همه چیر درباره خودرو تانک ۳۰۰؛ مشخصات فنی و تصاویر

همه چیر درباره خودرو تانک ۳۰۰؛ مشخصات فنی و تصاویر
تانک ۳۰۰ یکی از جذاب‌ترین شاسی بلند‌های آفرودی چینی است که قرار است توسط شرکت شتابران خودرو به بازار ایران بیاید.
کد خبر: ۲۹۳۶۹
|
۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۳

تانک ۳۰۰ یکی از جذاب‌ترین شاسی بلند‌های آفرودی چینی است که قرار است توسط شرکت شتابران خودرو به بازار ایران بیاید.

درباره تانک ۳۰۰

برند تانک (TANK) یکی از نشان‌های چینی است که به تازگی سر و صدا کرده و توانسته در بسیاری از کشور‌ها توجه‌ها را به خود جلب کند. این نشان در سال ۲۰۲۱ میلادی پس از عرضه موفق WEY TANK ۳۰۰، به عنوان یکی از زیر مجموعه‌های کمپانی گریت وال (Great Wall) فعالیت خود را آغاز کرد و وظیفه آن تولید SUV به صورت تخصصی است. اولین محصول SUV آفرودی نشان تانک خودرویی به نام تانک ۳۰۰ است که در واقع همان WEY TANK ۳۰۰ بوده با این تفاوت که از سال ۲۰۲۱ به بعد با این نام شناخته می‌شود.

تانک ۳۰۰؛ مشخصات فنی

تانک ۳۰۰ در واقع یک SUV سایز متوسط است که از سال ۲۰۲۰ بر اساس پلتفرم GWM TANK روی خط تولید رفته و به لحاظ فنی در سه نسخه بنزینی، هایبرید خفیف و هایبرید عرضه شده است. این خودرو را می‌توان یکی از خودرو‌های موفق به لحاظ فروش و صادرات در کشور‌های مختلف دانست و در کشور‌های استرالیا، فیلیپین و کشور‌های خاورمیانه آمار بسیار خوبی را از خود به جای گذاشته است. شرکت شتابران خودرو متولی عرضه تانک ۳۰۰ در بازار ایران خواهد بود و در ابتدا این خودرو را به صورت وارداتی و در ادامه به صورت مونتاژی عرضه خواهد کرد. در ادامه نگاهی دقیق‌تر به این خودرو خواهیم داشت.

طراحی بدنه

فرم کلی بدنه TANK ۳۰۰ بسیار شبیه جیپ رانگلر طراحی شده و فرم طراحی جعبه‌ای شکل امکان مانور پر قدرتی را در شرایط آفرودی و بیراهه نوردی فراهم می‌کند و به لطف این سبک طراحی، زاویه ورود ۳۳ درجه و زاویه خروج ۳۴ درجه را فراهم می‌آورد که در رانندگی در شرایط آفرودی بسیار اثرگذار است.

طراحی نمای جلو این خودرو به واسطه فرم طراحی چراغ‌ها و جلو پنجره یاد آور فورد برانکو بوده و سبک طراحی دایره‌ای شکل چراغ‌های روشنایی اصلی و چراغ‌های روشنایی روز جلوه بسیار خوبی را به این خودرو داده است. در مرکز جلو پنجره بزرگ تانک سیصد، نشان و لوگو مستطیلی شکل تانک قرار گرفته که با کمی دقت می‌توان حروف (T) که به اول کلمه TANK است، را در این لوگو پیدا کرد.

تانک ۳۰۰؛ مشخصات فنی

در نما‌های جانبی سبک طراحی جعبه‌ای شکل این خودرو بیش از پیش نمایان می‌شود. از نکاتی که در این قسمت به چشم می‌خورد می‌توان به فلاپ‌های بیرون زده این خودرو اشاره کرد که دور تا دور این خودرو را فرا گرفته و با سپر‌های در یک راستا قرار گرفته اند. در این خودرو از رینگ‌های آلومینیومی ۱۷ اینچی با طراحی و دیزاین شش پر استفاده شده است که جلوه خوبی را به این خودرو داده است. درست است که ابعاد رینگ‌های آلومینیومی این خودرو در برابر ابعاد آن کمی کوچک به نظر می‌رسد، اما طراحان تانک ۳۰۰، این اختلاف را با فاق لاستیک جبران کرده اند تا قابلیت آفرودی این خودرو افزایش یابد.

بر خلاف دیگر قسمت‌های این خودرو، بخش عقب TANK ۳۰۰ طراحی به نسبت ساده‌ای داشته و شاهد طراحی‌های شلوغ و عجیب در این قسمت نیستیم. تایر زاپاس این خودرو به تقلید از آفرودر‌های ژاپنی بر روی در صندوق عقب قرار گرفته و به همین دلیل جای پلاک به سمت چپ سپر عقب منتقل شده است.

چراغ‌های عقب تانک سیصد به صورت مستطیل‌های عمودی طراحی شده و حجم‌ها و اِلمان‌های عمودی بر آمده در طراحی چراغ‌های این خودرو استفاده شده که این سبک طراحی، طراحی سه بعدی را در این بخش به وجود آورده است.

مشخصات فنی تانک ۳۰۰

قلب تپنده تانک ۳۰۰، یک پیشرانه ۴ سیلندر خطی ۲ لیتری توربوشارژ با فناوری GDI است که می‌تواند روی هم رفته ۲۲۷ اسب بخار قدرت و ۳۸۷ نیوتن متر را به تمامی چرخ‌ها منتقل کند. خوشبختانه جعبه دنده تانک ۳۰۰ نه از نوع دوکلاجه است و نه از نوع CVT بلکه جعبه دنده مورد استفاده در این خودرو از نوع ۸ سرعته اتوماتیک AT ساخت کمپانی نام آشنای ZF است که لذت رانندگی با این خودرو را دو چندان می‌کند.

تانک ۳۰۰؛ مشخصات فنی

نا گفته نماند که تانک ۳۰۰ با پیشرانه‌های مید هایبرید (هایبرید خفیف) و هیبریدی نیز عرضه شده و در یکی از نسخه‌های تانک ۳۰۰ با نام TANK ۳۳۰ شاهد پیشرانه ۳ لیتری۶ سیلندر خورجینی هستیم. سیستم تعلیق به کار رفته در محور جلو تانک ۳۰۰ از نوع دابل ویشبون و سیستم تعلیق استفاده شده در بخش عقب از نوع مولتی لینک است که هم چسبندگی و نرمی خوبی را فراهم می‌کند و بر توانایی‌های آفرودی این خودرو می‌افزاید.

برند تانک
مدل تانک ۳۰۰
کلاس بدنه شاسی بلند
سال تولید ۲۰۲۴
حجم موتور ۱۹۶۷ سی سی
تعداد سیلندر ۴
تعداد سوپاپ ۱۶
فناوری موتور توربو شارژر TGDi
قدرت ۲۲۷ اسب بخار
گشتاور ۳۸۷ نیوتن متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۹.۵ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک AT
انتقال قدرت دو دیفرانسیل
تعلیق جلو دابل ویشبون
تعلیق عقب مولتی لینک
طول ۴۷۶۰ میلی متر
عرض ۱۹۳۰ میلی متر
ارتفاع ۱۹۰۳ میلی متر
فاصله محوری ۲۷۵۰ میلی متر
وزن ۲۱۵۵ کیلوگرم
حجم باک ۸۰ لیتر
مصرف سوخت ۹.۹ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر
ابعاد رینگ و لاستیک ۲۶۵/۶۵R17
شرکت عرضه کننده شتابران خودرو
برند نشان مادر تانک
کشور سازنده چین

باک بنزین تانک ۳۰۰، ۸۰ لیتر ظرفیت دارد و مصرف سوخت آن به طور میانگین ۹.۹ لیتر به ازای هر صد کیلومتر است که با توجه به حجم موتور و وزن این خودرو عدد بسیار خوبی به شمار می‌رود.

طراحی داخل کابین و امکانات

با اینکه TANK ۳۰۰ جزو خودرو‌های آفرودی طبقه بندی و خودرو‌های آفرودی عموما کابین ساده دارند، اما در بدو ورود به داخل کابین تانک ۳۰۰ شاهد طراحی بسیار زیبا و لوکس و منطقی هستیم و ذات و طراحی چینی آن باعث شده است تا توجه ویژه‌ای به داخل کابین این خودرو شود. در کابین این خودرو به دلیل استفاده از متریال نرم به همراه روکش‌های چرمی، طرح‌های گرافیکی روی پوسته داشبورد و تریم دورنگ موجب شده است تا شاهد کابین جذابی در این خودرو باشیم. البته نباید از صفحه نمایش لمسی سیستم مالتی و کلاستر این خودرو غافل شد چرا که کیفیت بسیار بالایی داشته و به صورت به هم چسبیده طراحی شده اند و جلوه بروزی را به کابین تانک سیصد داده اند.

تانک ۳۰۰؛ مشخصات فنی

در مورد متریال به کار رفته در بخش کابین تانک ۳۰۰ باید بگوییم که در بخش‌های زیادی از داشبورد و رودری‌های جلو از روکش چرمی بسیار با کیفیتی استقاده شده که احساس یک خودرو لوکس را به سرنشینان منتقل می‌کند، اما در بخش رودری‌های عقب این خودرو از پلاستیک خشک استفاده شده است. همچنین همانطور که انتظار می‌رود صندلی‌های این خودرو نیز دارای روکش چرمی بوده و راحتی و دربرگیرندگی بسیار خوبی دارند.

تانک ۳۰۰ به عنوان یک SUV آفرودی امکانات بسیار خوبی را حتی در تیپ‌های پایه خود جای داده و از این منظر چیزی از خودرو‌های لوکس موجود در بازار ایران کم ندارد. ۶ کیسه هوای ده نقطه ای، سامانه کنترل پایداری، رادار خط خوان، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، سامانه کنترل حرکت در سرازیری، سنسور پارک جلو و عقب، رانندگی بین خطوط، دوربین ۳۶۰ درجه، فناوری LED چراغ ها، سامانه پایش فشار باد تایر ها، تابلو خوان، کروز کنترل تطبیقی، سیستم کرال کنترل، پشت آمپر دیجیتال، نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا، استارت دکمه ای، ورود و خروج بدون کلید، سانروف، محفظه خنک کننده، نوپردازی کابین، ماساژور صندلی راننده، تریم چرم کابین، سیستم صوتی حرفه ای، تنظیم برقی صندلی‌های ردیف جلو، ترمز پارک برقی، اتوهلد، حالت‌های رانندگی، سیستم تهویه اتوماتیک دوکاناله، درگاه USB و… از جمله امکاناتی است که در این خودرو دیده می‌شود.

تانک ۳۰۰؛ مشخصات فنی

امکانات ایمنی و رفاهی

امکانات ایمنی چهار کیسه هوا - سامانه کنترل پایداری الکتریکی - سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی - رادار خط خوان - ترمز اضطراری اتوماتیک - اخطار برخورد از جلو
امکانات رفاهی سانروف برقی - فرمان کمکی برقی - کروز کنترل تطبیقی - صندلی های برقی جلو - ماساژور صندلی راننده - رادار تابلوخوان - حفظ رانندگی بین خطوط - تهویه اتوماتیک دوکاناله - تریم داخلی چرم - نور پردازی کابین - جلو آمپر دیجیتال - استارت دکمه ای - تنظیم حالت انتقال قدرت به چرخ ها - نمایشگر لمسی - کروز کنترل آفرودی (کراس کنترل) - تنظیم حالت رانندگی - حفظ تعادل هوشمند - ۹ اسپیکر - قفل دیفرانسیل الکتریکی عقب - قابلیت تانک یو تِرن - دوربین ۳۶۰ درجه - سنسور پارک جلو و عقب - دنده پشت فرمان - ترمز پارک برقی - اتوهلد - دسته دنده الکتریکی

مزایا و معایب

مزایا کیفیت ساخت و مونتاژ بالا - توانایی حرکتی خوب - سواری نرم - ایمنی مناسب
معایب عدم عرضه در نسخه فول آپشن

تانک ۳۰۰؛ مشخصات فنی

رقبای تانک ۳۰۰

متاسفانه در دور جدید آن طور که باید شاهد حضور خودرو‌های دو دیفرانسیل آفرودی نیستیم و عمده SUV‌های دو دیفرانسیل کشور، مربوط به گذشته است که علت اصلی این اتفاق سقف واردات خودرو‌های بنزین است که مانع واردات حجم عظیمی از خودرو‌های دو دیفرانسیل آفرودی می‌شود. به همین علت تعداد رقبای تانک ۳۰۰ در بازار ایران آنچنان زیاد نیست. با این حال می‌توان در برخی از خودرو‌های مونتاژی و وارداتی رقیبی برای این خودرو پیدا کرد که از جمله آنها می‌توان به مانیان ترا و سوزوکی جیمنی اشاره کرد. البته در صورت عرضه بایک BJ۴۰ این خودرو نیز می‌توان جزو رقبای تانک ۳۰۰ در بازار ایران به شمار آورد.

منبع: آخرین خودرو

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون