شورش درونی دموکرات‌ها علیه رئیس‌جمهور:

کامالا هریس مهم‌ترین گزینه جانشینی بایدن کیست؟ / هریس چقدر مقابل ترامپ شانس دارد؟

کامالا هریس مهم‌ترین گزینه جانشینی بایدن کیست؟ / هریس چقدر مقابل ترامپ شانس دارد؟
براساس یک نظرسنجی جدید، در صورت انصراف جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا از نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ این کشور، کامالا هریس، معاون وی گزینه و بخت نخست جایگزینی بایدن به عنوان نامزد حزب دموکرات است
کد خبر: ۲۵۸۲۲
|
۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۷

زی‌سان: اگر قبل‌تر جمهوری‌خواهان در انتقام تلاش دموکرات‌های برای استیضاح ترامپ قصد داشتند جوبایدن را برکنار کنند، حالا دموکرات‌ها و حامیان مالی‌اش شمشیر را از رو علیه رئیس‌جمهور کهنسال آمریکا کشیده‌اند. به نظر می‌رسد دموکرات‌ها طرحی اورژانسی را کلید زده‌اند تا از وقوع فاجعه در انتخابات ماه نوامبر پیش‌گیری کنند. 

به گزارش «زی‌سان»، در نخستین مناظره ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در ۲۷ ژوئن که به میزبانی سی‌ان‌ان برگزار شد، بایدن آنچنان سردرگم، آشفته احوال و نامفهوم حرف زد که حتی محافظه‌کارترین طیف حزب دموکرات علیه او دست به کار شدند. حالا به نظر می‌رسد همه می‌خواهند بایدن برود، اما مساله مهم این است که چه کسی جایگزین او شود؟ 

همه علیه بایدن

در پی عملکرد ضعیف بایدن در اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا چند پزشک آمریکایی هشدار دادند رئیس جمهور ۸۱ ساله این کشور «علایمی آزاردهنده» از ابتلا به مشکلات شناختی را بروز داده است. همزمان، روزنامه «نیویورک‌تایمز» و شبکه خبری «بلومبرگ» به نقل از منابعی موثق گزارش کردند، حامیان مالی حزب دموکرات آمریکا در حال بحث بر سر امکان حذف جو بایدن به‌عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری نوامبر برخلاف میل او هستند.

حتی برنی سندرز متعلق به طیف چپ حزب دموکرات و از بزرگ‌ترین متحدان بایدن نیز از او رو برگرداند. او نوشت: «بایدن نتوانست به وضوح دستاورد‌ها یا دیدگاهش برای آینده را بیان کند. همزمان نیکی هیلی، رقیب جمهوری‌خواه ترامپ در انتخابات درون حزبی ۲۰۲۴ از «دونالد ترامپ» خواست تا خودش را برای رویارویی با یک «رقیب جوان‌تر» آماده کند، زیرا احتمال می‌دهد شاید «جو بایدن» به دلیل علمکرد ضعیفش در مناظره از انتخابات کنار گذاشته شود. 

بحث داغ جانشینی بایدن و به میان آمدن نام کامالا هریس یه عنوان مهم‌ترین گزینه

در طول روز‌های اخیر سران حزب دموکرات رایزنی‌های گسترده‌ای را با حامیان مالی، نمایندگان و فرمانداران در سراسر کشور انجام داده‌اند. یکی از جدی‌ترین گزینه آنها در حال حاضر برکناری جو بایدن است. در همین راستا، اسامی‌ای همچون کامالا هریس، جی بی پرتزکر و گاوین نیوسام مطرح شده است. 

در این میان، براساس یک نظرسنجی جدید، در صورت انصراف جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا از نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ این کشور، کامالا هریس، معاون وی گزینه و بخت نخست جایگزینی بایدن به عنوان نامزد حزب دموکرات است. نظرسنجی اندیشکده «دیت فور پراگرس» نشان می‌دهد که هریس مطرح‌ترین گزینه برای جایگزینی بایدن است. ۳۹ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی در پاسخ به این پرسش که اگر حزب دموکرات برای جایگزینی بایدن، نشستی را برگزار کند، چه کسی انتخاب خواهد شد، هریس را انتخاب کردند.

گاوین نیوسام، فرماندار کالیفرنیا دومین گزینه محتمل بود و ۱۸ درصد دموکرات‌ها او را به عنوان جایگزین بایدن انتخاب کردند. پیت باتیگیگ، وزیر ترابری دولت بایدن نیز با ۱۰، سناتور کوری بوکر با هفت و گرچن ویتمر، فرماندار میشیگان با ۶ درصد آراء در رده‌های بعدی قرار گرفتند. بایدن تا پیش از نشست حزب دموکرات در ماه آگوست برای معرفی رسمی نامزد این حزب، می‌تواند انصراف دهد.

کامالا هریس مهم‌ترین گزینه جانشینی بایدن کیست؟ / هریش چقدر مقابل ترامپ شانس دارد؟

کامالا هریس کیست؟

کاملا هریس (Kamala Harris) در سال ۱۹۶۴ در اوکلند بدنیا آمد. در حال حاضر او معاون جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا است. کاملا هریس از مادری هندی و پدری جامائیکایی در ۲۰ اکتبر ۱۹۶۴ در اوکلند ایالات متحده آمریکا بدنیا آمد. وی از سال ۲۰۱۷ به عنوان سناتور تازه‌کار ایالات متحده آمریکا از ایالت کالیفرنیا تا ۲۰۲۰ مشغول به کار بود. او که از اعضای حزب دموکرات است، دومین زن سیاه‌پوست و نخستین جنوب آسیایی آمریکایی است که به سنا راه یافته است.

در تاریخ ۲۱ ژانویه ۲۰۱۹ رسماً فعالیت کارزار انتخاباتی خود را برای نمایندگی حزب دموکرات برای ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا اعلام کرد. مدت کوتاهی نامزد پیشتاز این رقابت بود تا این که در ۳ دسامبر ۲۰۱۹ به مبارزات انتخاباتی خود پایان داد. او توسط جو بایدن کاندیدای حزب دموکرات آمریکا به عنوان معاون‌اول پیشنهادی وی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ معرفی شد.

هریس متولد ۲۰ اکتبر ۱۹۶۴ در اوکلند، کالیفرنیا است. مادرش شایاملا گوپالان زیست‌شناس و متخصص در زمینه پژوهش سرطان پستان بود. او در سال ۱۹۵۸ در ۱۹ سالگی از هند به آمریکا آمد و به عنوان دانشجوی تحصیلات تکمیلی تغذیه و غدد درون‌ریز و متابولیسم در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی شروع به تحصیل کرد؛ او در سال ۱۹۶۴ پی اچ دی خود را دریافت کرد. پدرش دانلد جی. هریس، استاد بازنشسته اقتصاد در دانشگاه استنفورد، که اهل جاماییکای بریتانیا بود در سال ۱۹۶۱ برای تحصیل وارد یوسی برکلی شد و در سال ۱۹۶۶ پی اچ دی اقتصاد گرفت.

کامالا هریس مهم‌ترین گزینه جانشینی بایدن کیست؟ / هریش چقدر مقابل ترامپ شانس دارد؟

هریس پیشتر از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۱ به عنوان ۲۷امین دادستان ناحیه سانفرانسیسکو فعالیت کرد، سپس از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ به عنوان ۳۲امین دادستان کل ایالت کالیفرنیا ادامه کار داد. در جریان مبارزات انتخاباتی‌اش برای سنا باراک اوباما و جو بایدن، از وی حمایت کردند.

در تاریخ ۲۱ ژانویه ۲۰۱۹ رسماً فعالیت کارزار انتخاباتی خود را برای نمایندگی حزب دموکرات برای ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا اعلام کرد. مدت کوتاهی نامزد پیشتاز این رقابت بود تا این که در ۳ دسامبر ۲۰۱۹ به مبارزات انتخاباتی خود پایان داد. او توسط جو بایدن کاندیدای حزب دموکرات آمریکا به عنوان معاون‌اول پیشنهادی وی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ معرفی شد. 

در حال حاضر نیز کامالا دِوی هریس ۴۹ مین معاون رئیس‌جمهور آمریکا بوده و معاونت ریاست‌جمهوری جو بایدن را بر عهده دارد. او اولین زنی است که معاون رئیس‌جمهور آمریکا می‌شود و بالاترین مقام زن در تاریخ ایالات متحده را دارا ست. او همچنین اولین معاون رئیس‌جمهور آمریکایی - آفریقایی و آمریکایی - آسیایی است.

هریس چقدر شانس دارد؟

کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری می‌روند. اما عملکرد ناامیدکننده او در طول چهار سال گذشته به اندازه‌ای ضعیف بوده که بسیاری از مردم فراموش کرده‌اند معاون بایدن کیست. او به عنوان نخستین زن توانست به جایگاه معاون رئیس جمهوری آمریکا برسد، اما در طول چهار سال اخیر کمترین رد و اثری از حضور او در دولت بایدن مشاهده شده است. از او حتی چند نطق تاثیرگذاری که بتوان برای اثرگذاری بر ذهن مخاطب استفاده کرد، وجود ندارد و گویی اساسا نقشی در کابینه بایدن نداشته است.

کامالا هریس مهم‌ترین گزینه جانشینی بایدن کیست؟ / هریش چقدر مقابل ترامپ شانس دارد؟

البته برخی از حامیان خانم هریس معتقدند که همین کمتر شناخته شدن او می‌تواند برای رای دهندگان آمریکایی جذابیت داشته باشد. چرا که هیچ ذهنیت و احساسات بدی نسبت به او در جامعه شکل نگرفته است. ضمن این که از نظر قانونی او به عنوان رئیس جمهوری بهتر از هر کسی دیگری می‌تواند کمپین انتخاباتی رئیس جمهوری کنونی را به دست بگیرد و مسیر را ادامه دهد.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون