گناه فرشته‌ای که برگرفته از کتاب مشفق نیست و حامد عنقایی که کارگردانی‌اش زیر رادیکال رفت!

گناه فرشته‌ای که برگرفته از کتاب مشفق نیست و حامد عنقایی که کارگردانی‌اش زیر رادیکال رفت!
پس از انتشار سومین قسمت از سریال گناه فرشته، موجی جدید از حاشیه‌ها پیرامون این مجموعه شکل گرفته است. 
کد خبر: ۳۰۱۰
|
۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۶

سومین قسمت سریال گناه فرشته جمعه (۱۵ دی) در فلیمیو منتشر شد تا همانند روال هفته‌های گذشته، بار دیگر توجهات به سوی حاشیه‌های این مجموعه معطوف شود. داستان سریال گناه فرشته با هنرنمایی بازیگران مطرحی همچون شهاب حسینی، امیر آقایی، لادن مستوفی، مهدی سلطانی سروستانی، بهروز رضوی و پردیس پورعابدینی به موضوع عدالت ارتباط دارد. 

به گزارش «زی‌سان»، در سریال گناه فرشته ماجرای یک قتل مرموز روایت می‌شود. در این سریال نشان داده می‌شود که چگونه فرشته که بی‌گناه است، به خاطر یک اشتباه می‌تواند به اعدام محکوم شود. معما‌های رمز آلود و پیچیده مطرح شده در سریال گناه فرشته شاید بیش از هر زمان دیگری مخاطب را به اهمیت عدالت واقف می‌کند. 

هر چند سریال گناه فرشته از اول دی ماه میهمان شبکه نمایش خانگی و مخاطبان ایرانی شده، اما با وجود پخش سه قسمت از آن، هنوز اطلاعات دقیقی از تعداد قسمت‌های آن در دسترس نیست. البته به نظر می‌رسد تعداد قسمت‌های سریال گناه فرشته حداقل ۱۵ قسمت خواهد بود. با تمام این اوصاف، در چند روز اخیر پس از پخش سوم سریال گناه فرشته، حاشیه‌های جدیدی پیرامون این مجموعه شکل گرفته که در ادامه به آن پرداخته می‌شود. 

سریال گناه فرشته

آیا ماجرای برگرفته شدن داستان گناه فرشته از مشفق (نویسنده کتابی به این نام) واقعیت دارد؟ 

پس از پخش قسمت سوم سریال گناه فرشته یکی از موضوعاتی که در فضای مجازی و رسانه‌ها داغ شده، طرح فرضیه برگرفته شدن آن از کتاب گناه فرشته نوشته مشفق فرشته است. اساس ادعا این است که سریال گناه فرشته از کتابی تحت همین عنوان به نویسندگی شخصی به نام مشفق فرشته بر گرفته شده است. بررسی‌های «زی‌سان» نشان می‌دهد که به هیچ عنوان این فرضیه و ادعا با واقعیت انطباق ندارد. 

در سطح ابتدایی، نویسنده‌ای به نام مشفق فرشته وجود ندارد که نویسنده یک داستان باشد. در سطح دوم، گناه فرشته عنوان یک کتاب داستان کوتاه تقریبا ۲۰ صفحه‌ای به نویسندگی جواد فاضل است. در سطح سوم، داستان کوتاه جواد فاضل نیز ماجرای یک زن فرانسوی به نام «مادلن دوبری» را نقل می‌کند که مردم او را «فرشته پاریس» می‌نامیدند، اما در ادامه مادلن مرتکب انواع گناه و جرم می‌شود. او در راه عشق و تمایل خود پدرش او را مسموم می‌کند. او در گام دو برادر جوانش زهر می‌ریزد و صد‌ها بیمار بی‌گناه را می‌کشد. زمانی که گناه و قتل‌ها او برای مردم پاریس افشا می‌شود، شهر در یک بهت عمیق فرو می‌رود. 

در سطح چهارم باید توجه داشت که داستان گناه فرشته به نویسندگی جواد فاضل نیز نمی‌تواند ارتباطی با سریال گناه فرشته داشته باشد؛ چرا که اساسا داستان و فضای ماجرا در کتاب و سریال با یکدیگر متفاوت هستند. در سطح پنجم می‌توان این فرضیه را مطرح کرد که طرح عنوان نویسنده‌ای به نام مشفق فرشته، تنها یک ایده‌پردازی بوده که از نقش‌های مشفق به بازیگری مهدی سلطانی و فرشته به بازیگری پردیس پورعابدینی در سریال بر گرفته شده است. در نهایت باید این گونه نتیجه‌گیری کرد که بر گرفته بودن سریال گناه فرشته از کتابی تحت همین عنوان یک شایعه بیش نیست.

انتقادات گسترده کاربران فضای مجازی از کیفیت فیلم‌نامه و کارگردانی سریال

پخش قسمت اول سریال گناه فرشته به شکل بی‌سابقه تمجید‌ها را به سوی کارگردانی حامد عنقا جلب کرد. منتقدان و دوست داران سینما به طور گسترده از تسلط کارگردان تمجید و حتی بسیاری فیلم‌نامه سریال را عالی توصیف کردند. بر خلاف این رویه پخش قسمت سوم سریال گناه فرشته یکباره ورق را برای عنقا برگردانده و حالا شاهد موجی از انتقادات گسترده نسبت به کارگردان و فیلم‌نامه هستیم. 

در دو روز گذشته برخی از منتقدان حوزه سینما به شدت فیلم‌نامه و تسلط کارگردان سریال گناه فرشته را مورد انتقاد قرار داده‌اند. منتقدان بر این باور هستند که «گناه فرشته» با دوگانه‌های پیرمرد‌های خوب و بد، با مناظرات طولانی و کلیشه‌ای و شخصیت‌پردازی‌های تماما منسوخ‌شده یک کارِ بسیار پیش پا افتاده و عقب‌تر از سینمای روز است؛ حتی عقب‌تر از سریال‌های تلویزیونیِ مضمون‌گرای دودهه‌ی پیش. برخی دیگر زیرنویس‌ها سریال را همانند فلان روز مانده تا اعدام فرشته را فاقد کارکرد و یک ضعف بزرگ در فیلم‌نامه ارزیابی کرده‌اند. 

بخش دیگری از مخاطبان و کاربران فضای مجازی تسلط حامد عنقا بر کارگردانی را به شدت زیر سوال برده‌اند. داستان‌پردازی، معرفی شخصیت‌های همراه با عجله و اپیزود‌های نامناسب مورد انتقاد جدی واقع شده است. برخی دیگر نیز نمایش تصویر قاتل واقعی پرونده در قسمت سوم را یک گاف بزرگ در فیلم‌نامه و کارگردانی سریال ارزیابی کرده‌اند. کاربران فضای مجازی نیز در رادیکال‌ترین شکل ممکن به طرح انتقاداتی از کارگردان و فیلم‌نامه سریال گناه فرشته پرداخته‌اند که در ذیل به چند نمونه از آن‌ها اشاره می‌شود. 

انتقاد از سریال گناه فرشته

تو اون پلانی که بعد از صدای بالای موسیقی و سایر توصیفاتی که شما گفتین، تهش شهاب حسینی از ماشین پیاده شد و ته سیگارو با کفشش خاموش کرد، با به طور کل از کارگردانی سریال ناامید شدم و فهمیدم استانداردهاش مال حدود بیست سال پیشه.

انتقاد از سریال گناه فرشته

اصول کارگردانی پیشکش، کاش یه نفر از آقای عنقا بپرسه سکانس مربوط به تولد دختر حامد (با بازی نفس بازغی) چرا باید اسلوموشن باشه؟ آخه بزرگوار هر نما و زاویه اسلوموشنی معنای دراماتیک و مشخصی داره و نمیشه هر وقت دلمون خواست استفاده کنیم اینو حتی مخاطب عام هم بلده و متوجه اش میشه.

نقد سریال گناه فرشته

وقتی زخم کاری دو اونجوری کوبونده شد و همه از همون قسمت اولش تهوع گرفته بودن ازش، پس این «گناه فرشته» چیه؟ و چرا همه میگن خوبه و قابل دیدنه؟ بابا من قسمت دوم این سریال هر کاری کردم نتونستم گوشی رو بذارم کنار و پنج بار خمیازه کشیدم! انگار سریال ماه رمضون سال ۸۰ بود! به نظر میاد ملت بیشتر از خود سریال دنبال بازیگرن! چون این سریال شهاب حسینی داره و زخم کاری دو جواد عزتی نداشت، گناه فرشته رو سریال بهتری میدونن!

سیگار کشیدن شهاب!

در این بین سیگار کشیدن شهاب حسینی در سریال گناه فرشته نیز جنجالی شده است. شهاب حسینی که پیشتر در سریال شهرزاد در بسیاری از نماها با سیگاری روشن در دست مقابل دوربین بود. در این سریال نیز این شیوه را ادامه داده است. انتقادها درباره سیگار کشیدن بازیگرها در سریال‌های نمایش خانگی مدتی ست که شدت گرفته است. از جواد عزتی در زخم کاری که مدام سیگار می‌کشید تا حالا شهاب حسینی. برخی حتی از قیمت سیگارهای شهاب در این سریال و رواج لاکچری بازی نیز انتقاد کرده‌اند. انتقاد از لاکچری بازی البته تنها منحصر به سیگار گران شهاب حسینی نشده است و استفاده از موتور‌های وسپا ۶۰۰ میلیون تومانی، ویلا‌های لاکچری لواسان و خودروی رنجرور ۵۰ میلیارد تومانی نیز انتقادهایی را در پی داشته است.

تمرکز نگاه‌ها به سوی سوپراستار شدن نفس بازغی

یکی دیگر از حاشیه‌های اخیر پیرامون سریال گناه فرشته به بازی نفش بازغی، دختر پژمان بازغی ارتباط دارد. بعد از پخش قسمت سوم سریال نگاه‌ها به سوی تولد احتمالی یک سوپراستار جدید در سینمای ایران معطوف شده است. نفس بازغی در سریال گناه فرشته نقش تینا رو دختر شهاب حسینی را بازی می‌کند که خانواده ثروتمندش هر کاری برای خوشبختی او انجام می‌دهند. 

نفس بازغی در سریال گناه فرشته

همزمان با ایفای نقش نفس بازغی در سریال گناه فرشته، انتشار تصاویری از او با گریم متفاوت در حال ایفای نقش در تئاتری به نام آقای جورج کلونی، نگاه‌ها را هر چه بیشتر به سوی او جلب کرده است. بسیاری از کاربران فضای مجازی تولید یک سوپر استار جدید در عرصه سینمای کشور را نوید داده‌اند. 

نفس بازغی

نفس بازغی دختر مستانه مهاجر و پژمان بازغی است. او متولد سال ۱۳۸۷ است. پس از جدایی پدر و مادر نفس بازغی در سال ۱۴۰۰ (دو سال قبل) او اکنون با مادرش که از بیماری سطان رنج می‌برد، زندگی می‌کند. پژمان بازغی دو سال قبل گفته بود که دخترش نفس بازیگری را دوست دارد و از اینکه دخترش بازیگر شود ترسی ندارد.

سایر اخبار
اخبار مرتبط
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون