صحنه جنسی فیلم اوپنهایمر و جنجالی که در هند به پا کرد

صحنه جنسی فیلم اوپنهایمر و جنجالی که در هند به پا کرد
یکی از سیاستمداران حزب راست‌گرای هند، این فیلم را «حمله نگران‌کننده به هندوئیسم» خواند.
کد خبر: ۴۰۸
|
۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۱

زی‌سان: نسخه اصلی «اوپنهایمر»، آخرین ساخته کریستوفر نولان، این روز‌ها در پلتفرم‌های آنلاین منتشر شده است؛ اما این فیلم که تحسین منتقدان را برانگیخته، در هند جنجال‌بر‌انگیز شده و بنا به گزارشی که سی ان‌ان منتشر کرده است، برخی پیروان آیین هندو در این کشور خواستار تحریم فیلم و بعضی هم خواستار حذف صحنه‌های جنسی آن شده‌اند.

به گزارش زی‌سان؛ این فیلم ماجرای ساخت بمب اتم را از نگاه رابرت اوپنهایمر، سازنده آن، روایت می‌کند. صحنه بحث‌برانگیز در هند صحنه رابطه جنسی کیلیان مورفی، بازیگر نقش اوپنهایمر، با معشوقه‌اش، ژان تاتلاک، است که نقش او را فلورانس پیو بازی می‌کند. پیو در این صحنه هنگام رابطه جنسی برمی‌خیزد و نسخه‌ای از بهاگاواد گیتا (یکی از کتاب‌های مقدس آیین هندو) را برمی‌دارد و از مورفی می‌خواهد آن را بخواند.

این صحنه خشم برخی گروه‌ها را برانگیخته است. چنانکه یکی از سیاستمداران هندی این فیلم را «حمله‌ای نگران‌کننده به هندوئیسم» خوانده و آن را بخشی از «توطئه نیرو‌های ضدهندو» توصیف کرده است.

فیلم «اوپنهایمر» در بسیاری از مناطق هند که اولین آزمایش هسته‌ای‌اش را در سال ۱۹۷۴ انجام داد، با استقبال خوبی مواجه شده است و مردم برای تماشای فیلم به سینما‌ها هجوم برده‌اند. طبق گزارش‌های محلی، «اوپنهایمر» در افتتاحیه آخرهفته در این کشور، بیش از سه میلیون دلار فروش داشته، در حالی که فیلم «باربی» در اکران همان روز، کمی بیش از یک میلیون دلار فروش کرده است.

انجمن فیلم هند به «اوپنهایمر» رتبه یو/ای (U/A) داده که مختص فیلم‌های دارای محتوای مخصوص بزرگسالان است و کودکان زیر ۱۲ سال تنها با همراهی والدینشان می‌توانند فیلم‌هایی با این رتبه را تماشا کنند.

البته این اولین بار نیست که راست‌گرایان هندو از نشان دادن نماد‌های هندوئیسم در برنامه‌های تلویزیونی یا آگهی‌های تبلیغاتی خشمگین می‌شوند و برخی فیلم‌ها در پی ناراحتی این گروه، مجبور شدند پخش تلویزیونی را متوقف کنند.

مورفی پیش از اکران «اوپنهایمر» در مصاحبه‌ای گفت که در مرحله پیش‌تولید، کتاب مقدس بهاگاواد گیتا را خوانده است. او در مصاحبه‌ای به سوچاریتا تیاگی، منتقد فیلم، گفت: «فکر می‌کنم متن بسیار زیبا و الهام‌بخش آن برای اوپنهایمر تسلی‌بخش بود. او به آن احتیاج داشت و در تمام زندگی‌اش با این کتاب آرام می‌شد.»

اوپنهایمر، پدر بمب اتم، مجذوب هندوئیسم و آموزه‌های آن بود. او که به چندین زبان مسلط بود، سانکریست‌ــ زبان هند باستان ــ را به‌تن‌هایی آموخته بود. او دو دهه پس از اولین انفجار بمب آزمایشی ترینیتی در ۱۶ ژوییه ۱۹۵۴، به مصاحبه‌کنندگان گفت: «می‌دانیم که دنیا دیگر مثل قبل نیست. تعدادی خندیدند، تعدادی گریستند و تعدادی هم سکوت اختیار کردند.»

او جمله‌ای از بهاگاواد گیتا را به خاطر می‌آورد: «اینک، من به مرگ تبدیل شده‌ام؛ ویرانگر جهان‌ها.»

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون