پشت‌پرده عمل لابیاپلاستی؛ چرا عمل زیبایی اندام جنسی‌ در بین زنان ایرانی رواج پیدا کرده است؟

پشت‌پرده عمل لابیاپلاستی؛ چرا عمل زیبایی اندام جنسی‌ در بین زنان ایرانی رواج پیدا کرده است؟
لابیاپلاستی عمل کوچک کردن لابیا مینور، یعنی لب‌های کوچک دو طرف دهانه واژن است
کد خبر: ۲۹۰۲۷
|
۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۲

زی‌سان: لابیاپلاستی، یا عمل کوچک کردن لب‌های کوچک اندام تناسلی، ترند نه چندان تازه‌ایست که در ایران روز به روز افزایش پیدا می‌کند.

زنان زیادی در رده‌های سنی مختلف به انجام لابیاپلاستی تمایل پیدا کرده‌اند. در یک دهه گذشته جستجوی کلیدواژه‌های مربوط به عمل زیبایی اندام تناسلی زنان از جمله لابیاپلاستی و واژینوپلاستی در گوکل ترندز جهش پیدا کرده است.

بسیاری از این جستجو‌ها برای اطلاع بیشتر درباره لابیاپلاستی و خطرات احتمالی آن است، اما عده زیادی که به نظر می‌رسد تصمیم خود را گرفته‌اند، بیشتر نگران قیمت آن هستند.

لابیاپلاستی و واژینوپلاستی چیست؟

لابیاپلاستی عمل کوچک کردن لابیا مینور، یعنی لب‌های کوچک دو طرف دهانه واژن است. در بیشتر موارد بزرگی لابیا مینور مشکلی برای سلامت جسمی زنان ایجاد نمی‌کند. در موارد معدودی از جمله غیرطبیعی بودن لب‌ها، پارگی بعد از زایمان و یا وجود بافت سرطانی در صورت ابتلا به سرطان فرج، این عمل به دلایل پزشکی انجام می‌شود.

دکتر شهره بسکی، متخصص زنان در این باره به بی‌بی‌سی گفت اندام تناسلی زنان مانند قسمت‌های دیگر بدن با هم متفاوت است و بزرگی و محسوس بودن لب‌های کوچک واژن طبیعی است. او می‌گوید در فقط در موارد نادر اگر شکل لابیا مینور باعث بیماری‌های پوستی نظیر خارش و سوزش و اگزما می‌شود، لابیاپلاستی ممکن است کمک کند. همچنین در موارد بسیار انگشت‌شمار قرینه نبودن لابیا‌ها ممکن است هنگام آمیزش جنسی یا ورزش‌هایی مانند دوچرخه‌سواری مشکل ایجاد کند.

برای همین لابیاپلاستی در بیشتر مواقع یک عمل زیبایی است. عوامل مختلفی مانند تبلیغات در فضای مجازی و فیلم‌های پورن با دیکته کردن استاندارد‌های غیرواقعی زیبایی و دادن حس شرم به زنان نسبت به بدنشان، روی افزایش میل به انجام لابیاپلاستی تاثیر می‌گذارد.

در ایران ویدیو‌های تبلیغاتی عمل زیبایی اندام تناسلی، فضای مجازی را پر کرده است.

در بیشتر این ویدیو‌های تبلیغاتی پزشکان و کلینیک‌های زیبایی زنان را با یک تکنیک مشابه تشویق به انجام عمل لابیاپلاستی می‌کنند: انتقال حس شرم به زنان درباره اندامشان.

انتقال حس شرم به زنان برای ترغیب آنها به خرید، تکنیک تازه‌ای نیست و فقط هم به ایران محدود نمی‌شود. شرکت‌های پوشاک و لوازم آرایشی بهداشتی در جهان سال‌ها تلاش کرده‌اند تا با این روش محصولات خود را به زنان بفروشند.

اگر به تبلیغات محصولات زنانه در دهه‌های گذشته نگاه کنیم، می‌بینیم که در بسیاری از این تبلیغات با نشان دادن اندام و چهره «بی‌عیب و نقص» این پیام به زنان منتقل می‌شود که اگر بدن آنها با تصویر مطابقت ندارد، آنها برای «زیبا شدن» نیاز به خرید این محصولات دارند. در بعضی از تبلیغات قدیمی عملا از عبارت رهایی از «احساس شرم» استفاده شده است. روش دیگر این تبلیغات برای فروش، تشویق زنان به استفاده از محصولات برای جذب مردان است.

البته با کمپین‌ها و اعتراض‌های متعدد فعالان در طول سال‌ها، این تبلیغات لحن خود را نسبت به اندام زنان تا حدی تغییر داده‌اند، اما در ایران همچنان از این روش‌ها استفاده می‌شود.

در تبلیغات لابیاپلاستی در فضای مجازی، پیام بیشتر ویدیو‌ها این است که اگر ظاهر واژن با معیار‌های زیبایی غالب همخوانی ندارد – یعنی کوچک نیست و رنگ آن تیره است – نیاز به عمل زیبایی دارد. در بعضی از این تبلیغات، برای رفع مشکلات زناشویی و جلوگیری از طلاق، لابیاپلاستی پیشنهاد می‌شود.

در کنار ویدیو‌های تبلیغاتی، گزارش شده که برخی پزشکان زنان هم هنگام معاینه، مراجعه‌کنندگان را به انجام عمل لابیاپلاستی تشویق می‌کنند.

برخی زنان در شبکه‌های اجتماعی گفته‌اند که موقع مراجعه به پزشک زنان، دکتر به آنها گفته که اندام تناسلی آنها «زشت» است و پیشنهاد داده که برایشان عمل لابیاپلاستی انجام دهد.

آنها این پزشکان را «ناامن» خوانده و گفته‌اند که این حرف به آنها احساس «شرم» داده و باعث شده که دیگر میل به رفتن به پزشک نداشته باشند. سر باز زدن از مراجعه به پزشک زنان باعث می‌شود آزمایش‌های مهم مثل پاپ اسمیر به تعویق بیافتد که در طولانی مدت سلامت زنان را به خطرمی‌اندازد.

اطلاعات نادرست درباره لابیاپلاستی

در کنار تبلیغات، اطلاعات نادرست هم درباره لابیاپلاستی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود. مثلا گفته می‌شود که لابیاپلاستی به هیچ عنوان درد یا عوارضی ندارد و روی لذت جنسی هم تاثیر نمی‌گذارد.

شهرزاد پورعبدالله می‌گوید تاثیر لابیاپلاستی بر لذت جنسی به طور کامل مطالعه نشده است و هنوز مشخص نشده که چنین جراحی‌هایی در طولانی‌مدت چه تاثیراتی بر پاسخ جنسی زنان بگذارد. اما چون لابیا مینور‌ها دارای پایانه‌های عصبی هستند، نقش مهمی را در سیکل پاسخ جنسی ایفا می‌کنند و کوچک شدنشان روی کیفیت ارگاسم تاثیر می‌گذارد.

انتشار اطلاعات نادرست باعث می‌شود زنان بدون دانش کافی درباره خطرات احتمالی درباره این عمل جراحی تصمیم‌گیری کنند.

طبق گفته سرویس سلامت ملی بریتانیا «ان‌اچ‌اس» لابیاپلاستی جز در مواردی بسیار نادر یک عمل زیبایی است.

ان‌اچ‌اس همچنین از خونریزی، عفونت، ماندگاری جای زخم و کم‌تر شدن حساسیت اندام تناسلی به عنوان عوارض احتمالی لابیاپلاستی نام برده است.

لابیاپلاستی عوارض احتمالی مختلفی دارد و ممکن است باعث عفونت و التهاب شود و جای زخم باقی بماند. انجام لابیاپلاستی ممکن است در کیفیت رابطه جنسی تاثیر بگذارد و در آمیزش جنسی باعث درد شود.

یکی از دلایلی که زنان برای لابیاپلاستی به پزشک مراجعه می‌کنند تاثیر ظاهر لابیا مینور‌ها بر سلامت روان و اعتماد به نفس است.

انتقال حس شرم به زنان نسبت به بدنشان می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر سلامت روان آنها بگذارد، ارزش ذاتی آن‌ها را زیر سوال ببرد و آنها را با استاندارد‌های غیرواقعی مقایسه کند.مقایسه با استاندارد‌های غیرواقعی، حس خودکم‌بینی، ناقص بودن و در نهایت حس ناامنی را در زنان ایجاد می‌کند. حس کمبود ناشی از عدم رضایت از بدن می‌تواند باعث ایجاد افسردگی و اضطراب شود.

کارشناسان می‌گویند اگر سلامت روان و اعتماد به نفس، از دلایل تن دادن به جراحی‌های زیبایی است، توصیه می‌شود که زنان پیش از تصمیم به انجام عمل با روان‌شناس صحبت کنند.

منبع: بی بی سی

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون