نگاهی به زندگی و آثار تیلور سوئیفت؛ تاریخ‌سازی یک نابغه

نگاهی به زندگی و آثار تیلور سوئیفت؛ تاریخ‌سازی یک نابغه
تیلور سوئیفت ستاره موسیقی پاپ آمریکایی در مراسم جوایز گرمی امسال تاریخ‌ساز و اولین خواننده‌ای شد که چهار بار جایزه آلبوم سال را از آن خود می‌کند.
کد خبر: ۶۱۵۵
|
۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۷

زی‌سان: تیلور سوئیفت ستاره موسیقی پاپ آمریکایی در مراسم جوایز گرمی امسال تاریخ‌ساز و اولین خواننده‌ای شد که چهار بار جایزه آلبوم سال را از آن خود می‌کند. سوئیفت این جایزه  را برای آلبوم «نیمه‌شب‌ها» دریافت کرد.

به گزارش زی‌سان، هنرمندی که جایزه را به تیلور سویفت اهدا کرد نیز کسی نبود جز سلن دیون که اخیرا خبر‌های ناگواری درباره سلامتی او منتشر شده بود. با این حال، سلن دیون با حضور خود در این مراسم بسیاری را شگفت‌زده کرد.

سوئیفت همزمان با دریافت جایزه گرمی، آلبوم جدید خود با عنوان «بخش شاعران شکنجه‌شده» را معرفی کرد. قرار است این آلبوم در ماه آوریل منتشر شود.

تیلور سوئیفت؛ تاریخ‌سازی یک نابغه

سوئیفت و ماجرای عکس‌های جعلی و انتخابات

تیلور سوئیفت این جایزه بزرگ را در حالی گرفت که در هفته‌های اخیر درگیر  یک جنجال بزرگ پیرامون انتشار تصاویر جعلی و غیر اخلاقی از خود بود. انتشار این تصاویر موجی از خشم و انزجار را در میان طرفداران او و فعالان حقوق زنان به راه انداخت. حتی کاخ سفید هم به آن واکنش نشان داد.

این اتفاق بار دیگر بحث‌های داغی را در مورد خطرات هوش مصنوعی و محتوای تولید شده توسط آن، که به آن «دیپ‌فیک» یا «جعل عمیق» می‌گویند، به وجود آورده است.

نهایتا اعتراض‌ها باعث شد که توئیتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی این تصاویر فیک را فیلتر کنند.

موضوع دیگری که این روز‌ها پیرامون سوئیفت مطرح است نقش احتمالی او در انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست.

این خواننده با ۳۰۰ میلیون دنبال کننده در شبکه‌های اجتماعی، از چهره‌های بانفوذ ایالات متحده است که مورد توجه کارزار انتخاباتی ۲۰۲۴ نیز قرار گرفته است.

به گزارش زی‌سان؛ این خواننده ۳۴ ساله که اخیرا به عنوان شخصیت سال مجله تایم معرفی شده است (اولین نفر در دنیای سرگرمی است که به این موفقیت دست یافته است) گفته می‌شود از زمانی که برای تماشای بازی‌های تراویس کلسی، دوست پسرش، به حضور در بازی‌های فوتبال کانزاس سیتی چیفس روی آورد، ۳۳۰ میلیون دلار به ارزش نام تجاری لیگ ملی فوتبال (ان‌اف‌ال) افزوده است.

هرچند نه ماه تا روز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده است، اما رقابت‌های انتخاباتی از همین حالا شروع شده است. رویارویی تکراری، اما بی‌سابقه بین جو بایدن و دونالد ترامپ که هر دو تجربه ریاست جمهوری را در کارنامه خود دارند.

این خواننده در دوره قبلی انتخابات ریاست جمهوری (۲۰۲۰) از جو بایدن رئیس جمهوری فعلی ایالات متحده حمایت کرد و از طریق پستی اینستاگرامی از هوادارانش خواست که به پای صندوق‌های رای بروند. این کار او بسیار مورد انتقاد جمهوری خواهان قرار گرفت.

اما آیا او قدرت کافی و لازم برای تاثیرگذاری و تغییر نتایج انتخابات آمریکا را دارد؟ تجربه نشان داده است که حرف‌ها و نحوه بیان سوئیفت همیشه مورد توجه مردم و رسانه‌ها قرار گرفته است. او در حال حاضر در جریان برگزاری تور کنسرت‌های خود در سراسر جهان است. ۱۵۰ کنسرت در بیش از ۴۰ شهر در سراسر جهان و هر چه او بگوید، و نحوه بیان آن، مانند هر چیز دیگری که انجام می‌دهد، مورد تجزیه و تحلیل و بررسی قرار خواهد گرفت.

تأثیر سوئیفت ممکن است بسیار زیاد باشد، اما این بدان معنا نیست که او به طرفدارانش بگوید که به چه کسی رای بدهید. اما اگر این خواننده از یک نامزد حمایت کند، این طرز فکر طرفدارانش را تغییر خواهد داد؟

الکساندر تئودوریدیس، استاد علوم سیاسی در دانشگاه امهرست در ماساچوست، در پاسخ به این سوال می‌گوید: «این بسیار بعید است. کاری که او انجام خواهد داد این است که اشتیاق خود را نسبت به یکی از نامزد‌ها بروز و آن را به طرفدارانش نشان خواهد داد.»

این استاد دانشگاه می‌گوید هرچند این خواننده نتواند نظر طرفدارانش را برای رای دادن به یک نامزد خاص تغییر دهد، اما شور و اشتیاقی که او در میان آن‌ها ایجاد خواهد کرد احتمالا روی انتخابات تاثیر خواهد گذاشت.

اهمیت سوئیفت در جامعه آمریکا آنقدر بالا رفته است که قرار است در دانشگاه هاروارد در سال ۲۰۲۴ دوره جدیدی با عنوان «تیلور سویفت و دنیای او» ارائه شود. این دوره توسط استاد، شاعر و منتقد انگلیسی «استفانی ال برت» مدیریت می شود. این دوره تجزیه و تحلیل عمیقی از اشعار و موسیقی تیلور سوئیفت را ارائه می‌کند و آثارش را در چارچوب قوانین ادبی و طیف وسیعی از نویسندگان معتبر قرار می‌دهد. هدف این دوره بررسی تلاقی آثار سوئیفت با آثار ادبی مختلف و بررسی تأثیر او نه تنها در صنعت موسیقی، بلکه بر هنرمندان، نویسندگان و گرایش‌های فرهنگی معاصر است!

تیلور سوئیفت؛ تاریخ‌سازی یک نابغه

تصویری از کودکی تیلور سوئیفت

تیلور سوئیفت کیست و چگونه به شهرت رسید؟

تیلور آلیسون سوئیفت در تاریخ ۱۳ دسامبر ۱۹۸۹ متولد شده است. او در ایالت پنسیلوانیا اولین سال‌های زندگی خود را گذراند.

 او سال‌های کودکی خود را در مزرعه خانوادگی می‌گذراند. او با بزرگ شدن و رشد کردن در مزرعه فرصت آشنایی با طبیعت و حیوانات را در سال‌های ابتدایی زندگی خود داشت و این عشق به طبیعت را از پدربزرگ و مادربزرگ خود به ارث برده بود. یکی دیگر از میراث‌های بزرگ مادربزرگ که نصیب تیلور سوئیفت شد، مهارت آواز و عشق به موسیقی است. مادربزرگ تیلور سوئیفت خواننده اپرا بود و این مساله باعث بروز ذوق و اشتیاق تیلور به آواز، ترانه و ساز‌ها در کودکی او شد.

تیلور سوئیفت در خانواده‌ای ساده به دنیا آمد پدر او اسکات کینگزلی سوئیفت کارگزار بازار سهام و مادرش آندره آ. گاردنر خانه‌دار بود. تیلور همچنین برادری کوچک‌تر به‌نام آستین دارد که در سینما فعالیت می‌کند. این هنرمند آمریکایی در سن ۹ سالگی علاقه خود را به موسیقی نشان داده بود و حتی برای بازیگری و تئاتر نیز سرشار از شوق بود. در همان سن ۹ سالگی در برخی از نمایش‌ها اجرا کرد و صدای کودکانه را به‌نمایش گذاشت.

مادر او همواره مشوق تیلور بود و او را حمایت می‌کرد. تیلور در همان کودکی با کمک مادرش نوار‌هایی را ضبط می‌کرد که در آن‌ها مهارت‌های اجرایی خود را به رخ می‌کشید. مادر تیلور این نوار‌ها را برای شرکت‌های ریکورد ارسال می‌کردند، ولی هیچ‌کدام از شرکت‌ها برای تنظیم قرارداد با او آماده نبودند.

تیلور سوئیفت در ده سالگی در انواع مراسمات سنتی و محلی به‌عنوان خواننده و آوازخوان شرکت می‌کرد و مهارت و استعداد ذاتی خود را به‌نمایش می‌گذاشت. یک سال پس از ده‌سالگی، علاقه خود را به ترانه‌سرایی و شعر کشف کرد و اولین شعر‌های خود را نوشت. او در سنین ۱۰ سالگی تا ۱۲ سالگی راه خود را برای تبدیل شدن به یک ستاره و موزیسین پرطرفدار شروع کرده بود. تیلور در دوازده‌سالگی نیز نواختن گیتار را آموخت و ترانه‌ها و آواز‌های خود را همگام با گیتار تنظیم می‌کرد. در همان سال‌ها خانواده و اطرافیان تیلور متوجه علاقه و مهارت او در موسیقی شدند و برای تقویت آن به‌دنبال راهی موثر و کم‌خطر می‌گشتند.

تیلور سوئیفت؛ تاریخ‌سازی یک نابغه

تیلور سوئیفت در نوجوانی

تیلور برای تقویت مهارت خود و پیشرفت در نوازندگی و خوانندگی به شهر نشویل واقع در ایالت تنسی سفر کرد. این شهر پایتخت موسیقی کانتری آمریکایی بود. در آن شهر تیلور برای نوشتن شعر و تنظیم و ضبط ترانه‌ها، در پروژه‌های حرفه‌ای شرکت می‌کرد و این کار‌ها را برای کسب تجربه انجام می‌داد. پیش از رسیدن به سن ۱۷ سالگی، خانواده تیلور تصمیم گرفتند که او را به شهر هندرسن‌ویل واقع در کارولینای شمالی بفرستند تا تیلور بتواند تمام تمرکز خود را معطوف به موسیقی و هنر کند. تیلور در سال ۲۰۰۳ و در سن ۱۴ سالگی به‌خاطر چهره مهربان و شناخته‌شده اولین تجربه خود را در صنعت مدلینگ کسب کرد و به‌عنوان مدل در پروژه‌ای شرکت کرد.

در همین سال‌ها تیلور چند ترانه را در سی‌دی منتشر کرد و همین آثار غیر رسمی از دختری جوان، نام او را در ایالات مختلف آمریکا به نامی شناخته شده تبدیل کرد. پس از انتشار سی‌دی‌ها شرکت‌های ضبط موسیقی و اسپانسر‌ها با تیلور سوئیفت ملاقات کردند؛ اما تیلور و خانواده‌اش تصمیم گرفتند که به‌جای شهرت تیلور، به فکر تقویت مهارت‌های او باشند؛ بنابراین پیشنهادات وسوسه‌کننده اسپانسر‌ها را رد کردند تا او فرصت تحصیل در دبیرستان را داشته باشد.

تیلور سوئیفت در نهایت در ۱۶ سالگی اولین آلبوم خود را منتشر کرد و افراد زیادی مجذوب صدای دختری نوجوان و آینده‌دار شدند. برخی از طرفداران او اولین از ترانه‌های تیلور همچون «Love Story» و «You Belong with me» را به‌عنوان بهترین آهنگ‌های تیلور سوئیفت یاد می‌کنند. این دو آهنگ از محبوب‌ترین آهنگ‌های اولین آلبوم تیلور است که طرفداران دو سبک کانتری و پاپ را به خود جذب کرد. پروسه تولید و ضبط آلبوم بعدی او نیز به‌سرعت پیگیری شد و آلبوم دیگری از تیلور در سال ۲۰۰۸ منتشر شد که نام آن «Fearless» یا «بی باک» بود. پس از آلبوم Fearless موفقیت و محبوبیت تیلور سوئیفت بیشتر و بیشتر شد و افراد زیادی جذب موسیقی او می‌شدند.

تیلور سوئیفت که در ابتدای سال‌های جوانی خود بود، با انتشار دو آلبوم ابتدایی خود به معروفیت زیادی دست پیدا کرد. در سال ۲۰۰۹ موفق شد که برای آهنگ You Belong with me یا “تو به من تعلق داری” موزیک ویدیویی بسازد که که لقب بهترین موزیک ویدیوی سال به آن تعلق بگیرد. همچنین این انتشار این آهنگ قدمی برای دریافت اولین جایزه رسمی تیلور بود. البته این موفقیت‌های روزافزون، علاوه بر اشتیاقی که در تیلور به وجود آورده بود، او را با برخی مشکلات نیز مواجه می‌کرد.

تیلور سوئیفت؛ تاریخ‌سازی یک نابغه

کانیه وست سال ۲۰۰۹ روی استیج گرمی آمد و در حضور سوئیفت گفت که او لیاقت جایزه را ندارد

جنجال و حاشیه در مراسم گرمی ۲۰۰۹

همان‌طور که گفته شد موزیک ویدیوی آهنگ You Belong with me از تیلور سوئیفت به‌عنوان بهترین موزیک ویدویوی سال انتخاب شد. تیلور در سال ۲۰۰۹ در مراسم گرمی حضور داشت و مشتاق شنیدن نام خود از مجری برنامه بود تا برای اولین بار به روی استیج گرمی قدم بگذارد. نام تیلور سوئیفت در میکروفون سالن گرمی شنیده شد و او با تشویق حضار برای دریافت جایزه به روی استیج قدم گذاشت و برای سخنرانی خود آماده شد. پس از مدت کوتاهی که سخنرانی تیلورسوئیفت شروع شده بود، کانیه وست رپر آمریکایی به شکلی ناگهانی و غیرمنتظره وارد صحنه شد و میکروفون را از تیلور گرفت. او اظهار احترام و خوشحالی برای تیلور کرد؛ اما سپس رو به حضار اعلام کرد که این جایزه متعلق به بیانسه است و تیلور لیاقت آن را ندارد.

کانیه وست به این طریق اعتراض خود را به داوران گرمی نشان داد؛ اما این مساله باعث شروع جنجال و دعوایی تاریخی بین تیلور سوئیفت و کانیه وست شد. کانیه وست پس از پایان رسیدن حرفش به بیرون از سن هدایت شد و تیلور از شدت تعجب موفق نشد سخنرانی خود را ادامه دهد. از قضا، در آن سال جایزه‌ای برای بیانسه که از نظر کانیه وست لایق جایزه بهترین موزیک ویدیو بود نیز در نظر گرفته شده بود. بیانسه خواننده معروف و پرآوازه نوبت خود را به تیلور سوئیفت داد تا او فرصت به پایان رساندن سخنرانی خود را داشته باشد. اکنون سال‌ها از آن ماجرا می‌گذرد و کانیه وست بابت این اتفاق به‌طور رسمی از تیلور عذرخواهی کرده است.

تیلور سوئیفت؛ تاریخ‌سازی یک نابغه

آلبوم‌های مهم تیلور سوئیفت

یکی از محبوب‌ترین آلبوم‌های تیلور سوئیفت آلبوم Fearless می‌باشد که در تاریخ ۱۱ نوامبر سال ۲۰۰۸ منتشر شده است. آهنگ You Belong with me که به‌عنوان بهترین آهنگ سال انتخاب شد، در این آلبوم نیز قرار دارد.  این آلبوم در بین ۲۰۰ آلبوم در رتبه اول قرار گرفت و پرفروش‌ترین آلبوم در سال ۲۰۰۹ بود. این آلبوم با یک تور کنسرت در تمام نقاط آمریکا و خارج از آمریکا اجرا شد که به درآمد ۶۳ میلیون دلاری دست پیدا کرد.

در ماه آگوست سال ۲۰۱۰، یعنی تقریبا یک سال پس از انتشار آلبوم Fearless تیلور سوئیفت آلبوم «Speak Now» را منتشر کرد که یکی از بهترین آهنگ‌های تیلور سوئیفت نیز به‌شمار می‌آید.

 آلبوم کامل Red در ۲۲ آگوست ۲۰۱۲ انتشار یافت. تیلور در این آلبوم از مهارت تهیه‌کنندگان جدید مانند مکس مارتین و شل بک استفاده کرد که پس از چند همکاری، به همکاران نزدیک تیلور تبدیل شدند. آلبوم Red بازگوکننده همه چیز درباره تیلور سوئیفت است و در هفته اول بیش از ۱ میلیون نسخه از آن به‌فروش رسید. تور اجرای آلبوم Red از ماه مارس ۲۰۱۳ تا ژوئن ۲۰۱۴ ادامه داشت و در پایان آن به ۱۵۰ میلیون دلار درآمد رسید.

تیلور سوئیفت در زمان ضبط آلبوم ۱۹۸۹ به ایالت نیویورک نقل مکان کرد. او این آلبوم را در ماه مارس سال ۲۰۱۴ برای انتشار آماده کرد. به گفته برخی از طرفداران تیلور سوئیفت، آلبوم ۱۹۸۹ بهترین و موفق‌ترین آلبوم او است. تیلور پیش از نوشتن ترانه‌های آلبوم، تحت تاثیر موسیقی پاپ در دهه ۱۹۸۰ بود و این اولین آلبوم او است که در سبک کانتری نیست و به‌طور رسمی اولین آلبوم پاپ تیلور سوئیفت شناخته می‌شود.‌ای آلبوم در ۲۷ اکتبر ۲۰۱۴ منتشر شد و ۲۸/۱ میلیون نسخه از آن در هفته اول انتشار به‌فروش رسید. تور جهانی آلبوم ۱۹۸۹ از ماه می ۲۰۱۵ آغاز شد و در کمال تعجب درآمد ۲۵۰ میلیون دلاری را کسب کرد.

سوئیفت پس از به شهرت رسیدن آلبوم Red از شبکه‌های اجتماعی و اظهار عمومی ناپدید شد و در هیچ برنامه تلویزیونی شرکت نکرد. او با آهنگ معروف Look What you made me do بازگشت رویایی داشت و برای چندین بار در مرکز توجه قرار گرفت. موزیک ویدیوی این آهنگ رکورد بیشترین بازدید در طول ۲۴ ساعت را در شبکه‌های اجتماعی مانند یوتیوب شکست.

به گزارش زی‌سان؛ آهنگ Look What you made me do به‌عنوان مقدمه‌ای رویایی برای آلبوم Reputation بود که در تاریخ ۱۰ نوامبر ۲۰۱۷ منتشر شد. در این سال و در این آلبوم سبک موسیقی تیلور تغییر کرده بود و در آهنگ‌های این سال علاوه بر کانتری، سبک‌های هیپ‌هاپ، الکتروپاپ، R&B و EDM دیده می‌شدند. تور این آلبوم از ماه می ۲۰۱۸ آغاز شد و بلیت‌های آن به مبلغ بیش از ۲۶۶ میلیون دلار به‌فروش رسیدند.  

تیلور سوئیفت؛ تاریخ‌سازی یک نابغه


در نوامبر ۲۰۱۸ تیلور با شرکت موزیک یونیورسال قرارداد امضا کرد و برای انتشار آلبوم Lover آماده می‌شد. آلبوم Lover در ۲۳ آگوست ۲۰۱۹ منتشر شد و به‌عنوان ششمین آلبوم متوالی تیلور سوئیفت، در هفته اول انتشار بیشتر از ۵۰۰ هزار نسخه از آن به‌فروش رسید. تمام ۱۸ آهنگ این آلبوم نامزد جوایز مختلف شدند که اغلب آن‌ها برنده مراسم بودند. این آلبوم سه جایزه گرمی، ۳ جایزه VMA و ۶ جایزه AMA را به خود اختصاص داد.

در ماه ژوئیه سال ۲۰۲۰، تیلور سوئیفت به شکل غافلگیرانه‌ای اعلام کرد که هشتمین آلبوم خود را یعنی Folklore, evermore and Re-recording را منتشر خواهد کرد. این آلبوم در رتبه اول بیلبورد ۲۰۰ قرار بود و طولانی‌ترین آلبوم سال لقب گرفت. این آلبوم در زمان اسفناک رواج کرونا نوشته شده است و احساسات و افکار تیلور سوئیفت در ترانه‌های این آلبوم منعکس شده است. تیلور با انتشار این آلبوم نامزد دریافت ۵ جایزه گرمی بود و آن‌ها را به‌دست آورد. همچنین تیلور اولین زنی بود که سه‌بار برنده معتبرترین جایزه گرمی شده است. آهنگ‌های این آلبوم تلفیقی از راک محلی و آلترناتیو راک است که از نسخه‌های پاپ و کانتری تیلور تفاوت دارد. بیش از ۱ میلیون نسخه این آلبوم در هفته اول انتشار به‌فروش رسید.

آخرین آلبوم تیلور سوئیفت Midnights جایزه گرمی امسال را برای او به ارمغان آوردنیمه‌شب‌ها الهام‌گرفته از «۱۳ شب بی‌خوابی» از زندگی سوئیفت است. این آلبوم حاوی اشعار اعتراف‌آمیز و در عین حال رمزآلودی است که به مضامینی مانند اضطراب، ناامنی، خودانتقادی، خویشتن‌آگاهی، بی‌خوابی و خودباوری می‌پردازد.

 فیلم‌های تیلور سوئیفت

همان‌طور که گفته شد تیلور سوئیفت علاوه بر خوانندگی در سینما نیز حضور دارد. او بار‌ها به‌عنوان بازیگر یا صداپیشه در انواع فیلم‌ها شرکت کرده است و با صدا یا چهره خود فروش فیلم‌ها را افزایش داده است. در ادامه از برخی از این فیلم‌ها نام می‌بریم.

انیمیشن Lorax
فیلم Cats
فیلم The Giver
فیلم Valentine’s day
فیلم Amsterdam
فیلم Miss America

تیلور سوئیفت؛ تاریخ‌سازی یک نابغه

جوایز تیلور سوئیفت

تیلور سوئیفت از زمان شروع فعالیت‌های خود همواره به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین نامزد‌های دریافت جوایز گرمی بوده است که تعداد زیادی از آن‌ها را نیز به خود اختصاص داده است. او غیر از جایزه اخیر گرمی که امسال نصیبش شده جوایز مهم دیگری هم گرفت. در ادامه از برخی از مهم‌ترین جوایز تیلور سوئیفت نام می‌بریم.

جایزه گرمی برای بهترین آلبوم سال برای آلبوم‌های Folklore، ۱۹۸۹، Fearless و …
جایزه MTV برای بهترین موزیک‌ویدیوی سال در سال‌های ۲۰۱۵، ۲۰۱۹، ۲۰۲۲ و …
جایزه گرمی برای بهترین آهنگ کانتری برای مثال برای آهنگ‌های Mean و White Horse
جایزه موسیقی برای بهترین آرتیست سال در سال‌های ۲۰۱۹، ۲۰۲۰، ۲۰۲۲ و …
جایزه اول بیلبورد موسیقی برای بهترین هنرمند زن سال در سال‌های ۲۰۱۵، ۲۰۱۸، ۲۰۲۱ و …
جایزه انتخاب مردم برای محبوب‌ترین آلبوم در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۲ برای آلبوم Lover
جایزه انتخاب بهترین فیلم برای صداپیشگی در انیمیشن Lorax
جایزه بهترین آلبوم کانتری در سال ۲۰۱۰ برای آلبوم Fearless

سایر اخبار
نظرات بینندگان
Iran (Islamic Republic of)
person
ناشناس
cm_time
۱۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۰
cm
خیلی ازش بدم میاد?
ایلومیناتی هم هست?️?
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: ۱
گوناگون