طرز تهیه دلمه ساده خانگی با برگ انگور؛ یک غذای سالم به سبک دستپخت مادربزرگ‌ها

طرز تهیه دلمه ساده خانگی با برگ انگور؛ یک غذای سالم به سبک دستپخت مادربزرگ‌ها
پس از مطالعه این مطلب، می‌توانید در عرض ۱ ساعت دلمه برگ انگور خوشمزه درست کنید. طرز تهیه دلمه ساده خانگی با برگ انگور را بخوانید و برای پختن دلمه دست به کار شوید!
کد خبر: ۳۲۳۳۱
|
۲۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۷

طرز تهیه دلمه ساده خانگی با برگ انگور همان چیزی است که برای روزهای آخر تابستان به آن نیاز دارید! با آشپزی زی‌سان همراه باشید.

دلمه برگ مو یکی از غذا‌های بسیار خوشمزه و محبوب خاورمیانه است و در ایران نیز طرفداران زیادی دارد. این غذای پُرطرفدار، از ترکیب برنج به همراه گوشت، حبوبات و سبزیجات تهیه می‌شود و در برگ‌های تازه درخت انگور پیچیده می‌شود.

به گزارش راستان، دلمه برگ مو در هر منطقه از خاورمیانه دستور پُخت‌های متفاوتی دارد، اما در این مطلب ساده‌ترین دستور پُخت این دلمه را به شما آموزش داده‌ایم تا با هر مواد اولیه‌ای که در منزل دارید بتوانید دلمه برگ مو خوشمزه درست کنید.

آنچه در این مطلب خواهید آموخت:

  • طرز تهیه دلمه برگ مو
  • طرز تهیه دلمه ساده خانگی با برگ انگور بدون گوشت
  • طرز تهیه دلمه ساده خانگی با برگ انگور با مرغ
  • طرز تهیه دلمه ساده خانگی با برگ انگور بدون لپه

طرز تهیه دلمه برگ مو

به گزارش راستان، بیشتر افراد گمان می‌کنند درست کردن دلمه برگ مو در خانه بسیار سخت و زمان‌بر است؛ به همین دلیل از درست کردن آن صرف نظر می‌کنند. در ادامه ساده‌ترین روش تهیه دلمه برگ مو را بخوانید تا از این پس هر زمان هوس دلمه کردید، خودتان دست به کار شوید و یک قابلمه دلمه خوشمزه، سالم و مقرون به صرفه بپزید.

طرز تهیه دلمه ساده خانگی با برگ انگور

مراحل تهیه دلمه برگ مو

مرحله اول: به گزارش راستان، ابتدا برنج را حدود ۳۰ دقیقه با آب گرم خیس کنید. پس از گذشت ۳۰ دقیقه، آن را با مقداری آب و کمی نمک و روغن به صورت کته‌ای بپزید.

مرحله دوم: پیاز را نگینی خُرد کنید و با کمی روغن تفت دهید. پس از این که پیاز را تفت دادید و طلایی شد، مقداری زردچوبه به پیاز اضافه کنید، مجدد تفت دهید تا عطر زردچوبه آزاد شود سپس گوشت چرخ کرده را به پیاز اضافه کنید و تا زمانی که گوشت سرخ شود، به تفت دادن ادامه دهید.

مرحله سوم: پس از این که گوشت سُرخ شد، سبزی دلمه را به تابه اضافه کنید و تفت دهید تا آب سبزی کشیده شود و سبزی نیز کمی سرخ شود.

مرحله چهارم: مقداری آب جوش آماده کنید و برگ‌های انگور که تمیز شسته‌اید را درون آب جوش بریزید و اجازه دهید کمی نرم شوند.

مرحله پنجم: برنج پُخته شده را به تابه حاوی گوشت و سبزی اضافه کنید و مجدد تفت دهید تا برنج با بقیه مواد مخلوط شود.

مرحله ششم: درون یک تابه دیگر رب گوجه فرنگی را با کمی روغن تفت دهید تا رب گوجه فرنگی سُرخ شود سپس مقداری آب به رب اضافه کنید و با اضافه کردن کمی نمک و فلفل، چاشنی سُس را تنظیم کنید.

مرحله هفتم: به گزارش راستان، چاشنی آماده شده را روی مواد گوشتی دلمه بریزید و اجازه دهید مواد روی حرارت بماند تا آب اضافی سُس کاملاً تبخیر شود.

مرحله هشتم: وقتی آب اضافی مواد میانی دلمه تبخیر شد، برگ‌های انگور را داخل آبکش بریزید. یکی‌یکی برگ‌ها را بردارید، وسط آنها از مواد گوشتی بگذارید و طبق سلیقه‌تان بپیچید.

مرحله نهم: پس این که همه دلمه‌ها را پیچیدید، آنها را درون یک قابلمه بچینید. با رب گوجه فرنگی، زعفران دم کرده، آب لیمو ترش و حدود ۲ لیوان آب، یک سُس آماده کنید و روی دلمه‌ها بریزید.

مرحله آخر: اجازه دهید دلمه‌ها به مدت یک ساعت با حرارت کم بپزند. پس از گذشت یک ساعت دلمه برگ مو خوشمزه شما آماده است. حرارت را خاموش کنید. دلمه را در ظرف سرو بکشید و نوش جان کنید.

پیشنهاد: طرز تهیه والک پلو غذای مشترک کرمانشاهی و تهرانی را یاد بگیرید!

طرز تهیه دلمه ساده خانگی با برگ انگور؛ یک غذای سالم به سبک دستپخت مادربزرگ‌ها

طرز تهیه دلمه ساده خانگی با برگ انگور بدون گوشت

اگر هوس کردید دلمه درست کنید، اما رژیم غذایی‌تان به شما اجازه نمی‌دهد گوشت بخورید یا اصلاً در منزل گوشت ندارید، نگران نباشید؛ زیرا بدون گوشت نیز می‌توانید یک دلمه برگ مو خوشمزه درست کنید. در ادامه طرز تهیه دلمه ساده برگ انگور بدون گوشت را بخوانید.

طرز تهیه دلمه ساده خانگی با برگ انگور

مراحل تهیه دلمه برگ انگور ساده خانگی بدون گوشت

مرحله اول: به گزارش راستان، برنج را با آب گرم و نمک حدود ۳۰ دقیقه خیس کنید. پس از گذشت ۳۰ دقیقه، برنج را با کمی آب و نمک و روغن به صورت کته‌ای بپزید.

مرحله دوم: سویا را با مقداری آب جوش خیس کنید.

مرحله سوم: برگ‌های انگور را بشویید سپس آنها را داخل آب جوش حدود ۳۰ دقیقه خیس کنید تا نرم شوند.

مرحله چهارم: لپه را با کمی آب بپزید.

مرحله پنجم: سویا را داخل آبکش بریزید و با دست سطح سویا را فشار دهید تا آب اضافی سویا کاملاً گرفته شود.

مرحله ششم: پیاز را نگینی خُرد کنید. وقتی پیاز را خُرد کردید، آن را با مقداری روغن درون تابه تفت دهید تا طلایی شود سپس کمی نمک و زردچوبه به پیاز اضافه کنید و مجدد تفت دهید تا عطر زردچوبه آزاد شود.

مرحله هفتم: سویا را به تابه اضافه کنید و تفت دهید تا سویا کاملاً سرخ شود. پس ازاین که سویا سرخ شد، مقداری زعفران دم کرده به آن اضافه کنید.

مرحله هشتم: سبزی دلمه را به تابه اضافه کنید و کمی تفت دهید.

مرحله نهم: برنج پخته شده و لپه پخته شده را به تابه اضافه کنید. مواد درون تابه را تفت دهید تا با هم مخلوط شوند.

مرحله دهم: برگ‌های انگور را آبکش کنید.

مرحله یازدهم: از مواد دلمه لای برگ‌های انگور بگذارید و آنها را به دلخواه بپیچید.

مرحله دوازدهم: به گزارش راستان، دلمه‌ها را درون یک قابلمه مناسب بچینید.

مرحله سیزدهم: رب گوجه فرنگی را با کمی روغن تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود.

مرحله چهاردهم: وقتی رب گوجه فرنگی را تفت دادید، مقداری آب لیمو ترش، کمی نمک و فلفل و حدود ۲ لیوان آب به آن اضافه کنید و مخلوط کنید تا یک سُس درست شود.

مرحله پانزدهم: سُس را روی دلمه‌ها بریزید. قابلمه حاوی دلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید و حدود ۱ ساعت صبر کنید تا دلمه بپزد.

مرحله آخر: پس از گذشت ۱ ساعت دلمه برگ انگور خوشمزه شما آماده است. دلمه را در ظرف سرو بکشید و نوش جان کنید.

پیشنهاد: روش‌های نگهداری طولانی مدت برگ مو/ برگ مو رو بدون تغییر رنگ برای زمستون نگه دار!

طرز تهیه دلمه ساده خانگی با برگ انگور با مرغ

دستور پُخت اصلی دلمه برگ مو با گوشت است، اما با مرغ نیز می‌توانید آن را درست کنید. در ادامه طرز تهیه دلمه ساده خانگی با برگ انگور با مرغ را بخوانید.

طرز تهیه دلمه ساده خانگی با برگ انگور

مراحل تهیه دلمه ساده خانگی با برگ انگور با مرغ

مرحله اول: برنج و لپه را طبق دستور پُخت‌های بالا آماده کنید.

مرحله دوم: به گزارش راستان، پیاز را نگینی خُرد کنید و با کمی روغن درون تابه تفت دهید تا طلایی شود. پس از این که پیاز طلایی شد، کمی نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به آن اضافه کنید و مجدد تفت دهید تا عطر زردچوبه آزاد شود.

مرحله سوم: فیله مرغ چرخ کرده را به تابه حاوی پیاز اضافه کنید و تفت دهید تا مرغ سرخ شود.

مرحله چهارم: پس از این که مرغ سرخ شد، کمی زعفران دم کرده به تابه اضافه کنید سپس سبزی دلمه را نیز درون تابه بریزید و تفت دهید.

مرحله پنجم: برنج پخته شده و لپه پخته شده را به تابه اضافه کنید.

مرحله ششم: برگ‌های انگور را طبق دستور‌های قبل، داخل آب جوش خیس کنید.

مرحله هفتم: وقتی حدود ۳۰ دقیقه برگ‌های انگور داخل آب جوش خیس خوردند، آنها را آبکش کنید.

مرحله هشتم: به گزارش راستان، از مواد میانی درون برگ‌های انگور بگذارید و به روش دلخواه‌تان دلمه‌ها را بپیچید.

مرحله نهم: رب گوجه فرنگی را با مقداری روغن تفت دهید تا بوی خامی رب گوجه فرنگی گرفته شود سپس آب مرغ را به رب گوجه فرنگی سرخ شده اضافه کنید و کمی هم بزنید تا یک سُس درست شود.

مرحله دهم: دلمه‌ها را درون قابلمه بچینید و از سُس روی دلمه‌ها بریزید. درب قابلمه را بگذارید و حدود ۱ ساعت صبر کنید تا دلمه بپزد.

مرحله آخر: پس از گذشت ۱ ساعت دلمه برگ انگور خوشمزه آماده است. قابلمه را از روی حرارت بردارید، دلمه‌ها را در ظرف سرو بکشید و نوش جان کنید.

طرز تهیه دلمه ساده خانگی با برگ انگور بدون لپه

اگر می‌خواهید دلمه درست کنید، اما طعم لپه را دوست ندارید، می‌توانید لپه را حذف کنید و دلمه را بدون لپه درست کنید.

به گزارش راستان، در این دستور پخت، تمام مراحل مانند دستور پخت‌هایی است که در بالا خواندید، فقط باید لپه را از مواد اولیه حذف کنید.

سخن پایانی

در این مطلب چند روش ساده برای پخت دلمه با برگ انگور به شما آموزش دادیم تا به راحتی و با هر مواد اولیه‌ای که در منزل دارید بتوانید دلمه برگ انگور خوشمزه درست کنید. 

 

*طرز پخت: زهرا راستین

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون