حرف X اغلب اشاره به دنیای ناشناخته‌ها دارد

چرا حرف «X» نماد فیلم‌های پورن است؟

چرا حرف «X» نماد فیلم‌های پورن است؟
گزارش زیر داستان تبدیل شدن حرف ایکس به نمادی برای فیلم های پورن و محتوای جنسی بی پرده در سینما و تلویزیون است.
کد خبر: ۳۷۵۰۰
|
۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۶

زی‌سان: در کشور‌های آنگلوساکسون، پس از جنگ جهانی دوم فیلم‌هایی که درجه‌بندی «ایکس» داشتند، فیلم‌هایی بودند که تماشای آنها برای کودکان و افراد دارای سنی پایین‌تر از سن قانونی ممنوع بود.

این در واقع تولیدکنندگان فیلم‌های پورنوگرافی بودند که استفاده از نماد X را رایج کردند تا به این ترتیب مخاطبان بتوانند نوع تولیدات پورن و جنسی را از دیگر تولیدات تشخیص دهند.

حرف X اغلب اشاره به دنیای ناشناخته‌ها دارد. در ریاضیات، از زمان رنه دکارت (ریاضی‌دان، دانشمند و فیلسوف فرانسوی) در معادلات برای نشان دادن مجهولات از حرف X استفاده می‌شده است. برای صحبت درباره فردی که نمی‌شناسیم نیز از حرف X استفاده می‌کنیم.

حتی آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار در طول جنبش حقوق مدنی و پس از رد کردن نام دوران بردگی خود، از حرف ایکس استفاده کردند. از جمله مالکوم ایکس، فعال حقوق بشر که از این مسیر می‌خواست اعلام کند که نام اصلی او ناشناخته باقی مانده است.

اما حرف ایکس چگونه وارد صنعت سینمای پورنوگرافی شد؟

این حرف اولین بار در طبقه‌بندی «رسمی» فیلم‌ها دیده شد. تقریبا از همان ابتدا، برای محافظت از جوانان در برابر محتوای حساس فلیم‌ها، یک سیستم طبقه‌بندی به اجرا گذاشته شد؛ بطور مثال فیلم‌های ممنوع برای زیر ۱۸ سال.

بر همین اساس در دهه ۱۹۵۰ میلادی در بریتانیا نیز هیأت طبقه‌بندی فیلم‌ها از حرف X برای مشخص کردن فیلم‌هایی که برای افراد زیر سن ۱۶ سال ممنوع بود، استفاده کرد. سپس در سال ۱۹۷۰ میلادی پخش چنین فیلم‌هایی برای افراد زیر سن ۱۸ سال ممنوع شد.

البته این ممنوعیت صرفا مربوط به فیلم‌های اروتیک نبود بلکه حتی برخی فیلم‌های خشن نیز در طبقه‌بندی «ایکس» قرار می‌گرفتند.

در ایالات متحده «انجمن تصاویر متحرک آمریکا» در اواخر دهه ۱۹۶۰ میلادی سیستمی را بر اساس حروف، برای نشان دادن مخاطب مناسب برای فیلم‌های مختلف بوجود آورد.

در این سیستم حرف R مخفف «محدود شده» و حرف X مخفف «extreme» است.

اما به‌تدریج استفاده تولیدکنندگان فیلم‌های پورنوگرافی از این طبقه‌بندی برای نشان دادن تولیدات خود، بیشتر از دیگر تولیدکنندگان شد؛ تا جایی که آنها حتی همین حرف ایکس را نیز طبقه‌بندی کردند و مثلا برای نشان دادن آن دسته از تولیداتشان که محتوای بی پرواتری داشت از «سه حرف ایکس» استفاده کردند.

در فرهنگ عامه نیز استفاده از این حرف به عنوان نماد هرچیزی که زشت یا صریحا جنسی بود، رایج شد. بگونه‌ای که از سال ۲۰۱۱ میلادی حتی در شبکه اینترنت نیز برای سایت‌های پورنوگرافی به جای دامنه «com.» یا «fr.» دامنۀ «xxx.» در نظر گرفته شد؛ اگرچه امروز چندان از این دامنه توسط سیستم عامل‌ها استفاده نمی‌شود.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: