شکل جدید برگزاری مسابقات لیگ قهرمانان اروپا؛ چه تغییراتی در راه است؟

شکل جدید برگزاری مسابقات لیگ قهرمانان اروپا؛ چه تغییراتی در راه است؟
خبرگزاری فرانسه، پیش از قرعه‌کشی لیگ قهرمانان اروپا ۲۵-۲۰۲۴ که روز پنج‌شنبه در موناکو برگزار می‌شود، فرمت جدید این رقابت‌ها را توضیح داد.
News ID: ۳۲۳۲۸
|
۰۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۳

خبرگزاری فرانسه، پیش از قرعه‌کشی لیگ قهرمانان اروپا ۲۵-۲۰۲۴ که روز پنج‌شنبه در موناکو برگزار می‌شود، فرمت جدید این رقابت‌ها را توضیح داد.

در نسخه به‌روز شده لیگ قهرمانان اروپا، ۳۶ باشگاه در رقابت‌های اصلی حضور خواهند داشت که این تعداد در مقایسه با ۳۲ تیم در شکل قبلی افزایش یافته است.

یک جایگاه اضافی به پنجمین لیگ برتر اروپا بر اساس رده‌بندی یوفا اختصاص داده شده است که این بدان معناست که سه تیم لیگ ۱ فرانسه، به صورت مستقیم به این مسابقات راه می‌یابند. 

علاوه بر این، برای دو لیگی که بالاترین افزایش را در شاخص رتبه‌بندی یوفا نسبت به فصل گذشته مسابقات داشته‌اند، که امسال آلمان و ایتالیا هستند، یک جایگاه اضافه در نظر گرفته شده است.

جایگاه اضافی باقی‌مانده به تیمی تعلق می‌گیرد که هم در لیگ داخلی کشور خود قهرمان شده باشد و هم موفق شده باشد از مرحله مقدماتی لیگ قهرمانان صعود کند. مرحله مقدماتی در اواسط هفته جاری به پایان می‌رسد و تکلیف این سهمیه جدید روشن می‌شود.

از سال ۲۰۰۳، لیگ قهرمانان شامل ۳۲ باشگاه بود که به هشت گروه چهار تیمی تقسیم می‌شدند و دو تیم برتر هر گروه به مرحله یک‌هشتم نهایی صعود می‌کردند.

اکنون این وضعیت کاملاً تغییر کرده است و از این فصل ۳۶ باشگاه در یک لیگ مشترک قرار خواهند گرفت که به اصطلاح «سیستم سوئیسی» نامیده می‌شود.

بازی‌های بیشتر

در گذشته، تیم‌های شرکت‌کننده در مرحله گروهی شش بازی انجام می‌دادند و با هر حریف یک بازی در خانه و یک بازی در خارج از خانه داشتند. اما اکنون هر باشگاه هشت بازی خواهد داشت.


۳۶ تیم به چهار گروه تقسیم می‌شوند که هر گروه شامل ۹ تیم است. هر باشگاه با دو تیم از هر گروه بازی خواهد کرد، یکی در خانه و دیگری در خارج از خانه.

یوفا می‌گوید: «این تغییر امکان مشاهده رویارویی‌های بیشتر و زودتر تیم‌های برتر را برای هواداران افزایش می‌دهد.»

هیچ تیمی با تیم دیگری از همان لیگ داخلی روبرو نخواهد شد و هر باشگاه می‌تواند حداکثر با دو تیم از یک کشور روبرو شود.

در حالی که در سال‌های گذشته مرحله گروهی در دسامبر به پایان می‌رسید، گسترش لیگ قهرمانان به این معنی است که دو بازی اضافی در ژانویه برگزار می‌شود.

علاوه بر این تعداد بازی‌ها از ۹۶ بازی در مرحله گروهی به ۱۴۴ بازی افزایش یافته است

یک دور حذفی اضافه می‌شود

۳۶ باشگاه در یک لیگ رتبه‌بندی می‌شوند که هشت تیم برتر به مرحله یک هشتم نهایی صعود می‌کنند و فرمت رقابت از آن مرحله به بعد بدون تغییر باقی می‌ماند.

با این حال، این مرحله به صورت رتبه‌بندی شده برگزار می‌شود و چینش آن بر اساس رتبه تیم‌ها خواهد بود.

علاوه بر این، یک دور پلی‌آف به مسابقات اضافه می‌شود تا تیم‌هایی که در رتبه ۹ تا ۲۴ قرار گرفته‌اند در مسابقات حذفی دو مرحله‌ای شرکت کنند و تیم‌های باقی‌مانده در مرحله یک‌هشتم نهایی مشخص شوند.

۱۲ تیم پایین جدولِ لیگ حذف خواهند شد.

منبع: یورونیوز

tags # فوتبال
سایر اخبار
ارسال نظرات
non-publishable: ۰ | Under Review: ۰ | Published:
گوناگون