک کشتی سوار هستیم.

‏در چند دهه گذشته هر فیلم و سریال ایرانی که در یک سوی نقش‌های اون عرب‌های اهوازی حضور داشتند سعی شده که به بدترین شکل ممکن اون‌ها رو نشون بده…

هر وقت هم حرفی بزنیم میگن که منظوری نداشتیم و اساسا ما برادر و هموطون هستیم!

سریال غربت با توهین به قوم غیور، ولایتمدار و با اصالت عرب که همواره چه در دوران دفاع مقدس و چه در تمام بزنگاه‌های کشور حضور جهادی داشتند آغاز شده، عدم برخورد با متولیان سریال علاوه بر عرب ها، توهین به من بختیاری و دیگر اقوام ایرانی نیز محسوب میشود.


خلاصه داستان سریال غربت

گروهی از قاچاقچیان مواد مخدر برای دور زدن صاحب کارشان و مهاجرت نیاز به سرمایه هنگفتی دارند و به همین دلیل دست به سرقتی بزرگ می‌زنند و….

واکنش ساترا به پخش «جوکر۲» و سریال «غربت»

ساترا به تازگی اعلام کرده است که «جوکر۲» و سریال «غربت» مجوز انتشار ندارند و برخلاف قانون منتشر شده اند که این اقدام باعث طرح شکایت ساترا در مراجع قضایی شده است.

نظر به طرح برخی انتقادات و شکایات مردمی در سامانه ساپرا، همچنین تماس‌ها و شکایت‌های تلفنی در خصوص «جوکر۲» مربوط به سکوی فیلیمو و سریال «غربت» مربوط به سکوی نماوا، به اطلاع می‌رساند هر دو برنامه و سریال یادشده بدون طی فرآیند‌های قانونی منتشر شده و محتوای منتشرشده مورد تایید سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) نیست. 

بر همین اساس، مجوز تبلیغات محیطی برنامه و سریال یادشده نیز توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل عدم صدور مجوز ساترا، صادر نشده است.

متاسفانه علیرغم تذکرات کتبی به مدیران مسئول رسانه‌های نماوا و فیلیمو، انتشار برنامه و سریال مذکور خلاف قانون انجام شده که این اقدام باعث طرح شکایت ساترا در مراجع قضایی شده است؛ لذا در حال حاضر انتظار می‌رود مراجع قضایی بر اساس مصوبه «تعیین الزامات ساماندهی حوزه صوت و تصویر فراگیر» مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی از هرگونه قانون شکنی جلوگیری کنند تا شاهد تکرار اقدامات خلاف قانون نباشیم.

منبع: روزیاتو

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون