اسم افراد به مرور روی چهره آنها تاثیر می‌گذارد!

اسم افراد به مرور روی چهره آنها تاثیر می‌گذارد!
پژوهشی جدید نشان می‌دهد که چهره افراد به‌مرور تغییر می‌کند تا با نامشان تطابق پیدا کند
کد خبر: ۲۹۲۱۸
|
۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۷

زی‌سان: چه نامی سنتی باشد چه نامی عجیب و کمتر شنیده‌شده، بسیاری از والدین ماه‌ها وقت صرف می‌کنند تا نامی برای فرزندی که در راه دارند انتخاب کنند.

به گزارش زی‌سان به نقل از دیلی‌میل، پژوهشی جدید اکنون ممکن است این تصمیم را حتی دشوارتر کند. پژوهشگران دانشگاه ریشمن می‌گویند چهره فرزند شما ممکن است به‌تدریج تغییر کند و با نامش تطابق پیدا کند.

دکتر یونات زوبنر، که سرپرستی این پژوهش را بر عهده داشته است، گفت: «ساختار اجتماعی به قدری قوی است که می‌تواند بر ظاهر فرد تاثیر بگذارد.»

«این یافته‌ها ممکن است نشان‌دهنده میزان تاثیرگذاری عوامل فردی مهم‌تر از نام، مانند جنسیت یا قومیت، بر شکل‌گیری شخصیت افراد باشد.»

پژوهش‌های پیشین نشان داده است که بیشتر افراد می‌توانند نام یک غریبه را تا ۴۰ درصد درست حدس بزنند. با این حال، علت این موضوع تاکنون روشن نبوده است.

برخی کارشناسان می‌گویند والدین نام نوزاد را متناسب با ظاهرش انتخاب می‌کنند. دیگران معتقدند که این روند برعکس است و چهره فرد تغییر می‌کند تا با نامش تطابق پیدا کند.

پژوهشگران در تحقیقی جدید سعی کردند دریابند کدام روند واقعا درست است. در این پژوهش که در نشریه علوم شناختی و روانشناسی منتشر شده، آمده است: «نامی که روی ما گذاشته شده برچسبی اجتماعی است که در اوایل زندگی با ما همراه است.»

«این پژوهش به بررسی امکان این اثر پیشگویانه تحقق‌پذیر می‌پردازد که ظاهر چهره افراد به‌مرور زمان تکامل پیدا می‌کند و به کلیشه‌های اجتماعی مرتبط با نامشان شبیه می‌شود.»

این گروه پژوهشی از کودکان ۹ تا ۱۰ ساله و از بزرگسالان خواست تا چهره‌ها را با نام‌ها مطابقت دهند.

یافته‌ها نشان داد که شرکت‌کنندگان‌ــ چه کودک چه بزرگسال‌ــ نام چهره‌های بزرگسال را به‌درستی تشخیص دادند. اما در تطابق نام کودکان با چهره‌شان موفقیت کمتری داشتند.

پژوهشگران در بخش دوم این تحقیق به یک سیستم یادگیری ماشینی نام افراد و تصاویر چهره‌شان را دادند. تحلیل چهره‌ها نشان داد که بزرگسالان با نام مشابه به میزان قابل‌ملاحظه‌ای به یکدیگر شبیه‌تر بودند. این در حالی بود که برنامه رایانه‌ای هیچ شباهتی میان کودکان همنام پیدا نکرد.

در مجموع، پژوهشگران می‌گویند که یافته‌ها نشان می‌دهد چهره افراد به‌مرور زمان به گونه‌ای تغییر می‌کند که مطابق نامشان شود.

به گفته پژوهشگران، کودکان هنوز شبیه نامشان نیستند، اما بزرگسالان که مدتی طولانی‌تر با نامشان زندگی کرده‌اند بیشتر به نامشان شبیه می‌شوند.

آنها در ادامه افزودند: «این نتایج نشان می‌دهد که افراد بر اساس کلیشه‌ای که در بدو تولد به آنها داده می‌شود رشد می‌کنند.»

«ما موجوداتی اجتماعی و تحت تاثیر محیطیم: یکی از منحصر‌به‌فردترین و فردی‌ترین اجزای فیزیکی ما، چهره‌مان، ممکن است با عاملی اجتماعی، یعنی ناممان، شکل بگیرد.»

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون