چرا ظریف و آذری‌جهرمی و محمد فاضلی رفتند؟

چرا ظریف و آذری‌جهرمی و محمد فاضلی رفتند؟
آنچه در شرایط کنونی و در محافل و مباحث درونی نیرو‌های حامی رئیس‌جمهور منتخب بیشتر مایه نگرانی شده، تردید‌هایی است که درباره سازوکار تشکیل دولت و همکاران رئیس‌جمهور وجود دارد.
کد خبر: ۲۶۸۸۱
|
۲۱ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۳

 آنچه در شرایط کنونی و در محافل و مباحث درونی نیرو‌های حامی رئیس‌جمهور منتخب بیشتر مایه نگرانی شده، تردید‌هایی است که درباره سازوکار تشکیل دولت و همکاران رئیس‌جمهور وجود دارد و این نگرانی را شکل می‌دهد که مجموعه فشار‌های بیرونی و مناسبات درونی، به سمتی رود که نیرو‌های کارآمد، توانمند و باورمند به توسعه و تغییر حاشیه‌نشین شوند و کابینه‌ای فاقد توان کافی برای تغییر وضع موجود شکل گیرد.

البته، شکل‌گیری کمیته‌های تعیین وزرا و مسئولان دولت که چهره‌های باسابقه و مؤثر دولت‌های خاتمی و روحانی در آن حضور دارند، به همراه شکل‌گیری شورای سیاستگذاری تشکیل دولت چهاردهم تاحدی این تردید‌ها را کاست.

علاوه بر این، معیار‌های روشنی که برای گزینه‌های مطرح از سوی پزشکیان به مسئولان این کمیته‌ها ابلاغ شده، مواردی است که با خواست و مطالبه عمومی رای‌دهندگان و رویکرد‌های پزشکیان در دوران انتخابات همسویی دارد. به‌رغم این تدابیر، همچنان سایه تردید‌ها و نگرانی‌ها در کمپین حامیان دولت جدید پررنگ می‌نماید. بخشی از این نگرانی، البته طبیعی است. موازنه نابرابر قدرت ازیک‌سو و میراثی که در حوزه‌های مختلف به‌ویژه اقتصاد و جامعه از دولت سیزدهم برجای مانده، در کنار روشن نبودن چشم‌انداز سیاست خارجی شرایطی را پیش رو می‌نهد که نیاز به مجموعه‌ای از نیرو‌های باورمند، توانمند، صاحب ایده و دانش و تجربه و انگیزه را ضروری می‌سازد تا دولت جدید بتواند این راه دشوار و پرپیچ‌وخم و با موانع بسیار را دست‌کم با نیروی انسانی لازم و انسجام درونی کامل طی کند.

اما به نظر می‌رسد شکل دادن چنین دولتی، با دو مانع درونی مواجه است که آنها را با دو واژه «یغما» و «استغنا» می‌توان صورت بست. دولت چهاردهم، ازیک‌سو با خطر درونی نیرو‌های سهم‌خواهی روبه‌روست که سابقه عملکرد و مواضع آنان در دولت‌های خاتمی و به‌ویژه روحانی، چندان مثبت نیست. نیرو‌هایی که بیش از منافع عمومی و پیشبرد سیاست‌ها و رویکرد‌های دولت و دفاع از مواضع اصلاح‌طلبانه و توسعه‌گرایانه آن، در پی منافع شخصی یا باندی خود هستند و در روزگار عسرت و سختی نیز، عموماً کنار می‌نشینند و در انتظار گرفتن ماهی خویش در زمان گل‌آلود شدن آب می‌مانند.

این نیروها، همان است که به «مجاهدین شنبه» معروف شده‌اند و حتی در انتخابات اخیر، چندان نقش مؤثری نداشته‌اند و بیش از دریافت احکام ستاد‌های انتخاباتی و یا گرفتن عکس‌های یادگاری، نقشی بازی نکرده‌اند. بسیاری از این نیرو‌ها متأثر از راهبردی هستند که اصولاً در ابتدا مخالف حمایت از نامزدی پزشکیان بودند و با راهبرد روزنه‌گشایانه‌ای هم که پزشکیان بر مبنای آن به مجلس دوازدهم راه یافت و در ادامه به ریاست‌جمهوری رسید، تعارض داشتند و اکنون هم، به نظر می‌رسد در پی دامن زدن مطالبات و فراموش کردن سریع واقعیات و مناسبات موجود در ساختار سیاسی هستند. آنها تصور می‌کنند پیروزی پزشکیان اتفاقی ساده و تنها متکی و مبتنی بر خواست و اراده اصلاح‌طلبان بوده است و اینک، به‌سادگی می‌توان دولت را صرفاً با نیرو‌های همسو چید و معادلات کلان را ندید.

از سوی دیگر، برخی از چهره‌های مؤثر کمپین انتخاباتی پزشکیان که تمام‌قد در این انتخابات به میدان آمدند و از نظر مبنایی و راهبردی، از نظریه‌پردازان و پیش‌برندگان راهی محسوب می‌شوند که اکنون در پاستور گشوده شده است؛ مسیر و موضع «استغنا» در پیش گرفته‌اند و خواسته یا ناخواسته، دولت جدید را تضعیف می‌کنند. محمدجواد ظریف، محمدجواد آذری‌جهرمی و محمد فاضلی شاخص‌ترین این چهره‌ها هستند که رسماً از عدم حضور خود در دولت پزشکیان گفته‌اند.

مشخص نیست دلیل تصمیم این چهره‌ها، خواست شخصی خود آنهاست و یا آنکه با مشاهده فضای حاکم بر دولت جدید، کناره گرفتن و حاشیه نشستن را ارجح دانسته‌اند. اگر این تصمیم، شخصی باشد که آشکارا غیرمسئولانه است. چراکه در این حاشیه‌گزینی و دوری از قدرت، فضیلتی نیست. رویکردی است مشابه موضع کسانی که پای صندوق نیامدند با این استدلال که دست‌های‌شان از آلودگی خون یا بیعت یا تبعیت، پاک بماند.

همان‌گونه که رای ندادن در این انتخابات تصمیمی فردی، اما با پیامد‌ها و خطرات ملی بود؛ کناره گرفتن چهره‌های مؤثر (مخصوصاً این سه) گرچه ظاهراً تصمیمی شخصی است، اما می‌تواند آثار و پیامد‌های منفی ملی و اجتماعی به همراه داشته باشد. چراکه این چهره‌ها از مهمترین نیرو‌های کمپین انتخاباتی پزشکیان بوده‌اند که هریک نماد و نماینده یکی از شعار‌ها و اهداف دولت جدید شناخته می‌شوند. ظریف، نماینده رویکرد تنش‌زدایی خارجی و احیای برجام؛ آذری‌جهرمی، نماد کاهش فیلترینگ، توسعه اینترنت و توجه به نسل نو (زد)؛ و فاضلی، نماد به‌کارگیری نخبگان و دانشگاهیانی است که در این سال‌ها با پرونده‌سازی و اخراج و تعلیق مواجه شده‌اند.

به عبارت دیگر، کنار رفتن این سه چهره (و چهره‌های مؤثر دیگر حامی پزشکیان)، تنها کناره‌گیری سه شخصیت سیاسی و علمی و اجرایی نیست؛ بلکه به مخاطب و جامعه رای‌دهنده این‌گونه القا می‌شود و پیام می‌دهد که پزشکیان در همین ابتدای کار، سه پروژه اصلی و اساسی خود را کنار گذاشته است و یا دست‌کم، از توانمندترین و مؤثرترین نیرو‌های خود برای پیشبرد آن سود نخواهد جست. اگر هم دلیل کناره گرفتن این چهره‌ها، فضای شکل‌گرفته حول پزشکیان باشد که قطعاً باید در رویه موجود تجدیدنظر کرد و اندیشید که چرا و چگونه روندی شکل گرفته که ستارگان کمپین پیروز ۱۴۰۳، رفتن را بر ماندن و فرار را بر قرار ترجیح داده‌اند.

منبع: هم میهن

سایر اخبار
نظرات بینندگان
Iran (Islamic Republic of)
person
امیر
cm_time
۱۶:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
cm
مرگ بردولت سوم روحانی
person
احمد
cm
این مرگ که تو آدم نادان نوشته ای یعنی مرگ بر ۱۶ ونیم میلیون نفر چگونه این نظر را پخش میکنند؟؟؟؟؟
person
ناشناس
cm
مرگ برای تو متحجر و آجر مغز
Iran (Islamic Republic of)
person
رضا
cm_time
۰۲:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
cm
جهرمی چهره ای ضدملی وحاشیه درست کن معروف است وپروندهای قضایی زیادی دارد
Iran (Islamic Republic of)
person
ناشناس
cm_time
۰۳:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
cm
باسلام و احترام در صورتیکه می ماندند بعضی ها می گفتند این آقایان برای تصدی گری آمدند ولی اینگونه نبود.
person
سلام
cm
دقیقا همین طور بود برای رضای خدا نیامده بودن ک ه وامیدوارم که دخالت هم نکنند هیچ کدام از وزرای روحانی و حتی خاتمی
person
ناشناس
cm
قطعا مجلس رای نمی آوردند ولی در دولت پستهای کلیدی خواهند گرفت الان دارن ناز میکنن.
Iran (Islamic Republic of)
person
خسنی
cm_time
۰۳:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
cm
پزشکیان دیده کابینه روحانی درکل کابینه بازنده هستند درمیان مردم هم وجه خوبی ندارند بهمنین خاطر آنها را درحاشیه کابینه نگه داشته است و میداند تو مجلس هم سنگ شأن به سنگ خواهد خورد مجلس به آینه رای اعتماد نخواهد داد بهمین خاطر آنها را بحاشیه رانده تا در امن باشند
person
فرشید
cm
شایعه دوستان دغل باز هستش.شکمت رو صابون نکش
Iran (Islamic Republic of)
person
معصوم ریوفی
cm_time
۰۴:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
cm
اصلا از ظریف و آذر جهرمی مردم زیاد خوششون نمیاد .یاد آور دولت روحانی هستند..این همه نیروی نخبه تو ایران هست.
person
خودم
cm
لطفاً از طرف خودت نظر بده نه مردم
person
فرشید
cm
مثلا یکیش شما .مگه تو دولت روحانی دوره اول نبود تورم از۳۶.6 اومد به ۶.7 حداقل اگر دشمن هم هستین موقع قضاوت خدا رو در نظر بگیرید
person
فاطمی
cm
اصلاحات دنباله خدمت نبوده و نیست و نخواهد بود
این جریان دست باز انگلیس تو ایرانه
ساده لوح کسی که نصور کنه دولت پزشکیان با دولتهای روحانی و خاتمی و هاشمی و موسوی تفاوت داره
person
سعید
cm
برای همین به آقای دکتر پزشکیان رای دادند؟
خانم معصوم دوران انتخابات و دروغ پراکندی و اتهام زنی تمام شد و واقعیت و خواست اکثریت مشخص شد.
person
ناشناس
cm
اتفاقاً اگر هر کدام از این دو نفر یعنی ظریف و جهرمی کاندید می شدند خیلی بیشتر از آقای پزشکیان رای می آوردن .
شما ها که دوستدار بستن درهای کشور هستید و پیرو جلیلی شاید این آقایان محبوب نباشند اما شماها تمام ملت نیستید
Iran (Islamic Republic of)
person
ناشناس
cm_time
۰۴:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
cm
انشاالله که نباشن ملت دیگه اینارو نمی‌خوام یک مشت دغل باز برن که برنگردن
person
ناشناس
cm
با احترام شما سخنگوی ملتی
person
فرشید
cm
کافر همه رو به کیش خویش پندارد
person
نظری
cm
هستند وفعالیتم میکنند البته پشت پرده که خیلیم خطرناکه.
جلو نماین چون نمیوتنن.ومی دونن تائید نمیشند.
Iran (Islamic Republic of)
person
ناشناس
cm_time
۰۴:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
cm
انشاالله که نباشن ملت دیگه اینارو نمی‌خوام
Iran (Islamic Republic of)
person
ارسلان
cm_time
۰۵:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
cm
باید ظریف و آذری جهرمی در بدنه دولت در راس باشن ما ب امید و همت این دو امیدواریم
person
ناشناس
cm
دوتا....
Iran (Islamic Republic of)
person
محمد
cm_time
۰۶:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
cm
کسانی نگران هستند که به ویژه خواری عادت کردند و خود را همه کاره کشور می دانند!!!
قطعا کشور با نخبگان علمی بهتر اداره خواهد شد به شرط اینکه دست از سنگ اندازی و کار شکنی بردارید.
person
ناشناس
cm
نخبگان یعنی استاد اخراجی دانشگاههههه
Germany
person
حیاتی
cm_time
۰۶:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
cm
اگه کارآمد وجود داشت کشور ما اینجوری نبود.
Iran (Islamic Republic of)
person
ناشناس
cm_time
۰۷:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
cm
وزرا باید رای اعتماد از مجلس بگیرند و امثال ظریف وآذری جهرمی وفاضلی چون میدانند رای اعتماد نمیگیرند دست پیش گرفته اند که خودمان نمی خواهیم وزیر بشویم
Iran (Islamic Republic of)
person
رامین صفایی
cm_time
۰۷:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
cm
خیانت کارانی همچون جواد ظریف و مسعود سلطانی فر و
آذری جهرمی و اسحاق جهانگیری نباید در دولت آینده جایگاهی
داشته باشند .
person
فاطمی
cm
دولت پزشکیان در ماهیت همون مسیریه که توی اون جهانگیری و ظریف و بقیه اصلاحطلبها برای خیانت طی کردن.
ساده لوح کسی که تصوری جز این داشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
person
جمیل اسماعیلی
cm_time
۰۷:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
cm
خلق و خو و اخلاقیات آقای پزشکیان در کنار فعالیتهای شماها بار دیگر بارقه امیدی در دل ملت ستمکش ملت مظلوم ایران زده شد و کمی به زندگی امیدوار شدند ،حال نبودن شماها در کابینه رییس جمهور منتخب به هر دلیلی که باشد قابل هضم و باور نیست.لطفا بمانید و برای منافع ملی اکثریت مردم و کشور ایران بجنگید قطعا ملت خادمین خود را میشناسد و به آنها ارج می‌نهد.خداوند تعالی همه خادمین ملت را فارغ از جناح بندی های سیاسی محفوظ بدارد.وقتی ملتی خادمین ذکر شده در افسانه های کهن را،،آرش کمانگیر،، ارج می‌نهند و قدردانش هستند یقینا قدردان خادمین حال حاضر نیز خواهند بود.
Iran (Islamic Republic of)
person
ناشناس
cm_time
۰۷:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
cm
رفتن چون می دانستند در سمت وزیر نمی توانند به کشور گند بزنند ولی در سمت نماینده سازمان ملل و معاون هوا و فضا می توانند به ادامه گند کاری خود بعد از 3 سال ادامه بدهند.
Iran (Islamic Republic of)
person
ناشناس
cm_time
۰۷:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
cm
دقیقا این سه نفر مهره اصلی کابینه دکتر هستن .مخصوصا ظریف
person
سلام
cm
انشااله که باقیمانده کشور را به سمت نابودی نکشانند
Iran (Islamic Republic of)
person
ناشناس
cm_time
۰۸:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
cm
از الان فضای جامعه را درگیراین مسائل کنید،ومی دانید که اگر به عنوان وزیر ویاهرپستی در دولت به ظاهر پزشکیان بخواهند داشته باشند.رای اعتماد از مجلس نمیگیرن ،بگین نمی زارن کارکنیم فقط مردم را درگیراین مسائل کنید
Iran (Islamic Republic of)
person
محمد
cm_time
۰۸:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
cm
خبری انصافا چقدرگرفتی؟ تااین مطلب راتیترزدی آیاواقعا به آنچه نوشتی خودت اعتقاد داری؟ آنقدر نیروی توانمندوپاکدست ونخبه دراین کشوروجودداردکه این سه نجراب برادران هم نیستند، شماچی ادب ترین وپرخاشگرترین افرادرا بهترین حساب میکنید، یعنی درمیان اصلاح طلبان بی ادب ترین هاراانتخاب کردی، درصورتیکه بسیارندجوانان نخبه مودب وباارزش دراین گروه،
Iran (Islamic Republic of)
person
ناشناس
cm_time
۰۹:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
cm
دکتر ظریف .حیف نباشه .چون واقعا در مورد سیاست خارجی عالی هستن مخصوصا برای اجرای برجام
person
طهورا
cm
بله در برجام کاری کردن ک هیچ کسی نتونست. همه جوره کوتاه اومد و در نهایت هم لگد رو از ترامپ خورد. تا حالا کسی اینجور ب دشمن نباخته ک این غرب پرست باخت
Iran (Islamic Republic of)
person
جمال
cm_time
۰۹:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
cm
نیامدن ظریف و آذری جهرمی یک مغلطه است چرا که این دو در کابینه به اشکال مختلف مانند معاون و سفیر حضور دارند و به نظر میاد نگرانی بعضی از نیامدون این دو نفر ، کم رنگ شدن نقش تاًثیر گذاری دولتهای غربی بر دولت چهاردهم باشد تا تضعیف دولت پزشکیان .
Iran (Islamic Republic of)
person
ناشناس
cm_time
۰۹:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
cm
تمامش چرت بود اونا برای دنیا ومادیات دورپزشکیان جمع شدند
Iran (Islamic Republic of)
person
جواد
cm_time
۰۹:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
cm
خواهشا به جای این همه سر و صدا بزارید پزشکیان در آرامش و به دور از جنجال های سیاسی و رسانه ای کارش رو انجام بده.البته اگه ایران و ایرانی رو دوست دارید.
Iran (Islamic Republic of)
person
علی اصغرمیری
cm_time
۱۰:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
cm
از کسانی که مطمئناًدرمجلس رای نمی آورند برای وزارت به مجلس معرفی نمی شوند این یعنی چاره اندیشی واز دست ندادن زمان هست
Iran (Islamic Republic of)
person
ناشناس
cm_time
۱۴:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
cm
سیاست همین است. زمانی سیاست ارزشمند است که همراه با دیانت باشد وگرنه خدا می داند که این سیاسی بازی ها چه بر سر مردم می آورد، با این بمباران های تبلیغاتی که جز با بصیرت و پشت سر ولایت بودن عاقبت بخیر نخواهیم شد.
Iran (Islamic Republic of)
person
ناشناس
cm_time
۱۴:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
cm
باتشکرازثبت نظرات مردمی دولتی خواهان مردم است که امنیت سرلوحه آن عدالت اجتماعی مهارتورم بیکاری معیشت مردم داروودرمان مخصوصا دندانپزشکی و خدمات درمانی رایگان برای بازنشستگان بدون مشکل امیدوارم رئیس جمهوربتواند مرحم دردمردم باشد نه نمک برروی زخمشان برایشان آرزوی موفقیت و طول عمروسلامتی برای رهبرمعطم انقلاب و سربازان امنیت یاعلی
Iran (Islamic Republic of)
person
ناشناس
cm_time
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
cm
به نظر بنده هر سه نفر با توجه به شرایط موجود باید به عنوان مشاور در کنار ریس جمهور بمانند
Iran (Islamic Republic of)
person
قارون
cm_time
۱۴:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
cm
چون می دانند که مجلس ای نمی دهد
Iran (Islamic Republic of)
person
ناشناس
cm_time
۱۴:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
cm
بشنو و باور نکن... برن که بر نگردن
Iran (Islamic Republic of)
person
سیدفردین
cm_time
۱۴:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
cm
اصلا قابل قبول نیست.این سه بزرگوار بیشتر از نانزدهای پوششی غیرت مردم‌ در مشارکت دراتخابات را بیدار کردند.این سه مرد درآگاهی ومظلومیت ملت،اففشاگری کردند.وزنه سنگینی درعرصه سیاست وشناخت نیازهای مردم وکشورمیباشند.باید دربدنه دولت باشند.
Iran (Islamic Republic of)
person
ارش
cm_time
۱۵:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
cm
یک کلام ختم کلام من یک رای به خاتمی دادم و این دومین رای من بود اگه نمونه قدمی برداره فاتحه
Iran (Islamic Republic of)
person
سعید
cm_time
۱۶:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
cm
خیلی از رای دهندگان به پشتوانه وجود این سه نفر رای دادند و نبود آنها ما را پشیمان از رای که دادیم می‌کند و اگر این دولت خلاف آنجه گفته باشد خیلی از مردم بی‌اعتماد تر میشوند
Iran (Islamic Republic of)
person
بی قرار
cm_time
۱۶:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
cm
پزشکیان را مردم خواستند این سه نفر بر موج احساسات مردم سوار شدند
Ireland
person
بهروز
cm_time
۱۶:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
cm
خیلی ساده است وقتی طرف مقابلت رو با هرترفندی تخریب کنی ودولت هایشان را نکبت بار ویا طالبانی وهزاران انگ ولجن پراکنی کنی باید بدانی طرف مقابل ولت نمی کنه واگر دردولت باشی نمی‌گذارد آب خوش ازگلوت پایین بره پس بهترین کاراینه کنارگود بشینی ویا ترجیحا مشاور باشی
Iran (Islamic Republic of)
person
ح ک
cm_time
۱۶:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
cm
چون ایشان هم دولت در سایهای دیگرند از نوع وجنس اصلاح طلب
Iran (Islamic Republic of)
person
علیرضا
cm_time
۱۷:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
cm
واسه این کنار رفتن تا مثل تو نگین ظریف دولت رو هدایت کرده و پزشکیان کاره ای نیست
Iran (Islamic Republic of)
person
حمیدزمانی
cm_time
۱۷:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
cm
زیاد نمی خواد فکر کنی مطمئنا دلیل نیامدن چهره های تاثیر گذار به دولت وجود تند روها ست که مثل کفتار منتظر ند تا یکی یکی به وزرا پیشنهادی پزشکیان رای منفی بدن ولا غیر
Iran (Islamic Republic of)
person
ناشناس
cm_time
۱۷:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
cm
آقای ظریف و جهرمی گزینه های.مناسبی جهت وزارت هستند یقینا مناسبات بین المللی رشد بهتری با این افراد خواهد داشت و مقبولیت بهتری در عموم دارند.
Iran (Islamic Republic of)
person
نجفی
cm_time
۱۷:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
cm
ما ملت ایران از وزرای دولت روحانی کسیرا در دولت چهاردهم نمیخواهیم
person
ناشناس
cm
الان شما ملتی
Iran (Islamic Republic of)
person
ناشناس
cm_time
۱۷:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
cm
؟؟؟؟؟? نزن
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
person
ناشناس
cm_time
۱۷:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
cm
جای نگرانی نیست ، این مملکت ، افراد شایسته و نخبه فراوان دارد ، فقط باید سفارش نپیذیرند
Iran (Islamic Republic of)
person
پرویز
cm_time
۱۷:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
cm
جهرمی بهترین وزیرتاریخ ایرانه ??????
Iran (Islamic Republic of)
person
رضا
cm_time
۱۸:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
cm
......مشابه موضع کسانی که پای صندوق نیامدند
همیشه حق با مردم است.
Iran (Islamic Republic of)
person
سرمدی
cm_time
۱۸:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
cm
اگر ظریف وزیر خارجه نشه کی میشه؟
تو رو خدا وزیر خارجه ی با سواد و متعهد بگذارید و مسلط به زبان انگلیسی که آبرومون تو سطح جهانی نره.
Iran (Islamic Republic of)
person
سارا
cm_time
۱۸:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
cm
اول و ظریف و جهرمی بفرستید چند ماه سوریه و عراق تا از امنیت ملی ایران دفاع کنن و بعد بیارید حقوق چند صد میلیونی بهشون بدید ؟ ظریف خودش سرباز آمریکا بوده ؟؟ جهرمی مزدور آمریکایی هستش ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
person
ناشناس
cm_time
۱۸:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
cm
اینها آدمهای با سواد و فهیمی هستند و یقینا می دانند، عده‌ای که با کمترین رای بنام نماینده مردم و اکثرا هم از یک گروه خاص چیده شده‌اند! رای نخواهند آورد و تنش در جامعه ایجاد خواهد شد!
Iran (Islamic Republic of)
person
فاطمه
cm_time
۱۸:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
cm
واقعا آقای ظریف وجهرمی انسانهای شریفی هستند دنبال پست ومقام هم نیستند
Iran (Islamic Republic of)
person
محسن
cm_time
۱۹:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
cm
واقعا مردم ایران رو احمق فرض کردین بعضی از شما رسانه ها؟؟؟!!!!! خیلی جالبه
Iran (Islamic Republic of)
person
حسنی
cm_time
۱۹:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
cm
اینها یک مشت آدمهای کابینه روحانی هستند هشت سال ملت ایران به عقب برده اندد اینها آدمهائی هستند حاشیه شأن از بطن شأن بیشتر است تنها اینها نیستند واعضی وربیعی وجهانگیرزاده زنگنه شریعتمداری آخوندی کل کابینه روحانی رفوذه هستند هرکجا باشند آنجا رانت واختلاص کم کاری محکوم هستند البته نوبخت هم هست
Iran (Islamic Republic of)
person
مهدی
cm_time
۱۹:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
cm
اینقدرتوکشورنیروی نخبه وکارامد داریم که به این جیره خورای دولت روحانی نیازی نیست.
Iran (Islamic Republic of)
person
ایوب مولا خواه
cm_time
۱۹:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
cm
خدا را شکر که اینها رفتند .در انتخابات ابن آقایان درشهرهایی که زیاد هیاهو کردند اکثر مردم به آقای جلیلی رای دادند چون مردم از این چهره های اصلاح طلب زیاد خوششان نمی آید .چون ریس جمهور شأن نمی دانست که بنزین کران شده یعنی این جور افراد در فکر جیب خودشان هستند به فکر مردم نیستند .مردم شعور سیاسی دارند مردم خواستند که پزشکیان رئیس جمهور شود نه این افراد منفعت طلب .والسلام
Iran (Islamic Republic of)
person
مرجان
cm_time
۱۹:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
cm
امیدوارم این سه نفر دراین کابینه باقی بمانند چون با وجودشون مملکت مان روبه پیشرفت خواهد رفت توروخدا اگه مروم دوست دارید بمانید
Iran (Islamic Republic of)
person
ا سیمعیل
cm_time
۱۹:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
cm
انشاالله هرکجا باشند موفق باشند واگر در دولت بمانند خیلی بهتر بارها اینها اعلام کرده‌اند حاضر به مناظره هستند دراین بد گو بی ها خصوصا آقای ظریف ولی اگر جبهه پایداری با بگم بگم بگذارند کار کنند از هیچ تهمت و افترای ابا ندارند
Iran (Islamic Republic of)
person
ا سیمعیل
cm_time
۱۹:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
cm
انشاالله هرکجا باشند موفق باشند واگر در دولت بمانند خیلی بهتر بارها اینها اعلام کرده‌اند حاضر به مناظره هستند دراین بد گو بی ها خصوصا آقای ظریف ولی اگر جبهه پایداری با بگم بگم بگذارند کار کنند از هیچ تهمت و افترای ابا ندارند
Iran (Islamic Republic of)
person
ِریا
cm_time
۱۹:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
cm
اینا ۸ سال فرصت داشتن کار کنند ولی کار خاصی انجام ندادن در واقع خود اینا هم می دونن که خاصیت نارن
Iran (Islamic Republic of)
person
غلامرضا بهمنی
cm_time
۱۹:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
cm
ظریف شخصیتی سیاسی است چهره ای ماندگار در اذهان مردم ایران و تاریخ این سرزمین دارد او در کنار آقای پزشکیان هست و راه حل می دهد اگرچه ممکن است بعنوان وزیر معرفی نشود اما خود را مسئول می داند و وظیفه خود را بصورت شایسته انجام می دهد
United States of America
person
شمس
cm_time
۱۹:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
cm
اینها چهره های شاخص وبا سواد و وطن پرستی هستند که در اوج قدرت پاچه خواری نکردند و برای ابروی ایران از مناسب نون و ابدار گذشتند.امیدوارم دولت پزشکیان با اقتدار و اخذ قدرت از رهبر، فرصتی به هوچیگران و فاتحین سفاتخانه ها ندهد والا تورم و رکود و جمود ادامه پیدا میکند .
United States of America
person
شمس
cm_time
۱۹:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
cm
اینها چهره های شاخص وبا سواد و وطن پرستی هستند که در اوج قدرت پاچه خواری نکردند و برای ابروی ایران از مناسب نون و ابدار گذشتند.امیدوارم دولت پزشکیان با اقتدار و اخذ قدرت از رهبر، فرصتی به هوچیگران و فاتحین سفاتخانه ها ندهد والا تورم و رکود و جمود ادامه پیدا میکند .
Iran (Islamic Republic of)
person
برادر شهید
cm_time
۲۰:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
cm
سلام یکی از مشکلات کشور ما همینه هنوز نکشیده چهل من بزارید بنده خدا کارش را انجام دهد زود قضاوت نکنید امید وار باشید
Iran (Islamic Republic of)
person
ناشناس
cm_time
۲۰:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
cm
مطمئن باشید دوتاشون میان.. اینا فیلم شونه که بگن ما کنار کشیدیم به زور آوردنشون...
Iran (Islamic Republic of)
person
ناشناس
cm_time
۲۰:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
cm
هر سه خائن
Iran (Islamic Republic of)
person
ناشناس
cm_time
۲۰:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
cm
چون می‌خوان اعمال گذشته خود را به گردن پزشکیان بیندازند متاسفانه پزشکیان هم متوجه نیست.
person
آرین برنا
cm
درودبرشما
Germany
person
ناشناس
cm_time
۲۰:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
cm
سلام وعرض ادب خدمت هم میهنانان عزیزم وقتی در یک فضای اجتماعی نظر امسال منو شما ارزش پیدا میکنه بنام موافق دولت یا نه مخالف دولت اگر نظری میدهیم اول با احترام به طرف مقابل که اگر رعایت بشه یعنی به خودت احترام گذاشتی غیر از این نمیتونه باشه همه ایرانیان دل سوز این سرزمین هستن سر زمین ایران چرا مهم هست چون مردمش مهربان ودلسوز ونابقه هست در جهان با غیرترین بشر در کره ای خاکی ملت ایران هست وقتی یه وطن دوست سلطنت طلب التماس میکنه هواستان باشد غافل نشید در این قهر اشتیای بچه گانه دشمن در کمین نشسته برای ایران سر نوشت اوکراین را رغم بزنند سعی کنید به اختلاف های قومیتی پایان دهید و همچون گذشته متعهد باشید نه اقای ضریف نه جهرمیان نه کسای دیگه یک روزی مسئولیت داشتن دشمن من وشما و این خاک نبودند متاسفانه دشمنانان ایران قابل اعتماد نیستند تنها اشتباه مسوولان گذشته یه اشتباهی کردن به دشمن قدیمی ایران اعتماد کردن دشمن کارش خیانت بوده وهست ایا از نظر کارشناسانی امثال من و شما نظر میدیم چون در یک قراردادی دشمن خیانت کرد ما باید هم وطن خودمان را تحقیر وتوهین و دشمن یا خائن قلم داد کنیم ما اشتباه نمی‌کنیم اونها هم انسان هستن مثل من وشما من قسم میخورم دولت قبای تلاشش برای رفاه ایران بود نشده قرارداد اقتصادی ضرر زیان داره ایا امریکا به تعهدش پایبند بود بازم دولت گذشته را مورد بحث قرار میدادید این روز ها از همه شما تقاضا میکنم آرامش داشته باشید و دعا کنید التماس دعا دارم شما را به خدای بزرگ می‌سپارم...
Germany
person
ناشناس
cm_time
۲۰:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
cm
سلام وعرض ادب خدمت هم میهنانان عزیزم وقتی در یک فضای اجتماعی نظر امسال منو شما ارزش پیدا میکنه بنام موافق دولت یا نه مخالف دولت اگر نظری میدهیم اول با احترام به طرف مقابل که اگر رعایت بشه یعنی به خودت احترام گذاشتی غیر از این نمیتونه باشه همه ایرانیان دل سوز این سرزمین هستن سر زمین ایران چرا مهم هست چون مردمش مهربان ودلسوز ونابقه هست در جهان با غیرترین بشر در کره ای خاکی ملت ایران هست وقتی یه وطن دوست سلطنت طلب التماس میکنه هواستان باشد غافل نشید در این قهر اشتیای بچه گانه دشمن در کمین نشسته برای ایران سر نوشت اوکراین را رغم بزنند سعی کنید به اختلاف های قومیتی پایان دهید و همچون گذشته متعهد باشید نه اقای ضریف نه جهرمیان نه کسای دیگه یک روزی مسئولیت داشتن دشمن من وشما و این خاک نبودند متاسفانه دشمنانان ایران قابل اعتماد نیستند تنها اشتباه مسوولان گذشته یه اشتباهی کردن به دشمن قدیمی ایران اعتماد کردن دشمن کارش خیانت بوده وهست ایا از نظر کارشناسانی امثال من و شما نظر میدیم چون در یک قراردادی دشمن خیانت کرد ما باید هم وطن خودمان را تحقیر وتوهین و دشمن یا خائن قلم داد کنیم ما اشتباه نمی‌کنیم اونها هم انسان هستن مثل من وشما من قسم میخورم دولت قبای تلاشش برای رفاه ایران بود نشده قرارداد اقتصادی ضرر زیان داره ایا امریکا به تعهدش پایبند بود بازم دولت گذشته را مورد بحث قرار میدادید این روز ها از همه شما تقاضا میکنم آرامش داشته باشید و دعا کنید التماس دعا دارم شما را به خدای بزرگ می‌سپارم...
Iran (Islamic Republic of)
person
علی فاضلی
cm_time
۲۰:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
cm
بنظرم بعضی از افراد اهل شوآف و سهم خواهی در دولت نیستند و فقط برای پیروزی آقای پزشکیان تلاش کردند.این بزرگواران فقط مصلحت کشور برایشان مهم بوده که بدست اهلش سپرده شود وگرنه چشم داشتی به عضویت در هئیت دولت ندارند!!!امیدوارم آقای پزشکیان از این عزیزان هم در کابینه جدید استفاده کند
Iran (Islamic Republic of)
person
ناشناس
cm_time
۰۲:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
cm
بارم که جلیلیست ها حرف زدند! بابا شما رفوزه شدید و باختید! حالا کابینه رو شما تعیین میکنید؟! چقدر پررو هستید! اتفاقا کابینه روحانی و خاتمی پر بود از افراد کارآمد و وطن پرست. نه همشون دستکم چندتا نخبه. و همین اقلیت تندرو بازهم با تخریب این نخبگان قصد دارند بجای مردم حرف بزنند و تصمیم بگیرند و وزیر تعیین کنند! اینها واقعا چه دشمنی ای با روحانی مظلوم دارند؟؟ احتمالا روحانی نطذاشته زیاد بخورید!
Iran (Islamic Republic of)
person
ناشناس
cm_time
۰۶:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
cm
انچه مسلم است ازموده را ازمودن خطاست کسانب که قبلا نتوانیتند مشکلات جامعه را حل نمایند چرا دوباره چرا به انها اعتماد نمود بله شاید اسیبها و تهدیدهای واقع شده با بررسی عملکرد انها بتوان گره گشایی نمود اما گره برروی گره با وجود انها انجام خواهدشد که کار مشکل ترخواهدشد.
United States of America
person
یاسین شهری
cm_time
۰۶:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
cm
مقاله به نظر کمی ساده انگارانه نسبت به موضوعات سیاسی نوشته شده و یا شاید هم خود جزعی از این سناریوی سیاسی است، به نظر میرسد با توجه به اکثریت مجلس که از جناح مخالف هستند معرفی نکردن سه گزینه اصلی یک تصمیم کاملا استراتژیک و حساب شده است. آفرین
Iran (Islamic Republic of)
person
بهرام
cm_time
۰۷:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
cm
یک نه بزرگ به عراقچی. فقط ظریف و تمام
Iran (Islamic Republic of)
person
M
cm_time
۰۸:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
cm
اگه نیاند خیر دنیا و آخرت ببینند.
آقای پزشکیان فرمودند من صدای مردم مخصوصا خانم ها را خواهم شنید ،من ازشون خواهش میکنم این چند نفر را داخل کابینه دولت نبارند.
Iran (Islamic Republic of)
person
ناشناس
cm_time
۰۸:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
cm
اظریف وآذری جهرمی نبودن دولت آقای پزشکیان از کابینه ی شهید ریس استفاده ومشورت میگرفت
Iran (Islamic Republic of)
person
محمد مسعود
cm_time
۰۹:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
cm
کابینه روحانی با وجود معاونین سابق وزارت اطلاعات مانند آذری جهرمی و عباس آخوندی .علی ربیعی .حسام‌الدین آشنا.محمد شریعتمداری. رضا صالحی و.... کابینه ای تمام امنیتی بود دکتر پزشکیان بزرگوار ما به وعده استفاده از کابینه جوان و متخصص شما رای دادیم لطفا با استفاده از نیروهای جوان .متخصص و متعهد و ایران دوست کشور را سروسامان داده و خود را در درگاه خدا و پیش روی مردم سرفراز کنید ان شاالله
Iran (Islamic Republic of)
person
حسن عباسی
cm_time
۲۱:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
cm
ان شاء الله که خود آقای پزشکیان برشون می گردونه به کوری چشم تهمت زنها و بدخواهان درضمن چیزی که ما در فضای مجازی می بینیم آقای جلیلی و طرفدارانش که بازنده انتخابات هستند بیشتر از رئیس جمهور عزیزمون تبلیغات دارند شما هم هر تهمتی یا توهینی را نشر ندهید
France
person
G
cm_time
۰۳:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
cm
تورو خدا آذری جهرمی با ظریف وعراقچی اینا انتخاب نکنید که بدبختی ۸ سالشون برامون تکرار میکنن
Iran (Islamic Republic of)
person
کاکام
cm_time
۰۸:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
cm
هر وقت پشت گوشت را دیدی ، اینها هم مقام ومسولیت را رها می‌کنند ، فکر میکنید اینها دلشون برای مردم سوخته ، نخیر
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۲ | در انتظار بررسی: ۱۳۵ | انتشار یافته: ۹۳
گوناگون