۱۰ وجه تشابه حیرت‌آور سریال داریوش با پوست شیر و یک تفاوت نه چندان عمیق

سریال داریوش و تکرار ملال‌آورِ هادی حجازی‌فر!

سریال داریوش و تکرار ملال‌آورِ هادی حجازی‌فر!
بر خلاف وجوه تشابه در دو قسمت پخش شده از سریال داریوش نمی‌توان وجوه تفاوت زیادی را میان دو سریال مشاهده کرد که همین می‌تواند انتقادی بر فیلم‌نامه و کارگردانی هادی حجازی‌فر نیز باشد
کد خبر: ۲۸۷۵۱
|
۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۳

زی‌سان: سریال داریوش قرار بود از همان قسمت اول ما را همانند سریال موفق پوست شیر محو تماشای خود کند. تیزر این سریال آن‌چنان جذاب بود که انتظارات را برای دیدن سریالی درجه یک به اوج رساند. حالا دو قسمت از سریال داریوش در شبکه نمایش خانگی فیلم نت منتشر شده و پرسش مهم برای مخاطبان این است که آیا داریوش انتظارات را بر آورده کرده است؟ 

به گزارش «زی‌سان»، حضور عوامل سریال پوست شیر در «داریوش» به صورت خودکار مخاطبان و منتقدان را به سوی قیاس میان دو سریال سوق می‌دهد. نوید محمودی تهیه کننده پوست شیر نقش تهیه کننده داریوش را نیز بر عهده دارد. هادی حجازی‌فر هم همانند سریال پوست شیر بازیگر نقش اول داریوش است. ژیلا شاهی و مهرداد صدیقیان نیز از بازیگران اصلی پوست شیر در داریوش نیز نقش‌آفرینی می‌کنند.

با پخش دو قسمت از سریال داریوش به وضوح ردپای سریال پوست شیر را می‌توان لمس کرد. البته تفاوت‌هایی نیز تا کنون وجود دارد که در نوع خود قابل توجه هستند. در ادامه نوشته حاضر وجوه اشتراک و افتراق دو سریال داریوش و پوست شیر ارائه می‌شود. 

۱۰ وجه تشابه حیرت‌آور داریوش با پوست شیر و یک تفاوت نه چندان عمیق

آن‌چه از پوست شیر در سریال داریوش همچنان حضور دارد

۱- ژانر سریال داریوش همانند پوست شیر جنایی است. این ژانر به عنوان یکی از هیجان‌انگیزترین و سرگرم‌کننده‌ترین ژانر‌های سینما در سریال پوست شیر با استقبال گسترده مواجه شد. در سریال داریوش نیز به نظر می‌رسد نوید محمودی و هادی حجازی‌فر بر ادامه همین ژانر متعهد مانده‌اند. 

۲- در هر دو سریال هادی حجازی‌فر نقش اول داستان را بازی می‌کند. در سریال پوست شیر او نقش نعیم و در سریال داریوش نقش داریوش را دارد. 

۳- در پوست شیر و داریوش نقش اول سریال بعد از مدتی دوری از خانواده‌اش وارد ماجرا می‌شود. در سریال اول نعیم به خاطر سرقت از زندان باز می‌گردد و در سریال دوم، داریوش به دلیل قتل فراری شده و بعد از ۱۱ سال به ایران باز می‌گردد. 

۴- هادی حجازی‌فر که نویسنده سریال داریوش است، اساس نخستین سریال تولید شده خود در شبکه نمایش خانگی را مشابه و به تقلید از سریال پوست شیر انتخاب کرده است. در پوست شیر کل ماجرا حول داستان سرقت طلا در یک گروه از دوستان است که نعیم (شخصیت اصلی سریال) یکی از این افراد بود. در سریال داریوش نیز محور اصلی داستان بر اساس یک دزدی بزرگ طلا و اختلاف میان شرکا بوده که داریوش نیز یکی از آنها است؛ بنابراین می‌توان ایده اصلی دو سریال را مشترک ارزیابی کرد. 

۵- در سریال پوشت شیر خروج از مرز و فرار به ترکیه یکی از سرخط‌های اصلی داستان است که در سریال داریوش نیز همین روایت حفظ شده است. در سریال پوست شیر منصور و برادرش با سرقت طلا‌ها به ترکیه گریختند. در سریال داریوش نیز چنین نقل می‌شود که داریوش همراه با زنی به نام نسرین شمش‌های طلا را برداشته و به ترکیه می‌رود. 

۱۰ وجه تشابه حیرت‌آور داریوش با پوست شیر و یک تفاوت نه چندان عمیق

۶- دیگر وجه تشابه سریال‌های داریوش و پوست شیر، نقش برجسته دختران شخصیت اول سریال در فیلم‌نامه است. در سریال پوست شیر، دختر نعیم نقشی اساسی را در کل داستان داشت. در سریال داریوش نیز به نظر می‌رسد دختر داریوش (بازیگر نقش اول) نقشی برجسته را در پیشبرد داستان خواهد داشت. 

۷- در هر دو سریال داریوش و پوست شیر روایتی از حل مسائل و پیشبرد داستان بدون نقش‌آفرینی پلیس وجود دارد. هر چند بعد از پخش دو قسمت از داریوش پای پلیس به سریال باز نشده، اما این احتمال وجود دارد که در ادامه ماجرایی مشابه آن‌چه در پوست شیر میان نعیم و سرگرد محب با بازی شهاب حسینی بود، برقرار شود. 

۸- در داریوش نیز همانند پوست شیر فضایی از دوستی‌های مرامی و لات‌مشربی میان شخصیت‌های اصلی سریال وجود دارد. دوستانی که ماجرای پر راز و رمز از رفاقت و دشمنی را طی سال‌ها تجربه کرده‌اند و با یکدیگر کار‌هایی ناتمام زیادی دارند. 

۹- شاید یکی از وجوه تشابه تصادفی فیلم‌نامه‌های پوست شیر و داریوش، علاقه مهرداد صدیقیان به دختر هادی حجازی‌فر باشد. هر چند ذکر این تشابه چندان فنی نیست، اما در نوع خود جالب است که در هر دو سریال مهرداد صدیقیان نقش عاشق دختران نعیم و داریوش را ایفا می‌کند. 

۱۰- هر دو سریال پوست شیر و داریوش در فضایی از وقایع گذشته و زمان حال می‌گذرند که هر یک به نوعی تعیین کننده وقایع قسمت‌های آتی سریال هستند. تقریبا هیچ رخدادی در زمان حال بدون ارتباط با گذشته یافت نمی‌شود. 

۱۰ وجه تشابه حیرت‌آور داریوش با پوست شیر و یک تفاوت نه چندان عمیق

وجوه تفاوت سریال داریوش و پوست شیر

بر خلاف وجوه تشابه در دو قسمت پخش شده از سریال داریوش نمی‌توان وجوه تفاوت زیادی را میان دو سریال مشاهده کرد که همین می‌تواند انتقادی بر فیلم‌نامه و کارگردانی هادی حجازی‌فر نیز باشد. چرا که او هم از نظر محتوا و هم از نظر فرم، چیز تازه‌ایی به مخاطب ایرانی ارائه نمی‌کند. شاید اگر شخصی پوست شیر را ندیده باشد، به مراتب لذت بیشتری از دیدن داریوش می‌برد. 

با این وجود، مهم‌ترین وجه تفاوت پوست شیر با سریال داریوش در نقش و خلقیات بازیگر نقش اول است. در پوست شیر، نعیم نماد یک شخصیت مقتدر، اهل مرام، نترس و پشیمان از کوتاهی‌های گذشته است که برای انتقام دخترش دل به دریا می‌زند و هر کاری را که از تصورات مخاطب خارج است به کمک رضا پروانه، دوست‌اش انجام می‌دهد. برخلاف نعیم، بازیگر نقش اول سریال داریوش، شخصیتی ترسو و ضعیف بوده که البته همانند نعیم از آن‌چه در گذشته انجام داده پشیمان است و می‌خواهد کوتاهی‌ها را برای نزدیکانش جبران کند. 

البته باید توجه داشت که هنوز برای قضاوت نهایی درباره سریال داریوش زود است. شاید در قسمت‌های بعدی بیشتر بتوان قضاوتی عادلانه را از محتوا و فرم سریال داشت.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون