لامین یامال؛ نوجوانی که می‌تواند بزرگ‌تر از مسی و پله شود!

لامین یامال؛ نوجوانی که می‌تواند بزرگ‌تر از مسی و پله شود!
لامین یامال با همین سن کم نام خود را در کتب تاریخ ثبت کرده و نشان داده که هنوز هم کسانی مثل پله و مسی خواهند آمد.
کد خبر: ۲۷۶۳۶
|
۲۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۷

یورو ۲۰۲۴ هم به پایان رسید، اما این دوره از یورو با یک نام تعریف می‌شود: لامین یامال. نوجوانی که بی شک ستاره این تورنمنت بوده است. او که چشم‌ها را به خود خیره کرده و جای شک و شبهه برای هیچ رقیبی باقی نگذاشته. او که استعدادی ویژه دارد و می‌تواند تاریخ این دوره از فوتبال را تعریف کند. کسی یارای رقابت با او را هم ندارد. کسی جرات کوچک شمردن استعداد‌های او را ندارد. خاطرتان است که در نیمه‌نهایی چه اتفاقی افتاد؟

«اگر لامین یامال بخواهد به فینال برسد، باید مقابل ما کار‌های خیلی بیشتر و بهتری انجام بدهد. به او فشار می‌آوریم تا راحت نباشد». این جملات را آدرین ربیو قبل از نیمه‌نهایی یورو ۲۰۲۴ اسپانیا - فرانسه به زبان آورده بود.

به او فشار بیاوری؟ ربیو حتی نتوانست به یامال نزدیک شود، و این ستاره ۱۶ ساله گل بسیار زیبایی هم در این بازی به ثمر رساند و بعد از سوت پایان بازی رو به دوربین‌ها فریاد زد: «الان حرف بزن!» البته ربیو دیگر حرفی نزد. دلیلی هم نداشت که خود را بیشتر از این خجالت‌زده کند. او درس خوبی از این بچه مدرسه‌ای که با کتاب و دفترش به یورو ۲۰۲۴ آمده بود، گرفت. همین بچه مدرسه‌ای از آن زمان مشغول بازنویسی کتاب رکوردهاست.

یامال که لقب جوانترین گلزن تاریخ جام ملت‌های اروپا را از آن خود کرده بود، در روز یکشنبه در برلین، جوانترین بازیکن تاریخ شد که در فینال یک تورنمنت بزرگ بین‌المللی ظاهر می‌شود، و رکورد پله را پشت سر گذاشت. این بچه از همین حالا با پله و مسی مقایسه می‌شود.

لامین یامال؛ نوجوانی که می‌تواند بزرگ‌تر از مسی و پله شود!

شاید نباید زیاد از هوش فوتبالی یامال شوکه شویم. بالاخره او در لاماسیا تحصیل کرده و هیچ جای دنیا برای یادگیری ارزش پاسکاری کردن دقیق و صبورانه بهتر از اینجا نیست. اما حتی ژاوی، یکی از مشهورترین فارغ‌التحصیلان آکادمی بارسا، هم از میزان درک یامال از بازی شگفت‌زده شد. ژاوی فصل گذشته گفته بود: «تصمیم‌گیری لامین تقریباً همیشه درست است. این موضوع برای یک فرد به این سن واقعا شگفت‌انگیز است، امیدوارم او سال‌های زیادی در بارسا بماند، زیرا فکر می‌کنم او بازیکنی است که می‌تواند معرف یک دوران باشد.»

در یورو هم ثابت شد که واقعا همینطور است؛ لامین مشغول تاریخ‌سازی است. او فقط جوانترین بازیکن یورو ۲۰۲۴ نیست، بلکه بهترین است. هیچ کس در یورو ۲۰۲۴ بیشتر او پاس گل (۴ گل)، موقعیت (۱۸) یا فرصت بزرگ (۸) خلق نکرده است. این آمار واقعا فوق‌العاده است. این بچه که یک روز قبل از فینال بزرگ تولد ۱۷ سالگی‌اش را جشن گرفت، در آمار نیز با مسی برابری می‌کند:

فقط دو بازیکن در طول دو دوره اخیر یورو/جام جهانی بیش از ۱۵ شانس گلزنی ایجاد کردند، بیش از ۱۵ شوت داشتند و بیش از ۱۵ دریبل زدند:

نیازی نیست دائما سوال بپرسیم که آیا او به دستاورد‌های مسی خواهد رسید یا خیر، چراکه این مقایسه‌ها غیرضروری، غیر مفید و ناعادلانه است. اما نمی‌شود انکار کرد که چیزی که مقابل چشمانمان می‌بینیم واقعا خاص است. واقعا استثنائی است.

یامال علاوه بر بازی زیبا، پتانسیل سوپراستار شدن هم دارد. او نه تنها ربیو را در مونیخ ساکت کرد، بلکه کیلیان امباپه، استعداد الهی دیگری که در نوجوانی خود را به جهانیان معرفی کرد، را نیز از سد راه کنار زد و به حاشیه برد. اما حتی امباپه، یا مسی، هم به این خوبی و به این جوانی نبودند.

لوئیس دلافوئنته حق دارد که اینطور مسائل را کم اهمیت جلوه دهد و از دیگران بخواهد که خود را خونسرد نشان بدهند و زیاد از حد هیجان‌زده نشوند. بویان کرکیچ و آنسو فاتی نتوانستند از عهده بار مقایسه شدن با مسی برآیند، بنابراین بدون شک نکته مثبتی است که سرمربی تیم ملی اسپانیا سعی در محافظت از نوجوان تیم خود دارد.

سرمربی اسپانیایی شامگاه سه‌شنبه، پیش از مسابقه فینال، گفت: «لامین با کار‌هایی که انجام داده نشان می‌دهد که یکی از بزرگان خواهد شد، اما ما‌ها باید آرام بمانیم. در رم باستان وقتی که در مورد سزار حرف می‌زدند می‌گفتند: به یاد داشته باشیم که او فانی است!»

یامال هنوز بچه است. اما پله هم در ۱۷ سالگی خدای فوتبال شد. نمی‌توان منکر این موضوع شد که این بچه هم روزی نامش را در تاریخ فوتبال جهان در کنار نام بزرگ‌ترین‌های بازی زیبا به یادگار خواهد گذاشت.

منبع: خبر ورزشی

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون