مربی ایرانی در بوندسلیگا سرمربی شد!

مربی ایرانی در بوندسلیگا سرمربی شد!
در بازی بعد از ظهر شنبه، بین تیم‌های لایپزیش و یونیون برلین، بابک کیهانفر مرد اول نیمکت تیم مهمان بود و موفق شد با تیمش یک امتیاز ارزشمند کسب کند.
کد خبر: ۳۴۱۲۳
|
۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۵

 بابک کیهانفر در بهمن ماه چهار سال قبل در مصاحبه با ورزش سه گفته بود که فعلا به کار به عنوان کمک بو اسونسون راضی است و به این زودی‌ها به سرمربی شدن فکر نمی‌کند، اما این مربی ایرانی‌الاصل متولد ماینتس این هفته برای دومین بار در بوندس لیگا مرد شماره یک تیمش بود و توانست از دیدار دشوار مقابل لایپزیش به یک امتیاز برسد.

بو اسونسون، سرمربی یونیون برلین، در بازی مقابل لایپزیش حضور نداشت. علت غیبت او مربوط به یک عفونت بود که ابتدا تصور می‌شد بتواند از بند آن رها شود و خود را به دیدار با لایپزیش برساند، اما وضعیت جدی‌تر از چیزی بود که تصور می‌شد. بابک کیهان‌فر، دستیار ایرانی او، برای دومین بار در کارنامه خود به عنوان سرمربی در یک بازی در چارچوب بوندسلیگا هدایت تیم را برعهده داشت.

کیهانفر ۳۹ ساله پیش از این بازی نیز یک بار در ژانویه ۲۰۲۲ جایگزین اسونسون شده بود. اسونسون در آن بازی به دلیل محرومیت روی نیمکت ماینتس ننشست. در آنجا ماینتس با نتیجه ۲-۱ از تیم گروتر فورت شکست خورد. اسونسون و کیهانفر شش سال است که با هم کار می‌کنند، ابتدا در تیم زیر ۱۹ ساله‌های ماینتس و سپس در باشگاه اتریشی اف‌سی لیفرینگ و از ژانویه ۲۰۲۱ تا نوامبر ۲۰۲۳ در تیم ماینتس. کیهانفر سپس به همراه اسونسون به یونیون برلین پیوست.

بازی این هفته شرایط جالبی داشت. در تیم لایپزیش نیز مارکو روزه، سرمربی این تیم، به دلیل دریافت کارت قرمز در بازی قبل از تعطیلات ملی، برای یک بازی محروم شده بود. بنابراین، در غیاب روزه، الکساندر زیکلر، کمک‌مربی، هدایت تیم را برعهده داشت. آخرین باری که هیچ‌کدام از سرمربیان در یک بازی بوندسلیگا حضور نداشتند، به بازی بین بوخوم و مونشن‌گلادباخ در هفته ۲۷ فصل ۲۲-۲۰۲۱ برمی‌گشت.

مربی ایرانی در بوندسلیگا سرمربی شد!

کیهانفر در کنفرانس خبری روز پنجشنبه تاکید کرده بود که غیاب سرمربی تاثیر زیادی نخواهد داشت. او گفت: «اگرچه بهترین حالت این است که سرمربی در دسترس باشد، اما چنین شرایطی در یک تیم با کادر فنی کارآمد، اهمیت زیادی ندارد.»

بابک به قولش عمل کرد

بازی با تساوی بدون گل به پایان رسید. همه در یونیون برلین از نتیجه راضی بودند. کیهانفر در این بازی به خوبی سبک خوب اسونسون را در غیاب او سازماندهی کرد و یک امتیاز ارزشمند را به دست آورد.
روزه پیش از بازی می‌دانست چه انتظاری باید داشته باشد: «تیم‌های اسونسون همیشه بسیار خوب سازماندهی شده‌اند.» او حق داشت. دفاع یونیون شایسته امتیاز بود و کیهانفر به خوبی تیم را هدایت کرد.

بدون شکست، به این تیم نمی‌توانید گل بزنید!

پس از تساوی بدون گل در مقابل لایپزیش، یونیون برلین در بوندسلیگا همچنان بدون شکست باقی مانده است. در چهار بازی ابتدایی فصل، یونیون تنها یک گل دریافت کرده است، آن هم از یک ضربه آزاد. هیچ تیمی تا به حال موفق نشده در جریان بازی فردریک روننو، دروازه‌بان تیم را مغلوب کند. 

تام روته، مدافع کناری، پس از بازی در لایپزیش گفت: «ما در طول نود دقیقه خوب دفاع کردیم و فرصت‌های کمی به حریف دادیم.»

از ابتدا، بازیکنان یونیون فاصله بین خطوط تیم را حفظ کردند و با شدت بالایی در دوئل‌های فردی شرکت کردند. اگرچه میزبان با ۶۸ درصد مالکیت توپ بازی را کنترل می‌کرد، اما خط حمله لایپزیش نتوانست به موقعیت‌های مناسب دست یابد. عملکرد فشرده دفاعی یونیون باعث شد که حتی مارکو روزه نیز بگوید که برلینی‌ها شایسته امتیاز خود بودند. حتی پنالتی هم نتوانست لایپزیش را به گل برساند. در دقیقه ۷۲، کوین فوگت به عنوان آخرین نفر، لوییس اوپندا، بازیکن حریف، را سرنگون کرد. نتیجه یک پنالتی بود که روننو آن را مهار کرد. این پنالتی نتیجه یکی از معدود اشتباهات دفاع یونیون بود که فضای زیادی به خط حمله لایپزیش دادند و باعث شدند پنالتی به حریف برسد.

کیهانفر، کمک اسونسون، گفته بود: «اگر ما نتوانیم یک بار به طور فشرده بازی کنیم، لایپزیش به سرعت از آن استفاده می‌کند.» کیهانفر درست می‌گفت، لایپزیش استفاده کرد، اما دروازه‌بان تیم را نجات داد.

این که یونیون - به جز در صحنه پنالتی - به خوبی عمل کرد، بیشتر به دیوگو لایت مربوط می‌شد. ستاره پرتغالی یکی از بهترین بازیکنان تیمش بود. با ۱۲ پیروزی در ۱۵ دوئل، او بیشترین پیروزی در دوئل‌ها را در میدان داشت. همچنین، او سه بار با ضربه سر روی دروازه حریف خطرساز شد و در نیمه دوم بازی به عنوان مدافع چپ بازی کرد. قابل توجه‌تر اینکه یونیون ۷۰ درصد از حملات خود را از سمت چپ لایت انجام داد. زیرا لایت هم در دریبل و هم در پاس‌های زمینی همیشه راه حلی برای پیشروی پیدا می‌کرد. در این فرم، پای چپ او به یکی از بهترین بازیکنان تیم یونیون تبدیل شده است.

کیهانفر پس از بازی گفت: «پس از تعویض‌ها، فشار بیشتری در جلو به حریف وارد کردیم. ما یک امتیاز کسب کردیم و از عملکرد راضی هستیم.»

tags # فوتبال
سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون