۵ راهکار برای رفع و باطل کردن تعبیر خواب‌های بد

۵ راهکار برای رفع و باطل کردن تعبیر خواب‌های بد
بسیاری از افراد با دیدن خواب‌های بد پریشان می‌شوند و از اتفاقات آتی تعبیر خواب خود به شدت هراس دارند. در این بین به ویزه اگر خواب شبیه یک رویای صادقانه باشد، بیشترین هراس را در افراد ایجاد می‌کند.
کد خبر: ۷۱۰۸
|
۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۵

زی‌سان: خواب دیدن و تعبیر آن در جوامع مختلف روایت‌ها و تفسیر‌های خاص خود را دارد. بسته به سنت و باور‌های رایج هر جامعه، تعبیر متفاوت از خواب‌ها صورت می‌گیرد. در اغلب جوامع دیدن خواب‌های بد، هراس را در درون افراد مختلف شعله‌ور می‌کند. 

به گزارش «زی‌سان»، بسیاری از افراد با دیدن خواب‌های بد پریشان می‌شوند و از اتفاقات آتی تعبیر خواب خود به شدت هراس دارند. در این بین به ویزه اگر خواب شبیه یک رویای صادقانه باشد، بیشترین هراس را در افراد ایجاد می‌کند.

دیدن یک خواب بد نه تنها یک فرد را نگران و پریشان احوال می‌کند بلکه مساله مهم این است که چگونه می‌توان آن را باطل کرد. به روایت دیگر راهکار‌های رفع و باطل کردن خواب‌های بد مساله بسیاری از افراد است. در ادامه مطلب حاضر راهکار‌هایی در این زمینه مطرح می‌شود. 

۱- خواندن دعا‌ها و سوره‌های خاص از قرآن

مهم‌ترین توصیه واعظان اسلامی برای رفع اثر و باطل شدن خواب بد، دعا و قرآن خواندن است. منقول است که جبرئیل به حضرت محمّد صلى اللَّه علیه و آله و سلم گفت: هر گاه تو یا یکى از مؤمنین خوابى خوفناک دیدید بگوئید:

«بِسمِ الله الرَّحمٰن الرَّحیمِ اَعوذُ بماٰ عَاذَتْ بِهِ مَلائِکَةُ اللهِ الْمُقَرَّبونَ و اَنْبِیاءُ اللهِ الْمُرْسَلونَ و عِبادُ اللهِ الصَّالِحوُنَ مِنْ شَرِّمَا رَاَیْتُ مِنْ رُؤْیایَ»
(بنام خدایی که که مهربان عام و مهربان خاص است! پناه می‌برم به آنچه که فرشته‌های مقرب خداوند و پیامبران، فرستاده الهی و بندگان صالح خدا به آن پناه بردند از شرّ خوابی که دیدم.)

بعد سوره‌های «حمد»، «کافرون»، «توحید»، «فلق» و «ناس» را بخواند و بعد ۳ مرتبه آب دهانش را به طرف چپ بیندازد که انشاءالله ضرری متوجه او نخواهد شد.

۲- خواب بد را نباید تعریف کرد

در روایتی دیگر نقل می‌شود که برای رفع و باطل کردن خواب بد نباید آن را برای کسی تعریف کرد. قالَ یا بُنَیَّ لا تَقْصُصْ رُؤْیاکَ عَلى‏ إِخْوَتِکَ فَیَکیدُوا لَکَ کَیْداً إِنَّ الشَّیْطانَ لِلْإِنْسانِ عَدُوٌّ مُبینٌ (یوسف/ ۵)؛ گفت: فرزندم! خواب خود را براى برادرانت نقل مکن که در کار تو نیرنگ خواهند کرد، زیرا شیطان براى انسان دشمنى آشکار است.

به طور کلی تعریف کردن خواب برای دیگران خوب نیست. تعبیر خواب چیزی نیست که کسی علم آن را بدست آورد همیشه تعبیر کننده‌های خواب، انسان‌های برگزیده‌ای بودند که علم تعبیر را خداوند به آن‌ها عطا کرده بود، اما از بابت دانستن حدس و گمان افرادی که قدری توانایی دارند نیز، بهتر است از تعریف کردن خواب‌های خود پرهیز کنیم. تعبیر بد مانند فال بد است، چون به دل بد می‌آورد، تاثیر بدی نیز می‌گذارد بهترین کار این است که بگوییم ان شاءالله خیر است و آن را به خدا واگذار کنیم. 

۳- صدقه دادن 

دیگر راهکار معمول برای رفع تعبیر خواب بد، صدقه بدهید و دعا کنید، زیرا اگر خواب‌های بد بخواهند تعبیر شوند و به قضای الهی رسیده باشند، با دعا کردن و توسل می‌توانند تغییر کنند، بنابراین اگر خواب بدی دیدید، دعا کنید. در این زمینه امام صادق (ع) می‌فرمایند:

برای رفع تعبیر خواب بد، ذکر حضرت زهرا را بگویید و سپس بگویید: «لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ لَهُ الْمُلْکُ وَ لَهُ الْحَمْدُ یُحْیِی وَ یُمِیتُ وَ یُمِیتُ وَ یُحْیِی بِیَدِهِ الْخَیْرُ وَ لَهُ اخْتِلافُ اللَّیْلِ وَ النَّهارِ وَ هُوَ عَلی‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیر».

حوادثی که بوسیله خواب از آن‌ها مطلع می‌شویم، قابل تغییر می‌باشد؛ یعنی ما می‌توانیم با پرداخت صدقه و نذر و نیاز به درگاه الهی از وقوع آن جلوگیری نمائیم، زیرا وقوع همه حوادث و وقایع به اراده و اذن الهی وابسته است و لذا می‌توان با صدقه دادن توجه بیشتر خداوند متعال را جلب نمود.

۴- ابعاد منفی خواب نادیده انگاشته شود

برخی دیگر بر این باور هستند که باور غلط و نوع نگاه اشتباه به خواب بد از سوی بسیاری از افراد در پیش گرفته می‌شود. بسیاری از خواب‌هایی که به ظاهر بد و نگران کننده اند، معنای خوبی دارند که معبران قوی آن را می‌فهمند. بنابراین، نباید نگران بود و باید این نوع خواب‌ها را حمل بر خیر کنیم؛ لذا متخصصان حوزه خواب براین باور هستند که باید توجه خود را بیش‌تر به نقاط مثبت و نورانی خواب معطوف پکرد. یک خواب، برای افراد مختلف یا در زمان‌های مختلف، دارای معانی مختلف می‌باشد و لذا فکر نکند که معنای خواب او همان چیزی است که در کتاب‌های تعبیر خواب آمده است.

۵- تعریف کردن خواب بد در حمام یا توالت

یکی از رسوم عجیب عراقی‌ها برا رفع و باطل کردن خواب‌ها بد پناه بردن به توالت و حمام است. این رسم قدیمی در میان مردمان این کشور وجود دارد که صبح بعد از بیدار شدن به توالت یا حمام رفته و باصدای بلند خواب خود را تعریف می‌کنند تا آثار منفی آن باطل شود. البته باید توجه داشت که تعریف کردنِ خواب در حمام و توالت ربطی به دین اسلام ندارد، اما بیشتر کسانی که این کار را می‌کنند مسلمان هستند و چندان هم به روش‌های اسلامی برای باطل کردن خواب بد علاقه‌ای ندارند.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون