نارضایتی ۹۲ درصدی مردم از وضعیت امروز ایران

نارضایتی ۹۲ درصدی مردم از وضعیت امروز ایران
گزارشی از بخش «مسائل و آسیب‌های اجتماعی» موج چهارم ملی ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان که نشان می‌دهد بخش بزرگی از مردم وضعیت امروز ایران را مطلوب نمی‌دانند
کد خبر: ۳۳۲۹۸
|
۱۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۶

روزنامه هم‌میهن گزارشی منتشر کرده است که نشان می‌دهد بخش بزرگی از مردم وضعیت امروز ایران را مطلوب نمی‌دانند.

در بخشی از این گزارش آمده است:

* در یک نظرسنجی با عنوان موج ملی ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان از پاسخگویان پرسیده شده که «به نظر شما در شرایط فعلی مهمترین مسئله کشور چیست؟» و پاسخگویان به ترتیب، گرانی و تورم با ۸۱/۹ درصد، بیکاری با ۴۷/۹ درصد، اعتیاد با ۲۶/۹ درصد، فساد اقتصادی و اداری با ۱۳/۱ درصد، مسئله مسکن با ۱۲/۱ درصد، مسئله حجاب با ۱۱/۹ درصد، مسئله ازدواج جوانان با ۱۰/۷ درصد، مسئله طلاق با۷/۱ درصد، کم‌آبی با ۵/۷ درصد و رعایت نکردن قانون با ۴/۷ درصد را به‌عنوان مهمترین مسائل کنونی ایران دانسته‌اند. در این بخش ۴/۲ درصد هم محدودیت آزادی بیان و مطبوعات و ۲/۶ درصد، آلودگی هوا، گرد وخاک و ریزگرد‌ها را مهمترین مسئله ایران دانسته‌اند.

* بخش مهمی از این پیمایش، اما مربوط به نظر پاسخگویان درباره مطلوبیت وضع فعلی کشور است؛ در این بخش از پاسخگویان پرسیده شده که نظرشان را درباره مطلوبیت وضع فعلی کشور بیان کنند: «بین مردم، سه نظر درباره اوضاع فعلی کشور وجود دارد، کدام دیدگاه را درست ارزیابی می‌کنید؟». در پاسخ، ۶۱/۶ درصد پاسخگویان معتقد بودند که وضع موجود را باید با انجام اصلاحات بهتر کرد، ۳۰/۲ درصد معتقد بودند وضع کشور قابل اصلاح نیست و ۸/۲ درصد پاسخ دادند که وضع فعلی خوب و قابل دفاع است.

* مجموع ۶۱/۶ درصد پاسخگویان که معتقد بودند که وضع موجود را باید با انجام اصلاحات بهتر کرد و ۳۰/۲ درصد که گفته‌اند وضع کشور قابل اصلاح نیست، جمعیت ۹۲ درصدی معترضی را تشکیل داده‌اند که بخش بزرگی از آنها هنوز امیدوارند.

* فقط ۸/۲ درصد وضع موجود را قابل قبول می‌دانند، نکته مهم و قابل‌توجهی است که نشان می‌دهد اکثریت جامعه از وضع موجود رضایت ندارند.

* در بخش محیط‌زیست از پاسخگویان پرسیده شده «کدام یک از مسائلی که برای‌تان می‌خوانم به نظر شما مهمترین مخاطره زیست‌محیطی کشور در آینده نزدیک خواهد بود؟». آب با ۶۹ درصد، آلودگی هوا با ۳۱/۵ درصد، زلزله با ۲۱/۱ درصد و از بین رفتن جنگل‌ها با ۲۱/۱ درصد به‌عنوان مخاطره زیست‌محیطی کشور در آینده نزدیک از نظر پاسخگویان اظهار شده‌اند. فرونشست زمین، گسترش بیابان، انقراض گونه‌های حیوانی و گیاهی، صید بی‌رویه دریایی و گسترش ریزگرد‌ها و غبار از دیگر نگرانی‌های پاسخگویان بوده‌اند.

* در بخش احساس امنیت بین مردم، ۵۴/۸ درصد پاسخگویان گفته‌اند که مال و اموال‌شان در امان نیست و ۳۳/۳ درصد گفته‌اند به میزان زیادی در شرایط فعلی مال و اموال مردم در جامعه ایران در امان است. از طرف دیگر، ۵۵/۲ درصد پاسخگویان معتقد بوده‌اند که به میزان زیادی در سطح شهر و خیابان احساس امنیت می‌کنند و ۳۳/۷ درصد مخالف این موضوع بوده‌اند.

* در این بخش، ۱۴ درصد پاسخگویان زن گفته‌اند که به میزان خیلی کمی در سطح شهر احساس امنیت می‌کنند، ۲۱/۵ درصد گفته‌اند به میزان کم، ۱۰/۶ درصد گفته‌اند تا حدودی و ۳۵/۵ درصد این میزان را زیاد اعلام کرده‌اند. بررسی پراکندگی استانی این بخش هم نشان می‌دهد که ساکنان استان البرز با ۲۲ درصد فراوانی، بیشترین احساس خیلی کم بودن امنیت را اعلام کرده‌اند.

* بررسی بخش امنیت شغلی جامعه نشان می‌دهد، وضعیت حس مردم در این باره نگران‌کننده است؛ به‌طوری‌که ۶۹/۵ درصد پاسخگویان گفته‌اند به میزان زیادی در شرایط فعلی، نگران از دست دادن شغلشان هستند و ۲۴ درصد چنین حسی نداشته‌اند

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون