خواص کلم بروکلی از سم‌زدایی بدن تا درمان کم‌خونی

خواص کلم بروکلی از سم‌زدایی بدن تا درمان کم‌خونی
کلم بروکلی از آن دسته سبزیجاتی است که وقتی به میوه فروشی می‌روید، زیاد چشم‌تان را نمی‌گیرد. اما همین سبزی نه چندان چشمگیر خواص فوق‌العاده‌ای برای سلامتی بدن دارد. برای دانستن خواص کلم بروکلی این مطلب را تا انتها بخوانید.
کد خبر: ۲۹۵۴۰
|
۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۵

زی‌سان: کلم بروکلی یکی از سبزیجاتی است که معمولاً در یک رژیم غذایی کمتر به آن توجه می‌شود، در صورتی که کلم بروکلی بسیار مقوی، خوشمزه و در عین حال ارزان است و هر کسی با توجه به بودجه‌اش حداقل یک بار در ماه می‌تواند آن را تهیه کند و از فواید این کلم پُرخاصیت برای سلامتی بهره‌مند شود.

در این مطلب ارزش غذایی کلم بروکلی و خواص آن را به طور کامل برایتان توضیح داده‌ایم. پس اگر به دنبال یک ماده غذایی همه چیز تمام هستید، این مطلب را بخوانید. 

ارزش غذایی کلم بروکلی

در جدول زیر ارزش غذایی ۱۰۰ گرم کلم بروکلی را می‌خوانید.

خواص کلم بروکلی

خواص کلم بروکلی برای سلامتی بدن 

به گزارش زی‌سان، همان طور که در جدول بالا مشاهده کردید، کلم بروکلی فاقد کلسترول و چربی مضر است؛ پس اولین خاصیتی که می‌توان با قاطعیت برای کلم بروکلی در نظر گرفت، تأثیر آن در کاهش وزن، درمان چربی خون و کلسترول بالا است.
باید بگوییم این تنها بخش کوچکی از خواص کلم بروکلی است. مصرف کلم بروکلی فواید بسیار زیادی برای بدن دارد که در ادامه آنها را می‌خوانید.

خواص کلم بروکلی برای سَم زدایی بدن

ترکیبات موجود در کلم بروکلی باعث پاکسازی بدن و دفع سموم می‌شوند. سولفورافن موجود در کلم بروکلی از طریق آنزیم‌های سَم‌زدا، از سلول‌های بدن در مقابل آسیب‌های محیطی محافظت می‌کند. طبق یک مطالعه و آزمایش، سطح بنزن و آکرولئین در خون افرادی که به مدت ۱ ماه از دمنوش کلم بروکلی استفاده کرده‌اند، نسبت به سایر افراد بسیار کمتر است.

بنزن و آکرولئین ترکیباتی هستند که معمولاً در محیط‌های آلوده یافت می‌شوند. کلم بروکلی به از بین بردن آلاینده‌هایی که هر روز آنها را ندانسته استنشاق می‌کنیم، کمک می‌کند. پس اگر در تهران یا یکی از دیگر شهر‌های بزرگ و صنعتی زندگی می‌کنید، یکی از راه‌های سالم برای پاکسازی بدن‌تان از آلاینده‌های محیطی، مصرف کلم بروکلی است.

خواص کلم بروکلی برای سلامتی کبد

پاکسازی بدن و دفع سموم رابطه مستقیمی با افزایش سلامتی و کارآیی کبد دارد. در نهایت مصرف کلم بروکلی از سرطان کبد پیشگیری می‌کند و حتی اگر با سرطان کبد یا بیماری کبد چرب، دست و پنجه نرم می‌کنید، برای درمان بیماری‌تان می‌توانید روی کلم بروکلی حساب کنید.

خواص کلم بروکلی برای سلامت قلب و عروق

از آن جایی که کلم بروکلی حاوی منابع غنی فیبر، پتاسیم، ویتامین C و آنتی‌اکسیدان است، مصرف آن می‌تواند در پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی و عروقی، فشار خون بالا و کلسترول بالا مؤثر باشد.

خواص کلم بروکلی برای سلامت دستگاه گوارش

فیبر موجود در کلم بروکلی با پیشگیری از بروز یبوست، حفظ سلامت روده‌ها و پیشگیری از بروز سرطان روده، به حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند.

خواص کلم بروکلی

خواص کلم بروکلی برای پیشگیری از سرطان

از آن جایی که کلم بروکلی یک منبع غنی از آنتی اکسیدان، سولفورافان، گلوکوزینولات و ایندول‌ها است، مصرف منظم آن می‌تواند در پیشگیری از بروز سرطان سینه، سرطان پروستات، سرطان ریه و سرطان روده مؤثر باشد.

خواص کلم بروکلی برای درمان آلرژی

به گزارش زی‌سان، تحقیقات نشان می‌دهند، ترکیبات موجود در کلم بروکلی، از پیدایش التهاباتی که منجر به بروز بیماری‌هایی نظیر آسم، آلرژی‌های فصلی و بیماری‌های مزمن که باعث انسداد ریه می‌شوند، جلوگیری می‌کند.

خواص کلم بروکلی برای درمان دیابت

مقادیر بالای کروم موجود در کلم بروکلی با تولید انسولین، به کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک می‌کند. علاوه بر این، سولفورافن موجود در کلم بروکلی با کاهش سطح گلوکز قند خون را کاهش می‌دهد. کلم بروکلی می‌تواند به عنوان یک داروی سالم برای کنترل و درمان دیابت استفاده شود؛ زیرا مصرف ناشتای آن قندخون را متعادل می‌کند.

خواص کلم بروکلی برای پیشگیری از آلزایمر

به گزارش زی‌سان، ویتامین K و کولین موجود در کلم بروکلی به تقویت حافظه و پیشگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر یا زوال عقل کمک می‌کنند. ویتامین K توانایی‌های شناختی را بهبود می‌بخشد و کولین در بهبود حافظه مفید است. علاوه بر این کلم بروکلی یک منبع غنی از اسید فولیک است که با مصرف آن می‌توانید از بروز بیماری آلزایمر و افسردگی پیشگیری کنید.

پیشنهاد: زوال عقل به کمبود این ویتامین ربط دارد!

خواص کلم بروکلی برای کاهش وزن

کلم بروکلی یک منبع غنی از فیبر و آب است. این دو ترکیب در کنار هم، باعث می‌شوند مدت زمان بیشتری پس از مصرف کلم بروکلی سیر بمانید و در طولانی مدت باعث کاهش اشتها و کاهش وزن نیز می‌شوند. پس اگر قصد کاهش وزن و کاهش سایز از روش‌های سالم دارید، پیشنهاد زی‌سان به شما مصرف کلم بروکلی بخارپز یا سالاد کلم بروکلی است.

خواص کلم بروکلی برای درمان کم خونی

به گزارش زی‌سان، کلم بروکلی یک منبع غنی از آهن و پروتئین است. آهن و پروتئین برای درمان کم خونی مفید هستند، همچنین مس موجود در کلم بروکلی باعث افزایش تولید گلبول‌های قرمز خون می‌شود. کم‌خونی ارتباط مستقیمی با کمبود آهن و برخی پروتئین‌ها در بدن دارد. جالب است بدانید با مصرف کلم بروکلی حتی شدید‌ترین نوع کم خونی مانند آنمی را نیز می‌توانید درمان کنید.

خواص کلم بروکلی برای زنان 

کلم بروکلی حاوی موادی است که می‌توانند فعالیت‌های سلول‌های سرطانی را کاهش دهند و به پیشگیری از سرطان رحم کمک کنند. مصرف کلم بروکلی می‌تواند به بهبود عملکرد رحم کمک کند و برای درمان بیماری‌های رحمی مانند التهاب رحم و عفونت‌های رحمی مفید باشد. علاوه بر این، کلم بروکلی دارای موادی است که می‌توانند به حفظ تعادل هورمون‌های زنان کمک کنند.

پیشنهاد: بهترین و مطمئن‌ترین روش شستن کلم بروکلی برای کُشتن میکروب‌ها!

خواص مصرف کلم بروکلی در بارداری

کلم بروکلی یک منبع مناسب از ویتامین B، از جمله ویتامین B۹ که با عنوان فولات نیز شناخته می‌شود، است. فولات یک ماده غذایی مفید برای رشد و تکامل مغز و نخاع جنین است. به همین دلیل مصرف منظم مواد غذایی حاوی فولات بالا مثل کلم بروکلی می‌تواند باعث بارداری سالم شود.

خواص کلم بروکلی برای مردان 

کلم بروکلی یک منبع غذایی بسیار مفید برای تقویت و افزایش تعداد اسپرم در مردان است. علاوه بر این مصرف کلم بروکلی باعث گرم شدن طبع مردان و درمان زودانزالی نیز می‌شود.

پیشنهاد: بهبود اسپرم با این ۸ ماده غذایی ممکن است | معجزه رژیم غذایی روی تقویت اسپرم!

خواص کلم بروکلی برای تقویت سیستم ایمنی

ویتامین C، بتاکاروتن، کولین، مس، سلنیوم و سایر ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در کلم بروکلی باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود و مصرف آن به خصوص برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند؛ مانند افراد مسن و کودکان توصیه می‌شود.

خواص کلم بروکلی برای پوست و مو

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در کلم بروکلی سلامت پوست را بهبود می‌بخشند و سرعت فرآیند پیری پوست را کم می‌کنند. ویتامین C موجود در کلم بروکلی به دلیل اینکه به تولید کلاژن کمک می‌کند، باعث می‌شود پوست جوان‌تر به نظر برسد. کلم بروکلی حاوی ترکیبی به نام گلوکورافانین است که به سولفورافن تبدیل می‌شود و به ترمیم آسیب‌های پوستی کمک می‌کند.

علاوه بر تأثیراتی که مصرف کلم بروکلی بر سلامتی و شادابی پوست دارد، مصرف این سبزی پُرخاصیت برای سلامت مو نیز مفید است. ریزش مو یکی از مشکلاتی است که این روز‌ها بیشتر افراد با آن درگیر هستند. ویتامین C موجود در کلم بروکلی رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد و مو‌های شما را ضخیم‌تر و سالم‌تر می‌کند. این سبزی منبع خوبی از ویتامین‌های B هم به شمار می‌رود و استرس را کاهش می‌دهد و با ریزش مو مبارزه می‌کند.

سخن پایانی

در این مطلب بخشی از خواص کلم بروکلی را به شما توضیح دادیم. امیدواریم پس از مطالعه خواص کلم بروکلی، این سبزی خوشمزه و مفید را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون