۵ نوع موشک مورد استفاده ایران در عملیات وعده صادق ۲

ایران با چه موشک‌های به اسرائیل حمله کرد؟

ایران با چه موشک‌های به اسرائیل حمله کرد؟
گزارش رسانه‌ها از استفاده ایران از ۵ نوع موشک در عملیات وعده صادق ۲ گزارش می‌دهند.
کد خبر: ۳۶۰۶۴
|
۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۳

پس از ترور‌های متعدد رژیم صهیونیستی و شهادت چند تن از اعضای برجسته جبهه مقاومت، جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۱۰ مهر ماه ۱۴۰۳ با دستور مستقیم فرمانده کل قوا و تصویب شورای عالی امنیت ملی، عملیات وعده صادق (۲) را علیه اسرائیل با موفقیت انجام داد. در ادامه این مطلب با موشک‌هایی آشنا خواهیم شد که مهندسان پرتلاش هوافضای سپاه طی سال‌های اخیر ساخته‌اند و در این حمله استفاده شده است.

موشک‌های مورد استفاده در حمله وعده صادق ۲ به اسرائیل

عملیات وعده صادق (۱) در ۲۶ فروردین ماه ۱۴۰۳ علیه رژیم غاصب صهیونیستی، با موفقیت همراه بود و سپاه پاسداران توانست با شلیک موشک‌های قدرتمند و متنوعی مثل قیام، قدر ۱۱۰، خیبرشکن و عماد، توان موشکی خود را به رخ اسرائیل و غرب بکشد. روز گذشته، مورخ ۱۰ مهر ماه، شاهد نمایش دیگری از قدرت موشکی کشورمان بودیم که اغلب آنها توانستند قلب حیفا و تل آویو را بشکافند و به اهداف غیرنظامی اصابت کنند.

در گذشته راجع به انواع سامانه‌های دفاع هوایی ایران مثل سیستم پدافندی سوم خرداد، سامانه موشکی صیاد و همچنین سامانه پدافندی رعد اشاره کرده و به طور مفصل راجع به مهم‌ترین تجهیزات ضدموشکی سپاه و ارتش جمهوری اسلامی ایران صحبت کرده‌ایم. در این مطلب در پی معرفی موشک‌هایی هستیم که به احتمال زیاد در عملیات موفقیت‌آمیز وعده صادق (۲) شلیک شده‌اند. توجه داشته باشید که هنوز به طور قطعی بیانیه‌ای راجع به نوع موشک‌ها منتشر نشده و مطلب زیر جمع‌بندی مهم‌ترین منابع داخلی هستند.

۱. موشک قدر F

۵ نوع موشک مورد استفاده ایران در عملیات وعده صادق ۲ / ایران با چه موشک‌های به اسرائیل حمله کرد؟

یکی از مهم‌ترین موشک‌های دوربرد سپاه که احتمالا در جریان حمله شب گذشته به اسرائیل شلیک شده، قدر F است. این موشک بالستیک برای اولین مرتبه در اواخر سال ۱۳۹۴ شمسی در یک رزمایش موشکی با موفقیت پرتاب شد.

طول این موشک ۱۵.۶۸ متر و قطر آن ۱۲۵ سانتی متر است و با برد ۲ هزار کیلومتر، می‌تواند خسارات زیادی به بار آورد. قدر اف ۱۷ هزار و ۴۶۰ کیلوگرم وزن دارد و وزن سرجنگی آن به ۶۵۰ کیلوگرم می‌رسد. موشک سوخت مایع سپاه تک مرحله‌ای بوده و مجهز به قابلیت سرِ جداشونده است.

۲. موشک عماد
۵ نوع موشک مورد استفاده ایران در عملیات وعده صادق ۲ / ایران با چه موشک‌های به اسرائیل حمله کرد؟

موشک دقیق و نقطه زن عماد با قابلیت هدایت و کنترل تا لحظه اصابت، یکی از مهم‌ترین بالستیک‌های ساخت ایران است که در عملیات وعده صادق ۱ و ۲ مورد استفاده قرار گرفته است. برد این مهمات بین ۱۶۰۰ تا ۲۵۰۰ کیلومتر اعلام شده و درصد خطای کمی دارد.

عماد یک موشک سوخت مایع تک مرحله‌ای بوده که سرجنگی آن قابلیت جداشوندگی دارد و با الگوبرداری از موشک قدر طراحی و تولید شده است. وزن مواد منفجره این موشک می‌تواند تا حداکثر ۵۰۰ کیلوگرم باشد و از آنجایی که سرجنگی جداشونده و قابلیت هدایت به واسطه چهار بالک کنترلی دارد، دقت اصابت بالایی خواهد داشت.

موشک بالستیک عماد را می‌توان از پرتابگر‌های ثابت و متحرک شلیک کرد و دماغه آن مجهز به سیستم‌ها و حسگر‌های کنترل و هدایت شونده است. طول آن ۱۵.۵ متر و قطر بدنه‌اش ۱.۲۵ سانتی متر است و با وزنی بیش از ۱۷ هزار کیلوگرم، توانایی و پتانسیل بالایی برای تخریب اهداف و مواضع دشمن را دارد.

۳. موشک سجیل
۵ نوع موشک مورد استفاده ایران در عملیات وعده صادق ۲ / ایران با چه موشک‌های به اسرائیل حمله کرد؟

موشک پرقدرت سجیل یکی از بالستیک‌های دوربرد کشور بوده که برخلاف قدر F و عماد، سوخت جامد است. سجیل-۲ نسخه ارتقایافته سجیل-۱ بوده و زمان پرتاب کمتر و سرعت عملیاتی بیشتری دارد. پیش‌تر کارشناسان حوزه نظامی مدعی شده بودند که در صورت تصمیم به پاسخ ایران به اسرائیل، سپاه به احتمال زیاد از این موشک استفاده خواهد کرد.

مدت زمانی که سجیل برای رسیدن به قلب تل آویو نیاز دارد، ۷ تا ۱۰ دقیقه است و به راحتی می‌تواند برای انهدام اهداف این رژیم غاصب از آن بهره برد. این موشک زمین به زمین، متشکل از سه قسمت بلوک ۱، بلوک ۲ و کلاهک بوده و با وزن بیش از ۲۳ تن و شتاب ۴۳۰۰ متر در ثانیه، گزینه مناسبی برای سپاه به حساب می‌آید.

پیشرانه سجیل دو مرحله‌ای با سوخت جامد است و هنگام شیرجه زدن به سمت مواضع دشمن می‌تواند تا ۱۳ ماخ سرعت داشته باشد. برد نهایی آن ۲۰۰۰ کیلومتر اعلام شده و جزو مخوف‌ترین سلاح‌های ساخت ایران به شمار می‌رود. از مهم‌ترین قابلیت‌های این بالستیک دوربرد می‌توان به جداشوندگی کلاهکی به وزن ۶۵۰ کیلوگرم اشاره کرد. طول موشک ۱۸ متر و قطر آن ۱۲۵ سانتی متر است و قابلیت شلیک از زوایای مختلف را دارد.

۴. فتاح-۱
۵ نوع موشک مورد استفاده ایران در عملیات وعده صادق ۲ / ایران با چه موشک‌های به اسرائیل حمله کرد؟

از بحث برانگیزترین موشک‌هایی که گفته‌اند در عملیات وعده صادق (۲) استفاده شده، فتاح ۱ است. این هایپرسونیک قدرتمند که سال گذشته توسط نیرو‌های هوافضای سپاه پاسداران رونمایی شد، از مهم‌ترین دستاورد‌های کشورمان محسوب می‌شود. سرعت آن به ۱۳ تا ۱۵ ماخ می‌رسد و با برد ۱۴۰۰ کیلومتر، گزینه جذاب و مرگباری برای رژیم صهیونیستی است.

فتاح ۱ مجهز به یک سرجنگی با پیشرانه کروی سوخت جامد است و با نازل متحرک، قابلیت مانور در همه جهات را خواهد داشت. همچنین به طور معمول موشک‌های فراصوت سوار بر یک موشک بالستیک می‌شوند و پس از ورود به جو، اصل موشک به مسیر خود به شکل خزنده و در جهات مختلف ادامه می‌دهد. فرآیند شلیک این موشک به شرح ذیل است:

در مرحله اول موتور جدا می‌شود.

سپس نوبت به روشن شدن موتور اصلی با کمک نازل متحرک می‌رسد.

در ارتفاعات بالایی که سامانه‌های ضدموشکی قادر به رهگیری نیستند، حرکات زیگزاگی و دورانی انجام می‌دهد.

با رسیدن به نقطه مطلوب، عمل شیرجه زدن به سمت هدف را با سرعت باورنکردنی ۱۵ ماخ انجام می‌دهد.

۵. موشک خیبرشکن
۵ نوع موشک مورد استفاده ایران در عملیات وعده صادق ۲ / ایران با چه موشک‌های به اسرائیل حمله کرد؟

آخرین موشکی که گفته شده در حمله به اسرائیل شرکت داشته، خیبرشکن است. این موشک سوخت جامد با طراحی خاص و نقطه‌زنی مثال زدنی، می‌تواند اهداف را از فاصله دور با دقت بالا هدف قرار دهد. این موشک دوربرد نسل سوم نیرو‌های مسلح کشورمان، مجهز به کلاهک‌های سریع و شدیدالانفجار شده و جنس بدنه از کامپوزیت است.

یکی از مهم‌ترین مزایای خیبرشکن، ابعاد کوچکی است که امکان دپوری زیرزمینی آن را فراهم می‌کند. همچنین مزیت دیگر آن، کلاهک‌های جنگی بزرگی است که منجر به مانوردهی بالای آن پس از ورود به جو می‌شود و به همین خاطر است که رهگیری آن برای سامانه‌های دفاع هوایی دشوار است.

سرعت لحظه برخورد آن به هدف ۲ تا ۳ ماخ تخمین زده شده و هنگام اصابت به هدف، نشانه‌ای مبنی بر سوختن بالک‌ها یا ذوب کلاهک دیده نشده است. برد خیبرشکن ۱۴۵۰ کیلومتر، نوع پیشرانه آن سوخت جامد، وزن آن ۴۵۰۰ کیلوگرم و دارای طول ۱۰.۵ متری است و سامانه‌های هدایتی آن ترکیبی از اینرسی و کمک ناوبری خواهد بود.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: