دست حزب‌الله روی نقطه ضعف رژیم

چرا «حیفا» استراتژیک‌ترین نقطه اسرائیل است؟

چرا «حیفا» استراتژیک‌ترین نقطه اسرائیل است؟
آوی اشکنازی، تحلیلگر نظامی اسرائیل در تحلیلی در روزنامه معاریو نوشته که «چهار کشته و بیش از ۵۰ مجروح که حال ۷ تن از آنها وخیم است در حمله پهپادی حزب‌الله به پادگان آموزشی تیپ گولانی در جنوب حیفا، نشان می‌دهد که ارتش از بسیاری جهات شکست خورده است. از عدم توانایی برای رهگیری پهپاد‌ها و عدم هشدار به مردم نسبت به نفوذ پهپاد‌ها».
کد خبر: ۳۷۶۱۵
|
۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۴

شامگاه یک‌شنبه حزب‌الله لبنان، پایگاه تیپ گولانی ارتش رژیم اسرائیل در منطقه بنیامینا واقع در جنوب حیفا را هدف حملات پهپاد‌های انفجاری خود قرار داد. بنا بر ادعای رسانه‌ها و با استناد به داده‌های موجود، در جریان این حمله ۴ نظامی اسرائیل کشته و ۱۱۰ تن دیگر نیز زخمی شدند و باعث شد تا مقامات ارشد رژیم اسرائیل به این موضوع واکنش نشان دهند. 

به عنوان نمونه هرتزی هالیوی، رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی در بازدید از پایگاه تیپ گولانی پس از حمله پهپادی حزب‌الله لبنان در جمع سربازان این پایگاه اعلام کرد که «ما در وضعیت جنگی هستیم و حمله به یک پایگاه آموزشی در عمق اسرائیل سخت و نتایج آن دردناک است». همچنین یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونی هم با حضور در پایگاه تیپ گولانی در واکنش به این عملیات گفت که این یک رویداد متفاوت با نتایجی دردناک است و ما باید درباره آن تحقیق کرده، جزئیات آن را مطالعه می‌کنیم و به شکلی سریع و حرفه‌ای از آن درس می‌گیریم».

از سوی دیگر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل هم در جریان بازدید از پایگاه بنیامینا تاکید کرد که «اسرائیل بهای دردناکی پرداخت کرد، اما جنگ ادامه خواهد داشت و ما به ضربه زدن بی‌رحمانه به حزب‌الله در تمام نقاط لبنان از جمله بیروت ادامه خواهیم داد».

این اظهارات مقامات رژیم اسرائیل درحالی انجام می‌شود که عملیات‌های مقاومت لبنان علیه حیفا نه تنها طی روز‌ها و هفته‌های اخیر قطع نشده بلکه شاهد موجی از عملیات جدید و البته مرکب علیه این منطقه استراتژیک هستیم. به عنوان مثال، ظهر سه‌شنبه حزب‌الله لبنان با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که حیفا را با تعداد زیادی موشک مورد هدف قرار داده است. همچنین ارتش اسرائیل اذعان کرد که حزب‌الله در این دور از حمله دست‌کم ۲۵ موشک به سمت حیفا و الکریوت شلیک کرده است.

این روند دوشنبه هم ادامه داشت؛ به‌گونه‌ای که حزب‌الله لبنان منطقه عکا واقع در جنوب حیفا و عتلیت را مورد هدف موشک‌های خود قرار داد و همین موضوع موجب شد تا چیزی حدود دو میلیون شهرک‌نشین راهی پناهگاه شوند. همچنین برخی رسانه‌های اسرائیل هم گزارش دادند که واحد «شایطیت ۱۳» در پایگاه دریایی عتلیت ارتش اسرائیل، هدف این حمله موشکی قرار گرفته است. این درحالی است که بسیاری از تحلیلگران نظامی و امنیتی اسرائیل و حتی کشور‌های غربی بر این اعتقاد هستند که حزب‌الله به صورت ویژه تمرکز خود را بر حیفا قرار داده که همین موضوع باعث نگرانی مقامات اسرائیل هم شده است. 

۶ دلیل اهمیت حیفا

آنچه در این راستا باید مورد نظر قرار بگیرد این است که اساساً حیفا را باید یک نقطه استراتژیک برای اسرائیل قلمداد کرد که برخی‌ها به آن نام «شاهرگ اقتصادی اسرائیل» اطلاق می‌کنند؛ چراکه:

یک) در حیفا کارخانه‌های بزرگ مواد شیمیایی، صنایع فلزی و حتی برخی از پیشرفته‌ترین شرکت‌های توسعه فناوری وجود دارد که به‌نوعی زیرساخت‌ها و بازو‌های توسعه اسرائیل به حساب می‌آیند.

دو) اشراف این شهر و بندر آن به دریای مدیترانه، حیفا را از حیث نظامی به‌خصوص در حوزه دریایی بیش از هر منطقه دیگر مطرح می‌کند و همین موضوع این منطقه را به جاذبه توریستی تبدیل کرده است که به عنوان یک منبع درآمد غیرنفتی مورد نظر خواهد بود.

سه) وجود شرکت‌های نفتی و پالایشگاه در این شهر به نوعی حیفا را به قطب انرژی تبدیل کرده است.

چهار) بندر حیفا بارانداز تجارت دریایی همچنین یکی از کریدور‌های ورودی کالا‌های استراتژیک به اسرائیل قلمداد می‌شود و همین موضوع هرگونه به هم‌ریختگی در نظم این بندر را با خروجی منفی روبه‌رو می‌کند که می‌تواند، ضرر‌های هنگفت اقتصادی را به اسرائیل تحمیل کند.

پنج) نزدیکی این شهر به قبرس جنوبی (اروپایی) و ارتباط دو طرفه از طریق دریا که نشان می‌دهد، چرا جنگنده‌های نیروی هوایی اسرائیل در جنوب قبرس مستقر هستند که البته دلایل نظامی منطقه‌ای هم درون این فرآیند از نگاه اسرائیل وجود دارد.

شش) وجود برخی از آکادمی‌ها و مقر‌های نظامی در این شهر که اهمیت امنیتی آن را دوچندان می‌کند.

مجموع این ۶ عامل به وضوح نشان می‌دهد که حزب‌الله به دنبال آن است تا اولاً از فاز تدافعی (پدافندی) به فاز تهاجمی (آفندی) علیه اسرائیل تغییر مسیر دهد که به همین دلیل حملات اخیر به عمق حیفا در دستور کار مقاومت لبنان قرار گرفت و حالا در حال تشدید شدن است.

دوماً اینکه چنین اقدامی نه تنها علیه حیفا بلکه علیه پایگاه‌های نظامی و شهرک‌های واقع در این منطقه و شمال اراضی اشغالی یک «بحران ارگانیک» را به وجود می‌آورد؛ به‌گونه‌ای که از یک‌سو نظامیان اسرائیل که یک سال است در جنگ به سر می‌برند از حیث روحی و روانی با مشکل روبه‌رو می‌شوند و از سوی دیگر شهرک‌نشین‌ها هم که حالا ماه‌هاست در پناهگاه‌ها و هتل‌ها زندگی می‌کنند از این رو خسته می‌شوند و هر دو به موازات یکدیگر نوعی بحران بومی یا ارگانیک را رقم می‌زنند.

این بحران درحالی به وجود آمده که بسیاری از رسانه‌های آمریکا و اسرائیل اعتقاد دارند که عملیات پهپادی اخیر حزب‌الله در حیفا را باید نوعی از شکست عمیق نظامی و البته اطلاعاتی در عرصه تکنولوژی و فناوری دانست.

به عنوان مثال آوی اشکنازی، تحلیلگر نظامی اسرائیل در تحلیلی در روزنامه معاریو نوشته که «چهار کشته و بیش از ۵۰ مجروح که حال ۷ تن از آنها وخیم است در حمله پهپادی حزب‌الله به پادگان آموزشی تیپ گولانی در جنوب حیفا، نشان می‌دهد که ارتش از بسیاری جهات شکست خورده است. از عدم توانایی برای رهگیری پهپاد‌ها و عدم هشدار به مردم نسبت به نفوذ پهپاد‌ها گرفته تا اقدامات تیپ گولانی که مانع تجمع این تعداد زیاد از سربازان در یک مکان نشده بود». حال باید دید که پرده بعدی نمایش حزب‌الله برای اسرائیل در حیفا چیست؟

منبع: سازندگی

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: