نوشابه به جای آب؛ اعتیاد عجیب مردم مکزیک به «کوکا کولا»!

نوشابه به جای آب؛ اعتیاد عجیب مردم مکزیک به «کوکا کولا»!
هیچ‌کجا در دنیا نیست که در آن «کوکا کولا» آن‌قدر محبوب باشد که مردمش به آن اعتیاد پیدا کنند؛ به جز یک ایالت عجیب در مکزیک. در ایالت چیاپاس (Chiapanecos) مکزیک هر فرد سالانه به طور متوسط ۸۲۱.۲ لیتر کوکاکولا می‌نوشد که تقریباً ۳۲ برابر میانگین جهانی است!
کد خبر: ۳۱۲۴۵
|
۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۶

مردم چیاپاس بیش از هر مردم دیگر روی کره زمین کوکاکولا مصرف می‌کنند؛ حدود ۲.۲ لیتر در روز. میزانی که باعث محبوبیت بیشتر آن از آب آشامیدنی شده است.

به گزارش زی‌سان به نقل از راستان؛ کوکاکولا تقریباً در همه جای ایالت فروخته و تبلیغ می‌شود و تقریباً به اندازه آب ارزان است، اکثر مردم آن را به عنوان یک خوراکی مصرف نمی‌کنند، بلکه به عنوان راهی برای هیدراته نگه داشتن خود در طول روز می‌نوشند. مردم این ایالت به کوکاکولا معتادند.

 این نوشابه نمادین بیش از نیم قرن است که در چیاپاس وجود دارد و آن‌قدر در فرهنگ محلی و حتی در آیین مذهبی آن ریشه دوانده است که مردم نمی‌توانند زندگی خود را بدون آن تصور کنند.

متوسط مصرف سالانه کوکاکولا سرانه در مکزیک ۱۶۰ لیتر است که به طور قابل توجهی بیشتر از ایالات متحده (۱۰۰ لیتر سرانه) و بسیار بالاتر از میانگین سالانه جهانی ۲۵ لیتر سرانه است.

با این حال، یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ توسط مرکز تحقیقات چند رشته‌ای چیاپاس و “Cimsur” جنوبی‌ترین ایالت مکزیک انجام شد که بقیه کشور را در نوشیدن کوکاکولا شرمنده می‌کند!

در چیاپاس هر نفر به طور متوسط ۸۲۱.۲۵ لیتر نوشابه در سال می‌نوشند. این تقریباً ۱۶ لیتر برای هر نفر در هفته یا ۲.۲ لیتر در روز است.

نوشابه به جای آب؛ اعتیاد عجیب مردم مکزیک به «کوکا کولا»!

چرا کوکاکولا در چیاپاس این‌قدر محبوب است؟

محبوبیت کوکاکولا در چیاپاس را می‌توان تا دهه ۱۹۶۰ ردیابی کرد، زمانی که رهبران بومی محلی تحت حمایت دولت مکزیک کنترل امتیازات توزیع نقاشی‌های نقاشی مانند کوکا و پپسی را در دست گرفتند. همین رهبران مذهبی شروع به جایگزینی آب آتش در مراسم مقدس استفاده می‌کردند، با نوشیدنی‌های شیرین کردند و دیری نگذشت که کوکاکولا به نماد قدرت معنوی و همچنین معجون شفابخش معجزه‌آسا تبدیل شد.

زمانی که کوکاکولا کارخانه تولیدی را در خارج از شهر سن کریستوبال دلاس کاساس افتتاح کرد، وضعیت بدتر شد. نه تنها خرید نوشیدنی شیرین بسیار ارزان‌تر شد، بلکه بازاریابی بسیار تهاجمی‌تر شد، از جمله بیلبورد‌هایی با مدل‌های بومی، شعار‌هایی به زبان بومی و مکان‌های فروش تقریباً در همه‌جا.

نوشابه به جای آب؛ اعتیاد عجیب مردم مکزیک به «کوکا کولا»!

هشدار پزشکان مکزیک درباره مصرف کوکاکولا توسط نوزان زیر شش ماه در چیاپاس

مارکوس آرانا، یک پزشک از چیاپاس، به گاردین گفت که اعتیاد به کوکاکولا در ایالت مکزیک بسیار قوی است، زیرا از اوایل زندگی شروع می‌شود.

به گزارش راستان، داده‌ها نشان می‌دهد که ۱۵ ٪ از کودکان بومی یک یا دو ساله به طور منظم نوشابه مصرف می‌کنند، همانطور که ۳ ٪ از نوزادان زیر شش ماه مصرف می‌کنند.

متأسفانه، عواقب «اپیدمی نوشابه» چیاپاس بسیار مشابه بوده است. دیابت عامل مرگ و میر حدود ۳۰۰۰ نفر در سال است که دومین عامل شایع مرگ و میر در این ایالت است و مصرف بیش از حد شکر باعث پوسیدگی دندان در کودکان و بزرگسالان می‌شود.

نوشابه به جای آب؛ اعتیاد عجیب مردم مکزیک به «کوکا کولا»!

متأسفانه، این نگرانی‌های جدی برای سلامتی کافی نیست تا مردم نوشیدن کوکاکولا را متوقف کنند و برخی از مردم بر این باورند که واداشتن مردم چیاپاس به ترک نوشیدنی نمادین، احتمالا یک ماموریت غیرممکن است!

اعتیاد به این نوشابه در چیاپاس به اندازه‌ای زیاد است که برخی از مبتلایان به دیابت، علی‌رغم آگاهی کامل از خطرات، به نوشیدن کوکاکولا ادامه می‌دهند.

آنها نمی‌توانند زندگی بدون نوشابه را تصور کنند. این واقعاً یک تراژدی است....

tags # مکزیک
سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون