کارشناسی دو پنالتی جنجالی برای استقلال

کارشناسی دو پنالتی جنجالی برای استقلال
دو صحنه مشکوک در محوطه جریمه ملوان منجر به دو پنالتی برای استقلال شد.
کد خبر: ۳۱۷۴۶
|
۰۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۱

دیدار تیم‌های استقلال و ملوان در حالی با نتیجه تساوی دو بر دو خاتمه یافت که شاگردان جواد نکونام با دو پنالتی موفق شدند از شکست فرار کرده و به یک امتیاز دست پیدا کنند.

دو پنالتی که در دو نیمه مختلف رقم خورد، با ضربه رامین رضاییان به دست آمد. جالب اینکه رضاییان پنالتی دوم را روی یک ضربه کرنر به دست آورد که البته مورد اعتراض کادر فنی ملوان هم قرار گرفت.

در خصوص این دو صحنه کارشناسان داوری نظرات خود را ابراز کرده اند. دیدگاه آنها را بخوانید:

 برخورد سعید کریمی و آرمان رمضانی (پنالتی- دقیقه ۲۹)

محمدرضا ابوالفضلی: در این صحنه آنطور که از این زاویه مشاهده می‌شود، مدافع شماره ۵ ملوان کاملا به توپ نگاه کرده و در حال دویدن جهت قطع ارسال توپ است و در همین لحظه مهاجم شماره ۲۳ از پُشت حرکت کرده و به سمت مدافع می‌رود و با وی شانه‌به‌شانه شده و سپس سرنگون می‌گردد. اما چرا داوران اتاق VAR نتوانستند به داور در این خصوص بهتر کمک کنند؟ استنباط من این است، تصاویری که ما به عنوان بیننده مشاهده می‌کنیم همان تصاویری است که آنها می‌بینند و طبق پروتکل و مقررات اگر داور در صحنه‌ای تصمیمی بگیرد و داوران VAR مدرک یا تصویری جهت تغییر نظر ایشان نداشته باشند، تصمیم نهایی همانی‌ست که داور در زمین مسابقه اتخاذ کرده است. در نهایت نظر بنده ادامه بازی است.

محمدحسین ترابیان: با توجه به تصاویر و زاویه دوربین که صحنه را نشان می‌دهد، در این صحنه زمانی که توپ به داخل محوطه جریمه می‌آید، نگاه و جهت حرکت بازیکن مدافع به سمت توپ هست و بازیکن مهاجم با توجه به فضای موجود، به سمت مدافع حرکت می‌کند و برخوردی ایجاد می‌شود. با توجه به مسیر حرکت مدافع و مهاجم، برخورد صورت گرفته برخورد فوتبالی بوده و نمی‌تواند خطا باشد. در این صحنه بهترین تصمیم، ادامه بازی بود.

مهدی عالیقدر: مدافع و مهاجم همزمان هنگام دویدن به سمت توپ درحالی که جدال با یکدیگر دارند به زمین می‌خورند، این نوع زمین خوردن‌ها و یا چلنج‌ها در فوتبال کاملاً طبیعی است. هیچ عاملی یا نیرویی که باعث سرنگونی مهاجم جز اینکه در مسیر مدافع قرار گرفته باشد، نیست و قطعاً VAR نیز که همان تصاویر صداوسیما است، چیزی را نتوانسته نشان دهد و پنالتی به اشتباه گرفته شده است.

 ابراهیم میرزابیگی: با این تصاویر که همان تصاویری تلویزیونی است، قضاوت هم برای داوران وی‌ای‌آر و هم برای ما دشوار است، اما با این حال به نظرم بازیکن ملوان بی‌احتیاطی کرد و پنالتی به درستی اعلام شد.

تورج حق‌وردی: صحنه برای اظهار نظر واضح نیست.

 بابک وسیله‌بر: از این زاویه فیلمبرداری قابل تشخیص نیست و خطایی مشاهده نمی‌شود، اما اتاق VAR مطمئنا از زوایای دیگر مورد بررسی قرار دادند و از طرفی فاصله و زاویه دید داور مناسب است بنابراین می‌توان به نظر ایشان اعتماد کرد. اگر فیلمبرداری از زاویه دیگر باشد می‌توان نظر قطعی داد.

سعید علی‌نژادیان: با این تصاویر تلویزیونی تشخیص اینکه خطایی رخ داده یا خیر بسیار دشوار است.

 برخورد نیما انتظاری و آرمین سهرابیان (پنالتی- دقیقه ۸۱)

محمدرضا ابوالفضلی: مدافع و مهاجم هر دو نفر در حال جدال با یکدیگر هستند و با توجه به صحنه‌های موجود، دستِ مدافع که در حال کِشیدن، گرفتن و یا هُل دادن مهاجم باشد به طور «واضح» مشخص نیست. به نظر می‌رسد مدافع در حال کنترل کردن مهاجم بود. درحالیکه دست چپِ مهاجم نیز بر روی گردن مدافع قرار داشت. باز هم در این صحنه، گویا تصاویر واضح دیگری وجود نداشت، مگر اینکه تصویر جدید و دیگری به دستمان برسد، لذا در این مورد با توجه به جدال هر دو نفر با یکدیگر، ادامه بازی می‌توانست تصمیم صحیح‌تری باشد. داوران اتاق VAR همانند صحنه قبلی باز هم رأی به همان تصمیم داور مسابقه دادند.

 محمدحسین ترابیان: در این صحنه زمانی که توپ از نقطه کرنر ارسال می‌شود، دو بازیکن مدافع و مهاجم در یک چلنج فوتبالی همدیگر را می‌گیرند. بازیکن مهاجم با دست چپ سر و گردن مدافع را می‌کشد و مدافع هم دست چپش را درگیر کمر مهاجم کرده است. در این صحنه بهترین تصمیم ادامه بازی بود. اگر هم داور می‌خواست خطایی اعلام کند، می‌بایست خطای مهاجم را اعلام می‌کرد.

مهدی عالیقدر: این صحنه هم نمی‌تواند پنالتی باشد، زیرا اگر به دلیل چلنج‌های داخل محوطه جریمه باشد، قبل از وقوع این صحنه هم، همین مهاجم روی مدافع خطا کرده است که اصلا دلیل بر وقوع خطا نیست، لذا داور و اتاق VAR به دلیل کافی نبودن تصاویر در این صحنه هم دچار اشتباه شدند.

 ابراهیم میرزابیگی: من این صحنه را خطا نمی‌دانم و به نظر من دست چپ بازیکن استقلال روی گردن بازیکن حریف است و او را به پایین می‌کشد و هر دو به زمین می‌خورند.

 تورج حق‌وردی: مدافع ملوان با گرفتن مهاجم مانع حرکت وی شد و پنالتی صحیح بود.

بابک وسیله‌بر: واقعا تصویربرداری این صحنه واضح نیست باید زوایای دیگر بررسی شود، از این زاویه بیشتر خطای مهاجم مشهود است، اما منصفانه نیست برای این صحنه نظر قطعی داد.

 سعید علی‌نژادیان: باز هم ضعف در تصویربرداری که تنها فقط یک زاویه را در اختیار بیننده تلویزیونی قرار می‌دهد بسیار مشهود است. به نظر می‌رسد مدافع با دست چپ مانع از حرکت مهاجم می‌شود و تصمیم درست است. البته داور جایگیری خیلی خوبی در این صحنه داشت.

منبع: ورزش سه

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون