همه چیز درباره یک پرونده فساد جنجالی

زیر پوست فساد بزرگ در فدراسیون فوتبال

زیر پوست فساد بزرگ در فدراسیون فوتبال
طبق پیگیری‌ها مساله مربوط به توزیع ارقام چند ده میلیاردی و تعداد زیادی سکه برای تاثیرگذاری بر نتایج بازی‌ها از سوی یکی از مدیران تیم‌های صنعتی تازه راه یافته به لیگ برتر می‌شده که بعدا ابعاد گسترده‌تری نیز پیدا کرده است
کد خبر: ۲۰۳۹۶
|
۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۱

زی‌سان: در سه روز گذشته ماجرای یک پرونده فساد گسترده در فدارسیون فوتبال به نقل اصلی محافل مجازی و رسانه‌ای تبدیل شده است. اگر چه از دیر ایام همواره شائباتی پیرامون وجود لابی‌های فساد در فدراسیون وجود داشت، اما حالا دیگر موضوع در حد یک فرضیه نیست. اکنون با یک پرونده واقعی با متهمانی حقیقی مواجه هستیم که به دادگاه نیز فراخوانده شده‌اند.  

به گزارش «زی‌سان»، فدراسیون فوتبال نیز صبح دیروز یک‌شنبه، در اطلاعیه‌ای ضمن قبول پرونده فساد اعلام کرد پرونده مربوط به سال ۱۴۰۰ است هرچند جزئیاتی از ماجرا را عنوان نکرد. هنوز ابعاد دقیق پرونده گسترده فساد توسط نهاد‌های رسمی اعلام نشده است و آن‌چه تا این لحظه در دسترس است بیشتر اخبار قطره چکانی است که فدراسیون فوتبال از طریق رسانه‌های نزدیک به خود منتشر کرده است. با این وجود در ادامه ابعاد و جزئیات دقیق موضع ارائه شده است.  

شایعه‌ای که به سرعت رنگ واقعیت به خود گرفت؛ «آقایان الف، ر و م» در دادگاه

همه چیز از شایعاتی در فضای مجازی آغاز شد ولی به ۲۴ ساعت نکشیده رنگ واقعیت گرفت. بر اساس آن‌چه که از سوی رسانه‌ها منتشر شده، چند مدیر ارشد فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ، تعدادی مدیر برجسته ورزشی و چند چهره مشهور رسانه‌ای بازداشت و در دادگاه حاضر شدند. دادگاهی که گویا مرحله نخست آن دیروز برگزار شد و سه نفر از این افراد در آن حضور یافتند. در همین رابطه شنیده شده تعدادی دیگر از مدیران فوتبال احضار و مورد سوال و جواب قرار گرفتند.

طبق پیگیری‌ها مساله مربوط به توزیع ارقام چند ده میلیاردی و تعداد زیادی سکه برای تاثیرگذاری بر نتایج بازی‌ها از سوی یکی از مدیران تیم‌های صنعتی تازه راه یافته به لیگ برتر می‌شده که بعدا ابعاد گسترده‌تری نیز پیدا کرده است. کشف ماجرا نیز نه از طریق ارکان قضایی فدراسیون فوتبال و حراست که از طریق نهاد‌های امنیتی و قضایی همان شهرستانی که تیم مذکور به آن تعلق دارد صورت گرفته است.

حتی خبرنگار روزنامه اعتماد مدعی شده که اسامی افرادی که درگیر پرونده هستند را دراختیار دارد، اما امکان انتشار این اسامی تا زمانی مشخص وجود ندارد. هر چند در فضای مجازی اسامی تعدادی از این نفرات محرز شده و مورد بحث کاربران قرار گرفته است.

بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده از منابع محلی، در استانی که اتهامات واردشده رخ داده است، هر ۳ نفری که به دادگاه رفته‌اند از اهمیت زیادی در فوتبال ایران برخوردار هستند. دو مدیر ارشد که روز گذشته و امروز به دادگاه رفته‌اند در سال‌های اخیر در برگزاری لیگ برتر و دسته‌اول نقشی اساسی داشته‌اند. چهره رسانه‌ای معروفی هم که نفر اول یک سایت خبری مشهور است، در یک دهه اخیر تحت عنوان مشاور رسانه‌ای از مربیان، مدیران و بازیکنان زیادی فعالیت و پول دریافت می‌کند. او مشهور به جابه‌جایی و دلالی بازیکن در لیگ برتر است.

پای یک باشگاه صنعتی جنوبی در میان است

روز گذشته انتشار خبری درباره پرداخت رشوه‌های کلان و پول‌پاشی گسترده در یکی از باشگاه‌های صنعتی جنوب کشور به منظور تاثیرگذاری روی داوری دیدار‌های این تیم لیگ برتری فوتبال ایران را با شوکی جدید روبه‌رو کرد. گفته می‌شود در این پرونده پای چند مدیر فوتبالی و برخی نزدیکان رسانه‌ای آنها در میان است و اخیر دو نفر از مدیران بازداشت شده و قرار است به‌زودی دادگاه آنها نیز برگزار شود.  
ظاهرا یکی از مدیران این باشگاه که چند سالی است به لیگ برتر صعود کرده است در سال‌های نخست حضورش در لیگ تلاش کرده تا با پرداخت رشوه‌های کلان برخی سوت‌های داوری و حتی چینش داوران را به سود این تیم تغییر دهد و به همین دلیل است که در این سال‌ها بعضا شایعاتی درباره پرداخت‌های غیرقانونی و پول‌پاشی به قصد تاثیرگذاری روی نتایج دیدار‌ها و همچنین داوری‌ها حول‌وحوش این تیم شنیده می‌شد.

زیر پوست فساد بزرگ در فدراسیون فوتبال

بازگشت مهدی تاج به سیبل انتقادات گسترده

برخی رسانه‌های مدعی شده‌اند، تلاش‌هایی نیز برای اینکه جزئیات این پرونده رسانه‌ای نشده و پشت‌پرده حل و فصل شود شنیده می‌شود، اما سوال اصلی از مهدی تاج به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال این است؛ او که پیش از انتخابات شهریور ۱۴۰۱ وعده‌هایی برای بهبود وضعیت فوتبال و سالم‌سازی فضای این ورزش داده بود چرا درمورد این پرونده تا امروز سیاست سکوت را در پیش گرفته و برخوردی قاطع با افرادی که اینچنین آبروی فوتبال را برده‌اند صورت نگرفته است. شکی نیست که برخورد با چنین پرونده‌هایی می‌تواند تاثیر بسیار زیادی روی جلوگیری از گسترش فساد و پرداخت پول‌های خارج از عرف در فوتبال و به‌خصوص لیگ داشته باشد.

حالا بیشتر اهالی فوتبال انتظار دارند فدراسیون فوتبال و کمیته اخلاق هرچه سریع‌تر اسامی این افراد را منتشر کند، خط و ربط‌شان را با سایر افراد برملا سازد و مجازاتی عبرت‌آموز برای آنها درنظر بگیرد. البته این انتظار از فدراسیون و کمیته اخلاقی که در خوشبینانه‌ترین حالت تا امروز خواب بودند بسیار بعید است.

پرونده‌ای که باید جدی گرفت

آن‌چنان که کیهان می‌نویسد: پرونده فساد در فوتبال به ما می‌گوید در این فوتبال، «پول» هست، اما از این عامل مهم و گره‌گشا که «وسیله»‌ای بیش نیست، در فوتبال ما درست و بجا استفاده نمی‌شود، صرف سازندگی و اعتلا در فوتبال و جوانان مستعد ما نمی‌شود، بلکه هدر می‌رود. در واقع «مدیریت» درباره پول فوتبال و برنامه‌ریزی برای آن و کنترل و نظارت در حسن اجرای آن برنامه وجود ندارد. پرونده فساد در فوتبال به ما می‌گوید در این فوتبال اصل کنترل و نظارت وجود ندارد و حرفه‌ای‌گری که در یک فوتبال سالم می‌تواند راهگشا و باعث رشد و ترقی شود، و در فوتبال دنیا معنی تعهد و تعصب و مسئولیت و پاسخگو بودن و تماشاگرمحوری و... می‌دهد در فوتبال ما به اسراف و لاابالی‌گری و بی‌مسئولیتی و بی‌تعصبی و بی‌تربیتی و حرمت‌شکنی و... معنی می‌شود! پرونده فساد در فوتبال به ما می‌گوید، برخلاف شعار‌ها و حرف‌ها، فوتبال ما نه تنها «علمی» نیست که سنتی و محلی هم اداره نمی‌شود، در این فوتبال هر چیز سر جای خودش قرار ندارد و خیلی‌ها از جمله مسئولان رده بالای آن غالباً سر جای خودشان ننشسته‌اند. پرونده فساد به فوتبال به ما می‌گوید: فوتبالی که حق‌الناس است، خرج فوتبالی که از کیسه ناس (مردم) تأمین می‌شود، در خدمت مردم نیست و در خدمت عوضی‌آمده‌ها و کارچاق‌کن‌ها و دلال‌ها و زورگیران و... است. هر چند در گذشته پرونده‌هایی از این دست تشکیل شد ولی نتیجه‌ای از آن اعلام نشد، اما این‌جا یکی از آن بزنگاه‌های حساس است که همه انتظار دارند تمام ارکان ورزش از جمله وزیر ورزش و رئیس فدراسیون فوتبال با تمام توان به مسئولیت خود عمل کنند.

در موضعی واحد با کیهان، روزنامه اعتماد نیز می‌نویسد:  این پرونده می‌تواند حسن ختامی باشد بر تمام ناکامی‌های فدراسیون در دو سال گذشته. ناکامی‌هایی از قبیل نتایج تیم‌های ملی و باشگاهی، وضعیت آشفته لیگ، ممنوعیت‌های حضور تماشاچیان، حل نشدن پرونده ویلموتس، وارد نشدن VAR و... عملکردی که مردم را تا سر حد جنون از فوتبال و فضای آن آزرده‌خاطر کرده است... مساله از دو حال خارج نیست؛ یا فدراسیون از وجود چنین پرونده‌ای اطلاع داشته و عوض اینکه زودتر از نهاد‌های بیرونی خودش دست به کار شود و از طریق ارکان قضایی مجرمین را به نهاد‌های انتظامی تحویل دهد اقدامی انجام نداده یا خبر نداشته که در هر دو حالت وضعیتی بین بد و بدتر به وجود می‌آورد... واقعیت این است که مردم دیگر تحمل این همه حاشیه از سوی فوتبال را ندارند. سرمایه اجتماعی این رشته محبوب در ماه‌های گذشته پایین آمده بود و حالا با رو شدن این پرونده در خطر از بین رفتن کامل است. همه اینها دستاورد فدراسیونی است که نه خودش کار درست را انجام می‌دهد و نه می‌رود تا دیگرانی که می‌توانند بیایند کار را جلو ببرند.  

 

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون