سریال شوگان منتقدان را شگفت‌زده کرد

همه چیز درباره سریال شوگان؛ وسترن با لباس سامورایی!

همه چیز درباره سریال شوگان؛ وسترن با لباس سامورایی!
سریال شوگان یک درام تاریخی است که بر اساس رمانی به همین نام، نوشته «جیمز کلاول» در سال ۱۹۷۵ ساخته شده است. این سریال با دو قسمت اول خود در ۲۷ فوریه ۲۰۲۴ به نمایش درآمد و قسمت‌های جدید این مجموعه ۱۰ قسمتی به صورت هفتگی منتشر می‌شود.
کد خبر: ۹۰۴۱
|
۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۸

سریال شوگان (Shogun) این روزها حسابی بر سر زبان‌ها افتاده است. یکی از دلایل اهمیت به این سریال تاریخی بودنِ آن و تهیه‌اش براساس یک رمان معروف است. بیایید ببینیم شوگان چیست.

زی‌سان: شوگان یک سریال تلویزیونی درام تاریخی است که بر اساس رمانی به همین نام نوشته «جیمز کلاول» در سال ۱۹۷۵ ساخته شده است. یک مینی سریال تلویزیونی در سال ۱۹۸۰ از این رمان اقتباس کرده بود. این سریال با دو قسمت اول خود در ۲۷ فوریه ۲۰۲۴ به نمایش درآمد و قسمت‌های جدید این مجموعه ۱۰ قسمتی به صورت هفتگی منتشر می‌شود.

به گزارش زی‌سان، سریال شوگان داستان برخورد دو مرد جاه طلب از جهان‌های مختلف و یک سامورایی زن مرموز را دنبال می‌کند: شخصیت اول جان بلکثورن، یک ملوان انگلیسی ریسک پذیر که در نهایت کشتی‌اش در سواحل ژاپن لنگر می‌گیرد، سرزمینی که فرهنگ ناآشنایش در نهایت او را دوباره تعریف می‌کند. شخصیت دوم، لرد توراناگا، یک ارباب زیرک و فئودال قدرتمند، در تقابل با رقبای خطرناک و سیاسی خود؛ و لیدی ماریکو، زنی با مهارت‌های بسیار ارزشمند، اما روابط خانوادگی آشفته که باید ارزش و وفاداری خود را به ارباب ثابت کند. 

روند ساخت سریال شوگان

سریال شوگان؛ درامی مهیج برای کشف دوباره ژاپن/ وسترن هالیوود لباس سامورایی به تن می‌کند

شوگان «جیمز کلاول» نسخه‌ای تخیلی از رویداد‌ها و تاریخ واقعی است. شخصیت بلکثورن بر اساس اقتباسی گل و گشاد از داستان یک دریانورد تاریخی انگلیسی به نام ویلیام آدامز است که در ژاپن به یک سامورایی تبدیل شد. ژاپن در آن زمان که تحت کنترل اربابان فئودال بود و بعد‌ها شخصی به نام «لیاسو توکوگاوا» که در این فیلم یوشی توراناگا نقش او را بازی می‌کند سلسله‌ای تاسیس کرد به نام توکوگاوا و خود وی نیز اولین حاکم این فرمانروایی بود. زندگی و سلطنت توکوگاوا از سال ۱۵۴۳ تا ۱۶۱۶ ادامه داشت. شخصیت شوگان یوشی توراناگا بر اساس همین حاکم قدرتمند فرمانروایی توراناگا ساخته شده است. 

در آگوست ۲۰۱۸، شرکت FX در طول تور مطبوعاتی انجمن منتقدان تلویزیون اعلام کرد که اقتباس جدیدی از رمان «شوگان» نوشته جیمز کلاول در سال ۱۹۷۵ خواهد ساخت و سفارش مستقیم به تولید سریال داده است. قرار بود عکاسی اصلی این مجموعه در مارس ۲۰۱۹ در ژاپن و بریتانیا آغاز شود، اما به تعویق افتاد، زیرا شبکه احساس کرد که تولید این سریال به اندازه کافی خوب نیست و می‌خواهند هدف بالاتری داشته باشند. ستاره فیلم هیرویوکی سانادا یک روز فیلمبرداری را در سال ۲۰۱۹ انجام داد تا FX حقوق مالکیت را در زمانی که سریال در حال بازسازی بود حفظ کند. 

سریال شوگان؛ درامی مهیج برای کشف دوباره ژاپن/ وسترن هالیوود لباس سامورایی به تن می‌کند

در ژانویه ۲۰۲۰، پس از اینکه رونان بنت نویسنده اصلی از ادامه کار بر روی فیلمنامه انصراف داد، نویسنده و تهیه کننده اجرایی جدید جاستین مارکس به همراه همسرش ریچل کوندو، کار را به دست گرفتند. تیم نویسندگی سریال نیز شامل شانون گاس، تهیه کننده مشترک، مت لمبرت مشاور تهیه‌کننده، میگان هوانگ ادیتور فیلمنامه و امیلی یوشیدا نویسنده است. 

در ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۱، عکاسی اصلی این مجموعه در ونکوور، بریتانیا و ژاپن آغاز شد و تا ۳۰ ژوئن ۲۰۲۲، دو ماه بیشتر از حد انتظار ادامه یافت. یک درخت کاج ژاپنی که در صحنه فیلمبرداری استفاده شد، پس از فیلمبرداری به شهرداری پورت مودی اهدا و کاشته شد. شوگان با دو قسمت اول خود در ۲۷ فوریه ۲۰۲۴ در Hulu و FX نمایش داده شد. باقیمانده این مجموعه ۱۰ قسمتی به صورت هفتگی منتشر می‌شود. 

واکنش منتقدان به سریال شوگان

سریال شوگان؛ درامی مهیج برای کشف دوباره ژاپن/ وسترن هالیوود لباس سامورایی به تن می‌کند

در راتن تومیتوز از ۴۸ منتقد همه آنها به این سریال نظر مثبت دادند و امتیاز باورنکردنی ۱۰۰ درصد را دریافت کرد. اجماع منتقدان این وب سایت این است که «شوگان از لحاظ بصری بسیار باشکوه و غنی شده با حقیقت فرهنگی است و یک تجسم دوباره حماسی است که از نسخه اصلی رمان پیشی می‌گیرد.» در متاکریتیک، این سریال بر اساس نظر ۳۳ منتقد، میانگین امتیاز ۸۳ از ۱۰۰ را دریافت کرد؛ که تحسین جهانی این مینی سریال را نشان می‌دهد. 

مارکس و همسرش این اثر را به شکل کاملا جدیدی بازسازی کرده‌اند و البته سطوح جدیدی از سلیقه و تکنیک‌های پیچیده فیلمسازی در این اثر مهیج به کار گرفته شده است. در واقع این اثر را می‌توان ترکیبی از یک بعد چندفرهنگ‌گرایانه در نظر گرفت و مارکس و همسرش ریچل کوندو از مهارت فیلم‌های کلاسیک سامورایی ژاپنی که آنها نیز به نوبه خود تحت تاثیر نگرش‌ها و ژانر وسترن هالیوود بوده الهام گرفته‌اند تا بتوانند اثر بازسازی شده مدرنی را در برابر علاقه‌مندان به سریال قرار می‌دهد. 

سریال شوگان؛ درامی مهیج برای کشف دوباره ژاپن/ وسترن هالیوود لباس سامورایی به تن می‌کند

سریال شوگان ویژگی‌های رمان‌نویسی در آثار جیمز کلاول را به نمایش می‌گذارد. این مأموریتی است که توسط مارکس و کوندو با تواضع و فروتنی بسیار انجام می‌شود. ریچل کوندو که پیشینه اش در داستان‌های ادبی است، در توصیف کار خود در این سریال می‌گوید: «این یک سفر بسیار سیاه و سفید است». او به مردی انگلیسی اشاره می‌کند که برای زنده ماندن در شوگون باید به سرعت روش تجارت خود را فراموش کند. او باید خودش را به صفر می‌رساند، باید می‌فهمید، «این درباره جایگاه من در این داستان نیست بلکه درباره خود داستان است». 

سانادا که اکنون ۶۳ سال دارد، در سال ۲۰۰۴ پس از فیلمبرداری «آخرین سامورایی» به لس آنجلس نقل مکان کرد، با این امید که دوران جدیدی در دوران بازیگری‌اش آغاز شده باشد. او به یاد می‌آورد که زمانی گفته بود: «ماموریت من این بود که اگر دیواری بین شرق و غرب وجود دارد، بیایید دیوار را بشکنیم و یک پل بسازیم. این انگیزه و ماموریت من بود.». بنابراین باید این فیلم را به عنوان نمونه‌ای از شکستن دیوار بین غرب و شرق توصیف کنیم؛ یک فیلم هالیوودی که البته لباس سامورایی‌ها را به تن می‌کند. 

سریال شوگان؛ درامی مهیج برای کشف دوباره ژاپن/ وسترن هالیوود لباس سامورایی به تن می‌کند

بازیگران و عوامل فیلم سریال شوگان

فردریک‌ای او ئوته و جاناتان تولکن کارگردانی این اثر مهیج را بر عهده دارند. بازیگران اصلی فیلم عبارتند از: هیویوکی سانادا در نقش یوشی توراناگا، کوزمو جارویس در نقش لرد بلکثورن، آنا ساوای در نقش ماریکو، «تادانوبو آسانو» در نقش «کاشیگی یابوشیگه» و تاکهیرو هیرا در نقش ایشیدو کازوناری بازی می‌کنند. بازیگر اصلی این فیلم یعنی هیرویوکی ساندا همچنین به عنوان تهیه‌کننده فیلم نیز حضور دارد.

برای دانلود سریال شوگان shogun می‌توانید به پلتفرم‌های ایرانی دانلود فیلم و سریال مراجعه کنید و این فیلم را با زیرنویش تماشا کنید.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون