تا ۱۰ سال دیگر بیشتر مردم جهان چاق‌اند!

تا ۱۰ سال دیگر بیشتر مردم جهان چاق‌اند!
نرخ چاقی در میان بزرگسالان از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۲ بیش از دو برابر شده است. همچنین نرخ چاقی در میان کودکان و نوجوانان دنیا چهار برابر شده است.
کد خبر: ۹۲۰۸
|
۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۴

زی‌سان: بر اساس تحلیلی که روز پنجشنبه در مجله "The Lancet" منتشر شد، بیش از ۱ میلیارد کودک، نوجوان و بزرگسال در سراسر جهان با چاقی زندگی می‌کنند.

به گزارش زی‌سان و به نقل از CNN، دکتر مجید عزتی، نویسنده ارشد تجزیه و تحلیل و استاد امپریال، گفت: برآورد‌های قبلی فدراسیون جهانی چاقی نشان می‌داد که تا سال ۲۰۳۰ یک میلیارد نفر مبتلا به چاقی خواهند بود، اما در سال ۲۰۲۲ این آمار از این تعداد فراتر رفته بود.

این گزارش پیش‌بینی می‌کند که بیش از نیمی از جهان تا سال ۲۰۳۵ اضافه وزن یا چاق خواهند بود.

دکتر عزتی گفت: «ما واقعاً از سرعت وقوع اتفاقات شگفت‌زده شده‌ایم!»

تجزیه و تحلیل جهانی جدیدی توسط بیش از ۱۵۰۰ محقق درباره عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر و سازمان بهداشت جهانی انجام شده است. این تحقیق اندازه گیری قد و وزن بیش از ۲۲۰ میلیون نفر از بیش از ۱۹۰ کشور را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

این تجزیه‌وتحلیل بر میزان کمبود وزن و چاقی متمرکز شد. هر دو شکل سوء تغذیه که برای سلامت افراد مضر هستند.

بزرگسالان در صورتی که شاخص توده بدنی (BMI) آنها بزرگ‌تر یا مساوی ۳۰ بود به عنوان چاق طبقه‌بندی می‌شدند و اگر BMI آنها زیر ۱۸.۵ بود در طبقه کم‌وزن جا گرفتند. بر اساس این مطالعه، کودکان و نوجوانان بر اساس معیار‌های سن و جنس و به عنوان چاق یا کم وزن تعریف شدند.

تا ۱۰ سال دیگر بیشتر مردم جهان چاق‌اند!

دکتر فرانچسکو برانکا، مدیر دپارتمان تغذیه و ایمنی مواد غذایی سازمان جهانی بهداشت، در این کنفرانس خبری گفت: «سوءتغذیه و چاقی دو چهره یک مشکل هستند و آن عدم دسترسی به یک رژیم غذایی سالم است.»

این تحلیل تخمین می‌زند که نزدیک به ۸۸۰ میلیون بزرگسال و ۱۵۹ میلیون کودک در سال ۲۰۲۲ با چاقی زندگی می‌کردند. نرخ چاقی در بین کودکان و نوجوانان در سراسر جهان از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۲ چهار برابر شد، در حالی که نرخ چاقی در میان بزرگسالان بیش از دو برابر شد.

عزتی در بیانیه‌ای گفت: «بسیار نگران‌کننده است که اپیدمی چاقی که در سال ۱۹۹۰ در بسیاری از نقاط جهان در بزرگسالان مشهود بود، اکنون در کودکان و نوجوانان مدرسه‌ای نیز منعکس شده است.»

در حالی‌که نرخ چاقی افزایش یافته است، تعداد افراد مبتلا به کمبود وزن در بیشتر کشور‌ها کاهش یافته است. بر اساس این تحلیل، نرخ چاقی در حال حاضر بالاتر از نرخ کم وزنی در دو سوم کشور‌های جهان است.

این گذار در کشورهایِ کم‌درآمد و با درآمد متوسط، به ویژه در پلینزی و میکرونزی، دریای کارائیب، خاورمیانه و شمال آفریقا مشهودتر بوده است. بر اساس این تحلیل، این کشور‌ها اکنون نرخ چاقی بالاتری نسبت به بسیاری از کشور‌های صنعتی ثروتمند دارند.

بر اساس این تحلیل، کشور‌های جزیره‌ای تونگا، ساموآی آمریکایی و نائورو بیشترین شیوع چاقی را در سال ۲۰۲۲ داشتند و بیش از ۶۰ درصد از جمعیت بزرگسال مبتلا به این بیماری بودند.

این پزشک گفت: «در گذشته، ما چاقی را به عنوان مشکل ثروتمندان در نظر می‌گرفتیم. حالا چاقی مشکل جهان است.»

عزتی گفت که محققان از اینکه متوجه شدند هیچ یک از کشور‌های ثروتمند صنعتی - به جز ایالات متحده - در صدر فهرست کشور‌هایی با بالاترین شیوع چاقی در سال ۲۰۲۲ قرار نگرفتند، متعجب شدند.

او گفت که این تغییر بزرگی نسبت به سال ۲۰۱۷ بود، زمانی که WHO آخرین تجزیه و تحلیل مشابهی از چاقی جهانی را انجام می‌داد، ایالات متحده، کانادا، استرالیا، نیوزلند و بریتانیا را در رده‌های بالای شیوع چاقی قرار داشتند.

tags # چاقی
سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون