نگهداری اسفناج در یخچال و فریزر برای طولانی‌مدت ممکن است؟

نگهداری اسفناج در یخچال و فریزر برای طولانی‌مدت ممکن است؟
اگر از عاشقان اسفناج پرخاصیت هستید و می‌خواهید در طول سال این سبزی خوشمزه را مصرف کنید باید با روش های صحیح نگهداری از آن آشنا شوید.
کد خبر: ۱۴۵۵۴
|
۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۲

زی‌سان: از بین تمام سبزیجات، اسفناج یکی از پرخاصیت‌ترین آنهاست. خواص اسفناج عمدتاً به دلیل وجود مواد شیمیایی گیاهی موجود در آن است که به بهبود سلامت پوست و مو و همچنین درمان سرطان کمک می‌کند. بهترین روش نگهداشتن طولانی‌مدت اسفناج در یخچال اما چیست؟ پاسخ این سوال را در این مطلب زندگی زی‌سان داده‌ایم.

به گزارش زی‌سان، این سبزی پرخاصیت یکی از اجزای اصلی بسیاری از رژیم‌های غذایی در سراسر جهان است و سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌هاست علاوه بر این موارد اسفناج برای کم خونی و کاهش وزن نیز از طرف متخصصین و مشاورین تغذیه توصیه می‌شود.

با توجه به فواید بی‌شمار این سبزی برای سلامتی و این که می‌توان با آن غذا‌ها و سالاد‌های متنوعی درست کرد، بسیاری از افراد اسفناج را فریز می‌کنند و در طول سال از آن استفاده می‌کنند.

عده‌ای بر این باورند که فریز کردن اسفناج باعث می‌شود خواص آن از بین برود. اگر این سوال برای شما هم پیش آمده که آیا خواص اسفناج پس از فریز کردن از بین می‌رود یا نه؟ و این که روش صحیح فریز کردن اسفناج چیست؟ با زی‌سان همراه شوید و پاسخ سوال‌هایتان را در این مطلب بخوانید.

آنچه در این مطلب خواهید آموخت:

  • نکات مهم قبل از خرید اسفناج
  • بهترین روش شستن اسفناج
  • بهترین روش فریز کردن اسفناج
  • روش فریز کردن اسفناج خام
  • روش فریز کردن اسفناج پخته (بلانچ کردن)
  • روش نگهداری اسفناج در یخچال

نکات مهم قبل از خرید اسفناج

هنگام خرید اسفناج به این نکات توجه کنید:

  • برگ اسفناج تازه به رنگ سبز تیره است، پس اسفناج‌های پژمرده، لکه‌دار، قهوه‌ای یا زرد را نخرید.
  • اسفناج‌هایی که ساقه نازک‌تری دارند تازه‌تر و جوان‌تر هستند.
  • اگر برگ‌ها بسیار تیره یا پلاسیده هستند و بوی تندی دارند، آنها را خریداری نکنید.

بهترین روش شستن اسفناج

درون یک کاسه بزرگ آب سرد بریزید و برگ‌های تازه اسفناج را درون کاسه بریزید. ۱۰ الی ۱۵ دقیقه صبر کنید سپس اسفناج‌ها را آبکش کنید. وقتی اسفناج‌ها را تمیز شستید، آنها را درون یک آبکش بریزید و صبر کنید تا آب اسفناج کاملاً گرفته شود.

*نکته: دقت کنید برای فریز کردن اسفناج، برگ‌ها نباید خیس باشند. پس ترجیحاً برگ‌های اسفناج را روی یک پارچه نخی پهن کنید تا خشک شوند.

نگهداری اسفناج در یخچال و فریزر برای طولانی‌مدت ممکن است؟

بهترین روش فریز کردن اسفناج

به گزارش زی‌سان: شما به چند روش می‌توانید اسفناج را فریز کنید و به مدت طولانی در فریزر نگهدارید. اسفناج را ۶ تا ۱۲ ماه می‌توانید داخل فریزر نگه دارید، اما بهتر است سبزی‌ها را زودتر از این مدت مصرف کنید؛ زیرا به مرور زمان عطر و طعم خود را از دست می‌دهند. در ادامه چند روش فریز کردن اسفناج را می‌خوانید.

روش فریز کردن اسفناج خام

برگ‌های اسفناج را به روشی که توضیح دادیم بشویید و خشک کنید. برگ‌های اسفناج را بدون این که خرد کنید درون کیسه فریزر بگذارید. با فشار دست هوای اضافی کیسه را خارج کنید. درب کیسه فریزر را محکم ببندید و آن را درون فریزر بگذارید. قبل از مصرف کیسه حاوی اسفناج را از فریزر خارج کنید و درون یخچال بگذارید تا یخ اسفناج‌ها آب شود.

*نکته: با این روش می‌توانید حدود ۶ ماه اسفناج را داخل فریزر نگهداری کنید.

روش فریز کردن اسفناج پخته (بلانچ کردن)

اگر می‌خواهید اسفناج را به مدت طولانی‌تری نگهداری کنید، روش بلانچ کردن مناسب شماست. در ادامه این روش را به شما توضیح خواهیم داد.

درون یک قابلمه مناسب مقداری آب بریزید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا آب درون قابلمه به نقطه جوش برسد. به مدت ۲ دقیقه اسفناج‌ها را درون آب جوش بریزید و به سرعت خارج کنید.

درون یک کاسه را از آب و یخ پُر کنید و اسفناج‌هایی که از آب جوش خارج کردید را بلافاصله درون کاسه آب و یخ بریزید و اجازه دهید اسفناج‌ها ۲ دقیقه درون آب و یخ بمانند تا فرایند پخت متوقف شود و رنگ و طعم اسفناج‌ها حفظ شود.

پس از ۲ دقیقه اسفناج‌ها را از ظرف آب و یخ خارج کنید و آنها را روی یک پارچه تمیز پهن کنید تا خشک شوند. پس از این که اسفناج‌ها خشک شدند آنها را درون کیسه فریزر بگذارید، با دست هوای اضافی کیسه را خارج کنید، درب کیسه را محکم ببندید و آن را درون فریزر بگذارید.

نگهداری اسفناج در یخچال و فریزر برای طولانی‌مدت ممکن است؟

روش نگهداری اسفناج در یخچال

به گزارش زی‌سان، برای نگهداری اسفناج در یخچال می‌توانید اسفناج‌ها را لای یک کاغذ تمیز و نرم بپیچانید و آن‌ها را داخل یک کیسه پلاستیکی سر بسته بگذارید و درون یخچال نگهداری کنید.

همچنین می‌توانید برای نگهداری اسفناج درون یخچال از ظروف پلاستیکی استفاده کنید؛ به این صورت که اسفناج‌ها را لا‌‌به‌لای یک کاغذ نرم و تمیز بپیچید و درون ظرف پلاستیکی بگذارید، درب ظرف را محکم ببندید و آن را درون یخچال قرار دهید.

سخن پایانی

 در این مطلب روش‌های صحیح فریز کردن اسفناج را توضیح دادیم، اما شاید برای بعضی از افراد این سوال پیش بیاید که آیا نگهداری اسفناج در فریزر و مصرف اسفناج فریز شده بی‌خطر است؟ با توجه به این مورد که اسفناج حاوی ماده‌ای به نام گلوکوکینولات است و ممکن است هنگام فریز شدن، بعضی از آنها متبلور و سمی شوند، اما مقدار این ماده در اسفناج بسیار کم و بی‌خطر است؛ بنابراین مصرف آن برای بدن ضرری ندارد. اما بهتر است که اسفناج را برای مدت زمان کمتری در فریزر نگهداری کنید و در صورت امکان آن را تازه مصرف کنید.

پیشنهاد می‌کنیم فواید مصرف اسفناج در زمستان را هم بخوانید.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون