مادربزرگ کره جنوبی؛ سرنوشت «بانو سوسانو» بر اساس ۱۰ روایت تاریخی

مادربزرگ کره جنوبی؛ سرنوشت «بانو سوسانو» بر اساس ۱۰ روایت تاریخی
سرنوشت بانو سوسانو بعد از جدایی از امپراطوری گوگوریو و جومونگ بر اساس اسناد تاریخی کره‌ای در مطلب حاضر بررسی شده است. 
کد خبر: ۲۰۲۶
|
۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۹

زی‌سان: این روز‌ها که سریال امپراطور افسانه‌ها یا جومونگ ۴ از شبکه تماشا در حال پخش است، روایتی متفاوت از سرنوشت اتحاد بانو سوسانو با جومونگ ارائه می‌شود. 

به گزارش «زی‌سان»، بعد از انتشار قسمت اول سریال امپراطور افسانه‌ها برای بسیاری از مخاطبان سرنوشت بانو سوسانو به یک پرسش جدی تبدیل شده است.

یک) در ابتدا باید توجه داشت که سوسانو یا سوسونو با نام کامل یون سوسانو (کره‌ای: 스사노오) زاده ۶۷ سال قبل از میلاد، جولبون _ درگذشته ۶ سال قبل از میلاد، بکجه) دومین همسر و اولین ملکه امپراتور جومونگ، مادر بیریو و امپراتور اونجو، نخستین پادشاه بکجه بود.

در اسناد تاریخی کره‌ای چند روایت ویژه در مورد بانو سوسانو وجود دارد که به ارائه مهم‌ترین آن‌ها تا زمان مرگ خواهیم پرداخت:

دو) در منابع تاریخی کره‌ای نقل شده که بانو سوسانو دختر ارباب یونتاپال در زمانه خود یکی از ثروتمندترین اشخاص بوده و ریاست قبیله بیریو را بر عهده داشته است. 

سه) در منابع تاریخی نقل شده که بانو سوسانو ۹ سال از امپراتور جومونگ بزرگ‌تر بوده و در تشکیل دو امپراتوری گوگوریو و بکجه نقش اساسی داشته است.

بانو سوسانو 

چهار) در مجموعه‌های اول و دوم یعنی به ترتیب سریال‌های جومونگ و سرزمین بادها، بانو سوسانو به عنوان شخصیتی مثبت و دارای حس همدلی با جومونگ برای باز پس گرفتن سرزمین‌های چوسان قدیم و برپایی امپراطوری گوگوریو است، اما در منابع تاریخی کره‌ای خلاف این روایت مطرح می‌شود. در منابع کره‌ای آمده که سوسانو بعد از تشکیل امپراطوری در چندین نوبت در دربار توطئه می‌کند و حتی تلاش می‌کند، یوری تنها پسر جومونگ را به قتل برساند. 

پنج) به گزارش زی‌سان؛ بر خلاف آن‌چه در سریال جومونگ نشان داده می‌شود جدایی بانو سوسانو و قبیله بیریو از امپراطوری گوگوریو و تاسیس امپراطوری‌ای جدید در سرزمین‌های جنوبی به هیچ عنوان دوستانه نبوده است. در جومونگ یک بانو سوسانو، برای جلوگیری از تفرقه و جنگ داخلی در امپراطور تازه تاسیس گوگوریو و کمک به امپراطور که همسر او نیز است، با جمعی از افراد قبیله خود به سوی سرزمین‌های جنوبی رهسپار می‌شود، اما در جومونگ ۴ یا همان امپراطور افسانه این قضیه به کلی رد می‌شود. در سریال امپراطوری افسانه‌ها، جدایی سوساسونا و جومونگ در نتیجه اختلاف بر سر جانشینی و خلف وعده امپراطور جومونگ معرفی می‌شود. بانو سوسانو قبیله خود یعنی بیریو را به سمت سرزمین‌های جنوب می‌برد و در آن‌جا امپراطوری بکجه را تاسیس می‌کند.

سوسانو

شش) در اسناد تاریخی کره‌ای رفتن سوسانو و قبیله‌اش به سمت سرزمین‌های جنوبی و جدا شدن از امپراطوری گوگوریو، به عنوان مبدا تقسیم کره به دو قسمت شمالی و جنوبی خطاب می‌شود. در منابع تاریخی گفته شده که امپراطوری بکجه در سئول پایتخت فعلی کره‌جنوبی تاسیس شده است. 

هفت) سوسانو در جریان تاسیس امپراطوری جدید بکجه در کنار پسران خود یعنی بیریو و اونجو نقش اساسی داشته و در تاریخ این امپراطوری لقب «مادربزرگ» به او داده شده است. 

هشت) در منابع تاریخی کره‌ای تایید شده که سوسانو ۶۱ سال عمر می‌کند. 

بانو سوسانو در سریال امپراطور افسانه‌ها

نه) یک فرضیه تاریخی در ارتباط با علت مرگ سوسانو مسموم شدن او در یک میهمانی توسط «تسو» آخرین امپراطور بویو است. گفته شده که تسو برای انتقام گیری از سوسانو در جریان کمک به تشکیل امپراطوری گوگوریو به این اقدام دست می‌زند. 

ده) یک نقل قول تاریخی دیگر این است که بانو سوسانو با مرگ طبیعی می‌میرد.

سایر اخبار
اخبار مرتبط
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون