رکورد ۳۰ ساله دما شکسته شد

رکورد ۳۰ ساله دما شکسته شد
مطابق گزارش سازمان هواشناسی دمای هوا در تیرماه ۱.۳ درجه گرم‌تر از متوسط بلندمدت بوده و رکورد ۳۰ ساله دما در برخی ازمناطق جنوب شرق ایران شکسته شد.
کد خبر: ۲۷۸۹۸
|
۳۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۹

شاید اگر مهدی اخوان ثالث این روز‌ها زنده بود، در بیت معروف خود تجدیدنظر کرده و می‌سرود که هوا بس ناجوانمردانه «گرم» است.

مرکز ملی مدیریت بحران سازمان هواشناسی گزارش داد که دمای هوا در تیر امسال ۱.۳ درجه از متوسط ۳۰ ساله گرم‌تر بوده است. کارشناس اقلیمی مهدی عباس‌نژاد می‌گوید که رکورد گرم‌ترین سال جهان از ابتدای ثبت آمار رسمی شکسته شده و مرکز این گرما بر غرب آسیا مسقر است. هفته گذشته نیز دمای هوای متوسط ایران ۱ درجه گرم‌تر از متوسط بلند مدت بود.

رکورد ۳۰ ساله دمای هوا در جنوب شرق ایران شکسته شده و هم اکنون ۱۷۸ ایستگاه هواشناسی در گستره کشور دمای بالاتر از ۴۰ درجه را ثبت کرده‌اند. متوسط دمای هوا در گرم‌ترین کشور اروپایی به ۳۰ درجه نمی‌رسد، اما تابستان سال پیش، ۶۱ هزار نفر در قاره سبز به دلیل گرما جان خود را از دست دادند.
اولین قربانی گرمای هوا شبکه برق است و تارنمای japantimes گزارش داده که «با گرم شدن سیاره، شبکه‌های برق جهان از کار می‌افتند». کارشناس انرژی هاشم اورعی به زیرساخت ضعیف شبکه برق ایران اشاره کرده و معتقد است که اگر ما به فکر توسعه نیروگاه و شبکه برق کشور باشیم، همه ساله با مشکل مواجه خواهیم شد و دمای هوا این مسئله را تشدید خواهد کرد.

در مقابل کارشناس انرژی رضا حق‌بین به ساخت ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه در ۳ سال گذشته اشاره کرده و می‌گوید که دما آنقدر بالا رفته که شبکه برق کشور‌های توسعه یافته از جمله آمریکا و ژاپن هم خاموشی می‌دهد. این یک بحران تمام عیار است.

تا ۷۰ درصد از تقاضای تابستانه برق در ایران سهم خانه‌ها است و اقداماتی نظیر تنظیم دور کولر آبی رو حالت کند، تنظیم دمای کولر گازی روی ۲۴ درجه، استفاده نکردن از وسایل پرمصرف در زمان اوج بار و خاموش کردن تلویزیون در زمانی که استفاده نمی‌شود، می‌تواند شبکه برق را از این گرما نجات دهد.

منبع: فارس

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون