منتجب نیا: استانداران و معاونان وزرا باید اصلاح طلب باشند

منتجب نیا: استانداران و معاونان وزرا باید اصلاح طلب باشند
منتجب‌نیا با اشاره به چینش کابینه چهاردهم و حضور برخی از چهره‌های اصولگرا گفت: هیأت دولت، باید هیأت دولت اصلاح‌طلبی باشد. قطعاً و مسلماً استانداران باید اصلاح‌طلب باشند. معاونین وزرا همه باید اصلاح‌طلب باشند.
کد خبر: ۳۳۲۴۳
|
۱۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۱

عمر کابینه پزشکیان به یک ماه نرسیده است، کابینه‌ای که هم ردپای اصلاح طلبان در آن مشهود است هم اصولگرایان، اعتدال گرایان و البته برخی دولتمردان رئیسی. نکته‌ای که با برخی نقد‌ها همراه شده است. آنچنان که رسول منتجب نیا، دبیرکل حزب جمهوریت در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین تاکید می‌کند که وفاق ملی به معنای حضور چپ و راست و میانه و بلبشویی از تفکرات سیاسی در دولت نیست. 

او رأی مردم به پزشکیان را رأی مشروط می‌داند نه مطلب و ضمن بیان برخی گلایه‌ها از چینش کابینه تاکید دارد دولت باید مشی اصلاح طلبی داشته باشد و نمی‌شود افرادی از برخی ستاد‌های رقبا مثل ستاد جلیلی در دولت حضور داشته باشند.

در اصلاح طلبی پزشکیان تردیدی نیست

حجت الاسلام رسول منتجب‌نیا، فعال سیاسی اصلاح طلب و دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین، با اشاره به انتقاداتی که سوی حامیان سعید جلیلی و برخی از اصلاح‌طلبان به دولت چهاردهم کلید زده شده است و بررسی ریشه این انتقادات، گفت: نکته اول این است که آقای پزشکیان با توجه به پیشینه سیاسی خودشان و شخصیتی که دارد، قطعاً و مسلماً اصلاح‌طلب است، اصلاح‌طلب معتدل و خط امامی است و کسی نمی‌تواند ایشان را متهم کند به اینکه اصلاح‌طلب نیست یا تندرو است، خیر. آنچه من و سایر دوستان اطلاع داریم، در اصلاح‌طلبی ایشان تردیدی نیست.

وی ادامه داد: نکته دوم این است که قانون اساسی و قانون مربوط به ریاست جمهوری اختیاراتی را به رئیس جمهوری داده که بعد از انتخاب شدن، رئیس جمهوری از آن اختیارات استفاده می‌کند، از جمله تشکیل کابینه، انتخاب معاونان، مشاوران و ... و بعد هم سیاستگذاری‌هایی که در دولت انجام می‌شود، حق قانونی رئیس جمهور است. کسی نمی‌تواند رئیس جمهور را وادار کند که از این حق استفاده نکند یا به گونه‌ای دیگر تصمیم‌گیری کند، نه نخبگان، نه نهادها، شخصیت‌ها و نهاد‌ها نمی‌توانند این را مسدود کنند، زیرا او نماینده مردم است، به شکل قانونی هم انتخاب شده و مردم اختیاراتی را به او تفیذ و واگذار کرده‌اند که می‌تواند از آن استفاده کند.

رئیس جمهوری باید از اختیارات خودش استفاده کند و بنا را بر تفاهم بگذارد

منتجب‌نیا با بیان اینکه نکته سوم این است که قطعاً رئیس جمهور باید با مقامات عالیه نظام تفاهم داشته باشد، گفت: رئیس جمهور باید به گونه‌ای رفتار کند که این رابطه یک رابطه صحیح، حساب‌شده و منطقی باشد، در این زمینه البته نباید افراط یا تفریط وجود داشته باشد. نه رابطه ناسالمی باشد که موجب تشنج و اخلال شود و نه رابطه به گونه‌ای باشد که سر از تسلیم و وادادگی دربیاورد؛ یعنی رئیس جمهور تمام اختیارات و نظرات خودش را به مقامات عالی نظام واگذار کند و تسلیم محض شود اشتباه است. رئیس جمهوری باید از اختیارات خودش استفاده کند و بنا را بر تفاهم بگذارد.

پزشکیان گفت انصراف می‌دهد اگر...

وی خاطرنشان کرد: البته اگر یک نهادی خارج از عرف و خارج از قانون انتظاراتی داشته باشد، انتظارات او پذیرفته نخواهد شد کمااینکه آقای پزشکیان قبل از انتخابات این صحبت را کرده بودند که من وارد صحنه می‌شوم، اگر به من اجازه دادند و گذاشتند کار کنم و نیرو‌هایی که می‌خواهم بیاورم که هستم، اما اگر دیدم محدودیت داشته و نمی‌توانم کار کنم، انصراف می‌دهم. این اظهارات قبلاً از ایشان نقل شده و قاعده‌اش هم همین است. اگر رئیس جمهوری که نماینده جمهور مردم است به قدری محدود شود که نتواند از اختیارات خودش استفاده کند، بهتر این است که انصراف دهد تا مردم بدانند که تصمیم‌گیرنده او نیست.

دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی تاکید کرد: بنابراین، ما باید تفاهم را درست معنی کنیم و به حد اعتدال باشد، رابطه نباید تشنج‌زا، وادادگی و تسلیم محض باشد.

مردم به پزشکیانی رأی دادند که اصلاح‌طلب، قانونمدار، مردم‌دار و آزادمرد است

این نماینده ادوار مجلس با اشاره به رأی مردم در انتخابات ریاست جمهوری، تصریح کرد: نکته مهمی که همه باید به آن توجه کنند این است که رئیس جمهور نماینده مردم است، یعنی عده‌ای با عشق و علاقه و عده‌ای با اکراه و نگرانی، به او رأی داده‌اند و اختیارات خودشان را در زمینه اجرایی به او تفویض کرده‌اند. در زمان انتخابات که ما بین مردم می‌رفتیم تا سخنرانی کرده و آنان را برای حضور در انتخابات تشویق کنیم، بسیاری از مردم مخالف بودند و امید نداشتند. ما به هر حال به مردم امید و وعده دادیم. آقای پزشکیان وعده‌های متفاوت و متعدد دادند و نمی‌شود گفت وعده ندادند. ایشان هیچی هم نمی‌گفتند، شخصیت ایشان سرشار از وعده بود. یعنی مردم به پزشکیانی رأی دادند که اصلاح‌طلب، قانونمدار، مردم‌دار و آزادمرد است.

مردم به اصلاح‌طلبی رأی دادند

وی گفت: بنابراین مردم به فکر و اندیشه و وعده‌های ایشان و وعده‌های دوستانشان رأی دادند. به یک معنی می‌شود گفت مردمی که به ایشان رأی دادند، اکثریت قریب به اتفاق به اصلاح‌طلبی رأی دادند. از بین رؤسای جمهوری بعضی‌ها بودند که اصلاح‌طلب نبوده و شعار اصلاح‌طلبی هم نمی‌دادند ولی آقای پزشکیان هم خودش اصلاح‌طلب است و هم شعار و سابقه‌اش. در اصلاح‌طلبی مسائلی مثل فضای باز سیاسی، رفع محدودیت‌های غیرقانونی در فضای مجازی، برداشتن بساط خشونت و تندی با مردم، رفع حصر از بزرگان کشور، آزادی زندانیان سیاسی و ... جزء انتظارات اولیه مردم است.

منتجب‌نیا با اشاره به کابینه چهاردهم و حضور برخی از چهره‌های اصولگرا گفت: هیأت دولت، باید هیأت دولت اصلاح‌طلبی باشد. اینکه قریب نصف از هیأت دولت اصولگرا یا نظامی هستند و یک تعداد اندکی، دو، سه یا چهار نفر اصلاح‌طلب هستند، این کابینه خلاف انتظار مردم بوده و آنان و اصلاح‌طلب‌ها از این مسئله ناراضی بودند؛ لذا وقتی لیست کابینه معرفی شد، یک موج نارضایتی و اعتراض در سطح کشور مشاهده شد. در کل باز مردم تأمل کردند و ما وعده دادیم و گفتیم باید عملکرد آنان را ببینیم. این مسئله خلاف انتظار ولی قابل اغماض است.

آنانی که زمین و زمان را به هم وصل کردند تا آقای پزشکیان رأی نیاورد، حقی در دولت ندارند

وی ادامه داد: بعد از وزرا و هیأت دولت نوبت به همکاران دیگری مانند معاون وزرا می‌رسد، ممکن است یکی از وزرا بگوید من وزیر هستم و حق دارم از ستاد رقیب آقای پزشکیان استفاده کنم و او را به عنوان استاندار انتخاب می‌کنم، من حق دارم استاندار اصولگرا یا دارای تفکر ارتجاعی مثلاً انجمن حجتیه بگذارم، این حرف بسیار غلط است و شما چنین حقی ندارید. رئیس جمهورتان را مردم به عنوان رئیس جمهور اصلاح‌طلب انتخاب کردند و شما هم در کابینه اصلاح‌طلبی هستید. باید معاونان شما معاونانی باشند که با مردم و رأی‌دهندگان همراه باشند. استانداران شما باید کسانی باشند که با رأی‌دهندگان همراه باشند. آنهایی که زمین و زمان را به هم وصل کردند تا آقای پزشکیان رأی نیاورد و رقیب ایشان رأی بیاورد، آنها حقی ندارند.

وفاق ملی به معنای آش شله‌قلمکار نیست

این چهره سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به شعار مسعود پزشکیان برای وفاق ملی خاطر نشان کرد: زمان رأی دادن به آقای پزشکیان وفاق ملی نبود. وفاق ملی بعد از رأی آوردن و بعد از انتخابات مطرح شد و هنوز هم معنی وفاق ملی تعریف نشده است. وفاق ملی به معنای آش شله‌قلمکار نیست. وفاق ملی به معنای این نیست که ما رأی را از مردم به عنوان اصلاح‌طلبی بگیریم ولی عمل ما به نفع مخالفان

اصلاحات باشد. این برخلاف رویه و برخلاف تعهدی است که باید سپرده شود.

وی گفت: بنابراین همان طور که رئیس جمهور باید به وعده خودش عمل کند، باید کابینه‌اش اصلاح‌طلبی باشد، مترش اصلاح‌طلبی باشد، برنامه‌اش اصلاح‌طلبی باشد، باید وزرا هم بدانند که کابینه اصلاح‌طلب هستند ولو اینکه قبلاً وزیر دولت دیگر بودند، الان وزیر دولت اصلاحات هستند. باید استاندارشان و معاونان‌شان اصلاح‌طلب باشد. اگر یک کسی هم اصلاح‌طلب نیست باید مقیدشان کنند که روش اصلاح‌طلبی داشته باشد.
افرادی را برای مسئولیت‌های پایین‌تر از وزارت کاندیدا کرده‌اند که جزو ستاد جلیلی بودند

دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی با بیان اینکه ما خبر داریم حتی افرادی را برای مسئولیت‌های پایین‌تر از وزارت کاندیدا کرده‌اند که جزء ستاد اصلی جناب آقای جلیلی بودند، گفت: این بی‌وفایی است و عهدشکنی وزرا است که نباید این کار را انجام دهند. هیچ وزیری حق ندارد از افرادی استفاده کند که مقابل آقای پزشکیان و مقابل مردم بودند. شما رأی را با واسطه از مردم به عنوان اصلاح‌طلبی گرفتید؛ بنابراین وزرا و معاونان هم باید رعایت کنند و هیچ کس حق ندارد رأی و دیدگاه و نظر مردم را کنار بگذارد.

وفاق ملی یعنی تهِ دولت ناپیدا باشد و چپ و راست و میانه در آن باشند؟

منتجب‌نیا با اشاره به اظهارات پزشکیان درباره فیلترینگ و ساماندهی مسئله گشت ارشاد تصریح کرد: در برنامه‌های دولت باید تفکر و اندیشه اصلاح‌طلبی موج بزند، آقای پزشکیان وعده دادند که من گشت ارشاد را برمی‌دارم، فضای مجازی را باز می‌کنم و فیلترینگ را برمی‌دارم. مردم باید این موضوعات را مشاهده کنند. یا نباید وعده بدهی یا اگر وعده دادی باید به آن عمل کنی. امام صادق (ع) می‌فرمایند وعده‌ای نده که نتوانی به آن عمل کنی. شما اگر نمی‌دانستید مبسوط الید نیستید، چرا وعده دادید؟ حالا وعده دادید باید به آن عمل کنید، ولو بلغَ ما بَلغ.

وی با اشاره به معنی کمله وفاق ملی، خاطر نشان کرد: الآن حقوقدانان و لغت‌شناسان بیایند نظر بدهند که آیا وفاق ملی یعنی همه تفکر‌ها به هم بریزند؟ یعنی تفکر راست و چپ و میانه و ... در دولت حضور داشته باشند و دولت تهِ آن ناپیدا باشد؟ آیا یک چنین چیزی منظور است؟ به قول یکی از اندیشمندان یک وقت می‌گویید اتفاق ملی، یعنی همه اندیشمندان، همه تفکر‌ها جمع شوند و یک اتفاق بزرگی را برای ملت رقم بزنند. این خیلی خوب است. اگر وفاق ملی معنی اتفاق ملی باشد، حرف درستی است.

مردم رأی دادند که وزرا تغییر پیدا کنند

وی گفت:، اما اگر وفاق ملی یعنی چپ و راست که چند روز قبل در مقابل هم شمشیر کشیدند، بنشینند در کنار هم و بخواهند کاری انجام دهند، بعد هم در زیرمجموعه‌ها، یکی راستی‌ها را بیاورد و دیگری یکی چپی‌ها را بیاورد، این اصلاً جنگل و میدان جنگ می‌شود و نه یک محل وفاق؛ بنابراین باید اول تعریف وفاق ملی را برای مردم معنا می‌کردید، مسلماً اگر در انتخابات ما می‌گفتیم این کابینه آقای پزشکیان است، خاطرتان جمع باشد، حتی ۱۰ درصد مردم هم رأی نمی‌دادند. مردم رأی به تغییر دادند. مردم رأی دادند که وزرا تغییر پیدا کنند، کابینه آقای رئیسی تغییر پیدا کند، سیاست‌ها عوض شود. خب وقتی رأی به تغییر دادند، چرا ما تغییر ندهیم و بخواهیم آنها را تحت عنوان وفاق ملی بیاوریم.

نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه شما می‌توانستید کابینه اصلاح‌طلبان معتدل تشکیل دهید ولی به آنها بگویید که به دیگران هم بها بدهید، گفت: به آن جناح هم، ولو که به شما ظلم کردند، ولو این همه امکانات کشور را در ایام انتخابات هدر دادند ولی شما به آنها لطف و محبت کنید. این کار را باید می‌کردید. الآن شما کاری کردید که آنهایی که با شما مخالفت کردند چه بسا ذیحق شدند یا طلبکار شدند. می‌گویند ما رأی آوردیم. خب رأیی که در مجلس آوردند که وضعش مشخص است؛ بنابراین شعار وفاق ملی جواب نیست که بتواند مردم را قانع کند. ما دائماً از صبح تا شب تلفنی و حضوری مورد اعتراض مردم هستیم و می‌گویند شما بودید که به صحنه آمدید و ما را وادار کردید که رأی دهیم.

مردم به پزشکیان رأی مشروط دادند نه رأی مطلق

وی خطاب به رئیس جمهوری گفت: جناب آقای پزشکیان، مردم با شما معامله کردند. مردم به شما بر اساس شخصیت و شعار‌ها و وعده‌هایتان رأی مشروط دادند، رأی مطلق ندادند که هر جور که خواستید عمل کنید. خود شما می‌بینید ما این شهر و آن شهر، این استان و آن استان رفتیم و به مردم گفتیم اگر می‌خواهید سانسور‌ها برداشته شود، خفقان، بی‌عدالتی و خشونت برداشته شود به آقای پزشکیان رأی دهید. الان به ما می‌گویند شما این وعده‌هایی که دادید، به ما دروغ گفتید. شما خلاف کردید به ما این وعده‌ها را دادید. ما رأی نمی‌دادیم اگر این مسائل را مشاهده می‌کردیم. یا اگر می‌خواستیم رأی دهیم به رقیب رأی می‌دادیم، رقیب هم همین کار‌ها را می‌کرد. اگر آقای جلیلی بود تقریباً همین کابینه را تقریباً می‌آورد. ممکن است دو، سه‌تا اصلاح‌طلب را نمی‌آورد، اما مابقی را همین‌ها را می‌آورد.

دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی با بیان اینکه آقای رئیس جمهور، آقای معاون اول، اجازه ندهید افرادی که با مردم دشمنی کردند و در مقابل مردم بودند مبسوط الید باشند، گفت: آنها برای مردم استاندار و مدیرکل تعیین کنند و افرادی غیر مردمی را بر سر کار بیاورند و این اختیار را از آنها بگیرید. وفاق ملی اگر به عنوان رفع اختلافات باشد حرف درستی است. بخواهید جنگ داخلی نشود، حرف درستی است، اما به معنای اینکه شما آنها را بیاورید و ذیحق قرار دهید، این حرف درستی نیست.

استانداران و معاونان وزرا باید اصلاح‌طلب باشند

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خطاب به رئیس جمهور، گفت: جناب آقای پزشکیان عزیز! همکاران و معاونان محترم! بدانید که مردم ناراضی هستند. اول کار شما با نارضایتی مردم همراه است. افرادی که مردم به آنها علاقه و اعتقاد ندارند را بر آنان مسلط کردید. این کار، کار درستی نبوده و به معنای تفاهم نیست. به معنای فراکسیون وحدت و اتحاد نیست و جلوی این حرکت را بگیرید. قطعاً و مسلماً استانداران باید اصلاح‌طلب باشند. معاونین وزرا همه باید اصلاح‌طلب باشند. شما به وزیر لطف و بزرگواری کردید ولی به همه جناح مقابل که نباید این جوری لطف کنید. لطف بی حد است. مردم اجازه ندادند و چنین اختیاری به من و شما ندادند که ما هر جوری خواستیم عمل کنیم؛ بنابراین امیدواریم جناب آقای پزشکیان جوری مدیریت کنند که مردم راضی شوند، هم به عهده و پیمان‌شان عمل کنند، هم مردم راضی باشند و بتوانند کار‌ها را بهتر و بیشتر به پیش ببرند.

فردی که تا دیروز مقابل اصلاح‌طلبان بود، می‌خواهد یکهو اصلاحات را احیا کند؟

وی باره اینکه پزشکیان تلاش می‌کند کابینه خودش را دولت اصلاح‌گرا معرفی کند تا اصلاح‌طلب، بیان کرد: منظور ما همان اصلاح‌گرا است. یک آدمی که مخالف اصلاحات است، یک فردی که تا دیروز به اصلاح‌طلبی فحش می‌داده و آن را ضد انقلاب دانسته و در مقابل اصلاح‌طلب‌ها بود، او می‌خواهد یکهو اصلاحات را احیا کند؟ این حرف غلطی است. باید در کابینه، روح اصلاح‌طلبی باشد. روح اصلاح‌طلبی وقتی حاصل می‌شود که اصلاح‌طلبان باشند، نمی‌شود به کسانی که مخالف اصلاحات هستند، بگوییم که شما بیایید و اصلاحات را انجام دهید.

منتجب نیا ادامه داد: این مغالطه است که ما بگوییم که اصلاح‌طلبان نه فقط اصلاح‌طلبی، این درست است؟ به طور مثال، بلا تشبیه، بلا تشبیه ما بخواهیم برای تبلیغ اسلام، به یک فردی که اسلام را قبول ندارد بگوییم شما مبلغ اسلام باشید! می‌گوید آقا من خودم قبول ندارم چطور می‌توانم مبلغ باشم؟ می‌گوییم نخیر، شما برای وحدت و انسجام بیایید و مبلغ اسلام باشید.

بزرگان نظام اجازه ندهند که به بهانه تفاهم، یک بلبشویی در دولت ایجاد شود

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: کسی که اصلاحات را قبول ندارد، کسی که سال‌های سال است به اصلاح‌طلبان ظلم می‌کند و مخالف اصلاحات است، همین آقایان بار‌ها گفتند؛ «آخرین میخ تابوت اصلاح‌طلبی است نه اصلاح‌طلبان، اصلاح‌طلبی در این کشور کوبیده شد، پایان عمر اصلاح‌طلبی است.» با اصلاح‌طلبی مخالف هستند نه با ما اصلاح‌طلب.

وی افزود: اینها با تفکر اصلاح‌طلبی مخالف بودند، حال آنان را که تعدادی‌شان از جبهه پایداری هستند یا اصلاً معلوم نیست با انقلاب چه رابطه‌ای دارند، بیاوریم و به آنها میدان بدهیم که وزیر یا استاندار شوند، این کار درستی نیست. من از جناب آقای پزشکیان و همین طور از همراهان ایشان خیلی گله‌مند هستم.

دبیر کل حزب جمهوریت ایران اسلامی با اشاره به حضور عارف در جایگاه معاون اولی خاطر نشان کرد: ما امید داشتیم که جناب آقای عارف که این مسئله را کنترل کنند و جلوی این حرکت را بگیرند، امیدواریم بزرگان نظام هم اجازه ندهند که به بهانه تفاهم، وحدت و وفاق یک بلبشویی در دولت و در مسئولیت‌ها ایجاد شود. بالأخره اکثریت مردم رأی به اصلاح‌طلبی دادند و دولت اصلاح‌طلبی است، اصلاح‌طلبان باید باشند تا اصلاح طلبی را اجرا کنند. مخالف اصلاحات نمی‌تواند اصلاح‌طلبی را اجرا کند. باید کسانی باشند که اصلاح‌طلبان معتدل، خط امامی، درون نظامی باشند و فکر اصلاحات را قبول داشته باشند.

توافق و تفاهم غیر از تسلیم و وادادگی است

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه آیا مرادوات و تعاملات دولت با نهاد‌های سیاسی و حاکمیت می‌تواند الگویی از یک اصلاح‌طلبی جدید باشد؛ گفت: اگر به معنای تسلیم و وادادگی نباشد، اگر به معنای زیر پا گذاشتن استقلال و اراده و مسئولیت خودش نباشد، خیلی خوب است. تفاهم میان مسئولان نظام در رده‌های مختلف لازم است، اما اگر تسلیم محض شود و بگود هر چه شما بفرمایید مقبول است، این حرف درستی نیست. نه کسی از مقامات چنین انتظاری دارد، نه ما باید چنین روشی داشته باشیم. باید تفاهم، همکاری و همفکری را خود را از تسلیم و وادادگی جدا کنیم.

وی ادامه داد: هیچ‌کس انتظار ندارد رئیس جمهوری که مردم و مسئولان این همه زحمت کشیدند و انتخابات برگزار شده است، آن وقت نسبت به چهار نفر بچه‌های نهاد یا برخی از مقامات، بگوید شما هر چه دستور دادید آن عمل شود. خیر! توافق و تفاهم غیر از تسلیم و وادادگی است.

منبع: خبرآنلاین

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون