در عملیات وعده صادق ۲ چه گذشت؟ 

جزئیات کامل حمله موشکی ایران به اسرائیل و وقایع بعد از آن؛ از تعداد و نوع موشک‌ها تا میزان دقیق خسارت

جزئیات کامل حمله موشکی ایران به اسرائیل و وقایع بعد از آن؛ از تعداد و نوع موشک‌ها تا میزان دقیق خسارت
در گزارش حاضر جزئیات کاملی از تحولات و رخداد‌های بعد از حمله موشکی ایران به اسرائیل ارائه شده است
کد خبر: ۳۶۰۸۲
|
۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۱

زی‌سان: حمله موشکی جدید ایران به اسرائیل که دیروز –سه‌شنبه- انجام شد، عملیاتی تاریخی بود تا افسانه شکست‌ناپذیری و بازدارندگی تل‌آویو را بر باد بدهد. 

به گزارش «زی‌سان»، از همان دقایق اولیه آغاز عملیات افکار عمومی با دقت تحولات را رصد کرده‌اند. در گزارش حاضر جزئیات کاملی از تحولات و رخداد‌های بعد از حمله موشکی ایران به اسرائیل ارائه شده است. 

تعداد موشک‌ها و سکو‌های پرتاپ شده

آمار موشک‌‍‌های شلیک شده ایران علیه رژیم صهیونیستی در عملیات وعده صادق ۲ به صورت دقیق و رسمی اعلام نشده است. اما تخمین‌ها از ۲۰۰ تا ۴۰۰ موشک حکایت دارد. 

براساس گزارش رسانه عبری زبان، موشک‌های هایپرسونیک در کمتر از ۱۰ دقیقه به اسرائیل رسیدند.

سکو‌های پرتاب موشک ایران نیز شامل، اصفهان، تهران، کرج، شیراز، کرمانشاه، تبریز، کاشان، خرم آباد، اندیشه شهریار، ملارد، دزفول، برازجان و زنجان بود.

جزئیات کامل حمله موشکی ایران به اسرائیل و وقایع بعد از آن؛ از تعداد و نوع موشک‌ها تا میزان دقیق خسارت

مکان‌هایی که از سوی سپاه هدف گرفته شدند؟ 

موشک‌های ایران به این مناطق در اسرائیل برخورد داشت:

نقب: با حمله موشکی ایران، آسمان نقب در مرکز مناطق اشغالی با آتش موشک‌ها روشن شد. بسیاری از پایگاه‌های هوایی اسرائیل در نقب قرار دارند.

حیفا: شبکه فاکس نیوز آمریکا، اصابت دو موشک بالستیک ایرانی در حیفا را به صورت پخش زنده نشان داد.

تل آویو: منابع اسرائیلی اعلام کردند بر اثر اصابت یکی از موشک‌های ایران به ساختمانی در شمال تل آویو ۱۳ صهیونیست زخمی شدند.

هرتزلیا: تصاویری هم از اصابت مستقیم یکی از موشک‌های ایران به هرتزلیا در شمال فلسطین اشغالی پخش شده است.

محور نتساریم: منابع عبری زبان اعلام کردند که ایران به سمت محور نتساریم در جنوب غزه که نیرو‌های اشغالگر اسرائیلی در آنجا مستقر هستند، موشک شلیک کرده است. 

سکو‌های گازی در عسقلان در جنوب: موشک‌های ایران به سکوی گاز رژیم صهیونیستی در نزدیکی سواحل نوار اصابت کرد و بر اثر اصابت این موشک‌ها، این سکوی گازی آتش گرفت.

تاسیسات نفت و گاز طنطوره: اصابت‌های مکرر موشک‌های ایرانی به تاسیسات نفت و گاز طنطوره مستقر در ساحل شهر بندر حیفا در شمال فلسطین اشغالی نیز تائید شد.

پایگاه هوایی نواتیم: بر اثر اصابت موشک‌های ایران، پایگاه هوایی نواتیم به شدت دچار آسیب شد.

پایگاه هاتزریم: این پایگاه هوایی یک فرودگاه نظامی در بخش بئرشبع است که هدف قرار گرفت.

پایگاه تل نوف: این پایگاه هوایی یک فرودگاه نظامی است که یک باند فرود آسفالت دارد و طول باند آن ۲۳۸۸ متر است. این فرودگاه در شهر رخووت قرار دارد و هدف حملات موشکی ایران بوده است.

پایگاه گلیلوت: از پایگاه «گلیلوت» به عنوان مهمترین پایگاه اطلاعاتی اسرائیل نامبرده می‌شود. این پایگاه مرکز فعالیت دوایر اطلاعاتی و جاسوسی مهم ارتش اسرائیل است که بر اثر حمله موشکی ایران آسیب دید.

مقر موساد: شبکه تلویزیونی النجبا عراق اعلام کرد که در حمله موشکی ایران مقر موساد به طور کامل ویران شد.

فرودگاه اللد: موشک‌های ایران به فرودگاه اللد در مناطق اشغالی فلسطین نیز اصابت کرد.

سایر پایگاه‌های نظامی رژیم صهیونیستی: تصاویر متعددی نیز از انفجار در پایگاه‌های نظامی رژیم صهیونیستی در پی اصابت موشک‌های ایران منتشر شده است. 

واحد ۸۲۰۰ و آژانس اطلاعات الکترونیک: «رونن برگمن»، خبرنگار نیویورک تایمز در گزارشی اعلام کرد که من یک سری انفجار‌های مهیب را در نزدیکی خانه ام در شمال تل آویو، نزدیک به مقر موساد، آژانس اطلاعات خارجی، واحد ۸۲۰۰ و آژانس اطلاعات الکترونیک احساس کردم و تمام خانه می‌لرزید.

جزئیات کامل حمله موشکی ایران به اسرائیل و وقایع بعد از آن؛ از تعداد و نوع موشک‌ها تا میزان دقیق خسارت

نوع موشک‌های مورد استفاده ایران

موشک‌های مورد استفاده در حمله وعده صادق ۲ به اسرائیل از سوی رسانه‌ها به شرح زیر اعلام شده است:

۱. موشک قدر F: یکی از مهم‌ترین موشک‌های دوربرد سپاه که احتمالا در جریان حمله شب گذشته به اسرائیل شلیک شده، قدر F است. این موشک بالستیک برای اولین مرتبه در اواخر سال ۱۳۹۴ شمسی در یک رزمایش موشکی با موفقیت پرتاب شد.

۲. موشک عماد: موشک دقیق و نقطه زن عماد با قابلیت هدایت و کنترل تا لحظه اصابت، یکی از مهم‌ترین بالستیک‌های ساخت ایران است که در عملیات وعده صادق ۱ و ۲ مورد استفاده قرار گرفته است. برد این مهمات بین ۱۶۰۰ تا ۲۵۰۰ کیلومتر اعلام شده و درصد خطای کمی دارد.

۳. موشک سجیل: موشک پرقدرت سجیل یکی از بالستیک‌های دوربرد کشور بوده که برخلاف قدر F و عماد، سوخت جامد است. سجیل-۲ نسخه ارتقایافته سجیل-۱ بوده و زمان پرتاب کمتر و سرعت عملیاتی بیشتری دارد. پیش‌تر کارشناسان حوزه نظامی مدعی شده بودند که در صورت تصمیم به پاسخ ایران به اسرائیل، سپاه به احتمال زیاد از این موشک استفاده خواهد کرد.

۴. فتاح-۱: از بحث برانگیزترین موشک‌هایی که گفته‌اند در عملیات وعده صادق (۲) استفاده شده، فتاح ۱ است. این هایپرسونیک قدرتمند که سال گذشته توسط نیرو‌های هوافضای سپاه پاسداران رونمایی شد، از مهم‌ترین دستاورد‌های کشورمان محسوب می‌شود. سرعت آن به ۱۳ تا ۱۵ ماخ می‌رسد و با برد ۱۴۰۰ کیلومتر، گزینه جذاب و مرگباری برای رژیم صهیونیستی است.

۵. موشک خیبرشکن: آخرین موشکی که گفته شده در حمله به اسرائیل شرکت داشته، خیبرشکن است. این موشک سوخت جامد با طراحی خاص و نقطه‌زنی مثال زدنی، می‌تواند اهداف را از فاصله دور با دقت بالا هدف قرار دهد. این موشک دوربرد نسل سوم نیرو‌های مسلح کشورمان، مجهز به کلاهک‌های سریع و شدیدالانفجار شده و جنس بدنه از کامپوزیت است.

بیانیه‌های مهم سپاه پاسداران

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با صدور دو بیانیه مهم جزئیات عملیات موشکی دیشب را اعلام کرد. در اطلاعیه نخست سپاه آمده بود: پس از خویشتنداری در ترور مجاهد شهید اسماعیل هنیه و برابر حق کشور برابر منشور ملل متحد در پاسخ به شهادت شهید هنیه، سید حسن نصرالله و شهید نیلفروشان قلب اراضی اشغالی را هدف گرفتیم. ده‌ها موشک به سمت اهداف نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی شلیک شد. در این بیانیه آمده است: اخطار می‌شود اگر رژیم صهیونیستی به این عملیات ایران واکنش نظامی نشان دهد با حملات کوبنده و ویرانگر بعدی مواجه خواهد شد.

در بیانیه دوم سپاه نیر تاکید شد، پیرو اطلاعیه قبلی، فرزندان شما در سپاه پاسدان انقلاب اسلامی طبق وعده‌هایی که مسئولان جمهوری اسلامی و فرماندهان نظامی داده بودند؛ با کمک سایر نیرو‌های مسلح طی عملیات وعده صادق ۲ با رمز یا رسول الله (ص) مراکز راهبردی در داخل سرزمین‌های اشغالی را با موشک‌های ساخت فرزندان ایران اسلامی مورد هدف قرار دادند.

در این عملیات برخی از پایگاه‌های هوایی و راداری؛ مراکز توطئه و طراحی ترور علیه رهبران مقاومت به خصوص شهید دکتر اسماعیل هنیه و رهبرحزب الله لبنان شهید حجت الاسلام والمسلمین سید حسن نصرالله و فرماندهان نظامی حزب الله، مقاومت اسلامی فلسطین و فرماندهان سپاه پاسداران مورد اصابت قرارگرفتند.

واکنش‌ها و توئیت‌های خاص پزشکیان

جزئیات کامل حمله موشکی ایران به اسرائیل و وقایع بعد از آن؛ از تعداد و نوع موشک‌ها تا میزان دقیق خسارت

مسعود پزشکیان»، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در حساب کاربری خود در فضای مجازی نوشت که ‏بر اساس حقوق مشروع و با هدف صلح و امنیت برای ایران و منطقه، پاسخ قاطع به تجاوزات رژیم صهیونیستی داده شد. این اقدام در دفاع از منافع و اتباع ایرانی بود. نتانیاهو بداند، ایران جنگ‌طلب نیست، اما در برابر هر تهدیدی قاطعانه می‌ایستد. این تنها گوشه‌ای از توان ماست. با ایران وارد درگیری نشوید.

پس از حمله موشکی سپاه پاسداران به اسرائیل، مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری با انتشار پرچم ایران در شبکه اجتماعی ایکس در پست جدیدی نوشت: we have the right to defend ourselves، ‏نصر من الله و فتح قریب.

او به انگلیسی نوشته است که «ما حق داریم از خودمان دفاع کنیم» و بخش دیگر نیز قسمتی از آیه ۱۳ سوره صف از قرآن به معنی «یاری خداوند و پیروزی نزدیک است» نوشته شده است.

لغو شدن تمامی پرواز‌ها در کشور تا فردا پنج‌شنبه 

پس از انجام حمله موشکی به اسرائیل در ابتدا جعفر یازرلو سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: با توجه به وضعیت منطقه و حمله موشکی در راستای ایمنی پروازها، تمام پرواز‌ها در سراسر کشور تا ساعت ۱۰ صبح فردا (چهارشنبه، ۱۱ مهر ماه) باطل اعلام می‌شود.

در ادامه امروز چهارشنبه (۱۱ مهر) سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: برای حفظ ایمنی پرواز‌ها و شرایط منطقه، تمام پرواز‌ها در سراسر کشور تا ساعت پنج صبح فردا پنج شنبه ۱۲ مهرماه باطل اعلام می‌شود.

واکنش صهیونیست‌ها

سران صهیونیست به حمله موشکی ایران واکنش نشان دادند. «دانیل هاگاری»، سخنگوی ارتش اسرائیل گفت تعدادی از موشک‌های ایران را رهگیری کردیم و تعداد زیادی از موشک‌ها هم به هدف اصابت کرده است. سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی همچنین تاکید کرد که این حمله پیامد‌های زیادی خواهد داشت. کانال دوازده اسرائیل در گزارشی اعلام کرد که ایران موشک‌هایش را به سوی پایگاه‌های نظامی شلیک کرده و موشکی به سوی اماکن غیرنظامی شلیک نکرده‌است.

«بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در نخستین واکنش به ضرب شست موشکی ایران به این رژیم ادعا کرد که این حمله تلافی‌جویانه ایران شکست خورده است! نخست وزیر اسرائیل همچنین ایران را تهدید کرد و گفت: ایران اشتباه کرد و برای این اشتباه هزینه پرداخت خواهد کرد. نتانیاهو افزود: هر کس به ما حمله کند، به او حمله خواهیم کرد.

جزئیات کامل حمله موشکی ایران به اسرائیل و وقایع بعد از آن؛ از تعداد و نوع موشک‌ها تا میزان دقیق خسارت

حجم خسارت‌های وارد شده

نابودی ۲۰ فروند اف۳۵: منابع عبری زبان نابودی حداقل ۲۰ فروند جنگنده اف ۳۵ در حمله به پایگاه نواتیم را بر اثر حملات موشکی ایران تائید کردند.

استقرار ۱۳ هزار نیرو: «ایتمار بن‌گویر»، وزیر امنیت ملی رژیم صهیونیستی همزمان با حمله ایران، دستور استقرار ۱۳ هزار فرد مسلح در شهرک‌ها را صادر کرد.

توقف حرکت قطارها: پایگاه خبری عبری زبان والا از توقف حرکت قطار‌ها در فلسطین اشغالی در پی حمله موشکی گسترده ایران خبر داد.

لغو پرواز‌ها در تل آویو: سازمان هوانوردی رژیم صهیونیستی اعلام کرد که پرواز در تمامی فرودگاه‌ها متوقف شده است.

پنهان شدن نتانیاهو: کانال ۱۳ اسرائیل در گزارشی اعلام کرد که نتانیاهو به همراه تعدادی از وزرا در یک مکان مستحکم زیرزمینی در بیت المقدس قرار گرفته اند.

مخفی شدن وزیر جنگ: شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی همچنین عنوان کرد که «یواو گالانت»، وزیر جنگ هم از ترس حمله موشکی ایران در ساختمانی محافظت شده در مقر وزارت جنگ در زمین زمین در تل آویو مخفی شده است.

تشکیل کابینه امنیتی اضطراری اسرائیل: در همان ساعات اولیه حمله موشکی ایران، کابینه امنیتی اضطراری اسرائیل در یک زیرزمین دولتی برگزار کرد.

شکست گنبد آهنین: اصابت موشک‌های بالستیک ایران به اهدافی در مناطق اشغالی نشان داد که گنبد آهنین در رهگیری موشک‌های ایرانی شکست خورده است.

حمله سایبری همزمان: «یوسی ملمن»، خبرنگار عبری زبان گزارش داد که ایران در حال راه اندازی یک جنگ سایبری است و پیامی نادرست به اسرائیلی‌ها ارسال می‌کند که پناهگاه‌ها و اتاق‌های مستحکم را ترک کنند و حمله پایان یافته است.

تخریب ساختمان ها: تصاویر متعددی از تخریب ساختمان‌ها در فلسطین اشغالی در پی حمله ایران منتشر شده است.

فرار صهیونیست‌ها در مسجد الاقصی: همزمان با حمله ایران، صهیونیست‌های اشغالگر از مقابل دیوار براق (ندبه) در مسجد الاقصی پا به فرار گذاشتند.

جزئیات کامل حمله موشکی ایران به اسرائیل و وقایع بعد از آن؛ از تعداد و نوع موشک‌ها تا میزان دقیق خسارت

اعلام مناطق بسته نظامی: شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی تاکید کرد که ارتش مناطقی را در شمال فلسطین اشغالی از جمله دوویو، تسفعون و المالکیه در الجلیل علیا در شمال فلسطین اشغالی به عنوان منطقه بسته نظامی اعلام کرده است.

انهدام رادار سپر دفاع موشکی: براساس گزارش‌ها، سپاه پاسداران برای اولین بار با موشک‌های هایپرسونیک فتاح، توانست رادار سپر دفاع موشکی هدایت کننده موشک‌های آرو ۲ و ۳ متعلق به اسرائیل را منهدم کرد.

اعتراف به آسیب دیدن پایگاه‌های هوایی: شبکه سیزده اسرائیل در گزارشی اذعان کرد که خسارت‌های به پایگاه‌های هوایی ما وارد شده است.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: