قیمت واحدهای مسکن ۲۵ متری اعلام شد؛ قیمت چند؟

قیمت واحدهای مسکن ۲۵ متری اعلام شد؛ قیمت چند؟
او در پاسخ به این پرسش که قیمت تمام شده این واحد‌های مسکونی اقتصادی چقدر است؟ گفت: متوسط قیمت هر متر مفید این واحد‌های مسکونی ۳۰ میلیون تومان است که شامل تمام نصبیات هم می‌شود.
کد خبر: ۳۳۷۱۰
|
۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۵

مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران با بیان اینکه متوسط قیمت هر متر مسکن در قالب مسکن اقتصادی ۳۰ میلیون تومان است گفت: انبوه سازان جزو مافیای مسکن هستند.

خشایار باقرپور در میزگرد کارشناسی مسکن اقتصادی با اشاره به اینکه از یک سال پیش که بحث ساخت مسکن اقتصادی اعلام شد، واکنش‌های متفاوتی به آن مطرح شد و تلاش ما نیز رفع ابهام‌ها در این زمینه در این مدت بوده است گفت: از سال گذشته و بر اساس تفاهمی که با یکی از موقوفه‌ها داشتیم مقرر شد تا در منطقه ۱۹ شهر تهران ساخت مسکن اقتصادی کلید زده شود که با هجمه‌های وارده اجرای آن در آن موقعیت مکانی متوقف شد.

اقتصادآنلاین نوشت: ادامه داد: کارشناسان معتقد هستند که باید زیست‌بومی با ویژگی‌های مختلف در بحث مسکن اقتصادی در نظر گرفته شود تا بتواند علاوه بر اسطاعت‌پذیر بودن، تمایل مردم به خرید این واحد‌های مسکونی را فراهم کند. به هر حال تحول اساسی در مسکن اقتصادی رخ داد و از واحد‌های صرفا کوچک مقیاس خارج شد و به مقیاس متوسط و بزرگ مقیاس هم گسترش یافت.

باقرپور خاطرنشان کرد: به تمام فعالان ساخت و ساز در کشور توصیه می‌کنم که به سمت هوشمندسازی حرکت کنند به این دلیل که موجب کاهش هزینه‌های ساخت می‌شود. اکنون بحث مسکن اقتصادی، از کوچک‌سازی به سمت مجتمع‌های هوشمند تغییر کرده است و این الگو موجب خواهد شد که تمام سازندگان، مستعد ساخت چنین واحد‌هایی باشند.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران تاکید کرد: پروانه ساخت این مجتمع‌ها، مجتمع‌های عمرانی خواهد بود و فضایی در این مجتمع‌ها، برای برگزاری مهمانی و پذیرایی فراهم خواهد بود. به هر حال از همان ابتدا چالش‌هایی داشتیم که پروانه ساختمانی مسکونی را به خاطر محدودیت‌هایی که از قبل تعریف شده است در آغاز کار داشته باشیم.

باقرپور با اشاره به هجمه‌های واردشده به ساخت مسکن کوچک‌متراژ، گفت: از ۳ هزار و ۳۰۰ واحد مسکن اقتصادی بیش از ۴۰۰ واحد دارای متراژ ۲۵ متر است. معنای آن این است که تنها ۱۳ درصد از واحد‌ها دارای متراژ پایین است، اما بر موج مسکن ۲۵ متری برای ساخت مسکن اقتصادی مانور داده می‌شود و مدام آن‌را می‌کوبند و تخریب می‌کنند.

وی با بیان اینکه منتقدان حتی یک بار هم طرح را مطالعه نکرده و چشم بسته انتقاد می‌کنند، عنوان کرد: تمام جزئیات این طرح، سرانه رفاهی و خدماتی آن و ... در دسترس است. منتقدان آن را مخالف طرح فرزندآوری معرفی می‌کنند در حالی که اکنون میزان ازدواج در کشور کاهش یافته و از ۱۴ سال قبل به این سو، میزان ازدواج نصف شده است.

وی افزود: میانگین سن ازدواج در کشور به ۳۰ سال و فرزندآوری به ۳۳ سال رسیده است که تبعاتی برای نسل‌های آینده دارد و این شرایط بیشتر متاثر از مشکلات اقتصادی است.

باقرپور خاطرنشان کرد: باید واقعیت‌ها را ببینیم و برای طرح ایده واگذاری ۲۰۰ متر زمین برای ساخت واحد ویلایی بحث گران‌تمام‌شدن آن را نیز مورد بحث و کارشناسی قرار دهند. این پرسش مطرح است که آیا زیرساخت‌ها و بستر‌های لازم از جمله آب، برق و گاز، مهیای ساخت افقی در کشور هست.

وی با اشاره به اظهارنظر‌های مثبت برخی از نمایندگان مجلس در خصوص مستعد بودن برخی از مناطق کشور برای ساخت مسکن اقتصادی، گفت: البته نقد‌ها به ما کمک می‌کنند؛ این ایده قرار است ادامه پیدا کند و طرح همساز قرار است در فاز‌های مختلف در نقاط مختلف کشور اجرایی شود.

باقرپور تاکید کرد: طرح مسکن اقتصادی و هیچ طرح دیگری قادر به حل معضلات مسکن نخواهد بود و کشور پهناور ما نیازمند به الگو‌های متفاوتی برای ساخت است و پیش‌بینی ما این است که سازندگان بسیاری در آینده از مسکن اقتصادی استقبال خواهند کرد.

وی تصریح کرد: مسکن نیاز ضروری جامعه است و نباید برای اهداف سیاسی، گروگان گرفته شود. اتفاق‌های مهمتری باید با این پیش‌نیاز رقم بخورد تا تولید مسکن در کشور به نحو قابل توجه افزایش یابد.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران در پاسخ به این پرسش که آیا واحد‌های ۲۵ متری دارای پروانه صادره از سوی شهرداری تهران هستند یا خیر؟ گفت: پروانه ساخت این واحد‌ها نه در قالب مسکونی بلکه در قالب مجتمع اقامتی است.

او در پاسخ به این پرسش که قیمت تمام شده این واحد‌های مسکونی اقتصادی چقدر است؟ گفت: متوسط قیمت هر متر مفید این واحد‌های مسکونی ۳۰ میلیون تومان است که شامل تمام نصبیات هم می‌شود.

باقرپور در پاسخ به این پرسش که انبوه سازان می‌گویند ساخت واحد‌های ۲۵ متری مورد تایید انبوه سازان نیست گفت: ما نیازمند تاییدیه انبوه سازان نیستیم. مردم باید تایید کنند. انبوه سازان جزو مافیای مسکن هستند.

او تاکید کرد: انبوه سازان گرفتار مشکلی که خود باعث آن هستند شده اند. انبوه سازان گرفتار گرداب رکودی شده اند که خود ساخته اند.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون