وزیر دفاع طالبان:

از ملا هبت‌الله مانند جسد در مقابل مرده‌شور اطاعت کنید!

از ملا هبت‌الله مانند جسد در مقابل مرده‌شور اطاعت کنید!
ملا یعقوب از اعضای طالبان خواست نفرت، کینه، بدبینی و اختلاف را کنار بگذارند و متحد شوند
کد خبر: ۳۱۲۸۰
|
۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۲

زی‌سان: ملا محمد یعقوب، وزیر دفاع طالبان، روز یکشنبه ۲۸ مرداد در سخنرانی به مناسبت سالروز استقلال افغانستان، از اعضای این گروه خواست که از ملا هبت‌الله آخندزاده به مانند «یک جسد در دستان مرده‌شور»، اطاعت کنند.

او به اعضای این گروه اطمینان داد که رهبر و دیگر مقام‌های این گروه سر آنها معامله نمی‌کنند و سپس با تاکید بر لزوم اطاعت از همه فرمان‌ها و دستور‌های رهبر این گروه، رژیم کنونی حاکم بر افغانستان را «نظامی مقدس و بی‌بدیل در دنیا» خواند و مدعی شد که طالبان برای بقای آن به هر قیمتی مبارزه می‌کنند. 

ملا یعقوب که فرزند ملا عمر، بنیان‌گذار طالبان، است و پس از بازگشت این گروه به قدرت، بر مسند وزارت دفاع تکیه زده و از چهره‌های بانفوذ طالبان است، در ادامه تاکید کرد: «به این نظام وفادار باشید، چون دنیا پس از خلافای راشدین، چنین نظامی را تجربه نکرده است.»

از وجود اختلاف میان سران طالبان به‌ویژه جنگ قدرت میان جناح قندهار به رهبری ملا هبت‌الله آخندزاده و شبکه حقانی به رهبری سراج‌الدین حقانی گزارش‌های متعددی وجود دارد. ملا یعقوب هم در سخنانش تلویحا به این موضوع اشاره کرد و از همه اعضای این گروه خواست «نفرت، بدبینی، اختلاف و تعصب» را کنار بگذارند و «برادرانه با هم متحد شوند».

«به آمریکا در خارج از افغانستان حمله نکردیم»

وزیر دفاع طالبان در بخشی از این سخنرانی ادعا کرد که طالبان قصد ندارند برای هیچ یک از کشور‌ها در خارج از مرز‌های افغانستان مزاحمت و مشکل ایجاد کنند؛ همان‌طور که ۲۰ سال در داخل افغانستان با آمریکا جنگیدند، اما در خارج از این کشور به منافع آمریکا حمله نکردند.

ملا یعقوب در ادامه ادعاهایش افزود که رژیم این گروه «کاملا مستقل است و به هیچ کسی اجازه نمی‌دهد در امور داخلی و خارجی آن مداخله کند» و سپس تصریح کرد که «تضرع» در تغییر مواضع طالبان تاثیری ندارند و این گروه هیچ‌گونه مداخله خارجی را نمی‌پذیرد.

وزیر دفاع طالبان در حالی این ادعا‌ها را مطرح می‌کند که از زمان بازگشت این گروه به قدرت در افغانستان، ایالات متحده آمریکا در صدر فهرست کمک‌کنندگان به افغانستان قرار دارد و هر هفته به صورت منظم حدود ۴۰ میلیون دلار پول نقد به کابل می‌فرستد. تا یک سال پیش، بانک مرکزی افغانستان تحت کنترل طالبان، پس از دریافت این بسته‌های پول نقد اطلاعیه صادر می‌کرد، اما پس از افزایش انتقاد‌ها از دسترسی طالبان به این کمک‌های نقدی، انتشار اطلاعیه در مورد وصول این پول‌ها متوقف شد.

کمک‌های نقدی آمریکا به افغانستان از طریق سازمان ملل متحد و با پرواز‌های اختصاصی به کابل منتقل می‌شوند. دفتر یوناما پیش از این در پاسخ به انتقاد‌ها از دسترسی طالبان به کمک‌های نقدی آمریکا به افغانستان اعلام کرده بود که این پول‌ها برای ارائه خدمات بشردوستانه هزینه می‌شوند و رهبران طالبان به آن دسترسی ندارند.

با این حال، دفتر بازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان (سی‌گار) که هر سه ماه یک بار از وضعیت افغانستان، با تمرکز بر بررسی تاثیر کمک‌های آمریکا به این کشور، گزارشی منتشر می‌کند، دسترسی طالبان به این کمک‌ها را گسترده توصیف کرده است. این سازمان گزارش داده که رهبران طالبان از کمک‌های نقدی آمریکا به افغانستان که مجموع آن در سه سال گذشته به ۱۷ میلیارد دلار رسیده است، برای تحکیم و تثبیت رژیمشان استفاده می‌کنند.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون