قیمت احتمالی جک SR۳ کرمان موتور چقدر است؟
دلیل فروش بسیار خوب جک S۳ کرمان موتور طی سالهای اخیر، کیفیت فنی یا چهرهی زیبا نبوده است. این خودرو با ابعاد نزدیک به یک کراساور خانوادگی عرضه شده و در بازار غیر رقابتی ایران، به راحتی مشتری جذب کرده است. به بیان سادهتر، X۲۲ مدیران خودرو و جک S۳ کرمان موتور، بهترین استفاده را از شرایط موجود در کشورمان میبرند و حتی رقیب چینی ندارند.
خودروسازی جک یا به بیان صحیحتر، جِی اِی سی (JAC) با نام کامل JAC Motors در سال ۱۹۶۴ شکل گرفت. این برند، کمتر از ۱۵ سال سابقهی مفید در ساخت خودروهای خانوادگی دارد و پیشتر بر تولید کامیونهای سایز متوسط تجاری متمرکز بوده است. تنوع سبد محصولات جک، قابل تأمل است و امروزه چهار مدل سواری J۴، J۵، J۶ و A۶۰، همراهبا چهار شاسیبلند S۲، S۳، S۵ و S۷ را شامل میشود. از سویی دیگر، یک مدل وانت پیکاپ و پنج نوع ون مختلف هم در سبد جک وجود دارد. این خودروساز چینی، سرمایهگذاری گستردهای هم بر محصولات تمام الکتریکی داشته است و در حال حاضر یک مدل سواری و یک مدل کراساور از این نوع، تولید میکند. در مجموع، تیراژ تولید جک حدود ۶۰۰ هزار دستگاه در سال است و عمدهی محصولات آن، در بازار داخلی چین فروخته میشوند.
جک SR۳ وارد شده به ایران، در بازارهای خارج از چین، با نام S۳ جدید (Refine S۳) شناخته میشود؛ چرا که نسخهی اول آن، در سال ۲۰۱۴ عرضه شد. پلتفرم S۳ با سواری J۴ مشترک است و از همان شاسی استفاده میکند. فیسلیفت جدیدی از جک S۳ سال ۱۳۹۸ در چین رونمایی شده و حالا پس از ۵ سال به بازار ایران میرسد. این نسخه صرفا چراغهای جلوی جدیدتری دارد و خصوصا در نمای عقب، چندان متفاوت نیست. جک S۳ طی ۱۰ سال اخیر در کشورهای آمریکای لاتین و مناطقی از شمال آفریقا، فروش خود را ادامه داده و تقریبا در همهجا، امکانات فنی و ظاهری مشابه دارد. شرکت جک، با هدف تولید یک محصول اقتصادی، مدل S۳ را تولید میکند و شاید به همین دلیل، نسخهی دو دیفرانسیل یا نمونهای با پیشرانهی قدرتمند، برای جک S۳ وجود ندارد
طراحی ظاهری و نمای بیرونی جک SR۳
در مدل قبلی، الگوبرداری ناقص از هیوندای توسان دیده میشد؛ اما ترکیب چراغها و جلوپنجره بسیار ناهماهنگ بود. این نقص و بدسلیقگی، تا حد زیادی برای جک SR۳ رفع شده؛ هرچند که همچنان دنبالهروی هیوندای توسان باقی مانده است.
چراغهای باریک در جک SR۳ جدید، حس اسپرت و مدرن خودرو را تقویت میکند. کشیدگی لبهی کاپوت تا نزدیکی چراغها، دیگر نکتهی مثبت در نمای اصلی است. ابعاد جلوپنجره نسبت به قبل بهبود یافته و حالا با خطوط افقی، جک SR۳ را بزرگتر نشان میدهد. روشنایی نور بالا، از طریق چراغهای نصب شده در طرفین سپر تامین میشود و قاب سیاه دارد. در مجموع، بخش بزرگی از نمای روبهرو با ادوات پلاستیکی مشکی ارایه شده، اما چندان توی ذوق نمیزند.
نمای جانبی جک S۳ جدید، فرم شیشهها و زاویهی سقف S۵ را تداعی میکند که البته نکته مثبت در طراحی برادر بزرگتر محسوب میشوند. هماهنگی ادوات مختلف در این نما از خودرو، مثل خط بدنه که از گوشهی چراغ عقب تا لبهی در جلو کشیده شده است و پلاستیک سیاهرنگ رکاب که تا سپر عقب با شیب ملایم ادامه دارد، همگی از معدود اجزای زیبا در بدنهی S ۳ هستند. کوتاه بودن کاپوت و پهنای زیاد شیشهی جلو، از زاویه دید جانبی، این خودرو را به یک اسباب بازی شبیه کرده است. ریلهای باربند و دستگیرههای کروم با نوار نقرهای رنگ در قسمت رکاب و قاب پنجره ارائه میشوند. فرم کلی بدنه، خصوصا برای درها و گلگیر جلو، فاقد خطوط حجمدهنده و بسیار ساده است. کوچکبودن چرخهای ۱۶ اینچ و تایرهای کمعرض ۲۰۵ میلیمتر دیگر نکتهی منفی برای SR۳ است.
نمای پشت SR۳ بهخوبی اختلاف قیمت این محصول با S۵ و X۵ کرمان موتور را نشان میدهد؛ هرچند از نظر پیشرانه و قوی فنی هم این دو خودرو قابل مقایسه نیستند؛ اما اختلاف عرض قابل توجهی نیز دارند. شاید ۷.۵ سانتیمتر اختلاف عرض بدنهی S۳ با X۵، روی کاغذ کماهمیت به نظر برسد، اما در ابعاد واقعی یک خودرو، خصوصا از نوع کراساور، کاملا چشمگیر است. در مدل جدید، فرم چراغهای عقب بهبود یافته و ارتقای حجمدهی صندوق، به وضوح دیده میشود؛ اما سپر پلاستیکی شدیدا توی ذوق میزند و مهمترین نکتهی منفی در طراحی S۳ جدید است.
ابعاد جک SR۳، شامل طول ۴۳۲۵ میلیمتر و عرض ۱۷۶۵ میلیمتر است که با ارتفاع سقف ۱۶۶۰ میلیمتر و فاصله محورهای ۲۵۶۰ میلیمتر ارائه میشود. با این حساب، کراساور S ۳ حدود ۱۰.۵ سانتیمتر طول کمتری نسبت به X۵ دارد، درحالیکه با ۷.۵ سانتیمتر عرض کمتر و ارتفاع سقف مشابه ارائه میشود. از نظر فاصله محورها هم S۳ حدود ۸.۵ سانتیمتر کوتاهتر است که مسلما بر اندازهی کابین و فضای صندوق بار، تأثیر میگذارد.
طراحی داخلی و نمای کابین جک SR۳
به جرات میتوان تغییر در طرح داشبورد S۳ جدید را عاملی مهم در جذب مشتری جدید برای کرمان موتور دانست. هرچند که همچنان، مواد سخت پلاستیکی در زوایای مختلف داشبورد دیده میشوند؛ اما انتقال نمایشگر به بخش بالایی و طراحی جدید فرمان، نکات مثبت SR۳ هستند.
از تصاویر موجود در سایتهای چینی، اینگونه برداشت میشود که دستهی دندهی بزرگ با طرح بیامو، روی S۳ جدید ارایه خواهد شد و سیستم الترونیک با اهرم کوتاه، مشابه X۵۵ نخواهد داشت. همچنین خبری از پنل دیجیتال پشت فرمان نیست و صرفا طرح سیلندری برای دور موتور و سرعتسنج، بازطراحی شده است. فرمان D کات نیز برای این خودرو ارایه نمیشود که البته با توجه به ارزش دلاری SR۳ در بازار جهانی، نکته منفی نیست.
صندلیهای چرم مصنوعی، به خوبی ۴ سرنشین را جای میدهند و از این نظر، S۳ را برتر از X۲۲ نشان میدهند. بهتر است SR۳ را یک خودروی چهارسرنشینه بدانیم که هم در قسمت جلوی زانو و هم بالای سر، فضای مناسبی فراهم میکند؛ اما صندلیها کمعرض و نامناسب برای افراد درشتاندام هستند. در صندوق S۳، حدود ۶۰۰ لیتر فضای مفید از کف تا سقف وجود دارد که برای خودرویی در کلاس کراساور کوچک، رضایتبخش است؛ ضمن اینکه با قابلیت جمع کردن صندلیهای عقب، میتوان فضای بیشتری در اختیار داشت.
پیشرانه و مشخصات فنی جک SR۳
تنها یک پیشرانه برای جک SR۳ قابل سفارش است. موتور تنفس طبیعی ۱/۶ لیتری مشابه دیگر خودروهای چینی، قدرت ۱۰۷ اسببخار و گشتاور ۱۵۰ نیوتنمتر دارد. بیشترین قدرت در دور موتور ۶۰۰۰ دور بر دقیقه و نهایت گشتاور از دور موتور ۳۵۰۰ تا ۴۵۰۰ دور بر دقیقه حاصل میشود که آمار نسبتا خوبی است؛ اما برای خودرویی به وزن ۱۲۹۰ کیلوگرم، مسلما شتاب قابل قبول، ارائه نمیکند. گیربکس ۵ سرعته دستی و اتوماتیک CVT بدون امکان تعویض دستی نیز تنها گزینه برای جعبه دنده است.
آزمایش رسمی از زمانگیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت جک SR۳ در دسترس نیست؛ اما در ایران حدود ۱۴ تا ۱۵ ثانیه زمان لازم است تا این خودرو به از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد. نهایت سرعت SR۳ در در سایتهای چینی، ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت عنوان شده است. در کاتالوگ اصلی جک S۳ میانگین مصرف سوخت هم با بنزین استاندارد چین، ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر دیده میشود که با شرایط سوخت کشور ما، حدود ۷ تا ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود.
کانالوگ رسمی جک SR۳ کرمان موتور منتشر شده و مهمترین امکانات به شرح ذیل هستند:
مجهز به ۴ کیسه هوا سرنشینان جلو و جانبی
سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)
Immobilizer سیستم ضد سرقت
ترمزهای ضد قفل ABS و EBD
سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)
سیستم کنترل ایستایی در سربالایی (HAC)
سنسور پارک جلو و عقب
دوربین دنده عقب به همراه خطوط متحرک راهنمای پارک
قفل مرکزی
ISOFIX
هشدار نبستن کمربندهای ایمنی کلیه سرنشینان
سیستم ورود بدون کلید + استارت دکمهای
چراغهای جلو LED
چراغهای جلو مجهز به سیستم مشایعت
قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغهای جلو
چراغهای مه شکن عقب
روشن شدن اتوماتیک چراغهای جلو AUTO LIGHT
خروجی برق ۱۲ ولت مجزا برای ردیف جلو و صندوق عقب
ورود بدون کلید و استارت دکمهای
اتولایت
روشنایی روز (دیلایت)
آینههای تاشو برقی با گرمکن
کروز کنترل
تریم داخلی چرم
گرمکن صندلیهای جلو
تهویه مطبوع اتوماتیک
مانیتور مرکزی ۱۰.۲۳ اینچ با رابط بلوتوث و USB
سیستم صوتی ۶ بلندگو
پیشبینی قیمت جک SR۳ کرمان موتور
قیمت ۱۰ هزار دلاری، کراساور کوچک جک را در روسیه و امریکای لاتین نگه داشته است. مدل اتوماتیک CVT با امکانات بیشتر، هزینه خرید ۱۲ هزار دلاری دارد و احتمالا پس از مونتاژ توسط کرمان موتور، حدود ۱/۲ میلیارد تومان قیمتگذاری خواهد شد.
در بازار ایران، X۳۳ کراس همقیمت جک SR۳ است، اما ابعاد کوچکتر نسبت به محصول کرمان موتور دارد. همچنین X۵۵ مدیران خودرو که هماکنون به قیمت ۱/۵ میلیارد تومان پیشفروش میشود نیز، رقیب مهم برای SR۳ است؛ چراکه در ازای پرداخت بیشتر، امکانات بهتر با پیشرانه قویتر و ابعاد بزرگتر فراهم میکند.
منبع: اقتصاد معاصر