تاریخ اشغال‌گری

واحد پول رایج در نوار غزه چیست؟

واحد پول رایج در نوار غزه چیست؟
واحد پول رایج فلسطین در یک قرن گذشته، هم‌زمان با تاریخ پرفراز‌و‌نشیب همراه با اشغال‌گری‌های مکرر، چند بار تغییر کرده است.
کد خبر: ۳۸۲۳۶
|
۰۲ آبان ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۰

زی‌سان: بیش از یک سال است که هر روز باریکه غزه زیر بمباران شدید نیروهای رژیم اسرائیل ویران و ویران تر می‌شود. قحطی در نوار پرجمعیت به نهایت خود رسید است. رژیم اسرائیل به چادرهای آواره‌ها، بیمارستان‌های صحرایی و نیروی‌های امدادگر سازمان ملل نیز بی‌رحمانه حمله می‌کند. تصاویری بی‌نهایت دردناک هر روز و هر لحظه از غزه منتشر می‌شود. 

به گزارش زی‌سان؛ مردمی مظلوم، گرسنه و زخمی که هیچ راه گریزی هم برای آنها باقی نمانده است. مغازه‌های اندکی در باریکه غزه از هجوم وحشیانه رژیم اسرائیل سالم مانده است و اما مشکل بزرگتر این است که کالایی برای فروش نیست. سال‌هاست که نوار غزه در محاصره است. رژیم صهیونیستی اجاره کمک رسانی نمی‌دهد و تمامی مسیرها و مرزها را به روی مردم غزه بسته است و تنها گاهی کمک‌های سازمان ملل با چتر بر سر مردم بی‌پناه غزه به شکلی تحقیرآمیز فرود می‌آید.

واحد پول نوار غزه و فلسطین چیست؟

در این شرایط اسفناک ممکن است این سوال برای برخی ایجاد شود که واحد پول رایج در غزه چیست؟ یا آن روزها که هنوز جنگ شروع نشده بود مردم غزه با چه اسکناس‌هایی مبادله می‌کردند؟ 

واحد پول رایج در نوار غزه چیست؟

واحد پول رایج فلسطین در یک قرن گذشته، هم‌زمان با تاریخ پرفراز‌و‌نشیب، چند بار تغییر کرده است. به نوشته مید ایست ژورنال، غزه پیش از جنگ جهانی اول تحت کنترل امپراتوری عثمانی بود و بنابراین، پول در گردش لیره عثمانی بود. پس از آنکه ارتش بریتانیا در سال ۱۹۱۷ کنترل بیت‌المقدس را به دست گرفت، پوند انگلیسی‌ـ‌مصری به‌عنوان تنها واحد پول معتبر معرفی شد.

اگرچه از سال ۱۹۲۷ تا ۱۹۵۰، پول ملی مورد استفاده پوند فلسطینی بود، در نهایت پس از آنکه نوار غزه در سال ۱۹۶۷ به اشغال رژیم اسرائیل درآمد، جای خود را به شِکِل اسرائیل داد.

نمونه‌هایی از سکه‌های فلسطینی قبل از اشغال

واحد پول رایج در نوار غزه چیست؟

واحد پول رایج در نوار غزه چیست؟

فلسطین سال‌هاست که به دلیل اشغال‌گری‌های پی در پی واحد پول ملی ندارد. تراکنش‌های مالی در غزه معمولا با استفاده از شکل اسرائیل، یورو، دلار آمریکا، و دینار اردن انجام می‌شود. به این معنی که شِکِل اسرائیل در بیشتر تراکنش‌های تجاری‌، به‌ویژه در محیط‌های خرده‌فروشی مانند فروشگاه‌ها و رستوران‌ها استفاده می‌شود. اگرچه افراد می‌توانند برای پرداخت از سایر ارزهای پذیرفته‌شده استفاده کنند، اما رایج‌ترین ارز دلار، یورو و شکل است. 

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: