طرز تهیه گاناش روی کیک/ آموزش ۵ نوع گاناش برای تزیین کیک و دسر

طرز تهیه گاناش روی کیک/ آموزش ۵ نوع گاناش برای تزیین کیک و دسر
کد خبر: ۳۱۴۵
|
۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۱

طرز تهیه گاناش روی کیک از آن دسته آموزش‌هایی است که هر کسی که اهل پختن کیک در خانه است بباید بداند. گاناش از جذابیت‌های انواع کیک است. بیشتر ما آدم‌ها در هر سنی که باشیم از بین دسر‌ها یا شیرینی‌ها آن‌هایی که شکلاتی باشند را انتخاب می‌کنیم و معمولاً با دیدن سُس براق شکلاتی که روی آن‌ها آمده، این علاقه دو‌چندان نیز می‌شود. البته که کیک‌هایی هستند که کاناش سفیدرنگ دارند و طرفدران خاص خودشان را.

به گزارش زی‌سان، در این مطلب تصمیم داریم ۵ نوع گاناش خوش‌طعم را به ساده‌ترین روش به شما آموزش دهیم تا به راحتی کیک ساده که پخته‌اید و یا دسر بدون تزیین‌تان را زیبا و البته خوش‌طعم‌تر کنید. امیدواریم درست کنید و از طعم خوشمزه شکلات کاکائویی و شیری لذت ببرید.

آنچه در ادامه خواهید آموخت:

  • گاناش چیست؟
  • مواد لازم برای تهیه گاناش روی کیک
  • طرز تهیه گاناش ساده
  • طرز تهیه گاناش سفید
  • طرز تهیه گاناش معطر (دَم کردنی)
  • طرز تهیه گاناش مخصوص زیر‌ساز فوندانت
  • طرز تهیه گاناش کار شده

گاناش چیست؟

شاید در نگاه اول تصور کنید گاناش ترکیب ساده شکلات با خامه باشد، اما همه چیز به همین سادگی نیست؛ درواقع نکته‌های زیادی دارد که باید به آن‌ها دقت کرد.

مواد لازم برای تهیه انواع گاناش:

طرز تهیه گاناش روی کیک / آموزش ۵ نوع گاناش برای تزیین کیک و دسر

طرز تهیه گاناش ساده

مرحله اول: شکلات تلخ یا شیری را خُرد کنید.

مرحله دوم: یک ظرف مناسب انتخاب کنید. (ترجیحاً از ظروف تفلون یا پیرکس مقاوم به دما استفاده کنید).

مرحله سوم: خامه صبحانه را در ظرف مورد نظر بریزید و روی اجاق گاز با شعله کم گرم کنید. (نکته: دقت داشته باشید که شعله زیاد باعث خراب شدن خامه می‌شود پس حتماً در این مرحله صبور باشید و خامه را با شعله کم گرم کنید).

طرز تهیه گاناش روی کیک / آموزش ۵ نوع گاناش برای تزیین کیک و دسر

مرحله چهارم: وقتی خامه کاملاً گرم شد؛ شکلات را اضافه کنید و خوب هم بزنید تا گلوله‌های شکلات در خامه باقی‌نماند. زمانی که مخلوط خامه وشکلات یکدست شد گاناش شما آماده است، اجازه دهید کمی خُنک شود سپس روی کیک یا دسر بریزید.

مواد ذکر شده در دستور به شما ۵۰۰ گرم گاناش می‌دهد.

*نکته: در تهیه گاناش حتماً از خامه صبحانه استفاده کنید، خامه قنادی برای گاناش مناسب نیست.

+بیشتر: طرز تهیه کیک هویج کافی شاپی

طرز تهیه گاناش سفید

نسبت شکلات سفید با شکلات تلخ در تهیه گاناش متفاوت است، چون شکلات سفید حاوی پودر شیر و مواد چرب است و در آن کاکائو وجود ندارد به همین خاطر بافت متفاوتی در گاناش دارد.

در این دستور زمان حل شدن شکلات در خامه گرم شده بیشتر است، چون حجم خامه و همینطور حرارتی که برای آب شدن شکلات به آن نیاز داریم کمتر است.

طرز تهیه گاناش روی کیک / آموزش ۵ نوع گاناش برای تزیین کیک و دسر

طرز تهیه گاناش معطر (دَم کردنی)

قبل از گرم شدن خامه و اضافه کردن شکلات می‌توانید عصاره وانیل، چای دَم کرده، دَم کرده ادویه یا گیاهان معطر را از صافی رد کرده و به خامه اضافه کنید سپس خامه را روی اجاق گاز گرم کنید و بقیه مراحل را مانند دستور گاناش ساده انجام دهید.

طرز تهیه گاناش مخصوص زیر ساز فوندانت

این مدل گاناش ترکیب متفاوتی دارد، زیرا بعد از این که در کیک استفاده شد باید کاملاً سفت شود و در عین حال ترک نخورد تا بتوانید به عنوان زیرساز فوندانت استفاده کنید.

در این مدل ذوب کردن شکلات و میزان گرم کردن خامه خیلی مهم است. گاناش شما نباید به روغن بیوفتد. شکلات را زیاد حرارت ندهید تا دو فاز نشود نسبت ۲ تا ۳ برابری شکلات به خامه نسبت مناسبی برای این گاناش می‌باشد.

طرز تهیه گاناش کار شده

اگر گاناش را زمانی که هنوز نرم است با سرعت بالای همزن بزنید و به آن حجم دهید شکل و بافت گاناش کاملاً متفاوت می‌شود؛ درواقع روان‌تر می‌شود و آب شدن آن در دهان بیشتر طول می‌کشد.

اگر بیشتر از میزان نیاز گاناش درست کردید اصلاً نگران نباشید، چون روش‌های زیادی برای خوش طمع کردن خوراکی‌ها با گاناش وجود دارد. می‌توانید از آن به عنوان سس شکلاتی غلیظ برای ریختن روی دسر مورد علاقه خود استفاده کنید، یا مقداری از آن را به بستنی خود اضافه کنید.

اگر گاناش نرم و آبکی باشد، می‌توانید از آن به عنوان دیپ برای میوه مورد علاقه‌تان استفاده کنید یا اگر گاناش غلیظ‌تری داشته باشید می‌توانید به آن مغزیجات داخواه‌تان را اضافه کنید و در پودر کاکائو بغلتانید؛ در نهایت یک ترافل خوشمزه خواهید داشت.

 

*دستور پخت: زهرا راستین

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون