برنارد آرنو، ثروتمندترین مرد جهان کیست و در امپراتوری او چه خبر است؟

برنارد آرنو، ثروتمندترین مرد جهان کیست و در امپراتوری او چه خبر است؟
خانواده آرنو صاحب بزرگترین نام‌ها در دنیای مد است مانند دیور، تیفانی، لویی ویتون و ده‌ها شرکت دیگر
کد خبر: ۲۷۹۵۸
|
۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۷

دو پسر برنارد آرنو، ثروتمندترین مرد جهان، به او در هیئت مدیره ال‌وی‌ام‌اش (LVMH) می‌پیوندند تا قدرت این خانواده در دنیای مد بیشتر از قبل تثبیت شود.

به گزارش زی‌سان به نقل از راستان، الکساندر ۳۱ ساله، معاون اجرایی تیفانی و فردریک، ۲۹ ساله، مدیرعامل ساعت‌سازی سوییسی تگ هویر (Tag Heuer) پس از رای مثبت سهامداران، به عضو هیئت مدیره غول بزرگ دنیای مد شدند و به این ترتیب کنترل خانواده آرنو بر این شرکت تولیدکننده انواع کالا‌های لوکس فرانسوی بیشتر شد. هر کدام از آنها بیش از ۹۳ درصد آرا را در مجمع سهامداران به دست آورد که البته تعجب‌آور نبود.

به گزارش گاردین، این دو به خواهر و برادر بزرگ‌ترشان در هیئت مدیره شرکتی ملحق شدند که خانه‌مد‌هایی مانند دیور و لویی ویتون را در خود جای داده است. به این ترتیب چهار فرزند از پنج فرزند برنارد آرنو اکنون عضو هیئت مدیره‌اند.

مجله فوربس در حال حاضر برنارد آرنو و خانواده‌اش را با ثروت ۲۱۴ میلیارد دلاری (۱۷۲ میلیارد پوند)، بالاتر از جف بیزوس، بنیان‌گذار آمازون و ایلان ماسک، مدیر تسلا و شبکه اجتماعی ایکس، به‌عنوان ثروتمندترین فرد جهان معرفی می‌کند. بلومبرگ ثروت او را شش میلیارد دلار بیش از فوربس تخمین زده است.

گروه خانواده آرنو ۴۸.۶ درصد از سرمایه ال‌وی‌ام‌اش و ۶۴.۳ درصد آرا را در اختیار دارد؛ واقعیتی که آرنو کمی قبل از رای‌گیری به آن اذعان کرد: «من اکثریت آرا را دارم، بنابراین...»

دلفین ۴۹ ساله و آنتوان ۴۶ ساله، دو فرزند دیگر آرنو از ازدواج قبلی او، پیش‌تر عضو هیئت مدیره شده بودند، اما کوچک‌ترین برادر یعنی ژان ۲۶ ساله، هنوز باید منتظر نوبتش بماند.

آرنو ۷۵ ساله درباره ژان گفت: «او وقت دارد، جوان است.»

برنارد آرنو، ثروتمندترین مرد جهان کیست و در امپراتوری او چه خبر است؟

برنارد آرنو کیست؟

آرنو که به «گرگ ترمه پوش» معروف است، در شهر روبای فرانسه به دنیا آمد.

او در سال ۱۹۷۱ به تجارت ساخت‌وساز خانواده‌اش پیوست و در ۱۹۸۱ زمانی که سوسیالیست‌ها در فرانسه به قدرت رسیدند، به ایالات متحده نقل مکان کرد.

اگر در زمان به عقب بازگردیم می‌بینیم بر اساس مقاله نیویورک‌تایمز در سال ۱۹۸۹، او به عنوان یک تاجر املاک و مستغلات که تلاش می‌کرد نفوذ خانواده‌اش را در نیو روشل نیویورک گسترش دهد، شناخته می‌شد.

آرنو در سال ۱۹۸۴ با خرید یک شرکت نساجی فرانسوی تقریبا ورشکسته که مالک آن کریستین دیور بود، وارد بازار کالا‌های لوکس شد، جایی که توانست خودش را به غول تجاری که اکنون است تبدیل کند.

او بعدا سایر کسب‌وکار‌های شرکت را فروخت و از پول آن برای خرید یک سهام کنترلی در LVMH که در آن زمان ادغام لویی ویتون و تولیدکننده شامپاین و کنیاک موئت هنسی بود، استفاده کرد.

آرنو در ادامه رئیس لویی ویتون را برکنار کرد و خود جانشین او شد؛ استراتژی که او در طول سال‌ها تکرار کرده است.

مشهور است که او رویکردی «آمریکایی» در تجارت دارد که موردپسند فرانسوی‌ها نیست، اما نمی‌شود با این صفات و ویژگی‌ها از او فرانسوی‌تر بود: پیانیست کلاسیک که همسر فعلی‌اش هم پیانیست است، یک مجموعه‌دار آثار هنری شامل کار‌های پیکاسو، ایو کلاین، هنری مور و اندی وارهول و یک هنردوست خیر و دست به‌جیب.

میلیاردر فرانسوی در سال ۲۰۱۹ حدود ۲۱۲ میلیون دلار برای کمک به بازسازی کلیسای نوتردام در پاریس پس از تخریب در اثر آتش‌سوزی عظیم اهدا کرد.

دلخوری فرانسوی‌ها از او شاید به درخواست گرفتن شهروندی بلژیک در سال ۲۰۱۳ بازگردد. اگرچه او بعدا اعلام کرد از این تصمیم که تنها به خاطر اهداف تجاری بوده، صرف‌نظر کرده است و همچنان فرانسوی باقی خواهد ماند و مهم‌تر اینکه مالیاتش را هم در فرانسه پرداخت خواهد کرد.

برنارد آرنو، ثروتمندترین مرد جهان کیست و در امپراتوری او چه خبر است؟

معرفی اعضای اصلی خانواده آرنو

دلفین

دلفین، متولد ۱۹۷۵، بزرگ‌ترین فرزند از پنج فرزند برنارد و تنها دختر او است. او از فوریه ۲۰۲۳ به‌عنوان مدیرعامل و رئیس دیور شروع به کار کرد.

آنتوان

آنتوان مدیرعامل شرکت مادر ال‌وی‌ام‌اش است. او بزرگ‌ترین پسر برنارد است که سال ۱۹۷۷ به دنیا آمد. آنتوان نیز مانند دلفین از همسر اول برنارد، آن دواورین، است. او کارش را از مدیریت ارتباطات لویی ویتون شروع کرد و در دسامبر ۲۰۲۲، مدیرعامل کریستین دیور شد.

الکساندر

پس از آنکه ال‌وی‌ام‌اش تیفانی را خرید، الکساندر معاون اجرایی تیفانی شد. او متولد سال ۱۹۹۲ و اولین پسر برنارد از هلن مرسیه، همسر دومش، است.

فردریک

فردریک رئیس بخش ساعت ال‌وی‌ام‌اش است. او متولد ۱۹۹۵ است و در ماه ژانویه به ریاست بخش ساعت ال‌وی‌ام‌اش منصوب شد.

ژان

کوچک‌ترین پسر برنارد کارگردان بخش ساعت لویی ویتون است و به گزارش فایننشال تایمز، متولد سال ۱۹۹۸ است. او یک مدرک کارشناسی ارشد در ریاضیات مالی از موسسه فناوری ماساچوست (ام‌آی‌تی) و یک مدرک مهندسی مکانیک از امپریال کالج لندن دارد.

برنارد آرنو، ثروتمندترین مرد جهان کیست و در امپراتوری او چه خبر است؟

چگونه برنارد آرنو ثروتمندترین فرد جهان شد؟

بر خلاف ایلان ماسک، جف بزوس و بیل گیتس، آرنو به عنوان ثروتمندترین فرد جهان چندان نام آشنا و مطرحی نیست. البته او نامی آشنا در خانه مد لباس است. او به طور منظم در شو‌های مد لباس پاریس حضور دارد. به آرامی صحبت می‌کند، اما ظاهری نرم خو ندارد. همان گونه که یکی از نویسندگان “اکونومیست” در سال ۱۹۸۹ میلادی درباره او نوشته بود آرنو “لبخندی جذاب، اما دندان‌هایی ظاهرا فولادی” دارد. این شهرت که به خوبی با ظاهر درنده او مطابقت دارد احتمالا عبارتی است که آرنو هرگز به آن فکر نکرده بود.

بیش از ۱۵ سال است که نام آرنو در فهرست ثروتمندان جهان قرار دارد. برخی ممکن است فکر کنند که صعود او به صدر فهرست در ماه جاری با دارایی خالص به گفته نشریه فوربس ۱۸۰ میلیارد دلاری یک اتفاق ادواری است و در نتیجه از بین رفتن سهام شرکت‌های فناوری امریکایی، کاهش ثروت ایلان ماسک و مواردی مشابه رخ داده است. با این وجود، هر چند که آرنو ۷۳ ساله متفاوت از یک غول فناوری است، اما او نیز دنیای تجارت را بازسازی کرده است.

آرنو، یک تناقض را ابداع کرده است: “فروش انحصاری به میلیون”. برای دستیابی به این هدف او تاکتیک‌های تجاری به سبک امریکایی را به یکی از سنتی‌ترین صنایع آورده و آن را برای یک دنیای جهانی، پیشرفته و قابل دسترسی از طریق اینستاگرام تجهیز کرده است.

این رویکردی است که دیگران باید از آن الگوبرداری کنند. ورود او به سرمایه‌داری سرکش نیویورک در اوایل دهه ۱۹۸۰ میلادی رخ داد زمانی که او از سوسیالیسم فرانسوی گریخت. اطلاعات کمی در مورد فعالیت آن دوره او وجود دارد، اما زمانی که در سال ۱۹۸۴ میلادی به فرانسه بازگشت به سرعت تاکتیک‌های وحشیانه‌ای را که در وال استریت در حال ظهور بودند به کار گرفت.

ابتدا تاکتیک تملک اهرمی (تملک شرکت دیگری با استفاده از مقدار قابل توجهی از پول قرض گرفته شده برای تامین هزینه خرید) را به کار گرفت. او کریستین دیور را به مثابه کفشی قراضه و نیازمند تعمیر دید. در آن زمان، کریستین دیور به یک شرکت نساجی در حال تقلا و در حال مدفون شدن تبدیل شده بود.

او هر آن چه در دیور بی ارزش بود را فروخت و آن برند را به مثابه جواهر ۳۸ ساله یک تاج، جلا بخشید. سپس رویکردی تهاجمی‌تر در پیش گرفت و لوئی ویتون را در اواخر دهه ۱۹۸۰ میلادی هدف قرار داد و مالک آن شد. با این وجود، آرنو همواره موفق نبود. گوچی خانه مد ایتالیایی هم چنان از او دوری می‌ورزد. با این وجود، روش کار آرنو ثابت است. او از ترازنامه مالی برای خرید خانه‌های مد کهنه شده و تبدیل شان به برند‌های بزرگ استفاده می‌کند. “ال وی ام هاش” (LVMH) با ارزش تقریبا ۳۵۰ میلیارد یورو (۳۷۲ میلیارد دلار) اکنون ۷۵ مزون در اختیار دارد.

آرنو پدیده‌ای بیش از یک معامله‌گر صرف است. او استاد هیاهو است و طراحان چشم نواز را به خدمت می‌گیرد که بسیاری از آنان از خارج از فرانسه هستند و به خدمت آرنو در می‌آیند تا خانه‌های مد را تکان دهند. ارزش شوکی که آنان وارد می‌سازند تنها محدود به صحنه نمایش مانکن‌ها نیست.

این بازار تبلیغاتی برای اکسسوری‌های پرحاشیه مد مانند عطر‌ها و کیف‌های دستی “ال و ام هاش” کاربرد دارند. علاوه بر آن، او کارایی ماشین مانندی را به گروه تحمیل می‌کند. او فرایند‌های تولید را مدرنیزه می‌کند. آرنو هم چنین عمدتا از طریق فروشگاه “ال و ام هاش” و نه دارندگان مجوز و حق امتیاز فروش می‌فروشد و بهترین‌ها را در این تجارت به کار می‌گیرد.

دامنه نظم و انضباط آرنو به عرصه سود نیز گسترش می‌یابد. اگرچه نگاه او به ارزش ویژه یک برند بلندمدت است، اما به ندرت پیش آمده که نتایج سه ماهه را نادیده بگیرد. لویی ویتون گل سرسبد اوست. سولکا تخمین می‌زند که لویی ویتون ۲۰ میلیارد یورو (حدود یک سوم درآمد “ال و ام هاش” در سال ۲۰۲۱ میلادی) با حاشیه سود عملیاتی* نزدیک به ۵۰ درصد فروش داشته باشد.

برند گوچی در مقایسه با لویی ویتون رنگ باخته به نظر می‌رسد. جریان نقدی به آرنو این امکان را می‌دهد تا در شیک‌ترین فروشگاه‌ها و پرشورترین کارزار‌های بازاریابی از رقبای خود پیشی بگیرد. آگهی‌ای که در آستانه جام جهانی توسط ” آنی لیبوویتز” عکاس معروف تهیه شده بود و “لیونل مسی” و “کریستیانو رونالدو” را در حال بازی شطرنج روی کیف لویی ویتون نشان می‌دهد نمونه‌ای از این موارد است. (حتی اگر “کیلیان امباپه” مهاجم فرانسوی یک انتخاب الهام بخش‌تر از رونالدو قلمداد شود).

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون