متقاضیان خرید سربازی بخوانند؛ آیا در شرایط کنونی می‌توان سربازی را خرید؟

متقاضیان خرید سربازی بخوانند؛ آیا در شرایط کنونی می‌توان سربازی را خرید؟
بسیاری از افراد به ویژه دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور دارند می‌خواهند بدانند که آیا در شرایط کنونی خرید سربازی امکان‌پذیر است یا نه؟ قانون خرید سربازی در سال‌های گذشته بار‌ها اجرا و لغو شده، اما در شرایط حاضر ..
کد خبر: ۲۲۱۱
|
۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۳

زی‌سان: بسیاری از مشمولین خدمت به دنبال این هستند تا بدانند می‌شود خدمت سربازی را خرید یا اینکه باید به خدمت دو ساله سربازی بروند  و کارت پایان خدمت را دریافت کنند. به ویژه کسانی که قصد ادامه تحصیل دارند و سربازی را به عنوان یک مانع جدی می‌بینند. 

به گزارش زی‌سان، کسانی که شرایط معافیت از خدمت را دارا نیستند به دنبال خرید سربازی هستند، قانونی که البته از سال ۱۳۹۴ اجرایی شد و در سال ۱۳۹۸ متوقف شد. بسیاری از مشمولان در این دوره توانستند از قانون مزبور استفاده کنند و خدمت سربازی خود را خریداری و کارت پایان خدمت دریافت کنند. 

تصویب و لغو قانون خرید سربازی در سال ۱۴۰۰ 

در سال ۱۴۰۰ کمیسیون تلفیق بودجه طرحی را تصویب کرد که به موجب آن خرید خدمت با شرایطی خاص امکان‌پذیر می‌شود. البته به دلیل اعتراضات فراوانی که حول این طرح صورت گرفت در نهایت این طرح حذف شد چرا که مبلغ تعییه شه باری خرید سربازی به حجدی بود که فقط افراد ثروتمند می‌توانستند سربازی را خریداری کنند و کارت معافیت بگیرند و این موضوع خلاف عدالت اجتماعی بود. بر اساس این طرح دارندگان مدرک تحصیلی کاردانی و کمتر از آن با پرداخت ۲۵۰ میلیون تومان، دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد با پرداخت مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان و دارندگان مدرک پزشکی عمومی و دکترای تخصصی و بالاتر از آن در تمامی رشته‌ها با پرداخت مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان به حساب خزانه کل کشور قادر به خرید سربازی خود خواهند بود. سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در آن زمان مجلس بیان کرد: همچنین مشمولان متاهل به ازای هر فرزند از ۲۰ درصد تخفیف تا سقف حداکثر ۶۰ درصد برخوردار خواهند بود و افراد متاهل تحت پوشش کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی از تخفیف ۵۰ درصدی برخوردار شدند. هدف مجلس از این طرح استحکام خانواده و تشویق جوانان به تشکیل خانواده و فرزندآوری بود، اما عملا تنها کسانی می‌توانستند خدمت سربازی را خریداری کنند که پول کافی برای این کار را داشتند. 

آیا در شرایط کنونی می‌توان سربازی را خرید؟

 در سال ۹۴، دولت قانونی را تحت عنوان «جریمه غیبت خدمت سربازی» وضع کرد، که بر اساس آن مشمولانی که ۸ سال و یا بیشتر در سربازی غیبت کرده باشند، می‌توانستند با پرداخت جریمه به صورت نقدی و یا اقساط، کارت پایان خدمت سربازی خود را دریافت نمایند. اجرای این مصوبه از ابتدای فروردین سال ۱۳۹۸ متوقف شده و در حال حاضر هیچ طرحی مبنی بر خرید خدمت در دستور کار ستاد نیرو‌های مسلح قرار ندارد. در حال حاضر طبق قوانین جاری کشور، خرید سربازی به طور کلی لغو شده است. مطابق اطلاعیه سازمان نظام وظیفه عمومی، همه مشمولین ایرانی که حداقل سه سال در خارج از کشور اقامت دارند، حق دریافت مهر خروج مشمولین را خواهند داشت. این افراد می‌توانند در هر سال حداقل دو بار و به طور کلی حداکثر سه ماه در ایران اقامت داشته باشند

در حال حاضر تنها طرحی که برای خرید خدمت سربازی در ازای پرداخت جریمه تصویب شده است، خرید سربازی مشمولان خارج از کشور است. طبق قانونی که در حال حاضر به تصویب رسیده، مشمولین نظام وظیفه عمومی مقیم خارج از کشور که حداقل پنج سال از زمان فراخوان آن‌ها به خدمت وظیفه عمومی گذشته باشد، می‌توانند با پرداخت معادل ریالی پانزده هزار (۱۵۰۰۰) یورو یا در حال حاضر ۸۵۰ میلیون تومان کارت معافیت از خدمت سربازی دریافت کنند. مشمولین متأهل دارای فرزند از مادر ایرانی از بیست و پنج درصد (۲۵%) تخفیف برخوردار می‌شوند. 

جدیدا نیز مجلس آبان ماه امسال طرحی را به تصویب رسانده که میانگین خدمت سربازی را به ۱۲ ماه کاهش خواهد داد. نمایندگان مجلس تصویب کردند که ستادکل نیرو‌های مسلح نسبت به کاهش خدمت سربازی به میانگین ۱۲ ماه اقدام کند؛ همچنین مشمولان غایب و غیر غایب بالای ۳۰ سال و دارای ۲ فرزند یا بیشتر از خدمت وظیفه عمومی معاف خواهند شد. البته این طرح در شورای نگهبان قرار دارد و معلوم نیست که این طرح تصویب شود و یا اصلاحیه خواهد خورد.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون